Solveig Rivenes Lone
Om
Solveig Rivenes Lone er Ph.D.-stipendiat ved Institutt for musikk, hvor hun forsker på elevperspektivet i kulturskole-grunnskole-samarbeidsprosjektet "Kulturdag". Hun har en master i musikkvitenskap ved NTNU, og har tidligere undervist i skole, kulturskole og frivillig musikkliv.
Kompetanseord
Forskning
Mitt ph.d.-prosjekt handler om elevperspektivet i kulturskole-grunnskole-samarbeid, hvor jeg vil undersøke hvilke betydninger Kulturdagen har for elevene. Ved å følge undervisningen i kulturdag, og delta, observere, prate med elever og invitere elever med på å lage forskningsmateriale sammen, håper jeg å få innblikk i hvilke oppfatninger, forståelser, og erfaringer elever har av Kulturdag. I forskningslitteratur, samt medier ellers som omtaler Kulturdag, er det hovedsakelig voksne som uttaler seg – enten fra ledelsesperspektivet eller lærerperspektivet. Vi mangler altså elever sine stemmer og perspektiv på temaet. Hensikten med dette prosjektet er dermed å myndiggjøre elevene og ta for seg elevene sitt narrativ, ved å prøve å forstå hvordan kulturdag påvirker elevenes livsverden og hvilken rolle kulturdag spiller i elevenes liv med sine erfaringer, drømmer og håp.
Doktorgradsprosjektet er tilknyttet Arbeidspakke 1 i Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP) ved institutt for musikk (IMU) ved NTNU, med samarbeidspartnere Trondheim kulturskole, institutt for lærerutdanning (ILU) og Norsk kulturskoleråd.
Publikasjoner
2021
-
Lone, Solveig Rivenes.
(2021)
Kva lærer ein eigentleg om på musikklinja, og kva lærer ein ikkje? Musikklinja som musikkpedagogisk verksemd.» .
NTNU
Mastergradsoppgave
Rapport
-
Lone, Solveig Rivenes.
(2021)
Kva lærer ein eigentleg om på musikklinja, og kva lærer ein ikkje? Musikklinja som musikkpedagogisk verksemd.» .
NTNU
Mastergradsoppgave