Øyvind Soltun Andreassen
Om
Uenigheter som ressurs i KRLE-lærerutdanning.
Kjerneelement 2 i læreplanen for KRLE-faget inviterer uenigheter om hvordan religioner og livssyn skal defineres og forstås inn i kjernen av faget. Ulike syn, definisjoner, normer og definisjonsmakt skal brukes som ressurser for elevers læring og forståelse.
Dette ressursperspektivet på uenighet ligger til grunn for utvikling av to læringsdesign, rettet mot KRLE-lærerstudenter. I det ene brukes metodologiske ulikheter og uenigheter som ressurser for masterstudenter som planlegger egne oppgaver. Gjennom å utvikle kort som representerer deres egen tilnærming til sine tema, i tillegg til kort som representerer fiktive med-forskere med andre tilnærminger til samme tema, engasjeres studentene i samtaler om hvordan valg av metoder, metodologier og perspektiver påvirker utviklingen av kunnskap.
I det andre designet brukes uenigheter om kjønn og kjønnsidentitet som ressurs for økt innsikt i hva kjønn er/kan være og for hva som ligger bak ulike forståelser. Gjennom kritisk arbeid med et utvalg aktører i relevante samfunnsdebatter, er målet å oppøve evne til forståelse for og vurdering av de ulike linsene som debattaktørene ser spørsmål om kjønn gjennom. Parallelt skal studentene arbeide refleksivt med sine egne linser i møte med disse temaene. I arbeidet med dette designet har det vokst fram et behov for et verktøy som kan gjøre uenighetsrommet både tryggere og videre på samme tid. Som et svar på det behovet holder jeg på å utvikle Ni grunnsteiner for undervisning om kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsinkongruens.
Fagfelt og interesseområder
- Religions- og livssynsdidaktikk
- Teologi
- Filosofi og etikk
- Religion og samfunn
- Utvikling av studentaktive læringsmetoder
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Andreassen, Øyvind Soltun;
Doney, Jonathan.
(2024)
Tensions between inclusion and change in worldview education: can Joe F. Kincheloe’s bricolage help teachers navigate them?.
British Journal of Religious Education
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Andreassen, Øyvind Soltun;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Andreassen, Øyvind Soltun;
Aadland, Ingunn.
(2022)
Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Leder
Tidsskriftspublikasjoner
-
Andreassen, Øyvind Soltun;
Doney, Jonathan.
(2024)
Tensions between inclusion and change in worldview education: can Joe F. Kincheloe’s bricolage help teachers navigate them?.
British Journal of Religious Education
Vitenskapelig artikkel
-
Andreassen, Øyvind Soltun;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Andreassen, Øyvind Soltun;
Aadland, Ingunn.
(2022)
Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Leder
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Øyvind Soltun. (2024) Lenses in action. A RE searchers inspired approach to theory of science teaching/learning. Nordic Conference of Religous Education NCRE 2024 , University of Karlstad 2024-06-17 - 2024-06-19
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Øyvind Soltun. (2024) Foundation Stones for teaching about sex, gender and gender identity. Towards safe spaces of disagreement. Nordic Conference of Religous Education NCRE 2024 , University of Karlstad 2024-06-17 - 2024-06-19
2023
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Øyvind Soltun. (2023) Forslag til grunnsteiner for undervisning om kjønn og kjønnsidentitet. DEMBRA - Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme Dembra jubileumskonferanse, 2023 , Quality Airport Hotel, Gardermoen 2023-11-02 - 2023-11-03
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Øyvind Soltun. (2023) Kjønnsidentitet og kjønnsinkongruens i klasserommet: kan konflikter brukes som ressurser for læring?. Forskningsgruppen KONSPISK, NTNU Nordisk workshop om konspirasjonsteorier , Trondheim 2023-04-18 - 2023-04-19
2021
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Øyvind Soltun. (2021) Nivådelt analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. NTNU RE Research Group KRLE 2021 , Trondheim 2021-11-09 - 2021-11-10
2019
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Etisk ekskursjon og filosofiske samtaler i Dembra. Raftostiftelsen Dembrakonferansen 2019 , Bergen 2019-03-13 - 2019-03-14
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Øyvind Soltun. (2019) Employing the RE Searchers in education of RE teachers. NTNU, DMMH, Nord Universitet Nordic Congress of Religious Education , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Theory and practice in RE-teacher education: Investigation of how a writing assignment invite students to establish relevance of theory to practice. NTNU, DMMH, Nord Universitet Nordic Congress of Religious Education , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14