Kristin Haugen
Om
- Sykepleier (1997)
- Master i Verdibasert ledelse (2009)
- Universitetspedagogikk (2018)
- Formell kompetanse i systematisk etisk refleksjon, etikkveiledning og ledelse av etisk refleksjon (2008)
Arbeidserfaring
- Universitetslektor i sykepleie/PhD-stipendiat, NTNU Gjøvik (2008 - d.d.)
- Fagenhetsleder for Fagenhet for sykepleie, Høgskolen i Gjøvik/NTNU Gjøvik (2012 - 2018)
- Universitetslektor i sykepleie, Høgskolen i Gjøvik (2011 - 2012)
- Leder for Undervisningssykehjemmet i Oppland (2008 - 2011)
- Seksjonsleder for hjemmetjenester i Gjøvik kommune (2005 - 2008)
- Avdelingssykepleier, Hjemmetjenesten Nordbyen, Gjøvik kommune (2004 - 2005)
- Avdelingssykepleier, Det Norske Radiumhospital (2000 - 2004)
- Sykepleier, Det Norske Radiumhospital (1999 - 2000)
- Sykepleier, hjemmetjenesten Østre Toten kommune (1997 - 1999)
- Assisten/sykepleierstudent, hjemmetjenesten Østre Toten kommune (1994 - 1997)
- Leder for Etisk komite Gjøvik kommune (2008 - 2010)
- Medlem i Skikkethetsnemda NTNU (01.01.2016 - 31.12.2018)
- Medlem i det nasjonale Rådet for sykepleieetikk, NSF (2011 - 2019)
- Erfaring som etikkveileder i kommune - og spesialisthelsetjenesten (2000 - d.d.)
Forskning
Stipendiat og medlem av forskningsgruppen Utdanningskvalitet i helseprofesjoner, Institutt for helsevitenskap, NTNU i Gjøvik.
Ansvarlig for doktorgradsprosjektet:
"Utdanningsledelse på studieprogramnivå - Studieprogramleders bidrag i utvikling av helsefaglige studieprogram"
Prosjektet har et beskrivende og utforskende kvalitativt design hvor målet er å innhente kunnskap om studieprogramledelse i helsefaglige studieprogrammer. Studieprogramledelse har fått økt oppmerksomhet politisk de siste tiår og løftes i dag fram som et av syv mål for å utvikle gode kvalitet i utdanningene.
Fra 2017 er det klare politiske føringer på at studieprogramledelse skal fokusere på faglig ledelse, utvikling av studieprogram og studentenes læring. Samtidig er studieprogramledelse et område som det er forsket relativt lite på både internasjonalt og særlig nasjonalt. Utvikling av gode helsefaglige utdanninger er et kontinuerlig arbeid, men særlig to store prosesser har de senere år ført til oppmerksomhet på utvikling av nytt innhold i disse studieprogrammene. Nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (resultat av RETHOS-prosessen) er innført fra 2020. Samtidig har ny struktur i høgere utdanning resultert i at flere universiteter og høgskoler har fusjonert. Dermed har et nytt utdanningslandskap vokst fram hvilket innebærer at studieprogram skal utvikles og ledes på tvers av campus som gjerne ligger geografisk spredt.
Det er lovfestet at studentene skal involveres i utviklingsprosesser med mål om å forbedre utdanningskvaliteten. Hvilke erfaringer studieprogramledere har med studentinvolvering vet vi imidlertid lite om. Det er også manglende kunnskap om hvordan studentene selv erfarer å bli involvert i utviklingsprosesser. Med bakgrunn i dette har prosjektet tre delstudier som ser nærmere på følgende problemstillinger:
1. Hvordan beskriver høgskoler og universiteter helsefaglige studieprogramlederes arbeidsoppgaver og ansvar? (Dokumentanalyse)
2. Hvordan erfarer studieprogramledere eget bidrag i utviklingsprosesser i helsefaglige studieprogrammer? (Individuelle intervjuer med studieprogramledere)
3. Hvordan opplever studenter involvering i utviklingsprosesser i helsefaglige studieprogrammer? (Gruppeintervjuer med studenter)
Prosjektet skal resultere i 3 vitenskapelige artikler. Så langt er Artikkel I og II akseptert. Artikkel III er i manus.
Utdanningsledelse på studieprogramnivå - Studieprogramleders bidrag i utvikling av helsefaglige studieprogram
Publikasjoner
2024
-
Haugen, Kristin;
Tosterud, Randi Beate;
Wangensteen, Sigrid;
Hoveid, Marit Honerød.
(2024)
Lived experiences of study programme leadership in Norwegian higher education.
Educational Management Administration & Leadership
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2023
-
Haugen, Kristin;
Tosterud, Randi Beate;
Wangensteen, Sigrid;
Hoveid, Marit Honerød.
(2023)
An interpretation of study programme leaders’ mandates in higher education.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Wangensteen, Sigrid;
Granseth, Solveig Johanne;
Msuya, Marycelina;
Haugen, Kristin.
(2021)
Norwegian nursing students' experiences of theoretical and clinical studies in Tanzania: A descriptive qualitative study.
he Nordic Journal of Nursing Research (NJNR)
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Haugen, Kristin;
Liland, Berit;
Gram Dokka, Lisa.
(2019)
Finnes det en etisk risikosone for sykepleiere?.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Snakker du om digital dømmekraft med dine kolleger?.
Oppland arbeiderblad
Kronikk
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Digital dømmekraft er et tema du bør diskutere med dine kolleger.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
2018
-
Liland, Berit;
Haugen, Kristin.
(2018)
Sykepleierens kompetanse er viktig i det faglige fellesskapet.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
2017
-
Haugen, Kristin.
(2017)
Ledelse og vanskelige valg.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
2015
-
Haugen, Kristin.
(2015)
Sånn gjør vi det her hos oss.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
2014
-
Haugen, Kristin.
(2014)
En vanskelig pårørende?.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Lillemoen, Lillian;
Haugen, Kristin;
Albrigtsen, Elin;
Lyngved, Kurt.
(2014)
Hvorfor så opprørt over norsk eldreomsorg?.
Dagens medisin
Kronikk
2013
-
Haugen, Kristin.
(2013)
Når de pårørende er uenige.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
2010
-
Rosenvinge, Elisabeth;
Arvidsson, Barbro;
Nordhagen, Siv Sønsteby;
Haugen, Kristin.
(2010)
Videreføring av SVIP-modellen i sykehjem i Gjøvik kommune.
Høgskolen i Gjøvik
Høgskolen i Gjøvik
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Haugen, Kristin;
Tosterud, Randi Beate;
Wangensteen, Sigrid;
Hoveid, Marit Honerød.
(2024)
Lived experiences of study programme leadership in Norwegian higher education.
Educational Management Administration & Leadership
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Haugen, Kristin;
Tosterud, Randi Beate;
Wangensteen, Sigrid;
Hoveid, Marit Honerød.
(2023)
An interpretation of study programme leaders’ mandates in higher education.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Wangensteen, Sigrid;
Granseth, Solveig Johanne;
Msuya, Marycelina;
Haugen, Kristin.
(2021)
Norwegian nursing students' experiences of theoretical and clinical studies in Tanzania: A descriptive qualitative study.
he Nordic Journal of Nursing Research (NJNR)
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Kristin;
Liland, Berit;
Gram Dokka, Lisa.
(2019)
Finnes det en etisk risikosone for sykepleiere?.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Snakker du om digital dømmekraft med dine kolleger?.
Oppland arbeiderblad
Kronikk
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Digital dømmekraft er et tema du bør diskutere med dine kolleger.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Liland, Berit;
Haugen, Kristin.
(2018)
Sykepleierens kompetanse er viktig i det faglige fellesskapet.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Haugen, Kristin.
(2017)
Ledelse og vanskelige valg.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Haugen, Kristin.
(2015)
Sånn gjør vi det her hos oss.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Haugen, Kristin.
(2014)
En vanskelig pårørende?.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
-
Lillemoen, Lillian;
Haugen, Kristin;
Albrigtsen, Elin;
Lyngved, Kurt.
(2014)
Hvorfor så opprørt over norsk eldreomsorg?.
Dagens medisin
Kronikk
-
Haugen, Kristin.
(2013)
Når de pårørende er uenige.
Tidsskriftet sykepleien
Fagartikkel
Rapport
-
Rosenvinge, Elisabeth;
Arvidsson, Barbro;
Nordhagen, Siv Sønsteby;
Haugen, Kristin.
(2010)
Videreføring av SVIP-modellen i sykehjem i Gjøvik kommune.
Høgskolen i Gjøvik
Høgskolen i Gjøvik
Rapport
Undervisning
Emner
SYG1002 Sykepleierens observasjon og vurdering av pasientens helse og sykdom
SYG2102 Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling, helsefremming og rehabilitering
Undervisningsområder: Etikk i sykepleie og helsefag. Sykepleie i kommunehelsetjenesten. Ledelse og organisering av helse- og omsorgstjenesten.
Veiledning
Veileder i systematisk etisk refleksjon og etiske vurderinger i utøvelse av sykepleie og øvrige helsefag.
Veileder på avsluttende bacheloroppgave i sykepleie
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Kristin; Wangensteen, Sigrid; Tosterud, Randi Beate; Hoveid, Marit Honerød. (2023) Students’ Voices In Development Processes In Higher Education. European Educational Research Association (EERA) European Conference on Educational Research (ECER) , Glasgow 2023-08-21 - 2023-08-23
-
PosterHaugen, Kristin. (2023) Utdanningsledelse på studieprogramnivå. NTNU Institutt for helsevitenskap Gjøvik Forskningsdagene 2023 , NTNU i Gjøvik 2023-09-19 - 2023-09-29
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Kristin; Wangensteen, Sigrid; Tosterud, Randi Beate; Hoveid, Marit Honerød. (2023) KeyNote Speaker: "Studieprogramledelse: forventninger og virkelighet - To kvalitative studier om helsefaglig studieprogramledelse i norsk høyere utdanning". Nasjonalt nettverk for medisinsk og helsefaglig pedagogikk ved UiT, NTNU, UiB og UiO Den nasjonale forskningskonferansen i medisinsk og helsefaglig pedagogikk , Tromsø 2023-10-19 - 2023-10-20
2022
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Kristin. (2022) Frist meg inn i ledelse av helsefaglig utdanning! -Et PhD prosjekt om ledelse og utvikling av høyere helsefaglig utdanning. Institutt for helsevitenskap NTNU i Gjøvik og Vitensenteret Forskningsdagene 2022 , Gjøvik 2022-09-30 - 2022-09-30
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Kristin. (2022) Hvordan beskriver høgskoler og universiteter helsefaglige studieprogramlederes arbeidsoppgaver og ansvar?. Universitetet i Oslo Nasjonal forskningskonferanse for medisinsk og helsefaglig pedagogikk 2022 , Oslo 2022-11-21 - 2022-11-22
-
PosterHaugen, Kristin. (2022) Utdanningsledelse på studieprogramnivå. Institutt for helsevitenskap NTNU i Gjøvik Forskningsdagene 2022 , NTNU i Gøvik 2022-09-26 - 2022-10-03