Markus Leithe-Lajord
Om
Jeg har bakgrunn som grunnskolelærer i barneskolen, hvor jeg har vært timelærer og kontaktlærer på alle trinn fra 1.-7. klasse.
Fra høsten 2021-våren 2024 jobbet jeg som universitetslektor i pedagogikk ved Nord Universitet hvor jeg primært underviste i Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen.
Fra høsten 2024 er jeg ansatt som doktorgradsstipendiat ved NTNU
Forskning
Mine interesseområder er primært elevens skolehverdag, og hva skolens innhold og organisering kan ha å si for barna som tar del i den.
Andre interesseområder omfatter blant annet pedagogisk filosofi, lærerrollen, og utdanningspolitikk, da spesielt med fokus på hvordan internasjonale trender og strømninger påvirker norsk skole.
For tiden jobber jeg med doktorgradsprosjektet "Fadderpraksiser i barneskolen"
Doktorgradsprosjektet omdreiningspunkt er faddere og fadderordningen i norsk barneskole.
Fadderordninger er en utbredt praksis i den norske skolen. Eldre elever som får ulikt ansvar for førsteklassingene som starter på deres skole. Til tross for at dette er en svært utbredt praksis er den lite undersøkt og studert. Med Teorien om praksisarkitekturer som rammeverk vil dette prosjektet rette søkelyset på hva som kjennetegner fadderpraksiser i barneskolen og hvilke forhold som er av betydning for hvordan fadderpraksiser utfolder seg.
Publikasjoner
2024
-
Leithe-Lajord, Markus;
Taraldsen, Eldar;
Olsen, Ninni Anita Rotmo.
(2024)
Å skrive sin egen lærebok - et studentprosjekt om lærerens oppgaver og ansvar med utgangspunkt i skolens styringsverk.
Forord
-
Leithe-Lajord, Markus;
Taraldsen, Eldar;
Olsen, Ninni Anita Rotmo.
(2024)
Lærerens oppgaver og ansvar.
Nord universitet
Fagbok
-
Bostrøm, Lena;
Vestheim, Ole Petter;
Hopperstad, Marit Holm;
Ivarson, Lena;
Svedin, Glenn;
Leithe-Lajord, Markus.
(2024)
Lärare utan gränser: Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte.
Mid Sweden University
Rapport
-
Leithe-Lajord, Markus.
(2024)
«Skifte kjønn-dag» kan gjøre mer vondt enn godt.
trønderdebatt.no
Leserinnlegg
-
Leithe-Lajord, Markus.
(2024)
Lærere som kommer, og lærere som går.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Leithe-Lajord, Markus.
(2023)
Skru av læringstrykket!.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Leithe-Lajord, Markus.
(2024)
«Skifte kjønn-dag» kan gjøre mer vondt enn godt.
trønderdebatt.no
Leserinnlegg
-
Leithe-Lajord, Markus.
(2023)
Skru av læringstrykket!.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
Bøker
-
Leithe-Lajord, Markus;
Taraldsen, Eldar;
Olsen, Ninni Anita Rotmo.
(2024)
Lærerens oppgaver og ansvar.
Nord universitet
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Leithe-Lajord, Markus;
Taraldsen, Eldar;
Olsen, Ninni Anita Rotmo.
(2024)
Å skrive sin egen lærebok - et studentprosjekt om lærerens oppgaver og ansvar med utgangspunkt i skolens styringsverk.
Forord
-
Leithe-Lajord, Markus.
(2024)
Lærere som kommer, og lærere som går.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Bostrøm, Lena;
Vestheim, Ole Petter;
Hopperstad, Marit Holm;
Ivarson, Lena;
Svedin, Glenn;
Leithe-Lajord, Markus.
(2024)
Lärare utan gränser: Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte.
Mid Sweden University
Rapport
Formidling
2024
-
PosterVestheim, Ole Petter; Leithe-Lajord, Markus; Hopperstad, Marit Holm; Emilsen, Kari; Selmer-Olsen, Maria; Ivarson, Lena. (2024) Teachers Without Borders. Malmø universitet Nordic Educational Research Association , Malmø 2024-02-06 - 2024-03-08
-
Vitenskapelig foredragLeithe-Lajord, Markus. (2024) Lærere som kommer, og lærere som går. Malmø universitet Nordic Educational Research Association , Malmø 2024-03-06 - 2024-03-08
-
IntervjuKnudsen, Øyfrid Sudenius; Leithe-Lajord, Markus; Taraldsen, Eldar; Bjerkan, Emilie Holum; Tømte, Tarald Lium. (2024) Unikt studentprosjekt med fagbok og podkast. Nord.no Nord.no [Internett] 2024-04-24