Jean Bergane
Om
Interessert i konspirasjonsteorier, hvordan vi kan redusere/forebygge troen på skadelige/farlige versjoner av disse. Stipendiat i samf./KRLE i den forbindelse. Med i forskergruppen KONSPISK
Undervisning
- KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen
Fagfelt og interesseområder
- Nyreligiøsitet
- Konspirasjonsteorier
- Religion og samfunn
- Religion og populærkultur
- Demokrati/demokratisk utdanning
Publikasjoner
2024
-
Bergane, Jean;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati.
Gyldendal Akademisk
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bergane, Jean.
(2024)
Norske læreres forståelser av konspirasjonsteorier.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Bergane, Jean;
Petersen, Jesper Aagaard.
(2021)
Alt henger sammen! Konspirasjonsteorier og hva vi kan gjøre for å forebygge dem.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2017
-
Bergane, Jean.
(2017)
Det spillere vil ha. Assassin’s Creeds religiøse miljø - Et dypdykk i Desmondsagaens gamevironment.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bergane, Jean.
(2024)
Norske læreres forståelser av konspirasjonsteorier.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Bergane, Jean;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati.
Gyldendal Akademisk
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Bergane, Jean.
(2017)
Det spillere vil ha. Assassin’s Creeds religiøse miljø - Et dypdykk i Desmondsagaens gamevironment.
NTNU
Mastergradsoppgave
INFORMASJONSMATR
-
Bergane, Jean;
Petersen, Jesper Aagaard.
(2021)
Alt henger sammen! Konspirasjonsteorier og hva vi kan gjøre for å forebygge dem.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Har også undervist i flere KRLE-emner for lærerstudenter. Særlig innenfor religionsdidaktikk, nyreligiøsitet og buddhisme
Veiledning
Har veiledet FoU-studenter og masterstudenter i KRLE.