Monica Vikvald Storvik
Om
Monica Storvik er idag kontorsjef ved IDI i 70% stilling og er nestleder ved Anvendt Informasjonsteknologi (AIT) i 30% stilling.
Storvik var fagenhetsleder ved Institutt fra datateknologi og informatikk, fagenhet Anvendt Informasjonsteknologi i perioden 01.01.17 til 30.04.23
Storvik var instituttleder ved Institutt for informatikk og e-læring ved Fakultet for Teknologi t.o.m 2016.
Hun har jobbet ved tidligere Avdeling for informatikk og e-læring, ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) siden 2001 både som økonomiansvarlig og som faglig tilsatt. Storvik har utdanning både innen økonomi, informatikk og en master i Public Administration. Storvik har både ledet og jobbet i forskningsprosjekter innen entreprenørskap og IKT-basert samhandling.
Erfaring
- Fagenhetsleder, Institutt for datateknologi og informatikk, NTNU
- Instituttleder, Institutt for informatikk og e-læring, NTNU
- Instituttleder, Institutt for informatikk og e-læring, HiST
- Rågiver, Stifelsen TISIP
- Høgskolelektor, HiST
Utdannelse
- Master of Pubilc Administration med fordypning i strategisk ledelse og internasjonalisering, Copenhagen Business School.
- Tittel på masteroppgaven: ” Hvordan har nye organisasjonsoppskrifter og styringsparadigmer påvirket organisering, styring og ledelse av kommuner i Skandinavia?”
- Bachelor i økonomisk administrative fag med påbygging i IKT, HiST.
Undervisning
Storvik underviser i følgende emner:
- INFT1004 - Økonomisk styring og regnskap
- DIFT1006 - Økonomisk analyse og rapportering med regneark
- DIFT1003 - Økonomisk styring og regnskap
- TDMA4005 - Concurrent Design
- INFT2507 - Økonomisk analyse og rapportering med regneark
Prosjekter
Prosjektleder i prosjektet: TEKOM - Tverrfaglig entreprenørskapskompetanse (prosjekt med støtte fra Norgesuniversitetet). Målene for prosjektet er å styrke kompetansen og øke motivasjonen hos lærere i forhold til å inkludere kunnskap om entreprenørskap i ulike emner der det tradisjonelt ikke er vanlig å tenke innovasjon.
Prosjektleder samt delaktig i utvikling og gjennomføring av undervisningen i prosjektet BITØK: Bedriftstilpasset e-læring i IT og økonomi. Prosjektet var initiert av bedriftene: Telenor, Gothia, Aktiv Kapital, Lindorf og Manpower. Prosjektet gikk ut på å utvikle og gjennomføre en nettbasert utdanning på 60 studiepoeng.
Prosjektdeltaker: Flite Project (Flexible Learning in Information Technology and Entrepreneurship)(EU-prosjekt) med støtte fra EU – Målet med prosjektet var å utvikle et kurs i entreprenørskap og Concurrent Design som skulle kjøres som MOOC. Vår hovedoppgaver i prosjektet var å lede designfasen og utvikle lærestoff til faget.
Prosjektdeltaker og fasilitator for CCeD prosessen i prosjektet: MOOC- For IKT i læring (prosjekt med støtte fra Norgesuniversitetet). MOOC står for Massive Open Online Course. Hovedformålet med prosjektet var å gjøre om det eksisterende nettbaserte faget «IKT i læring» til en bærekraftig MOOC-variant som skulle tilbys gratis, i stor skala, for norske lærere samt å utvikle en modell for hvordan norske aktører kan tilby kurs og utdanningsløp i form av MOOC som er både økonomisk bærekraftig og av høy nok faglig og pedagogisk kvalitet.
Prosjektmedlem i prosjektet: RIK – Samhandling (1. årig forprosjekt og 3. årig prosjekt med støtte fra HiST). Formålet med prosjektet er å ta frem et «Rammeverk for IKT-basert samhandling» som skal være til hjelp i egen organisasjon, samt tilgjengelig for andre interessenter via prosjektets publisering og formidling.
Prosjektmedlem i prosjektet: PLN - Personlige læringsnettverk. Målene for prosjektet var å utvikle en generell, PLN-basert læringsmetodikk for nettbaserte fag. I tillegg skulle læringsmetodikken testes ut ved å anvende PLN på ulike måter i eksisterende fag. Prosjektgruppen skulle også utvikle et nettbasert fag på 10 studiepoeng "Personlig Læringsnettverk i nettundervisning" som omhandlet hvordan PLN kan brukes i læring. Målgruppen var mennesker som jobber med e-læring/undervisning i næringsliv og UH-sektoren.
Prosjektmedlem i prosjektet: Understand IT med støtte fra EU. Målet i Understand IT prosjektet har vært å utvikle et nettbasert kurs for coaching av yrkesfaglærere samt utvikle en generisk forretningsmodell for å ta frem disse nettbaserte kurs på tvers av ulike landegrenser.
Prosjektmedlem i prosjektet: CCeD; Concurrent e-learning Design (prosjekt med støtte fra Norgesuniversitetet). Utvikling av en ny modell for avansert bedriftstilpasset e-læringstilbud med studiepoeng.
Publikasjoner
2019
-
Hjeltnes, Thorleif;
Fox, Anne Elizabeth Monique;
Hjeltnes, Tor Atle;
Strand, Knut Arne;
Storvik, Monica.
(2019)
Quality Assurance and Evaluation in Erasmus+ Projects, A Case Study.
INTED Proceedings
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Storvik, Monica;
Ryan, Anne Wally Falch;
Tangvik, Magnhild;
Hjeltnes, Thorleif;
Johansen, Karl Johan.
(2016)
Tverrfaglig entreprenørskapskompetanse ‐ TEKOM
Sluttrapport.
NTNU/Tisip/NORD
Rapport
-
Storvik, Monica;
Ryan, Anne Wally Falch;
Tangvik, Magnhild;
Hjeltnes, Thorleif;
Johansen, Karl Johan.
(2016)
Veiledningshefte – integrering av innovasjon og entreprenørskap i emner og studentveiledning i høyere utdanning.
NTNU/Tisip/NORD
Rapport
-
Hjeltnes, Tor Atle;
Strand, Knut Arne;
Storvik, Monica;
Hjeltnes, Thorleif.
(2016)
Concurrent Design: The importance of theoretical and practical training
.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Strand, Knut Arne;
Hjeltnes, Thorleif;
Hjeltnes, Tor Atle;
Storvik, Monica.
(2014)
Articulation of Distributed and Collaborative Design of Entrepreneurial Course.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Knut Arne;
Hjeltnes, Thorleif;
Hjeltnes, Tor Atle;
Storvik, Monica;
Wrålsen, Anette.
(2014)
Online Problem Solving with the use of Selected Cooperation Technology.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Hjeltnes, Thorleif;
Fox, Anne Elizabeth Monique;
Hjeltnes, Tor Atle;
Strand, Knut Arne;
Storvik, Monica.
(2019)
Quality Assurance and Evaluation in Erasmus+ Projects, A Case Study.
INTED Proceedings
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Hjeltnes, Tor Atle;
Strand, Knut Arne;
Storvik, Monica;
Hjeltnes, Thorleif.
(2016)
Concurrent Design: The importance of theoretical and practical training
.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Knut Arne;
Hjeltnes, Thorleif;
Hjeltnes, Tor Atle;
Storvik, Monica.
(2014)
Articulation of Distributed and Collaborative Design of Entrepreneurial Course.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Knut Arne;
Hjeltnes, Thorleif;
Hjeltnes, Tor Atle;
Storvik, Monica;
Wrålsen, Anette.
(2014)
Online Problem Solving with the use of Selected Cooperation Technology.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Storvik, Monica;
Ryan, Anne Wally Falch;
Tangvik, Magnhild;
Hjeltnes, Thorleif;
Johansen, Karl Johan.
(2016)
Tverrfaglig entreprenørskapskompetanse ‐ TEKOM
Sluttrapport.
NTNU/Tisip/NORD
Rapport
-
Storvik, Monica;
Ryan, Anne Wally Falch;
Tangvik, Magnhild;
Hjeltnes, Thorleif;
Johansen, Karl Johan.
(2016)
Veiledningshefte – integrering av innovasjon og entreprenørskap i emner og studentveiledning i høyere utdanning.
NTNU/Tisip/NORD
Rapport
Formidling
2013
-
Faglig foredragStrand, Knut Arne; Storvik, Monica. (2013) Foredrag om prosessen med å ta fram ny mastergradssøknad ved HiST/AITeL. NOKUT - Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen NOKUT sitt søkerkurs om akkreditering av studium i 2. syklus , Oslo 2013-11-06 - 2013-11-06