Inger Ulrika Eriksson
Om
Ulrika Eriksson har en 20 % stilling som bi-stilling som underversitetslektor ved ISM med fokus på veiledning ved Master i spesialsykepleie, fasilitatorkurs (kursleder) og undervisning rettet mot traumatologi.
Faglig bakgrunn
Ulrika har lang klinisk erfaring innenfor akuttmedisin, blant annet fra akuttmottak som sykepleier, traumekoordinator og operatør ved AMK (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral).
Av engasjementer kan nevnes at Ulrika har vært mangeårig leder for NSFs landsgruppe for akuttsykepleiere, NLAS, og ledet utdanningsutvalget i gruppa. Hun har videre vært redaksjonsmedlem i Scandinavian Update som er et akuttmedisinsk tidsskrift, styremedlem i Stiftelsen BEST (Bedre og Systematisk Traumebehandling) og instruktør/kursleder i TNCC, som er et globalt etterutdanningsprogram innenfor traumatologi (Trauma Nurse Core Course). Ulrika har også sittet i Regionrådet for Norsk Luftambulanse og vært foredragsholder ved en rekke nasjonale og internasjonale konferanser samt ved flere av landets helseforetak.
Øvrige avgrensede oppgaver har vært blant annet ekstern sensor ved Bachelor i Prehospitalt arbeid ved OsloMet (tidl Høgskolen i Oslo og Akershus), kursholder i pedagogikk for den Norske Legeforening samt vært sakkyndig oppnevnt av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning).
Ulrika vært Fagansvarlig for Videreutdanning i Akuttsykepleie og Nasjonal Paramedicutdanning og arbeidet mye med fasilitering innen simulering for tverrfaglige team samt utdanning av fasilitatorer.
I tillegg har Ulrika har vært reviewer for Scandinavian Journal of Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine https://sjtrem.biomedcentral.com// og Tidskrift for universites- oog høgskolepedagogikk https://www.idunn.no/uniped, hun er også rådgiver for Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi (NKT-Traume) i saker av pedagogiske art.
Ulrika har vært leder for Enhet for helsefaglig simulering ved NTNU, campus Trondheim i perioden 2005-2022.
Arbeider nå som traumekoordinator ved Avd. for traumatologi, St. Olavs Hospital, tillegg til å ha pedagogisk ansvar for ATLS i Norge som er et globalt etterutdanningsprogram for leger (Advanced Trauma Life Support).
Forskningsinteresser
-
Kommunikasjon, systematisering og samarbeid i team
-
Voksnes læring innen høyere utdanning
-
Effekt av Simulering
-
Studentaktive læringsformer
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Publikasjoner
Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie
Bratås, O. Albriktsen TO, Eriksson, U og Grønning, K (2018)
https://www.idunn.no/uniped/2018/04/effekt_av_simulering_for_tilegnelse_av_kunnskap_i_sykepleie
Overtriage in trauma – what are he causes? (2007)
O. Uleberg, OP Vinjevoll, U. Eriksson, P. Aadal and E.Skogvoll
ACTA - Anaesthesiologica Scandinavica. 2007; 51: 1178-83
https://www.researchgate.net/publication/6124586_Overtriage_in_trauma_-_What_are_the_causes
Thoraxskader ved et regionalt traumesenter (2007)
HO. Kjøs, TMZ. Lande, U.Eriksson, D. Nordhaug, A. Karevold og R. Haaverstad
Tidskrift for Den Norske legeforening. 2007; 127: 1496-6
https://tidsskriftet.no/profil/ulrika-eriksson
Hva er vitsen med videreutdanning i akuttsykepleie? – Vi gjør jo samme jobben allikevel (2012)
U. Eriksson, K, Pedersen, J, Tennås og A, Tørstad
Akuttmedisinsk Update – Skandinavisk Akuttmedisinsk Magasin, 1-2012-vol 5 (s. 10-12)
Pediatrisk triage – Er ventetiden over? (2012)
K. Uppman og U. Eriksson
Akuttmedisinsk Update – Skandinavisk Akuttmedisinsk Magasin, 3-2012-vol 5(s. 34-37)
Abstrakt/poster
Vitale parameter hos hodeskadepasienter – Hva måler vi prehospitalt?
AJ. Krüger, O. Uleberg, U. Eriksson og E. Skogvoll
Høstmøte 2008, Tidskrift for Norsk Anestesiologisk forening, abstrakt nr 38
Is the observation unit a proper place to observe a trauma patient with minor injury?
OP. Vinjevoll, R. Øfsti, U. Eriksson og E. Rødevand
Scandinavian Update 2009 conferance
Rapport/avhandling
Eriksson, U (2015). Tilrettelegging for læring innen høyere utdanning. Beslutningstakernes handlingsrom og samarbeid når akademia og arbeidsliv møtes
Publikasjoner
2018
-
Bratås, Ola;
Albriktsen, Thor Olaf;
Eriksson, Ulrika;
Grønning, Kjersti.
(2018)
Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bratås, Ola;
Albriktsen, Thor Olaf;
Eriksson, Ulrika;
Grønning, Kjersti.
(2018)
Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
Formidling
2023
-
IntervjuEriksson, Inger Ulrika; Stuedahl, Marit; Antonsen, Kjersti Natvig; Ansok, Kathrin. (2023) Universitetsmiljø ved NTNU fokuserer på traumepasienten gjennom gøye og lærerike læringsformer. nkt-traume.no nkt-traume.no [Internett] 2023-04-14
2022
-
Vitenskapelig foredragUleberg, Oddvar; Langø, Tone Larsen; Carlsen, Marte Irene Skille; Einvik, Steinar; Vinjevoll, Ole-Petter; Eriksson, Ulrika. (2022) Do undertriaged trauma patients fulfil trauma team activation criteria?. European Society for Trauma and Emergency Surgery 21st European Congress of Trauma and Emergency Surgery , Oslo 2022-04-24 - 2022-04-26