Doktorgradsprosjekt: In-game Agency - Action beyond the player
Dette prosjektet søker å utvide forståelsen av begrepet "agency" (handlingsrom) i analyse av digitale spill fra å i stor grad i dag være fokusert på spilleren (og hennes handlingsrom) til å også omfatte det handlingsrommet som spillskaperne, spillets karakterer, og spillets andre systemer har eller kan ha. Prosjektet sikter dermed mot å løfte blikket fra spilleren som en enkeltstående aktør, til å se på spillobjektet og spillhandlingen som en sammensatt aktivitet med mange ulike aktører i ulike roller og med ulike handlingsrom. Kan vår forståelse av spillenes kommunikative egenskaper, budskap og ideologier nyanseres eller forbedres gjennom et økt fokus på de ulike aktørenes handlingsrom?
Forskningsinteresser:
- Digitale spill
- Kjønn og spill
- Digitale narrativ
- Spill-ontologi
- Spill som kulturelle objekter
Bakgrunn:
Bachelorgrad i humanistiske fag med fordypning i medievitenskap og kunsthistorie fra NTNU (2013), Mastergrad i Medievitenskap - Visuell Kultur fra NTNU (2016). Har jobbet som vitenskapelig assistent og universitetslektor ved Institutt for Kunst- og Medievitenskap i perioden 2016-2018.