Sissel Marie Wik Utgaard
Om
Sissel Utgaard er ansatt som universitetslektor ved fagenhet for yrkesfag skoleledelse og utdanningsledelse. Hun har fagbrev som helsefagarbeider og i tillegg har hun en bachelorgrad som yrkesfaglærer i helse og oppvekstfag og en mastergrad i Pedagogikk innen rådgivingsvitenskap fra NTNU. Hun også en videreutdanning i veiledningspedagogikk, utdanning innen kunst og uttrykksterapi og har deltatt på NAFOL forskerskole i kvalitative analysemetoder og ved PHD kurs innenfor Yrkespedagogisk forskning, samt UNIped kurs. Hun har lang yrkeserfaring som fagarbeider og miljøterapeut innen barne- og ungdomspsykiatri, voksenpsykiatri,som lærer i grunnskolen og som yrkesfaglærer i videregående skole der hun også har vært rådgiver i elevtjenesten og rådgiver ved opplæringskontoret for lærlinger ved NTNU. Hun har også jobbet i et prosjekt med coathing av ledere i det private næringsliv. Hun har siden høsten 2009 jobbet som lærerutdanner ved Yrkesfaglærerutdanningen og FPPU-Y og innen helsefag ved NTNU og med flere etter og videreutdanningstilbud på masternivå.
Hun er har deltatt i flere tverrfaglige forskningsprosjekt og presentert forskning på nordiske og Internasjonale konferanser. Hun er spesielt interessert i ulike tema innenfor yrkesfag. Hun har bred erfaring med undervisning, og ulike former for veiledning. Hun har i tillegg jobbet med skolebasert kompetanseutvikling i vurdering. hun har også undervist i helserelaterte fag, etikk, konflikthåndtering, krisepsykologi, gruppeprosesser, utviklingspsykologi, pedagogiske teorier, praksis opplærring i skole og bedrift. Hennes forskningsprosjekt har vært relatert til rundt tema som handler om profesjonell utvikling av lærerrollen, der hun har hatt fokus på nyutdannede lærere, profesjonell utvikling av erfarne lærere og oppfølgingslærerrollen. Hun er for tiden medlem i flere forskergrupper og trives godt med å jobbe tverrfaglig.
Fagområde: Genererell didaktikk og yrkesdidaktikk i Helse- og oppvekstfag.Helsefaglige tema, Kommunikasjon og samhandling,Pedagogiske fag, rådgiving, og ulike former for veiledningsmetodikk og coaching og selvledelse, organisasjon,og ledelse og karriereveiledning innen yrkesfag. Hun er sertifisert Lifo veileder. Lifo metoden tar utgangspunkt i samfunnsvitenskap og postiv psykologi. Den bygger på en adferdsanalyse for å skape større innsikt og forståelse av egne styrker og mindre utviklede egenskaper som kan bidra til å forstå hvordan man påvirker andre. Lifo veiledning funger som et effektiv og godt verktøy i veiledning av ledere i team og grupper for utnytte ressurser på en dynamisk og hensiktsmessig måte.
Fokus i forskning :
Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling.
Yrkesretting , veiledning av nyutdannede lærere, vurdering, relevans og kunnskapsutvikling innen yrkesfaglig opplæring i skole og bedrift.
Skolebaset kompetanseutvikling - Kultur for vurdering for og av læring gjennom utvikling av tolkningsfellesskap og tverrfaglig samarbeid innen yrkesfaglige utdanningsprogram.
Ledelse og læring i profesjonelle læringsfellesskap (PLF)
Organisering av veiledning og vurdering ved halvårsvurdering av lærlinger i bedrift
Implementering av nye læreplaner
Karriereveiledning innen fag og yrkesopplæring
Organisering og ledelse av læringsprosesser
Kvalitative forskningsmetoder
Metoder og arbeidsmåter som bidra til profesjonell utvikling i helse og oppvekstfagene
Gruppeveiledning - individuell veiledning, coaching
Kompetanseord
Forskning
2017 - 2021 Skoleutvikling og vurderingskompetanse i skolen.
En Kvalitativ og kvantitaiv studie av lærere og skolens ledelse av lærers læring innen yrkesfag og fellesfag ved 21 videregående skoler.
Publikasjoner
2022
-
Utgaard, Sissel;
Emstad, Anne Berit;
Knutsen, Bård.
(2022)
Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. .
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
Del av bok/rapport
-
Utgaard, Sissel;
Emstad, Anne Berit;
Knutsen, Bård.
(2022)
Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. .
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
Undervisning
Veiledning
Undervisning i emne YFL 2001 Veiledning og instruksjon. Undervisning på camus og i eksamensgrupper med mellomarbeid og praktiske øvelse på veiledningsteknikker og metoder innen tema veiledning og interuksjon. Intern sensor og ekstern sensr med muntlig eksamesform.
Opplegget og organiseringen av studiet har gitt studentene høy måloppnåelse og motivert studenter til å jobbe konstruktivt med veiledningsteknikker og egen forståelse av veiledning og instruksjon som en sentral del av lærerkompetansen. Studentene gir svært gode tilbakemeldinger på læringsutbytte og relevans fra studiet.
Emne YR 6007 Yrkesfaglig fordypning. Del 1
Studiet gjennomføres som et videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere. Studiet tar utgangspunkt i studentenes erfaringer som yrkesfaglærer og bruker bevisst valg av metodikk der studentene både jobber med en kritisk modell og en fremtidsrettet modell for god praksis. I løpet av første del av studiet skal lærerne gjennomføre et utviklingsarbeid i skole evt. bedrift der de jobber med å forbedre skolens og/eller bedriftens praksis. Vurdering skjer gjennom presentasjon av arbeidskrav og deltakelse i praksis, samt innlevering av en skriftlig grupperapport som beskriver utviklingsarbeidet.
Emne YR 6009 del 2 bygger videre på studentens fokus i del 1 av utviklingsarbeidet. Studentene velger ut eget tema som de fordyper seg i og jobber videre med for å forbedre skolens praksis. I undervisningen omfatter i stor grad de faglige tema som studentene savner mere kompetanse på som eksempelvis vurdering i yrkesfag, samarbeid skole og bedrift, veiledning og coahing samt yrkesdidaktiske metoder rundt aktuelle tema. Studiet har 3 samlinger fordelt på 2- 3 hele dager og mellom arbeid med arbeidskrav der studentene samarbeider om et felles gruppebasert utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Sluttvurderingen basseres på en FoU konferanse med muntlig presentasjon av arbeidet og innlevering av en skriftlig rapport som dokumenterer FoU arbeidet.
Studentevalueringen fra de femårene jeg har jobbet med dette studiet viser høy grad av fornøyde studenter som opplever studiet som svært reevant og praksisnært. Eksamens oppgavene viser kreative studenter med høyt grad av måloppnåelse i henhold til studiets læringsutbyttebeskrivelser. Studiets finanisering med støtte fra Udir ble avsluttet våren 2023.
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragMorud, Elin Bø; Amdal, Arne Kristian; Fjørtoft, Henning; Utgaard, Sissel. (2019) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects . ICSEI/Universitetet i Stavanger ICSEI 2019 , Stavanger 2019-01-08 - 2019-01-12
2018
-
Vitenskapelig foredragAmdal, Arne Kristian; Utgaard, Sissel; Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2018) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. University of Helsinki 2018 Earli Sig 1 , Helsinki 2018-08-29 - 2018-08-31
-
Vitenskapelig foredragKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Utgaard, Sissel. (2018) School-based professional development in assessment literacy. EARLI SIG 1 Assessment & Evaluation conference 2018-09-29 - 2018-10-01
2017
-
Faglig foredragMorud, Elin Bø; Utgaard, Sissel. (2017) Aksjonslæring - metode og problemstilling. STFK Fagdag for lærere , Meldal 2017-03-01 - 2017-03-01
2016
-
Vitenskapelig foredragUtgaard, Sissel Wik. (2016) En studie om nyutdannede yrkesfaglærere og hvordan de opplever profesjonell utvikling det første året i yrket. Nordisk nettverk for yrkesfag NORDYRK , Roskilde 2016-06-08 - 2016-06-10