Svein Arne Sikko
Om
Fagområde
Matematikkdidaktikk
Forskningsgruppe: Lesson design study & teaching resources
Undervisning og veiledning
Undervisning studieåret 2024-2025
- MGLU4104 Perspektiver på tallbegrepet (1-7)
Veiledning av masterstudenter inneværende studieår:
- Elisabeth Solberg
- Espen Andreas Andersen
- Jenny Fuglestrand
Veiledning av PhD-studenter inneværende studieår:
-
Oduho George Ben Soforon (Sør-Sudan, NORHED-prosjektet)
-
Gresa Pozhegu Ermeni
Veiledning av studenter på praksisskoler:
Faglige prosjekter og forskning
Jeg leder forskningsgruppen Lesson design study & teaching resources
Nedenfor finner du en oversikt over aktuelle prosjekter som jeg er/var med i. For hvert prosjekt har jeg laget en oversikt over presentasjoner, publikasjoner og annet materiale, se:
Styrer, råd og utvalg
-
2004 - 2021 HIST/NTNU Verv: Representant til Norsk matematikkråd
2012 - 2018 EERA Verv: Co-convenor Network 24, Mathematics Education Research
2014 - 2015 HiST, FLT (ALT) Verv: Medlem i fakultetsstyret (avdelingsstyret)
2014 - 2015 HiST, FLT (ALT) Verv: Varamedlem i tilsettingssutvalget
2014 - 2015 HIST, ALT Verv: Seksjonskoordinator for matematikkseksjonen
2011 - 2015 HIST, ALT Verv: AKAN-kontakt
2011 - 2015 HIST, ALT Verv: Verneombud
2013 - 2014 HiST, ALT Verv: Varamedlem til avdelingsstyret
2010 - 2010 HIST, ALT Verv: Medlem i prosjektgruppa Organisering og styring
2004 - 2008 HIST, ALT Verv: Seksjonsleder for matematikkseksjonen
1994 - 1994 UNIT, AVH Verv: Medlem i Fakultetsstyret ved Mat.nat.fakultetet
1993 - 1994 UNIT, AVH Verv: Medlem i Fakultetsrådet ved Mat.nat.fakultetet
1990 - 1993 UNIT, AVH Verv: Medlem i Instituttstyret ved Institutt for matematikk og statistikk
Publikasjoner
2024
-
Soforon, Oduho George Ben;
Sikko, Svein Arne;
Tesfamicael, Solomon A..
(2024)
Engaging primary mathematics teachers in two private schools in South Sudan: A case study on student-centred teaching in problem-solving and mathematical discourse.
Pythagoras
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Sikko, Svein Arne;
Ding, Liping.
(2023)
Combining the inquiry-based learning and critical thinking frameworks for interpreting the processes of teachers’ inquiry into teaching through lesson study .
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(2023)
What Can We Learn from the Different Understandings of
Mathematical Literacy?.
Numeracy: Advancing Education in Quantitative Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Soforon, Oduho George Ben;
Sikko, Svein Arne;
Tesfamicael, Solomon A..
(2023)
The Understanding of Effective Professional Development of Mathematics Teachers According to South Sudan School Context.
Education Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Ding, Liping;
Sikko, Svein Arne;
Skott, Charlotte Krog.
(2023)
Examining the role of facilitators in the context of planning an inquiry-based mathematics lesson.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Grimeland, Benedikte;
Skartsæterhagen, Øystein I;
Sikko, Svein Arne.
(2022)
Co-learning in an IBL-inspired PD session on programming.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Sikko, Svein Arne;
Pepin, Birgit.
(2022)
Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Sikko, Svein Arne;
Grimeland, Yvonne.
(2021)
From Researcher in Pure Mathematics to Primary School Mathematics Teacher Educator.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Sikko, Svein Arne;
Ding, Liping.
(2020)
Roles of Facilitators and Teachers in Models of Teacher Professional Learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Grimeland, Benedikte.
(2020)
Kritisk matematisk literacy i ein inquiry-basert kontekst på småskulesteget.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Sikko, Svein Arne.
(2019)
Interconnectedness and difference between action research and a lesson design study in Shanghai, China.
Educational Action Research
Vitenskapelig artikkel
-
Gjøvik, Øistein;
Sikko, Svein Arne.
(2019)
‘Walking a Graph’: Developing Graph Sense Using Motion Sensor Technology.
Digital Experiences in Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Grimeland, Benedikte;
Sikko, Svein Arne.
(2019)
Developing mathematical literacy in an inquiry-based setting working with play-coins in a second-grade classroom.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
An expert teacher's use of teaching with variation to support a junior mathematics teacher's professional learning.
Brill | Sense
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kaspersen, Eivind;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
The association between engineering students’ self-reported
mathematical identities and average grades in mathematics courses.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Gjøvik, Øistein;
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2017)
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(2017)
Gruppeteori. Et notat til bruk i undervisningen.
Brosjyre
-
Kaspersen, Eivind;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
Measuring student teachers’ practices and beliefs about teaching mathematics using the Rasch model.
International Journal of Research & Method in Education
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Kaspersen, Eivind;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Measuring STEM students’ mathematical identities.
Educational Studies in Mathematics
Vitenskapelig artikkel
-
Pampaka, Maria;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Supporting or alienating students during their transition to Higher Education: Mathematically relevant trajectories in the contexts of England and Norway.
International Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(2016)
mascil - Mathematics and science for life.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Gjøvik, Øistein;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
FaSMEed toolkit.
Digitale læremidler
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Sikko, Svein Arne;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.2: Promotion of European Networks.
mascil project
Rapport
-
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Brine.
Faglig kapittel
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month".
mascil project
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Pepin, Birgit.
(2016)
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of
country studies.
FaSMEd project
Rapport
2015
-
Kaspersen, Eivind Skoland;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2015)
The transition from higher education to the world of work: Measuring student teachers’ beliefs and practices for purposeful sample selection.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Mei, Lina;
Sikko, Svein Arne.
(2015)
"Not to lose the chain in learning mathematics": Expert teaching with variation in Shanghai.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2014)
An expert teacher’s local instruction theory underlying a lesson design study through school-based professional development.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2014)
How a primary mathematics teacher in Shanghai improved her lessons on ‘angle measurement’.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Sikko, Svein Arne;
Pepin, Birgit.
(2013)
Students' perceptions of how they learn best in higher education mathematics courses.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Pepin, Birgit;
Lysø, Knut Ole;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Student educational experiences at transition from upper secondary to higher education mathematics.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and science tasks.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysø, Knut Ole;
Petersen, Vigdis;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Matematikk i forbrukerlære - en rapport om et forprosjekt som vurderer mulighetene for kompetanseoppbygging med vekt på matematikk innen forbrukerlære i grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning.
Høgskolen i Sør-Trøndelag
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit.
(2012)
Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Sikko, Svein Arne;
Lysø, Knut Ole;
Petersen, Vigdis.
(2010)
Regning i samfunnsfag.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2009
-
Botten, Geir;
Sikko, Svein Arne.
(2009)
Historiske trender i regneopplæringen i Norge.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2004
-
Sikko, Svein Arne.
(2004)
Linjer og plan i rommet - et notat til bruk i Matematikk 3.
Forfatteren
Kompendium
2002
-
Sikko, Svein Arne;
Lysø, Knut Ole.
(2002)
Matematikk på nett : delrapport 1 fra matematikkfaget, IKT-støttet, desentralisert lærerutdanning.
HiST Avdeling for lærerutdanning og tegnspråk (6)
Rapport
-
Sikko, Svein Arne.
(2002)
Grafteori, et notat til bruk i Matematikk 3.
Forfatteren
Kompendium
-
Sikko, Svein Arne.
(2002)
Platoniske legemer, et notat til bruk i Matematikk 3.
Forfatteren
Kompendium
2000
-
Sikko, Svein Arne.
(2000)
Symmetri og gruppeteori : et notat til bruk i Matematikk 3, 1999-2000.
Forfatteren
Kompendium
1996
-
Sikko, Svein Arne;
Guo, Jin Yun.
(1996)
Relative Global Dimension and Extension Subcategories.
CMS Conference Proceedings Series
Vitenskapelig artikkel
1995
-
Sikko, Svein Arne.
(1995)
Resolutions with nth syzygies.
Communications in Algebra
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Smalø, Sverre Olaf.
(1995)
Coherent rings and homologically finite subcategories.
Mathematica Scandinavica
Vitenskapelig artikkel
1993
-
Sikko, Svein Arne;
Smalø, Sverre Olaf.
(1993)
Extensions of homologically finite subcategories.
Archiv der Mathematik
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(1993)
Homologically finite subcategories and relative global dimension.
Universitetet i Trondheim, Institutt for matematikk og statistikk
Doktorgradsavhandling
-
Sikko, Svein Arne.
(1993)
Relative homological dimension.
CMS Conference Proceedings Series
Vitenskapelig artikkel
1990
-
Sikko, Svein Arne;
Smalø, Sverre Olaf.
(1990)
A family of algebras with two simple modules and arbitrary global dimension.
Mathematics (9)
Rapport
-
Sikko, Svein Arne.
(1990)
Algebraer med to simple modular og vilkårleg globaldimensjon.
Universitetet i Trondheim
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Soforon, Oduho George Ben;
Sikko, Svein Arne;
Tesfamicael, Solomon A..
(2024)
Engaging primary mathematics teachers in two private schools in South Sudan: A case study on student-centred teaching in problem-solving and mathematical discourse.
Pythagoras
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(2023)
What Can We Learn from the Different Understandings of
Mathematical Literacy?.
Numeracy: Advancing Education in Quantitative Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Soforon, Oduho George Ben;
Sikko, Svein Arne;
Tesfamicael, Solomon A..
(2023)
The Understanding of Effective Professional Development of Mathematics Teachers According to South Sudan School Context.
Education Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Sikko, Svein Arne;
Pepin, Birgit.
(2022)
Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Grimeland, Benedikte.
(2020)
Kritisk matematisk literacy i ein inquiry-basert kontekst på småskulesteget.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Sikko, Svein Arne.
(2019)
Interconnectedness and difference between action research and a lesson design study in Shanghai, China.
Educational Action Research
Vitenskapelig artikkel
-
Gjøvik, Øistein;
Sikko, Svein Arne.
(2019)
‘Walking a Graph’: Developing Graph Sense Using Motion Sensor Technology.
Digital Experiences in Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kaspersen, Eivind;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
Measuring student teachers’ practices and beliefs about teaching mathematics using the Rasch model.
International Journal of Research & Method in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kaspersen, Eivind;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Measuring STEM students’ mathematical identities.
Educational Studies in Mathematics
Vitenskapelig artikkel
-
Pampaka, Maria;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Supporting or alienating students during their transition to Higher Education: Mathematically relevant trajectories in the contexts of England and Norway.
International Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit.
(2012)
Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Guo, Jin Yun.
(1996)
Relative Global Dimension and Extension Subcategories.
CMS Conference Proceedings Series
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(1995)
Resolutions with nth syzygies.
Communications in Algebra
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Smalø, Sverre Olaf.
(1995)
Coherent rings and homologically finite subcategories.
Mathematica Scandinavica
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Smalø, Sverre Olaf.
(1993)
Extensions of homologically finite subcategories.
Archiv der Mathematik
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne.
(1993)
Relative homological dimension.
CMS Conference Proceedings Series
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Ding, Liping.
(2023)
Combining the inquiry-based learning and critical thinking frameworks for interpreting the processes of teachers’ inquiry into teaching through lesson study .
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Sikko, Svein Arne;
Skott, Charlotte Krog.
(2023)
Examining the role of facilitators in the context of planning an inquiry-based mathematics lesson.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Grimeland, Benedikte;
Skartsæterhagen, Øystein I;
Sikko, Svein Arne.
(2022)
Co-learning in an IBL-inspired PD session on programming.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Grimeland, Yvonne.
(2021)
From Researcher in Pure Mathematics to Primary School Mathematics Teacher Educator.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Ding, Liping.
(2020)
Roles of Facilitators and Teachers in Models of Teacher Professional Learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Grimeland, Benedikte;
Sikko, Svein Arne.
(2019)
Developing mathematical literacy in an inquiry-based setting working with play-coins in a second-grade classroom.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
An expert teacher's use of teaching with variation to support a junior mathematics teacher's professional learning.
Brill | Sense
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kaspersen, Eivind;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
The association between engineering students’ self-reported
mathematical identities and average grades in mathematics courses.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Gjøvik, Øistein;
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2017)
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Brine.
Faglig kapittel
-
Kaspersen, Eivind Skoland;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2015)
The transition from higher education to the world of work: Measuring student teachers’ beliefs and practices for purposeful sample selection.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Mei, Lina;
Sikko, Svein Arne.
(2015)
"Not to lose the chain in learning mathematics": Expert teaching with variation in Shanghai.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2014)
An expert teacher’s local instruction theory underlying a lesson design study through school-based professional development.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ding, Liping;
Jones, Keith;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2014)
How a primary mathematics teacher in Shanghai improved her lessons on ‘angle measurement’.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Pepin, Birgit.
(2013)
Students' perceptions of how they learn best in higher education mathematics courses.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Pepin, Birgit;
Lysø, Knut Ole;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Student educational experiences at transition from upper secondary to higher education mathematics.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and science tasks.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Botten, Geir;
Sikko, Svein Arne.
(2009)
Historiske trender i regneopplæringen i Norge.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Sikko, Svein Arne;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.2: Promotion of European Networks.
mascil project
Rapport
-
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month".
mascil project
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Pepin, Birgit.
(2016)
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of
country studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Lysø, Knut Ole;
Petersen, Vigdis;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Matematikk i forbrukerlære - en rapport om et forprosjekt som vurderer mulighetene for kompetanseoppbygging med vekt på matematikk innen forbrukerlære i grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning.
Høgskolen i Sør-Trøndelag
Rapport
-
Sikko, Svein Arne.
(2004)
Linjer og plan i rommet - et notat til bruk i Matematikk 3.
Forfatteren
Kompendium
-
Sikko, Svein Arne;
Lysø, Knut Ole.
(2002)
Matematikk på nett : delrapport 1 fra matematikkfaget, IKT-støttet, desentralisert lærerutdanning.
HiST Avdeling for lærerutdanning og tegnspråk (6)
Rapport
-
Sikko, Svein Arne.
(2002)
Grafteori, et notat til bruk i Matematikk 3.
Forfatteren
Kompendium
-
Sikko, Svein Arne.
(2002)
Platoniske legemer, et notat til bruk i Matematikk 3.
Forfatteren
Kompendium
-
Sikko, Svein Arne.
(2000)
Symmetri og gruppeteori : et notat til bruk i Matematikk 3, 1999-2000.
Forfatteren
Kompendium
-
Sikko, Svein Arne.
(1993)
Homologically finite subcategories and relative global dimension.
Universitetet i Trondheim, Institutt for matematikk og statistikk
Doktorgradsavhandling
-
Sikko, Svein Arne;
Smalø, Sverre Olaf.
(1990)
A family of algebras with two simple modules and arbitrary global dimension.
Mathematics (9)
Rapport
-
Sikko, Svein Arne.
(1990)
Algebraer med to simple modular og vilkårleg globaldimensjon.
Universitetet i Trondheim
Hovedfagsoppgave
PRODUKT
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Gjøvik, Øistein;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
FaSMEed toolkit.
Digitale læremidler
INFORMASJONSMATR
-
Sikko, Svein Arne.
(2017)
Gruppeteori. Et notat til bruk i undervisningen.
Brosjyre
-
Sikko, Svein Arne.
(2016)
mascil - Mathematics and science for life.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Sikko, Svein Arne;
Lysø, Knut Ole;
Petersen, Vigdis.
(2010)
Regning i samfunnsfag.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragSoforon, Oduho George Ben; Tesfamicael, Solomon A.; Sikko, Svein Arne. (2022) The Understanding of Professional Development of Mathematics Teachers According to South Sudan School Context. BDU The Second International Conference on Science and Mathematics Education , Bahir Dar 2022-12-29 - 2022-12-30
2021
-
Vitenskapelig foredragKohanova, Iveta; Lada, Magdalini; Ding, Liping; Sikko, Svein Arne. (2021) Understanding student teachers’ mathematical knowledge for teaching geometry in a history of mathematics course. East China Normal University ICME 14 , Shanghai 2021-07-11 - 2021-07-18
2019
-
Vitenskapelig foredragGrimeland, Benedikte; Sikko, Svein Arne. (2019) Developing mathematical literacy in an inquiry-based setting working with play-coins in a second-grade classroom. The European Society for Research in Mathematics Education CERME11 , Utrecht 2019-02-06 - 2019-02-10
-
Vitenskapelig foredragTesfamicael, Solomon Abedom; Lundeby, Øyvind Andersen; Sikko, Svein Arne. (2019) TEXTBOOK RESEARCH VIA THE ANTHROPOLOGICAL THEORY OF DIDACTICS (ATD): THE CASE OF REPRESENTATION OF FUNCTIONS. Third International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT 3) 2019-09-16 - 2019-09-19
2018
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Andras, Szilard; Zsombori, Gabriella. (2018) Bridging the gap between research and practice in teacher professional development (TPD): Teachers as facilitators of inquiry based learning TPD in Norway and Romania. Malmö University The XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) , Malmö 2018-08-13 - 2018-08-17
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Grimeland, Benedikte. (2018) IBL og matematisk literacy på småskulesteget. FoU i praksis 2018 , Trondheim 2018-10-24 - 2018-10-25
-
Vitenskapelig foredragGrimeland, Benedikte; Sikko, Svein Arne. (2018) IBL og matematisk literacy på småskulesteget. LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
2017
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2017) A Comparative Study on Formative Assessment and Technology in Mathematics and Science Classrooms Across Europe. European Educational Research Association ECER 2017 , Copenhagen 2017-08-22 - 2017-08-25
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. European Society for Research in Mathematics Education The Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Pepin, Birgit. (2017) Connecting orchestration and formative assessment in the technology rich science classroom. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education 2017 , Trondheim 2017-06-07 - 2017-06-09
-
Faglig foredragSikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
2016
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne. (2016) Fasmed case studies in Norway. Maynooth University FaSMEd International Conference , Maynooth 2016-11-01 - 2016-11-02
-
PosterPepin, Birgit; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne. (2016) The digital-analog spectrum of tools for formative assessment. Department of Education, Maynooth University FaSMEd Project Final Meeting and Conference , Maynooth 2016-11-01 - 2016-11-02
-
Faglig foredragGjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) FasMED Symposium. NTNU Den 14. nordisk lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
2015
-
IntervjuSikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Ny matematikk. Undervisning uten fasitsvar. Uke-Adressa Uke-Adressa [Avis] 2015-12-05
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne. (2015) IBL-orienterte matematikkaktiviteter med tilknytning til arbeidslivet. Profesjonsutvikling i EU-prosjektet mascil. . Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, UHR, NFmR, NRT MNT-konferansen 2015 , Bergen 2015-03-18 - 2015-03-19
2014
-
Vitenskapelig foredragPepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2014) Mathematics and Science Teachers' Use of Resources: What counts as a resource?. mascil and DZLM Educating the Educators. Conference on international approaches to scaling-up profesional development in maths and science education , Essen 2014-12-15 - 2014-12-16
-
PosterDing, Liping; Sikko, Svein Arne. (2014) Enhancing a teacher's fundamental interaction with the textbook through a school-based mathematics teacher research group activity in Shanghai. University of Southampton International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT2014) , Southampton 2014-07-29 - 2014-07-31
-
Faglig foredragSikko, Svein Arne. (2014) Inquiry based learning in the classroom: Tasks and questions that encourage reflection and reasoning. Soong Ching Ling School Soong Ching Ling School Teacher Research Group Meeting , Shanghai 2014-03-20 -
2013
-
Vitenskapelig foredragPampaka, Maria; Williams, Julian; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne. (2013) Teaching and Learning Practices in Mathematics: Students’ Perception of Teaching Practices at Different Contexts and Educational Levels. European Educational Research Association The European Conference on Educational Research 2013 , Istanbul 2013-09-10 - 2013-09-13
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2013) Mathematical Learning At Tertiary Level: Students’ Perceptions Of The Effectiveness Of Experienced Learning And Teaching Strategies. European Educational Research Association The European Conference on Educational Research 2013 , Istanbul 2013-09-10 - 2013-09-13
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2013) Students’ Perceptions Of How They Learn Best in Higher Education Mathematics Courses. ERME CERME 8 , Antalya 2013-02-06 - 2013-02-10
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne. (2013) Inquiry based learning in mathematics teaching in Norway. Soong Ching Ling School Soong Ching-Ling School Teacher Event , Shanghai 2013-07-02 - 2013-07-02
2012
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Pepin, Birgit; Lysø, Knut Ole. (2012) Overgangen fra videregående skole til høyere utdanning i matematikk. DMMH, HiST,HiNT, NTNU FoU i praksis 2012 , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-24
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2012) We like it, but we do not know how to do it! - Norwegian teachers' beliefs concerning IBL. European Educational Research Association The European Conference on Educational Research 2012 , Cadiz 2012-09-18 - 2012-09-21
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2012) Overgangen til høgere utdanning i matematikk. Universitetet i Tromsø UNDERVISNINGSKUNNSKAP I MATEMATIKK. Etterutdanningskonferanse for lærerutdannere i matematikk , Sommarøya, Tromsø 2012-09-24 - 2012-09-27
2011
-
Vitenskapelig foredragPepin, Birgit; Sikko, Svein Arne. (2011) INVESTIGATING TRANSITION FROM UPPER SEONDARY TO HIGHER EDUCATION MATHEMATICS. NORMA 11 , Reykjavik 2011-05-11 - 2011-05-14
-
Vitenskapelig foredragPepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Lysø, Knut Ole. (2011) Investigating transition from upper secondary to higher education in mathematics. FoU i praksis 2011 , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne. (2011) Working with Mathematics and Science Teachers on IBL Approaches: Teacher Concerns. Universitetet i Oslo The Visions Conference 2011 , Oslo 2011-05-18 - 2011-05-20
-
Populærvitenskapelig foredragSikko, Svein Arne. (2011) Grunnskolelærerutdanningen ved Høgsklolen i Sør-Trøndelag. Norsk matematikkråd Årsmøtet i Norsk matematikkråd , Kragerø 2011-09-29 - 2011-10-01
2009
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Østigård, Bente. (2009) En lærerutdanners blikk på matematikkvansker i grunnskolen. Fou i praksis , Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
2006
-
PosterSikko, Svein Arne. (2006) Teaching better mathematics at Hommelvik ungdomsskole. Seminar om matematikkundervisning , Høgskolen i Agder 2006-11-13 - 2006-11-14
2001
-
PosterLysø, Knut Ole; Sikko, Svein Arne. (2001) IKT i allmennlærerutdanningen - noen erfaringer fra matematikk. HiSTs temadag "Høgskolepedagogikk - IKT og læring" , Trondheim 2001-05-14 - 2001-05-14
2000
-
PosterSikko, Svein Arne. (2000) Gruppeteori i lærerutdanninga : verksted. Geometri - mer enn passer og linjal. Konferanse arrangert av HiST ALT, Matematikkseksjonen , Røros 25. - 28.september 2000
1992
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne. (1992) Relative homological dimension. Canadian Math. Soc. Conference , Ottawa 1992-08-19 - 1992-08-22