Hannah Owens Svennungsen
Om
Faglige interesser
Jeg er førsteamanuensis i karriererådgivning og rådgivningsvitenskap ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Mine forskingsinteresser er primært innenfor karriererådgivning for voksne. I mitt arbeid som forsker og underviser så er karriere definert som noe livslangt og kontekstuelt som angår alle mennesker uansett om dem er i arbeid og utdanning eller ikke.Jeg er spesielt opptatt hvordan mening og hva er det som er meningsfylt i menneskers karriere og hvordan karrierevalg, karriereutvikling og karrierelæring kan forståes og får innvirkninger på menneskers liv. I senere tid så er jeg blitt spesielt opptatt av hvordan hjelpe utsatte grupper til å bli inkludert i arbeidslivet og utdanning for å få en meningsfylt karriere og liv.
Doktorgradsarbeid:
Min doktorgradsavhandling er en teoretisk og empirisk studie av hvordan universitetsstudenter fra ulike kontekster erfarer mening i sine karriere og utdanningsvalg. I den teoretiske studien forsøkte jeg å forstå hva mening kan være i en karrierekontekst, og i den epiriske studien hentet jeg inn data blant universitetsstudenter om deres erfaring med mening, meningssaping i deres karriere og utdanningsvalg. Jeg problematiserer den ensbetydende subjektive meningsskapingen som individer er pålagt å ha i deres egen karriere i vårt vestlige samfunn for å lykkes , og argumenterer for en mer orientering mot en bevisstgjøring og samskapingsprosess når det gjelder å kunne ha en meningsfytt karriere der individer tar meningsfylte karrierevalg. Jeg argumenterer også for en endring av praksis for karriererådgivere.
Pågående prosjekter:
Utvikling av forskingsprosjekt om: Mening i arbeid i krisetider (prosjektleder Hannah Owens Svennungsen og Gunhild Roald)
Karriereveiledning som et middel for økt sosial likhet og myndiggjøring. Intervju med karriereveiledere om dens rolle (prosjektleder Hannah Owens Svennungsen)
Opplevelsen av å bruk VR verktøy som et middel for arbeidsinkludering fra et bruker og veilederperspektiv. En kvalitativ evalueringsstudie. (samarbeidsprosjekt mellom NAV, forskergruppen IMTEL: Innovative Immersive Technologies for Learning og forskergruppen rådgivningsvitenskap).
Medlem av:
Forskergruppen Karriere og kompetanse i arbeidslivet: https://www.ntnu.no/ipl/karriere-og-kompetanse
Forskergruppen Rådgivningsvitenskap: https://www.ntnu.no/ipl/radgivningsvitenskap
Forskerggruppen KarriereForsk: Nasjonal forskergruppe om karriereveiledning med medlemmer fra universitets og høyskolesektoren i Norge
Kompetanseord
Publikasjoner
2024
-
Prasolova-Førland, Ekaterina;
Fominykh, Mikhail;
Svennungsen, Hannah Owens;
Fossen, Heidi;
Coward, Tamra;
Myhr, Kristin.
(2024)
Virtuelle praksisplasser VR/AR. Videreføring og utprøving.
IPLs rapportserie (12)
Rapport
2012
-
Moen, Frode;
Svennungsen, Hannah.
(2012)
Subjectivity Perceptions on Effective Communication among Junior Norwegian Skiers.
Journal of Human Subjectivity
Vitenskapelig artikkel
2008
-
Allgood, Eleanor;
Svennungsen, Hannah.
(2008)
Toward an articulation of trauma using the creative arts and Q-methodology: A single case study.
Journal of Human Subjectivity
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Moen, Frode;
Svennungsen, Hannah.
(2012)
Subjectivity Perceptions on Effective Communication among Junior Norwegian Skiers.
Journal of Human Subjectivity
Vitenskapelig artikkel
-
Allgood, Eleanor;
Svennungsen, Hannah.
(2008)
Toward an articulation of trauma using the creative arts and Q-methodology: A single case study.
Journal of Human Subjectivity
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Prasolova-Førland, Ekaterina;
Fominykh, Mikhail;
Svennungsen, Hannah Owens;
Fossen, Heidi;
Coward, Tamra;
Myhr, Kristin.
(2024)
Virtuelle praksisplasser VR/AR. Videreføring og utprøving.
IPLs rapportserie (12)
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
IntervjuByklum, Kari; Svennungsen, Hannah Owens. (2024) Monica ble nesten ufør, i dag er hun fastlegen til 1400 pasienter . VG VG [Avis] 2024-05-10
-
ProgramdeltagelseSvennungsen, Hannah Owens. (2024) Deltagelse i veilederpodden (podcast) : Hva er meningsfulle valg? https://open.spotify.com/episode/21aMSgUBEKmjF3jVCvckp3?si=7sAMGBz5RiKdRwMo9ElqBQ . Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse [Radio] 2024-03-18
-
Vitenskapelig foredragSvennungsen, Hannah Owens. (2024) mening, karrierevalg og karriereveiledning. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse fagdag karriereveiledning , Oslo 2024-03-18 - 2024-03-18
2011
-
Vitenskapelig foredragSvennungsen, Hannah. (2011) Social cognitve view of career development, choice and performance. Norwegian University of Science and Technology Network of Researchers in Motivation (NORIM) , Trondheim, Norway 2011-10-12 - 2011-10-14
2010
-
Populærvitenskapelig foredragSvennungsen, Hannah. (2010) Mobilitet og karriereveiledning. Utdanningsdirektoratet mobiltet, jobb og utdanningseminar , Trondheim 2010-10-18 -
2007
-
Vitenskapelig foredragSvennungsen, Hannah; Haug, Erik. (2007) Diversity in the careercounseling meeting. International Association for Educational and Vocational Gui International Association for Educational and Vocational Guidance Conference 2007 , Padova 2007-09-04 -
-
Vitenskapelig foredragAllgood, Eleanor; Svennungsen, Hannah. (2007) Judgmental rotation and the single case study: reflections on a counselling study. ISSSS Annual conference of the international society for the scientific study of subjectivity , Washington, DC 2007-10-04 - 2007-10-06
2006
-
Vitenskapelig foredragSvennungsen, Hannah Owens; Allgood, Eleanor. (2006) Expressive arts in counselling and Q-methodology: a single case study. pedagogisk institutt, NTNU 22nd annual Q-conference: International society for the scientific study of subjectivity , Trondheim 2006-09-28 - 2006-10-01
2005
-
Vitenskapelig foredragSvennungsen, Hannah. (2005) Choosing Career=holistic life process development A Q-methodological study of career counselor's subjective experience from a relational perspective. ISSSS International Society for the Scientific Study of Subjectivity (ISSSS) Conference , Vancouver, BC 2005-10-06 - 2005-10-09