Kari Berg
Publikasjoner
2022
-
Berg, Kari.
(2022)
Livskvalitet for sårbare unge i møte med samfunnets hjelpetiltak.
Hertervig Akademisk
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
2017
-
Berg, Kari.
(2017)
Relasjonsbasert læringsledelse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Berg, Kari.
(2016)
Med forskerblikk på læreres praksisrefleksjoner.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Berg, Kari.
(2014)
Mellom politikk og etikk- en analyse og diskusjon av lærernes profesjonsetiske plattform.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Berg, Kari.
(2013)
Teachers’ narratives on professional identities and inclusive education :.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2013)
Læringsledelse i møte med elevmangfoldet.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2013)
Identitetsforhandlinger og narrative konstruksjoner i møtet mellom utsatt elev og hans støttepersoner.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Berg, Kari.
(2012)
Vilkår for opplæringsomsorg- et skapende møte mellom elev og lærer.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari;
Collin-Hansen, Ragnhild.
(2012)
Opplæringsomsorg. Utfordringer for skole og barnevern.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Fagbok
2011
-
Berg, Kari.
(2011)
En ny elevrolle- for hvem?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2011)
Magt og afmagt i offentlig omsorg.
Social kritik : tidsskrift for social analyse og debat
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Berg, Kari.
(2010)
Negotiating Identity: conflicts between the agency of the student and the official diagnosis of social workers and teachers.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Berg, Kari.
(2009)
I skolens ytterkant - hvordan bryr skolen seg om utsatte elever?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2009)
Utsatte elevers skolekarriere: Forhandlinger om identitetsbeskrivelser.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
2008
-
Berg, Kari.
(2008)
Hjelp i asymmetriske relasjoner profesjonell relasjonsbygging og opplæring.
Nordisk Pedagogik
Vitenskapelig artikkel
2005
-
Berg, Kari.
(2005)
Inkludering i balanse mellom retten til fellesskap og retten til tilpasset opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2002
-
Berg, Kari.
(2002)
Oppgaveskriving : om å skrive oppgaver og rapporter.
Tapir Kompendieforlaget
Kompendium
-
Berg, Kari.
(2002)
Hvis PBL er svaret - hva er så spørsmålet? : en didaktisk vurdering av studentaktive læringsformer i høgskolens yrkesutdanninger med særlig vekt på lærerrollen i problembasert læring i helse- og sosialarbeiderutdanningene.
HiST, avd. helse- og sosialfag (2)
Rapport
-
Berg, Kari.
(2002)
Bokanmeldelse: "Betingelser for børns sociale ansvar" av Connie Carøe Christiansen og Pernille Hohnen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Anmeldelse
2001
-
Berg, Kari.
(2001)
Gagnlige og selvstendige : oppdragelse i skolen og de voksnes rolle.
Det Norske Samlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1999
-
Berg, Kari.
(1999)
Oppdragelse og sosialisering i verdikommisjonens tid.
Embla
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1999)
Å bruke seg selv til å bekrefte seg selv : aktivitet sett i lys av kommunikasjon og identitet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(1999)
Lik gyldighet eller likegyldighet?.
?
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari;
Collin-Hansen, Ragnhild;
Dahlhaug, Tor Erik;
Bolstad, Torbjørn.
(1999)
Festskrift til 10-årsjubileet for barnevernspedagogutdanningen i Trondheim, 1989 - 1999.
Tair (1)
Fagbok
1998
-
Berg, Kari.
(1998)
Ungdoms verdidilemmaer : hvilke dilemmaer møter ungdom i hverdagslivet sitt? Er skolen en verdistøtte for ungdommene?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1998)
Ansvar for å tilpasse seg?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1998)
Lærerens doble lojaliteter : en ny lærerrolle?.
Bedre Skole
Fagartikkel
1997
-
Berg, Kari.
(1997)
Skoleutvikling og barns beste : kritisk blikk på oppvekst og skole.
Bedre Skole
Fagartikkel
1996
-
Berg, Kari.
(1996)
Moderne landliv : ungdoms verdivalg og verdiformidling i skolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
1993
-
Berg, Kari.
(1993)
På plass i skoleinstitusjonen?.
Bedre Skole
Fagartikkel
1992
-
Berg, Kari;
Grindberg, Tora.
(1992)
En undersøkelse av pedagogiske tilbud til 6- og 7-åringer i skoler der rektor er styrer for 6-åringene.
KUF
Rapport
1990
-
Berg, Kari.
(1990)
Kirken og kulturelle endringsprosesser.
Kirke og kultur
Vitenskapelig artikkel
1987
-
Berg, Kari.
(1987)
Konfirmasjonsundervisning og det moderne samfunn.
Kirke og kultur
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Berg, Kari.
(2013)
Teachers’ narratives on professional identities and inclusive education :.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2012)
Vilkår for opplæringsomsorg- et skapende møte mellom elev og lærer.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2011)
Magt og afmagt i offentlig omsorg.
Social kritik : tidsskrift for social analyse og debat
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2010)
Negotiating Identity: conflicts between the agency of the student and the official diagnosis of social workers and teachers.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2009)
Utsatte elevers skolekarriere: Forhandlinger om identitetsbeskrivelser.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2008)
Hjelp i asymmetriske relasjoner profesjonell relasjonsbygging og opplæring.
Nordisk Pedagogik
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(2002)
Bokanmeldelse: "Betingelser for børns sociale ansvar" av Connie Carøe Christiansen og Pernille Hohnen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Anmeldelse
-
Berg, Kari.
(1999)
Oppdragelse og sosialisering i verdikommisjonens tid.
Embla
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1999)
Lik gyldighet eller likegyldighet?.
?
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(1998)
Ungdoms verdidilemmaer : hvilke dilemmaer møter ungdom i hverdagslivet sitt? Er skolen en verdistøtte for ungdommene?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1998)
Ansvar for å tilpasse seg?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1998)
Lærerens doble lojaliteter : en ny lærerrolle?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1997)
Skoleutvikling og barns beste : kritisk blikk på oppvekst og skole.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1996)
Moderne landliv : ungdoms verdivalg og verdiformidling i skolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(1993)
På plass i skoleinstitusjonen?.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Berg, Kari.
(1990)
Kirken og kulturelle endringsprosesser.
Kirke og kultur
Vitenskapelig artikkel
-
Berg, Kari.
(1987)
Konfirmasjonsundervisning og det moderne samfunn.
Kirke og kultur
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Berg, Kari;
Collin-Hansen, Ragnhild.
(2012)
Opplæringsomsorg. Utfordringer for skole og barnevern.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Fagbok
-
Berg, Kari;
Collin-Hansen, Ragnhild;
Dahlhaug, Tor Erik;
Bolstad, Torbjørn.
(1999)
Festskrift til 10-årsjubileet for barnevernspedagogutdanningen i Trondheim, 1989 - 1999.
Tair (1)
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Berg, Kari.
(2022)
Livskvalitet for sårbare unge i møte med samfunnets hjelpetiltak.
Hertervig Akademisk
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Berg, Kari.
(2017)
Relasjonsbasert læringsledelse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2016)
Med forskerblikk på læreres praksisrefleksjoner.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2014)
Mellom politikk og etikk- en analyse og diskusjon av lærernes profesjonsetiske plattform.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2013)
Læringsledelse i møte med elevmangfoldet.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2013)
Identitetsforhandlinger og narrative konstruksjoner i møtet mellom utsatt elev og hans støttepersoner.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2011)
En ny elevrolle- for hvem?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2009)
I skolens ytterkant - hvordan bryr skolen seg om utsatte elever?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2005)
Inkludering i balanse mellom retten til fellesskap og retten til tilpasset opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(2001)
Gagnlige og selvstendige : oppdragelse i skolen og de voksnes rolle.
Det Norske Samlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berg, Kari.
(1999)
Å bruke seg selv til å bekrefte seg selv : aktivitet sett i lys av kommunikasjon og identitet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Berg, Kari.
(2002)
Oppgaveskriving : om å skrive oppgaver og rapporter.
Tapir Kompendieforlaget
Kompendium
-
Berg, Kari.
(2002)
Hvis PBL er svaret - hva er så spørsmålet? : en didaktisk vurdering av studentaktive læringsformer i høgskolens yrkesutdanninger med særlig vekt på lærerrollen i problembasert læring i helse- og sosialarbeiderutdanningene.
HiST, avd. helse- og sosialfag (2)
Rapport
-
Berg, Kari;
Grindberg, Tora.
(1992)
En undersøkelse av pedagogiske tilbud til 6- og 7-åringer i skoler der rektor er styrer for 6-åringene.
KUF
Rapport
Formidling
2022
-
Populærvitenskapelig foredragBerg, Kari. (2022) Livskvalitet for sårbare unge i møte med samfunnets hjelpetiltak. Hertervig Forlag Boklanseringsseminar , Kulturkirken Jakob, Oslo 2022-11-08 - 2022-11-08
2017
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2017) Teacher commitment and Professional practice. European Educational Research Association (EERA) European Cionference on Eduicational Research (ECER) 2017 , København 2017-08-21 - 2017-08-25
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2017) hvordan kan et relasjonelt perspektiv på læringsledelse bidra til å styrke lærernes undervisningspraksis?. Fagenhet for pedagogikk, Institutt for lærerutdanning, NTNU Felles samling for fagenheten for pedagogikk, ILU, NTNU , Selbu 2017-10-19 - 2017-10-20
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2017) Når relasjonsperspektivet ved læringsledelse utgjør en del av læreres tause kunnskap. NTNU, Nettverk for kompetansemiljøer, UiU Oppsummeringskonferanse, Nettverk for kompetansemiljøer, UiU , Gardermoen 2017-04-05 - 2017-04-06
-
Faglig foredragBerg, Kari. (2017) Ny generell del av læreplanen- noen utfordringer for lærerutdanningen. Fagenhet for pedagogikk, Institutt for lærerutdanning, NTNU Seminar om høringsutkast for Generell del av læreplanen , Rotvoll campus, Trondheim 2017-04-27 -
-
Faglig foredragBerg, Kari. (2017) Opplæring og omsorg- helse i elevers læring. Institutt for barnevern og sosialt arbeid, UIT, Videreutdanning i Psykososialt arbeid med barn og unge , Finnsnes 2017-04-25 -
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2017) Hva er gode nok relasjoner i elevenes læringsarbeid. Faglig forum AS Fagkonferanse Oppvekst 2017- livsglede og livsmestring , Trondheim, Radisson Blu Royal Garden Hotel, 2017-11-27 - 2017-11-29
2016
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2016) The researcher glance at teachers' practice reflections. Terms of teacher guidance. Eauropean Educational Research Association European Conference on Educational Research , Dublin 2016-08-23 - 2016-08-26
2015
-
Faglig foredragBerg, Kari. (2015) Retningslinjer eller plattform- hva er det profesjonsetikken handler om?. Utdanningsforbundets fylkesorg Etisk kafe for lærere , Rørvik 2015-03-18 - 2015-03-18
-
Faglig foredragBerg, Kari. (2015) Retningslinjer eller plattform- hva er det profesjonsetikken handler om?. Utdanningsforbundets fylkesorg Etisk kafe for lærere , Levanger 2015-02-09 - 2015-02-09
-
Faglig foredragBerg, Kari. (2015) Retningslinjer eller plattform- hva er det profesjonsetikken handler om?. Utdanningsforbundets fylkesorg Etisk kafe for lærere , Harstad 2015-05-20 - 2015-05-20
-
Faglig foredragBerg, Kari. (2015) Bedre tilpasset ordinær opplæring. hvordan kan vi tenke om det i Stjørdal kommune?. Stjørdal kommune Faglig arbeidsmøte, Skoleetaten og skoleledere , Jægtvolden, Inderøy 2015-09-04 - 2015-09-04
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2015) Terms and conditions of developing a relation based classroom mangagement- teachers' actions and reflections in a relational perspective. European Eductional Research Association (EERA) The european conference on Educational Research , Budapest 2015-09-07 - 2015-09-11
2014
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2014) Teacher documents and assessments in diverse classrooms. European Eductional Research Association (EERA) ECER , Porto 2014-09-02 - 2014-09-05
-
Faglig foredragBerg, Kari; Collin-Hansen, Ragnhild. (2014) Opplæringsomsorg. Bedre oppfølging av opplæringen for institusjonplasserte barn og unge. Veiledningssenteret Follo 4 dagers kurs for ansatte i PPT og ansatte i barnevernsisntitusjoner i Akershus fylkeskommune , Son og Ski 2014-01-27 - 2014-04-01
2013
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2013) Spor av elevmedvirkning i skolens dokumenter. Analyse av profesjonstekster ved ungdomsskoler og videregående skoler. Midt Norsk nettverk FoU i Praksis , Stjørdal 2013-04-22 - 2013-04-23
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2013) Supervision of students in need of proper educatonal adaptions. Nordic Educational Research Association, NERA Symposium , Reykjavik 2013-03-07 - 2013-03-09
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2013) Supervision of students in need of proper educational adaptions. Nordic Educational Research Association, NERA Symposium , Reykjavik 2013-03-07 - 2013-03-09
-
Populærvitenskapelig foredragBerg, Kari. (2013) Opplæringsomsorg- skolen som psykososialt miljø. Harstad, avdeling helse og sosial Videreutdanning i psykisk helse for barn og unge , Høyskolen i Harstad 2013-10-23 - 2013-10-23
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2013) Guidance and teacher approaches in diverse classrooms. EERA (european educational research association ECER (european conference of educational research) , Istanbul 2013-09-10 - 2013-09-13
2012
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2012) Processes of teacher netotiating a professional identity. European Educational Research Association Paper session , Cadíz 2012-09-18 - 2012-09-21
-
Populærvitenskapelig foredragBerg, Kari. (2012) Opplæringsomsorg- hvordan kan fosterforeldre samarbeide med skolen?. BUF-etat Øst, Fosterhjemstjenestenen Kurs for fosterforeldre , Strømstad 2012-10-27 -
-
Populærvitenskapelig foredragBerg, Kari. (2012) Opplæringsomsorg- utfordringer i skole og barnevern. Barne-ungdoms- og familieetaten, Region øst Kurs for ansatte i barnevernet , Strømstad 2012-11-01 -
2011
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2011) Education at risk. Nordic educational research association NERA 2011 Congress , Jyväskylä 2011-03-10 - 2011-03-12
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2011) Assistenter brukt som "lærere" i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Midt-Norsk Nettverk for lærerutdanning FoU i praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2011) Face to face. The creative space between the teacher as leader and the student as actor. European educational research association Europeisk forskerkonferanse , Berlin, Freie Universität 2011-09-13 - 2011-09-16
2010
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2010) Lærere og barnevernsarbeidere - profesjonell identitet, kunnskap og praksis. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
2008
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2008) Metodologiske overveielser knyttet til "åndedrettsforskning". FoU i praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2008) School career: Intersection between control and help. NORDCRIT Conference , Helsinki, Finland 2008-05-05 - 2008-05-06
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2008) Tilfellet "Tom". Tromsø universitet utenTitteltekst , Tromsø universitet 2008-02-27 - 2008-02-27
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2008) Samtidig spesiell og normal - opplæring i randsonen av den inkluderende skole. Gemensamma vägar , Mo i Rana 2008-10-23 - 2008-10-24
2006
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2006) Hjelp i asymmetriske relasjoner. Profesjonell relasjonsbygging og opplæring. FoU i praksis. Konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning , Trondheim 2006-04-24 - 2006-04-25
2005
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2005) Inkludering i balanse mellom retten til fellesskap og retten til tilpasset opplæring. FoU i praksis 2005 , Trondheim 2005-04-28 - 2005-04-29
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2005) Inclusion as rhetoric, ideology and practice. 33rd NERA congress , - 2005-03-11 - 2005-03-12
2004
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2004) Barn under offentlig omsorg: et fragmentert ansvar for skolegangen? Barns opplæringsrett sett i lys av samarbeidet mellom skole og barnevern. FoU i praksis 2004. Profesjonsrettet FoU i lærerutdanning. , Trondheim 2004-04-26 - 2004-04-26
-
PosterBerg, Kari. (2004) Normal og spesiell : Tilgang på normale roller i den inkluderende skolen. Utdanningsforbundets fagdag , Trondheim 2004-11-26 - 2004-11-26
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2004) Training, care, upbringing : fragmentation of responsibility for children. Nordisk Forening for Pedagogisk Forsknings 32.kongress (NERA) , Reykjavik 2004-03-11 - 2004-03-13
2003
-
PosterBerg, Kari. (2003) Barns vei gjennom barndom og ungdomstid. Samling for ledere innen oppvekst og utdanning, Sør-Trøndelag fylke , Trondheim 2003-02-15 - 2003-02-15
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2003) Fagdidaktisk fornyelse i undervisning og veiledning: Hvordan legge bedre til rette for læring?. Den Norske Kreftforenisng, Kompetansesenteret Sør-Trøndelag. utenTitteltekst , Trondheim 2002-12-09 - 2003-02-05
2002
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (2002) Lived experience of education for youth in child welfare institutions. European Scientific Association for Residential and Foster Care for Children and Adolescents (EUSARF) 7.congress , Trondheim 2002-09-11 - 2002-09-14
2000
-
PosterBerg, Kari. (2000) Pedagogical aspects of education offered to children in child care institutione. Midt-norsk nettverks FoU-dag , Levanger 2000-02-11 - 2000-02-11
1999
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari; Collin-Hansen, Ragnhild. (1999) Education for Children with Special Needs : School, Home and Child Welfare in cooperation?. Nordisk forening for pedagogisk forsknings kongress , København 1999-03-01 - 1999-03-01
1998
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (1998) To make Value learning valid in School : how can the values in the society and value learning in the compulsory school place the teachers´ role in double dilemmas?. Nordisk forening for pedagogisk forsknings kongress , Lachti 1998-03-01 - 1998-03-01
1993
-
Vitenskapelig foredragBerg, Kari. (1993) Det organiserte vanvidd?. 6-åringen inn i skolen , Trondheim 1993-02-19 - 1993-02-19