Ragnheidur Karlsdottir
Om
Dr grads- og mastergrads- veiledning:
Dr. grad:
1) Veelo, N. (2016). Innovation in Upper Secondary Schools. An International Multiple-Case Study. (Hovedveileder Stefan Hopmann). Trondheim: Institutt for pedagogikk og livslang læring.
2) Haugan, J. A. (2014). Lærerstudenters praktiske handlekraft: en kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv. (Hovedveileder Torill Moen). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
3) Firing, K. (2011). Education and reflection in extreme situations. (Medveileder Jon Christian Laberg). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
4) Haga, M. (2011). Motor development, physical fitness and health in children. Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
5) Lysø, I. H. (2010). Managerial Learning as Co-Reflective Practice. Management Development Programs - don’t use it if you don’t mean it. (Medveileder Morten Levin). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
6) Åsvoll, H. (2008). Den tause pedagogikken. (Medveileder Kjetil Steinsholt). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
7) Reinertsen, A. B. (2007). Spunk – A love story. (Hovedveileder Kjetil Steinsholt). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
8). Nilssen, V. (2007). Seeing the Kids – Seeing the Student Teachers; Dealing with two Arenas the Whole Way. (Biveileder Helg Fottland). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
9) Kvello, Ø. (2006). Barn og unges vennskap. Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
10) Røsdal, T. (2005). Communication and leadership in matrix structured organization. (Biveileder Owen Hargie). Trondheim: Pedagogisk institutt, NTNU.
Mastergrad:
76) Tynes, B.K. (2017). Overgang fra barnehage til skole.
75) Engh-Lagesen, T. (2017). "Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og".
74) Gurrich, K. R. (2016). Samtalens plass i matematikkundervisningen.
73) Blaasvær, A. (2016). "Øve, øve, jevnt og trutt og tappert det er tingen". (Biveileder: Hermundur Sigmundsson).
72) Johansen, M. S. (2016). Bruk av datatekniske hjelpemidler for elever med synsnedsettelser.
71) Moen, S. (2015). "Æ trur mest av alt æ bare bestemt mæ egentlig". En kvalitativ studie av en elev sin fremgang i matematikk.
70) Nystø Ráhka, S. (2015). Begynneropplæring i lesing for lulesamiske elever.
69) Maurstad, I. S. (2015). På sporet av en god leseopplæring. En kvalitativ studie av leseopplæring på 1. trinn.
68) Nordgaard, M. (2015). Fra tanke til handling. En kasusstudie av lederutvikling på Krigsskolen.
67) Brattebø, N. M. (2014). Relativ alderseffekt blant norske elever på 5. og 8. trinn. Biveileder: Roger Andre Federici.
66) Hanssen-Bauer, M. W. (2014). Mestringsforventning og fullføring av videregående skole blant første- og andregenerasjon innvandrere. Biveileder: Åse Sagatun.
65) Snarud, A. W. (2014). Leseopplæring på 1. trinn. En kvalitativ intervjustudie. Biveileder: Elin Moen.
64) Bilsback, I. E. (2014). "Det skal jo ikkje stoppe meg fordi om eg har begynt å gå på ei pille liksom". Ein studie om korleis studentar med ADHD handterer læring ved høgare utdanning.
63) Hoås, A. (2014). Lønnet deltidsarbeid blant fulltidsstudenter.
62) Langeland, C. M. W. (2014). "Som HR leder så handler det om kommunikasjon".
61) Skjelvan, L. S. (2014). Motivasjon - trivsel - ledelse. En kvantitativ studie av kunnskapsarbeideres syn etter endringsprosesser ved en sykehusklinikk i Norge. Universitet i Bergen.
60) Spachmo, S. (2014). Dialog i organisasjoner.
59) Rekdal, M. (2013). Fire skuleleiarar si oppleving av samhandling med PPT om kompetanse og organisasjonsutvikling.
58) Jørgensen, P.L. (2013. Forvaltning av menneskelige ressurser.
57) Myran, I. H. (2013). «Skriving tar tid og humør».
56) Kosberg, P. (2013). «Vi skulle gjerne hatt dere på skolen hele tida».
55) Bang, C. (2013). Barns lek på ulike arenaer.
54) Aune, M. H. (2013). Hva vektlegger psykologspesialisten i tilbakemeldingssamtalen med foreldre som deltar i Marschak Interaction Method (MIM)?
52-53) Finsrud, K. og Ohr, H. (2013). «Hun var rolig men jeg skjønner jo at en logoped rnå være det, at man må snakke sakte så jeg skjønner jo at hun har lyktes med den jobben»
51) Overvik, I. V. (2012). Leseforståelse hos minoritetsspråklige elever.
50) Eikelund, O. H. (2012). Fråfall – rom for elevmangfaldet i den vidaregåande skolen? Ei fenomenologisk studie om korleis tre lærarar som underviser elever ved yrkesfaglege programfag opplever og imøtekjem utfordringar ved det auka mangfaldet i den vidaregåande skulen.
49) Helgemo Hynne, A. H. (2012). «Jo flere folk, jo flere ideer». En fenomenologisk studie av tre lederes opplevelse av og erfaring med kunnskapsdeling i et virtuelt team.
48) Makridis, I. M. (2012). Motivasjon og ledelse i kunnskapsbedrifter. «Det handler om hva man kommuniserer ut».
47) Midtbø, I. L. (2012). Det trygge i det utrygge. En kasusstudie av oppleving av undervisningspraksis i leiarutvikling på Luftkrigsskolen.
46) Wahl, H. T. (2011). En kvalitativ studie av tre læreres oppfatning og arbeid med elevers språk og språkvansker.
45) Evenstad, S. (2011) “Skal levere hele tiden. Det tar på!” En fortolkende fenomenologisk undersøkelse (IPA) av utbrenthet blant tre IKT-ansatte i Norge. (biveileder Anne Torhild Klomsten)
44) Anfinsen, P. M (2011). ”Lærere har den kraften at de kan påvirke deg for resten av livet.
43) Severeide, N. (2011). Utredning av stemmevansker.
42) Pleym, H. (2011). Lederutvikling i sykehus. (medveileder Ingunn H. Lysø).
41) Bartolini, Y. D. (2011). Syke foreldre. Veltilpassede barn? (biveileder Øyvind Kvello).
40) Kirstistuen, K. (2011). En studie av forhold som påvirker utviklingen av tillitsrelasjonen mellom leder og medarbeider. (medveileder Ingunn H. Lysø)
39) Volden, A. M. (2011). Lese- og skriveopplæring på 1. trinn.
38) Gilde, L. (2010). Lederrollen og unge arbeidstakere. (medveileder Ingunn H. Lysø)
37) Holte, H. A. (2010). Mikro-etnografisk studie av samspill – knyttet til logopedisk undervisning av en elev med tale- og kommunikasjonsvansker.
36) Hansen, B. (2010). Omvalg i videregående opplæring i Sør-Trøndelag.
35) Grimstad, L. (2010). Motiverende ledelse: Hvordan kan ledere motivere personalet til å arbeide mot strategiske mål i en organisasjon?
34) Jacobsen, I. M. B. (2010). Trening i laparoskopisk kirurgi.
33) Haug, N. (2010). Tilrettelegging for barns læring.
32) Hide, S. T. (2010). Foreldre som rettleiar og støttespelar ved val av videregåande opplæring. (biveileder Hannah Svennungsen).
31) Jonhaugen, R. (2010). Er kompetansekartlegging ved selvevaluering og visualisering et nyttig verktøy for ledere i forbindelse med medarbeidersamtaler?
30) Ulvnes, A. K. (2009). ”Når jeg skulle lese høyt var det jo litt flaut da”. Hovedveileder Anne Torhild Klomsten
29) Storhaug, C. (2009). Hvordan har voksne med lesevansker opplevd sin lesesituasjon i grunnskolen og hvilke konsekvenser mener de selv at disse opplevelsene har hatt for deres voksne liv?. Hovedveileder Anne Torhild Klomsten
28) Meyer, N. (2009). Selvskading i skolen – hvordan møte og skape en god hjelperelasjon til ungdom som selvskader (medveileder Øyvind Kvello).
27) Nilsen, T. (2009). Verdien av veiledning. En kvalitativ undersøkelse om verdien av forebyggende veiledning for førsteårsstudenter på NTNU, med fokus på motivasjon og forventning om mestring av studiene. (biveileder Einar Skaalvik).
26) Bjerkan, M. U. (2009). Veiledning av førsteårs-studenter ved NTNU. (biveileder Einar Skaalvik).
25) Lie, H. K. (2009). Opplæring i lærebedrift. En kvalitativ studie av hvilke utfordringer instruktører innen frisørfaget møter i opplæringen, sett i forhold til Kunnskapsløftets prinsipp om tilpasset opplæring. (Medveileder Ingunn Lysø).
24) Eid, J-T. (2009). Å håndtere sin egen smerte ved hjelp av rusmidler. En studie av rusproblemet i livshistorien til mennesker som har fått hjelp ved Selbu- og Tyrilikollektivet
23) Skoglund, A. (2009). ”Det var ikke helt min greie”. En kvalitativ studie om gutters begrunnelser for bortvalg av yrkesfaglig utdanning. Hovedveileder Nina Volckmar.
22) Seim, L. (2009). Seks enhetslederes opplevelse av sitt arbeid i Trondheim kommune, hvorfor de valgte jobben og hva de mener skal til for å finne egnede lederkandidater.
21) Evertsen, S. (2009). Betydningen av informasjon for barn av psykisk syke foreldre.
20) Sand, R. (2009). ”…hvor snill han har blitt, han er ikke slik som før lenger!” En kvalitativ studie av barnehageansattes erfaringer med bruk av metoden Weteranklubb for å hjelpe barn med store atferdsproblemer. (medveileder Øyvind Kvello).
19) Ystenes, C. (2009). Tillit og mistillit i arbeidsrelasjoner.
18) Baltzersen, E. (2008). Leseopplæring på småskoletrinnet.
17) Heldal, M. (2008). Frisørers opplevelse og bevisstgjøring av stemmebruk i jobbsammenheng. (biveileder Øyvind Kvello)
16) Loe, G. (2008). PMT-O for lærere. Implementering av ferdigheter fra Parent Management Training - Oregon [PMT-O] i skolen.
15) Smedsrud, B.M. (2008). Refleksjon som nøkkelprosess i lederutvikling.
14) Rindal, E. (2008). Motivasjonsfaktorer for arbeidstakere i næringslivet.
13) Kjøsnes, T. (2008). Tilfredshet med arbeidsprofilen for pedagogisk psykologisk tjeneste for Nord-Østerdal.
12) Mordal, S. (2008). Praksinær undervisning. (biveileder M.B.Postholm).
11) Søberg, A. K.(2007). Selvbilde blant tenåringsjenter. En kvantitativ studie av diskrepanser mellom reelt, ideelt og normativt selvbilde. (biveileder Ø. Kvello).
10) Ødegård, G. (2007). Samlivskurs på bedriftens regning (biveileder Ø. Kvello).
9) Wist, K. (2007). PCIT i skolen. (biveileder A. K. Wormdal).
8) Wist, R. (2007). Sjer’n eiller sjer’n ikke? Eiller sjer’n bærre når’n vil sjå? (biveileder K. Jakobsen).
7) Arntzen, M. (2007). En kasusstudie av tilknytning og samspill mellom en psykisk syk mor og barnet hennes.
6) Hagerup, N. (2006). Karrierevalg med mening. (medveileder R. Kvalsund).
5) Dille, K.B. (2006). Allting er enkelt, bare man kan det. (hovedveileder M. Samuelstuen)
3-4) Strand, M & Weydahl, Å. (2006). ”For barna finnes, vi vet de kan bli syke, men voksenpsykiatrien jobber stort sett med de barna når de selv har blitt voksne”. (medveileder Ø. Kvello)
1-2 ) Neerland, M & Merakerli, L. (2006). Barn av psykisk syke mødre. (medveileder Ø. Kvello)
Før endring fra hovedfag til master veiledet jeg 43 hovedfagsstudenter
Faglig profil
Pedagogisk psykologi
Faglige interesser: Utvikling av barns håndskrift, lesing, læring i organisasjoner
Prosjektledelse: Utvikling av håndskrift, lesing og resttskriving hos grunnskolebarn (tre prosjekter). Leder for "Læring i nettverk" under "Bedrifter i nettverk" i P2005
Publikasjoner
2022
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Kvello, Øyvind;
Hybertsen, Ingunn Dahler.
(2022)
Grunnbok i pedagogisk psykologi.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
2020
-
Overvik, Inna;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2020)
Bruk av eventyr i leseopplæringen for minoritetsspråklige elever.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
2017
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2017)
Island.
Schneider Verlag Hohengehren GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2016)
Håndskriftsundervisning.
Viden om Literacy
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn;
Gradovski, Mikhail.
(2015)
Virksomhetsteori og barns fysiske utvikling.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2015)
Iceland.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2014)
Framfarir í handskrift hjá grunnskólabörnum í Reykjavík: Langsniðsrannsókn 1999-2005. Development of handwriting proficiency in compulsory school children: A longitudinal study 1999-2005.
Uppeldi og menntun
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Lysø, Ingunn Hybertsen.
(2013)
Forord.
Akademika forlag
Forord
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2013)
Informasjonsprosesseringsteori.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Lysø, Ingunn Hybertsen.
(2013)
Innledning.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Lysø, Ingunn Hybertsen.
(2013)
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Akademika forlag
Akademika forlag
Lærebok
2012
-
Firing, Kristian;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Laberg, Jon Christian;
Wicklund, Robert Arnold.
(2012)
An Experimental Study of Social Norms in Situation.
Military Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Firing, Kristian;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Laberg, Jon Christian.
(2011)
Identity in situation: Differences between police and military.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Den gode veileder.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Innledning.
Tapir Akademisk Forlag
Innledning
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2010
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2010)
Island.
Schneider Verlag Hohengehren GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Firing, Kristian;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Laberg, Jon Christian.
(2009)
Social Influence in Military Leadership Training.
Leadership & Organization Development Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Kvalsund, Ragnvald.
(2009)
Mentoring og coaching i et læringsperspektiv.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2009)
Læring av ferdigheter hos 8 til 12 år gamle barn.
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2009)
Læring og læringsmiljø.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Kvalsund, Ragnvald.
(2009)
Innledning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2007)
Læring, kommunikasjon og ledelse i organisasjoner.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2007)
Managing knowledge in organisations.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Niska, Annika;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2006)
Læring og utvikling i fellesskap: Behandling av rusavhengighet i kollektiv.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig monografi
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2006)
Iceland.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn;
Gradovski, Mikhail.
(2006)
Virksomhetsteori og barns fysiske utvikling.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2005
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2005)
Utvikling av håndskrift.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2005)
Feilfri læring.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sehic, Mersiha;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2005)
Socio-Cultural Foundation of Inclusion in Norwegian Schools.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2004
-
Dale, Britt Engan;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Bedrifter i nettverk.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Fagbok
-
Firing, Kristian;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
"Prøver å forstå litt mer i stedet for å være så sinna" En kasusstudie om skriving som refleksjonsform ved Luftkrigsskolen.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk (5)
Fagbok
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
"Prøver å forstå litt mer i stedet for å være så sinna" En kasusstudie om skriving som refleksjonsform ved Luftkrigsskolen.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk (5)
Fagbok
-
Dale, Britt;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Bedrifter i nettverk.
Tapir ak forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sitter, Silje;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
Kulturmøter i praksis. En kasusstudie av samhandling mellom innvandrer og arbeidsfellesskap.
NTNU
Hovedfagsoppgave
-
Dale, Britt;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Innledning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2004)
Den konstruktivistiske læringsprosess.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
Kunnskapsutvikling i lærende bedrifter.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
Funksjonell håndskrift.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dale, Britt Engan;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Nettverk og samarbeid.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2003
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Tegnspråktolkens handlinger.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag (14)
Fagbok
-
Stefansson, T;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Formative evaluation of handwriting quality.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, T.
(2003)
Predicting performance in primary school subjects.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Tegnspråktolkens handlinger.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning (14)
Fagbok
2002
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2002)
Problems in developing functional handwriting.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Heggli, Tone;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2002)
Steg for steg i praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning
Fagbok
-
Åsvoll, Håvard;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2002)
Den femte faktor. En kasusstudie av Bjørn Hansen som talentutvikler i Rosenborg Ballklubb.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk
Fagbok
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2002)
Das Schulsystem in Island.
Leksikonartikkel
2001
-
Bjørnestad, Elisabeth;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2001)
"Ja, for vi kan mytji vi": En kasusstudie av 1. klassingers bruk av egosentrisk tale.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning (10)
Fagbok
-
Dahl, Anne Mari;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2001)
"Orda er nøkkelen til sinn og kjensler" Om litteraturens rolle i dannelsesprosessen.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning (11)
Fagbok
2000
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2000)
Development of reading spelling and handwriting in primary school children.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1999
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1999)
Skriftforming i norske læreplaner.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
1998
-
Flem, Annlaug Reidun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Learning Strategies and Skill Learning.
TAPIR Forlag
Fagbok
-
Flem, Annlaug Reidun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Learning Strategies and Skill Learning.
Tapir Forlag
Fagbok
-
Flem, Annlaug Reidun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Learning Strategies and Skill Learning.
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Fagbok
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Utvikling av lese- og rettskrivingsferdigheter hos grunnskolebarn i Trondheimsområdet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1997
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1997)
Comparison of cursive models for handwriting instruction.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
1996
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Development of cursive handwriting quality.
NTNU. Pedagogisk inst.
Doktorgradsavhandling
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Print-script as initial handwriting style II: effects on the development of reading and spelling.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Print-script as initial handwriting style I: effects on the development of handwriting.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Development of cursive handwriting.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
1995
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1995)
Skrivekurs for mellomfagsstudenter i pedagogikk. Kursevaluering of forslag til forbedret opplegg.
Pedagogisk institutt UNIT
Kompendium
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1995)
Skrivekurs for mellomfagsstudenter i pedagogikk. Kursevaluering og forslag til forbedret opplegg.
Pedagogisk institutt, AVH
Rapport
1993
-
Søvik, Nils;
Arntzen, Oddvar;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1993)
Relations between writing speed and some other parameters in handwriting.
Journal of Human Movement Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1993)
Comparisons of results from tracking training and classroom instruction used as remedial measures in writing instruction in sixth grade.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1991
-
Mæland, Annlaug Flem;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1991)
Development of reading, spelling and writing skills from third to sixth grade in normal and dysgraphic children.
Academic Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1989
-
Søvik, Nils;
Mæland, Annlaug Flem;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1989)
Contextual factors in writing performance of 'normal' and dysgraphic children.
World Scientific
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1988
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1988)
Skriftforming for 1. klasse. Opplegg tilpasset stavskrift og LTG lesemetoden.
Pedagogisk institutt,
Rapport
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1988)
Skriftforming for 1. klasse. Opplegg tilpasset trykkskrift og LTG lesemetoden.
Pedagogisk institutt
Rapport
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1988)
Skriftforming for 1. klasse. Lærerveiledning.
Pedagogisk institutt
Rapport
1985
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1985)
Nyere retningslinjer i skriveundervisningen: teoretisk bakgrunn og empirisk undersøkelse.
Universitetet i Trondheim
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Overvik, Inna;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2020)
Bruk av eventyr i leseopplæringen for minoritetsspråklige elever.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2016)
Håndskriftsundervisning.
Viden om Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2014)
Framfarir í handskrift hjá grunnskólabörnum í Reykjavík: Langsniðsrannsókn 1999-2005. Development of handwriting proficiency in compulsory school children: A longitudinal study 1999-2005.
Uppeldi og menntun
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Firing, Kristian;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Laberg, Jon Christian;
Wicklund, Robert Arnold.
(2012)
An Experimental Study of Social Norms in Situation.
Military Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B
Vitenskapelig artikkel
-
Firing, Kristian;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Laberg, Jon Christian.
(2011)
Identity in situation: Differences between police and military.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Firing, Kristian;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Laberg, Jon Christian.
(2009)
Social Influence in Military Leadership Training.
Leadership & Organization Development Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Stefansson, T;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Formative evaluation of handwriting quality.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, T.
(2003)
Predicting performance in primary school subjects.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2002)
Problems in developing functional handwriting.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1999)
Skriftforming i norske læreplaner.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1997)
Comparison of cursive models for handwriting instruction.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Print-script as initial handwriting style II: effects on the development of reading and spelling.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Print-script as initial handwriting style I: effects on the development of handwriting.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Development of cursive handwriting.
Perceptual and Motor Skills
Vitenskapelig artikkel
-
Søvik, Nils;
Arntzen, Oddvar;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1993)
Relations between writing speed and some other parameters in handwriting.
Journal of Human Movement Studies
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Kvello, Øyvind;
Hybertsen, Ingunn Dahler.
(2022)
Grunnbok i pedagogisk psykologi.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Lysø, Ingunn Hybertsen.
(2013)
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Akademika forlag
Akademika forlag
Lærebok
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Kvalsund, Ragnvald.
(2009)
Mentoring og coaching i et læringsperspektiv.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2007)
Læring, kommunikasjon og ledelse i organisasjoner.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Niska, Annika;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2006)
Læring og utvikling i fellesskap: Behandling av rusavhengighet i kollektiv.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig monografi
-
Dale, Britt Engan;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Bedrifter i nettverk.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Fagbok
-
Firing, Kristian;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
"Prøver å forstå litt mer i stedet for å være så sinna" En kasusstudie om skriving som refleksjonsform ved Luftkrigsskolen.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk (5)
Fagbok
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
"Prøver å forstå litt mer i stedet for å være så sinna" En kasusstudie om skriving som refleksjonsform ved Luftkrigsskolen.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk (5)
Fagbok
-
Dale, Britt;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Bedrifter i nettverk.
Tapir ak forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Tegnspråktolkens handlinger.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag (14)
Fagbok
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Tegnspråktolkens handlinger.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning (14)
Fagbok
-
Heggli, Tone;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2002)
Steg for steg i praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning
Fagbok
-
Åsvoll, Håvard;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2002)
Den femte faktor. En kasusstudie av Bjørn Hansen som talentutvikler i Rosenborg Ballklubb.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk
Fagbok
-
Bjørnestad, Elisabeth;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2001)
"Ja, for vi kan mytji vi": En kasusstudie av 1. klassingers bruk av egosentrisk tale.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning (10)
Fagbok
-
Dahl, Anne Mari;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2001)
"Orda er nøkkelen til sinn og kjensler" Om litteraturens rolle i dannelsesprosessen.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien klasseromsforskning (11)
Fagbok
-
Flem, Annlaug Reidun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Learning Strategies and Skill Learning.
TAPIR Forlag
Fagbok
-
Flem, Annlaug Reidun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Learning Strategies and Skill Learning.
Tapir Forlag
Fagbok
-
Flem, Annlaug Reidun;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Learning Strategies and Skill Learning.
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2017)
Island.
Schneider Verlag Hohengehren GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn;
Gradovski, Mikhail.
(2015)
Virksomhetsteori og barns fysiske utvikling.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2015)
Iceland.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Lysø, Ingunn Hybertsen.
(2013)
Forord.
Akademika forlag
Forord
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2013)
Informasjonsprosesseringsteori.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Lysø, Ingunn Hybertsen.
(2013)
Innledning.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Den gode veileder.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Innledning.
Tapir Akademisk Forlag
Innledning
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2010)
Island.
Schneider Verlag Hohengehren GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2009)
Læring av ferdigheter hos 8 til 12 år gamle barn.
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2009)
Læring og læringsmiljø.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Kvalsund, Ragnvald.
(2009)
Innledning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2007)
Managing knowledge in organisations.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2006)
Iceland.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn;
Gradovski, Mikhail.
(2006)
Virksomhetsteori og barns fysiske utvikling.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2005)
Utvikling av håndskrift.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2005)
Feilfri læring.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sehic, Mersiha;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2005)
Socio-Cultural Foundation of Inclusion in Norwegian Schools.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dale, Britt;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Innledning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur;
Stefansson, Thorarinn.
(2004)
Den konstruktivistiske læringsprosess.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
Kunnskapsutvikling i lærende bedrifter.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
Funksjonell håndskrift.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dale, Britt Engan;
Karlsdottir, Ragnheidur;
Strandhagen, Ola.
(2004)
Nettverk og samarbeid.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stefansson, Thorarinn;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2002)
Das Schulsystem in Island.
Leksikonartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2000)
Development of reading spelling and handwriting in primary school children.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1998)
Utvikling av lese- og rettskrivingsferdigheter hos grunnskolebarn i Trondheimsområdet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1993)
Comparisons of results from tracking training and classroom instruction used as remedial measures in writing instruction in sixth grade.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mæland, Annlaug Flem;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1991)
Development of reading, spelling and writing skills from third to sixth grade in normal and dysgraphic children.
Academic Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Søvik, Nils;
Mæland, Annlaug Flem;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1989)
Contextual factors in writing performance of 'normal' and dysgraphic children.
World Scientific
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Sitter, Silje;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2004)
Kulturmøter i praksis. En kasusstudie av samhandling mellom innvandrer og arbeidsfellesskap.
NTNU
Hovedfagsoppgave
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1996)
Development of cursive handwriting quality.
NTNU. Pedagogisk inst.
Doktorgradsavhandling
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1995)
Skrivekurs for mellomfagsstudenter i pedagogikk. Kursevaluering of forslag til forbedret opplegg.
Pedagogisk institutt UNIT
Kompendium
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1995)
Skrivekurs for mellomfagsstudenter i pedagogikk. Kursevaluering og forslag til forbedret opplegg.
Pedagogisk institutt, AVH
Rapport
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1988)
Skriftforming for 1. klasse. Opplegg tilpasset stavskrift og LTG lesemetoden.
Pedagogisk institutt,
Rapport
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1988)
Skriftforming for 1. klasse. Opplegg tilpasset trykkskrift og LTG lesemetoden.
Pedagogisk institutt
Rapport
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1988)
Skriftforming for 1. klasse. Lærerveiledning.
Pedagogisk institutt
Rapport
-
Karlsdottir, Ragnheidur.
(1985)
Nyere retningslinjer i skriveundervisningen: teoretisk bakgrunn og empirisk undersøkelse.
Universitetet i Trondheim
Hovedfagsoppgave
Formidling
2017
-
IntervjuKarlsdottir, Ragnheidur. (2017) Digital universitetseksamen i anmarsj. Norgesglasset, NRK Norgesglasset, NRK [Radio] 2017-05-02
2014
-
IntervjuVangen, Jorun; Karlsdottir, Ragnheidur. (2014) Håndskrift i glemmeboka?. nrk Hordaland nrk Hordaland [Avis] 2014-11-12
-
Faglig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2014) Veiledningsprosessen. Geografisk institutt Personalseminar , NTNU 2014-11-28 - 2014-11-28
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2014) Lesing og skriving i framtidas skole - analogt og/eller digitalt. NOLES NOLES samling , Scandic Oslo City 2014-10-02 - 2014-10-03
-
IntervjuKarlsdottir, Ragnheidur. (2014) Håndskriftens fremtid. Gjest i Frokostradio. Trondheim Trondheim [Radio] 2014-01-27
-
Intervju
2013
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2013) Is learning of mathematical skills during the first years in school a question of participation in daily life experiences?. NERA and School of Education University of Iceland NERA 41st Congress , Reykjavik 2013-03-07 - 2013-03-09
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2013) Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter. Fakultet for sanfunnsfag og teknologiledelse Forskningsverksted Skole og utdanningsforskning , NTNU 2013-06-12 - 2013-06-12
2012
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2012) Longitudienell studie av utvikling i lesing og skriving hos grunnskolebarn. Íslenska lestrarfélagið 16. Nordic Reading Conference , Reykjavik 2012-06-13 - 2012-06-14
-
IntervjuHeimdal, Marianne; Karlsdottir, Ragnheidur. (2012) Over og ut for løkkeskriften. Drammen Drammen [Avis] 2012-09-29
-
IntervjuTrondheim, nrkP1; Karlsdottir, Ragnheidur. (2012) Forsvinner håndskriften?. Trondheim Trondheim [Radio] 2012-09-21
2011
-
IntervjuKarlsdottir, Ragnheidur. (2011) Håndskriften dør. Hva så?. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2011-02-05
-
IntervjuKarlsdottir, Ragnheidur. (2011) Håndskriftens fremtid?. Kulturnytt P2 Kulturnytt P2 [Radio] 2011-02-07
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2011) Vurdering av håndskrift. Skrivesentret Vurdering av nasjonale prøver i skriving , Oslo 2011-06-08 - 2011-06-09
2008
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2008) Ferdighetslæring hos grunnskoleelever. Lesesentret i Stavanger Fagmøte , Universitetet i Stavanger 2008-10-06 - 2008-10-06
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2008) Læring av ferdigheter hos 8 til 11 år gamle barn. Det Kongelige Norske Videnskabers Selskap DKNVS Akademiet , Trondheim 2008-10-13 - 2008-10-13
2006
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2006) Skriveopplæring i grunnskolen. Lærermøte , Kolstad skole 2006-03-06 - 2006-03-06
2005
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2005) Lestrar- og skriftarþróun barna í grunnskóla Reykjavíkur. Samanburður milli Íslands og Noregs. Studiedag for lærere , Húsaskóli, Reykjavík 2005-03-30 - 2005-03-30
2004
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2004) Errorless learning. NERA The positioning of education in contemporary knowledge society , Reykjavik 2004-03-11 - 4004-03-13
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2004) Kunnskap i en lærende organisasjon. LÆN og VOX Læring og kommunikasjon i organisasjonern , Trondheim 2004-06-03 - 2004-06-03
2002
-
Vitenskapelig foredragSehic, Mersiha; Karlsdottir, Ragnheidur; Gudmundsdottir, Sigrun. (2002) Socio-cultural foundation of inclusion in Norwegian schools. Socio-Emotional Growth and development of learning strategies , Oslo 2002-11-26 -
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur; Renå, Terese. (2002) Multimediabased self-instruction program for adults. Fifth Congress of the International Society for Cultural Research and Activity Theory , Amsterdam, The Netherlands 2002-06-22 -
2001
-
Vitenskapelig foredragBjørnestad, Elisabeth; Karlsdottir, Ragnheidur; Gudmundsdottir, Sigrun. (2001) Talking to learn: First graders use of language in the classroom. Pre- NFPF conference workshop , Stockholm, Sweden 2001-03-15 -
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2001) Læring og utvikling. Folkeuniversitetet Innherred , Høgskolen i Nord-Trøndelag 2001-03-24 -
2000
-
Vitenskapelig foredragBjørnestad, Elisabeth; Karlsdottir, Ragnheidur; Gudmundsdottir, Sigrun. (2000) First graders use of egosentric speech and academic concepts in the learning process. European Conference on Educational Research , Edinburgh 20.-23. september
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2000) Learning the letters through an instructional program on CD-ROM. European Conference on Educational Research , Edinburgh 20. - 23. september
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (2000) Skriftformingsundervisning i grunnskolen. Åsveien skole , Trondheim 2000-10-03 -
1999
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1999) En longitudinell studie av lese- og rettskrivingsutvikling hos grunnskolebarn i Trondheimsområdet. Program for skoleforsknings tredje skolekonferanse , Trondheim 8.-9. april
1998
-
ProgramdeltagelseKarlsdottir, Ragnheidur. (1998) Hva skal man vektlegge i skriftformingsundervisning?. NRK, Oslo NRK, Oslo [TV] 1998-11-23
-
Programdeltagelse
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1998) Remedial teaching program for a child with learning disabilities: A case study. The Fourth Congress of the International Society for Cultural R esearch and Activity Theory , Aarhus, Denmark
1997
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1997) Handwriting difficulties in primary school children. Eight Biennal Conference of the International Graphonomics Soci ety , Genova, Italy, 24.-28. August 1997
1996
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1996) Tasks and problems associated with application of self-regulated learning in reading and writing in primary school. Dr. polit foredrag , Trondheim 1996-06-13 - 1996-06-13
1994
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1994) Undervisning i skriftforming. The Conference of The International Academy for Research in Learning Disability , Tromsø, august
1993
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1993) Two different methods in handwriting instruction. The Sixth Conference of the International Graphonomic Society , Paris, 4.-7. juli
1991
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1991) Predicting handwriting, reading and spelling development from reading and visual-motor pretests taken at school-start in Grade one. The Fifth Conference of the International Graphonomic Society , Arizona, 27.-30. oktober
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1991) Influence of the choice of handwriting models on the legibility and speed. The Fifth Conference of the International Graphonomic Society , Arizona 27.-30. oktober
1990
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur. (1990) Þróun skriftarkennslu í Noregi. Islands lærerhøgskole Seminar for lærer , Reykjavik 1990-09-15 - 1990-09-16
1989
-
Vitenskapelig foredragMæland, Annlaug Flem; Karlsdottir, Ragnheidur. (1989) Developmental trends of children's reading and writing performances- Grade 3 through 6. The Fourth Conference of the International Graphonomic Society , Trondheim 24.-28. juli 1989-07-24 -
-
Vitenskapelig foredragKarlsdottir, Ragnheidur; Hofstad, Liv Finbak; Mæland, Annlaug Flem. (1989) A longitudinal case study of children's handwriting performance combined with tracking training. The Fourth Conference of the International Graphonomic Society , Trondheim 24.-28. juli 1989-07-24 -