Sara Røddesnes
Om
Jeg er universitetsbibliotekar ved Lysholmbiblioteket, biblioteket knyttet til lærerutdanningen ved NTNU. Jeg har ansvaret for undervisning og forskningsstøtte til GLU, så ta kontakt hvis det er noe jeg kan bidra med!
Mine arbeidsområder:
- Undervisning
- Forskningsstøtte
- Medlem av arbeidsutvalget for Matrise for læringsstøtte og undervisning
- Skranke
Undervisning:
- Litteratursøk
- Kildekritikk
- Referering og sitering (primært APA)
- Referansehåndteringssystemer (EndNote)
- Informasjonskompetanse
Dette er de undervisningsoppleggene som er utviklet per i dag, men ta kontakt om du ønsker noe som ikke står på lista så ser vi på det sammen. Alt kan tilpasses og undervisningen blir ofte best hvis den kan relateres og integreres i resten av utdanningen.
Bakgrunn:
Jeg har en master i Bibliotek- og informasjonsvitenskap fra 2014, og Universitets- og høgskolepedagogikk fra Dronnings Mauds Minne høyskole fra 2017.
Faglige interesser:
- Bibliotekundervisning
- Omvendt undervisning
- Bibliotekarer som ressurser i forskning
- Kildekritikk
- Informasjonskompetanse
- Litterær kvalitet
- Digital formidling
- Utvikling av nye tjenester
Publikasjoner
2019
-
Røddesnes, Sara;
Faber, Hege Charlotte;
Jensen, Magnus Rom.
(2019)
NVivo courses in the library: Working to create the library services of tomorrow.
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, NORIL
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Røddesnes, Sara;
Naper, Cecilie.
(2014)
"Det er feelgood på den litt leie måten" : en sammenligning av profesjonelle anmeldere og vanlige leseres litterære kvalitetskriterier.
Høgskolen i Oslo og Akershus
Høgskolen i Oslo og Akershus
Mastergradsoppgave
-
Røddesnes, Sara.
(2014)
Frihet, likhet og brorskap?.
Bibliotekaren (Oslo)
Fagartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Røddesnes, Sara;
Faber, Hege Charlotte;
Jensen, Magnus Rom.
(2019)
NVivo courses in the library: Working to create the library services of tomorrow.
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, NORIL
Vitenskapelig artikkel
-
Røddesnes, Sara.
(2014)
Frihet, likhet og brorskap?.
Bibliotekaren (Oslo)
Fagartikkel
Rapport
-
Røddesnes, Sara;
Naper, Cecilie.
(2014)
"Det er feelgood på den litt leie måten" : en sammenligning av profesjonelle anmeldere og vanlige leseres litterære kvalitetskriterier.
Høgskolen i Oslo og Akershus
Høgskolen i Oslo og Akershus
Mastergradsoppgave
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragRøddesnes, Sara; Sigurdson, Johannes Foss; Faber, Hege Charlotte; Hegle, Johan Philip; Jensen, Magnus Rom. (2019) Analyse av kvalitative data: CAQDAS til glede og besvær? - Erfaringer fra undervisning i Nvivo. NTNU Læringsfestivalen , Realfagbygget, Gløshaugen, Trondheim 2019-05-06 - 2019-05-07
-
Vitenskapelig foredragJensen, Magnus Rom; Røddesnes, Sara; Faber, Hege Charlotte. (2019) NVivo workshop – hvor går veien videre? . Bibliotekene ved UiS og UiA Virak - Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek , Stavanger 2019-06-13 - 2019-06-14
2018
-
Faglig foredragJensen, Magnus Rom; Faber, Hege Charlotte; Hegle, Johan Philip; Røddesnes, Sara. (2018) NVivo - an Introduction (workshop, 2 hours). DFFU Creating Knowledge 2018 , Vingsted 2018-06-06 - 2018-06-08
-
Vitenskapelig foredragRøddesnes, Sara; Faber, Hege Charlotte; Hegle, Johan Philip; Jensen, Magnus Rom. (2018) NVivo Courses in the Library: Working to Create the Library Services of Tomorrow. DFFU Creating Knowledge 2018 , Vingsted 2018-06-06 - 2018-06-08
-
Populærvitenskapelig foredragRøddesnes, Sara; Kvaal, Renate; Hansen, Katrine Kølle. (2018) Fake science - fakta eller myte?. NTNU Researchers' night , Realfagsbygget, Gløshaugen 2018-09-28 - 2018-09-28
-
Faglig foredragRøddesnes, Sara; Jensen, Magnus Rom. (2018) Systematiske søk - utfordringer ved søk innen humaniora og samfunnsfag . NTNU Universitetsbiblioteket Veiledningsmøte , Trondheim 2018-04-19 -
2017
-
Vitenskapelig foredragBråten, Oddrun Marie Hovde; Røddesnes, Sara. (2017) «Livssyn» og «livstolkning» i norsk religionsdidaktikk – forskning eller fagdebatt? Resultat av forsøk med oversiktsforskning – foreløpig rapport. NTNU, ILU Norsk Religionspedaggogisk Forskerforening (NoReFo) , Trondheim 2017-11-30 - 2017-12-01