Sanna Ørsjødal Brattland
Om
Jeg er samfunnsfagdidaktiker ved fagseksjonen for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning (ILU).
Jeg ble ansatt som ph.d.-kandidat i april 2023, og prosjektet mitt handler om demokrati- og medborgerskapsopplæring for nyankomne ungdommer.
Jeg har master i samfunnsfagdidaktikk fra NTNU, og har tidligere jobbet fem år som undervisningskoordinator ved Falstadsenteret og sju år som lærer ved TROVOs ungdomsgruppe. Stipendet mitt går over fire år, der 25 % går til undervisning og praksisoppfølging.
Jeg har vært medlem av instituttstyret for ILU siden 2023, valgt som representant fra gruppen midlertidige vitenskapelige ansatte.
Forskning
Jeg er ansatt som Ph.d.-kandidat ved seksjon for samfunnsfag på institutt for lærerutdanning, NTNU. Prosjektet mitt er rettet mot demokrati- og medborgerskapsopplæring for nyankomne ungdommer i voksenopplæring.
Publikasjoner
Brattland, S. (2010). Multikulturell utdanning i et etnisk delt samfunn. - En studie av et pilotprosjekt i Kroatia. [Masteroppgave]. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Atroshi, G., Brattland, S., Wahlberg, I. & Kjelaas, I. (2022). Flerspråklige læreres rolle i opplæringen av nyankomne. I Kjelaas, I. & van Ommeren, R. (eds) (2022). Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. Fagbokforlaget.
Brattland, S. (2016), Human Rights and History Education. An interdisciplinary field from Theory into Practice. In Lenz, C, Brattland, S. & Kvande, L. (eds.) (2016). Crossing Borders. Combining Human Rights Education and History Education. Lit Verlag
Lenz, C, Brattland, S. & Kvande, L. (eds.) (2016). Crossing Borders. Combining Human Rights Education and History Education. Lit Verlag.
2016
-
Brattland, Sanna Ørsjødal.
(2016)
Human Rights and History Education. An interdisciplinary field from Theory into Practice.
LIT Verlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Del av bok/rapport
-
Brattland, Sanna Ørsjødal.
(2016)
Human Rights and History Education. An interdisciplinary field from Theory into Practice.
LIT Verlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Dette studieåret har jeg fagansvar for samfunnsfag for F-PPU (fagdidaktikk i samfunnsfagene - deltid). Jeg underviser i tillegg på lektorutdanning og PPU.
Jeg er emneansvarlig for etterutdanningskurs for tospråklige lærere i samfunnskunnskap.