Lindis Kathrine Helberget
Om
Førstelektor ved Institutt for helsevitenskap, Ålesund (IHA), og underviser både på bachelor i sykepleie og master i helsesykepleie. Medlem i Studieprogramråd, Bachelor i Sykepleie, NTNU, forskningsgruppene Folkehelsearbeid og Aldring og eldreomsorg. Er prosjektleder for prosjektet "Simulering i helsetjenesten".
Emneansvarlig
SYA2101HJE - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - praksisstudier
SYA2102 - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - helsefremming og rehabilitering
Utdanning
- Kvalitative forskningsmetoder
- Pedagogisk utviklingsprogram, PedUp
- Mastergrad i ernæring, helse og miljøfag, Høgskolen i Akershus
- Bachelor i sykepleie, Høgskolen i Bergen
Tidligere prosjekt:
- Prosjektleder for utvikling av modell for refleksjon og veiledning i praksisstudier
- Prosjektleder for simulering som metode for kompetanseutvikling for økt pasientsikkerhet.
Forskningsinteresser
- Brukermedvirkning
- Rehabilitering
- Helsefremmende og forebyggende sykepleie
- Empowerment
- Refleksjon og veiledning
- Simulering som pedagogisk metode
Publikasjoner
2021
-
Lied, Ingvild Borge;
Lindgren, Moa Lovise;
Helberget, Lindis Kathrine.
(2021)
Tidspress blant sykepleiere kan påvirke kvalitet og pasientsikkerhet: en systematisk review.
Klinisk Sygepleje
Fagartikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge.
(2021)
Veiledning og refleksjon i praksisstudier i spesialisthelsetjenesten.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Vasset, Frøydis Perny;
Molnes, Sven Inge;
Helberget, Lindis Kathrine;
Teige, Barbro Catharina;
Frilund, Marianne Louise.
(2021)
A qualitative study of supervisors' experiences with nursing students in practice, a new guidance model.
Nurse Education Today
Vitenskapelig artikkel
-
Aasen, Elin Margrethe;
Nilsen, Halvard Knut;
Dahlborg, Elisabeth;
Helberget, Lindis Kathrine;
Kjelsvik, Marianne.
(2021)
From open to locked doors - From dependent to independent: Patients narratives of participation in their rehabilitation processes.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Vasset, Frøydis Perny;
Frilund, Marianne Louise;
Teige, Barbro Catharina;
Molnes, Sven Inge.
(2021)
A model for guidance and reflection in practice studies for nursing students.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge.
(2020)
Empowerment i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
Klinisk Sygepleje
Populærvitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge.
(2020)
Prosjektarbeid og postere gir studentene økt læringsgevinst.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Aasen, Elin Margrethe;
Dahlborg, Elisabeth.
(2020)
Learning about user participation among nursing students: A qualitative study.
Nurse Education Today
Vitenskapelig artikkel
-
Dahlborg, Elisabeth;
Tengelin, Ellinor;
Aasen, Elin Margrethe;
Strunck, Jeanne;
Boman, Åse;
Ottesen, Anne Mari.
(2020)
The struggle between welfare state models and prevailing healthcare policy in Scandinavian healthcare legislative documents.
International Journal of Health Governance
Vitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge;
Frilund, Marianne Louise;
Vasset, Frøydis Perny;
Teige, Barbro Catharina.
(2020)
Modell for veiledning og refleksjon i praksis - evaluering av et pedagogisk prosjekt blant sykepleierstudenter.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Helse Møre og Romsdal
Rapport
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Frilund, Marianne Louise;
Molnes, Sven Inge.
(2020)
Studentenes evne til å reflektere påvirker sykepleien de utøver.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
2019
-
Svensli, Gunvor;
Flåskjer, Amanda;
Ryste, Torill Osvik;
Helberget, Lindis Kathrine.
(2019)
Munnstell er en forsømt sykepleieoppgave.
Sykepleien
Fagartikkel
2018
-
Vasset, Frøydis Perny;
Helberget, Lindis Kathrine;
Almås, Synnøve Hofseth.
(2018)
Nursing and Biomedical Laboratory Science
(BMLS) Students´ Interprofessional Training
in the Simulation Laboratory.
Journal of Research in Interprofessional Practice and Education
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Helberget, Lindis;
Fylkesnes, Anne Margrethe;
Crawford, Paul;
Svindseth, Marit Følsvik.
(2016)
The power of shared philosophy: A study of midwives' perceptions of alternative birth care in Norway.
British Journal of Midwifery
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Lied, Ingvild Borge;
Lindgren, Moa Lovise;
Helberget, Lindis Kathrine.
(2021)
Tidspress blant sykepleiere kan påvirke kvalitet og pasientsikkerhet: en systematisk review.
Klinisk Sygepleje
Fagartikkel
-
Vasset, Frøydis Perny;
Molnes, Sven Inge;
Helberget, Lindis Kathrine;
Teige, Barbro Catharina;
Frilund, Marianne Louise.
(2021)
A qualitative study of supervisors' experiences with nursing students in practice, a new guidance model.
Nurse Education Today
Vitenskapelig artikkel
-
Aasen, Elin Margrethe;
Nilsen, Halvard Knut;
Dahlborg, Elisabeth;
Helberget, Lindis Kathrine;
Kjelsvik, Marianne.
(2021)
From open to locked doors - From dependent to independent: Patients narratives of participation in their rehabilitation processes.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Vasset, Frøydis Perny;
Frilund, Marianne Louise;
Teige, Barbro Catharina;
Molnes, Sven Inge.
(2021)
A model for guidance and reflection in practice studies for nursing students.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge.
(2020)
Empowerment i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
Klinisk Sygepleje
Populærvitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge.
(2020)
Prosjektarbeid og postere gir studentene økt læringsgevinst.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Aasen, Elin Margrethe;
Dahlborg, Elisabeth.
(2020)
Learning about user participation among nursing students: A qualitative study.
Nurse Education Today
Vitenskapelig artikkel
-
Dahlborg, Elisabeth;
Tengelin, Ellinor;
Aasen, Elin Margrethe;
Strunck, Jeanne;
Boman, Åse;
Ottesen, Anne Mari.
(2020)
The struggle between welfare state models and prevailing healthcare policy in Scandinavian healthcare legislative documents.
International Journal of Health Governance
Vitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Frilund, Marianne Louise;
Molnes, Sven Inge.
(2020)
Studentenes evne til å reflektere påvirker sykepleien de utøver.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Svensli, Gunvor;
Flåskjer, Amanda;
Ryste, Torill Osvik;
Helberget, Lindis Kathrine.
(2019)
Munnstell er en forsømt sykepleieoppgave.
Sykepleien
Fagartikkel
-
Vasset, Frøydis Perny;
Helberget, Lindis Kathrine;
Almås, Synnøve Hofseth.
(2018)
Nursing and Biomedical Laboratory Science
(BMLS) Students´ Interprofessional Training
in the Simulation Laboratory.
Journal of Research in Interprofessional Practice and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Helberget, Lindis;
Fylkesnes, Anne Margrethe;
Crawford, Paul;
Svindseth, Marit Følsvik.
(2016)
The power of shared philosophy: A study of midwives' perceptions of alternative birth care in Norway.
British Journal of Midwifery
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge;
Frilund, Marianne Louise;
Vasset, Frøydis Perny;
Teige, Barbro Catharina.
(2020)
Modell for veiledning og refleksjon i praksis - evaluering av et pedagogisk prosjekt blant sykepleierstudenter.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Helse Møre og Romsdal
Rapport
INFORMASJONSMATR
-
Helberget, Lindis Kathrine;
Molnes, Sven Inge.
(2021)
Veiledning og refleksjon i praksisstudier i spesialisthelsetjenesten.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- SYA2102 - Clinical Assessments in Nursing - Health Promotion and Rehabilitation
- SYA3407 - Project plan, philosophy of science and research ethics
- SYA2101MED - Clinical Assessments in Nursing - Clinical Studies
- SYA2101PSY - Clinical Assessments in Nursing - Clinical Studies
- SYA2101KIR - Clinical Assessments in Nursing - Clinical Studies
- SYA3402 - Communication, relationship and interaction
- SYA2101HJE - Clinical Assessments in Nursing - Clinical Studies
Formidling
2021
-
Faglig foredragHelberget, Lindis Kathrine; Vestnes, Arnhild Hammerås. (2021) Simuleringsaktiveter i Midt-Norge: Simulering i kommunen. SimMidt SimMidt 2021. Regionalt nettverkstreff for simulering i medisin og helsefag , Digitalt 2021-11-30 - 2021-11-30
2020
-
Vitenskapelig foredragHelberget, Lindis Kathrine; Molnes, Sven Inge. (2020) Modell for veiledning og refleksjon i praksisstudier for sykepleierstudenter. Læringssenteret, NTNU Webinarfestivalen 2020-11-25 - 2020-11-25