Eivind Nessa Torgersen
Eivind Nessa Torgersen
eivind.torgersen@ntnu.no
Om
Forskning
Mesteparten av forskningen min konsentrerer seg om fonologisk og grammatisk variasjon i London, spesielt variasjon og endringsprosesser i vokalsystemer. Jeg var Senior Research Associate ved Lancaster University i Storbritannia (2004-2010) hvor jeg var del av de Economic and Social Research Council-finansierte prosjektene Multicultural London English: the emergence, acquisition and diffusion of a new variety og Linguistic Innovators: The English of adolescents in London. Jeg har arbeidet med variasjon i rytme og stemmekvalitet, og jeg var prosjektleder for en studie av ubestemte artikler og pragmatiske markører i Londonengelsk som var finansiert av British Academy (Analysis of London English using corpus tools, 2008).
Jeg har også forskningsinteresser innenfor eksperimentell fonetikk og fonetisk persepsjon, spesielt modeller for ordprosessering. Min PhD-avhandling (Temporal and semantic factors in perception of the voicing contrast: Processing strategies in L1 and L2, University of Reading, 2004) var en psykolingvistisk studie av stemmeprosesseringsstrategier blant elever og studenter i Norge med engelsk som andrespråk og blant morsmålsbrukere av engelsk. Jeg undersøkte hvordan fonetisk og semantisk informasjon ble brukt til å kategorisere fonemer meget kort tid etter at informasjonen var mottatt.
Jeg arbeider også med tilegnelse av engelsk i flerspråklige klasserom i Norge og var prosjektleder for et forskningsprosjekt om dette: Acquisition of English in the multilingual classroom.
Finansierte forskningsprosjekter
Acquisition of English in the multilingual classroom (med Anna Krulatz); Norges Forskningsråd, 2018-2023
Increasing teacher awareness about the positive impact of multilingualism on the acquisition of English (med Anna Krulatz); Høgskolen i Sør-Trøndelag, 2015
Multilingualism in Trondheim public schools: Raising teacher awareness in the English as a Foreign Language classroom (med Anna Krulatz og Anne Dahl); Kunnskapsdepartementet, 2014
Analysis of London English using corpus tools; The British Academy, 2008
Undervisning og veiledning
Jeg var hovedveileder for Dianna Walla som var PhD-stipendiat på prosjektet Acquisition of English in the Multilingual Classroom. Jeg er medveileder for PhD-stipendiat Burcu Uzunoner Aydin.
Jeg er Professor II og underviser i fonetikk og er medveileder for en PhD-stipendiat, Tone Stuler Myhre, ved Nord Universitet.
Kompetanseord
Forskning
Mesteparten av forskningen min konsentrerer seg om fonologisk og grammatisk variasjon i London, spesielt variasjon og endringsprosesser i vokalsystemer. Jeg var Senior Research Associate ved Lancaster University i Storbritannia (2004-2010) hvor jeg var del av de Economic and Social Research Council-finansierte prosjektene Multicultural London English: the emergence, acquisition and diffusion of a new variety og Linguistic Innovators: The English of adolescents in London. Jeg har arbeidet med variasjon i rytme og stemmekvalitet, og jeg var prosjektleder for en studie av ubestemte artikler og pragmatiske markører i Londonengelsk som var finansiert av British Academy (Analysis of London English using corpus tools, 2008).
Jeg har også forskningsinteresser innenfor eksperimentell fonetikk og fonetisk persepsjon, spesielt modeller for ordprosessering. Min PhD-avhandling (Temporal and semantic factors in perception of the voicing contrast: Processing strategies in L1 and L2, University of Reading, 2004) var en psykolingvistisk studie av stemmeprosesseringsstrategier blant elever og studenter i Norge med engelsk som andrespråk og blant morsmålsbrukere av engelsk. Jeg undersøkte hvordan fonetisk og semantisk informasjon ble brukt til å kategorisere fonemer meget kort tid etter at informasjonen var mottatt.
Jeg arbeider også med tilegnelse av engelsk i flerspråklige klasserom i Norge og har et pågående forskningsprosjekt om dette: Acquisition of English in the multilingual classroom.
Acquisition of English in the Multilingual classroom
Analysis of London English using corpus tools
Publikasjoner
2024
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2024)
Cockney.
Wiley-Blackwell
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cheshire, Jenny;
Fox, Sue;
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2024)
Multicultural London English.
Wiley-Blackwell
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Sevinc, Yesim;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa;
Christison, MaryAnn.
(2022)
Teaching English in Linguistically Diverse Classrooms in Norway: Teachers' Beliefs, Practices, and Needs in Multilingual Education.
Multilingual Matters
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ekiert, Monika;
Revesz, Andrea;
Torgersen, Eivind Nessa;
Moss, Emily.
(2022)
The Role of Pausing in L2 Oral Task Performance: Toward a Complete Construct of Functional Adequacy .
TASK Journal on Task-Based Language Teaching and Learning
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2021)
Language and Street Culture in the Big City.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2021)
Tracing the origins of an urban youth vernacular: founder effects, frequency and culture in the emergence of Multicultural London English.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lorenz, Eliane;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2021)
Embracing linguistic and cultural diversity in multilingual EAL classrooms: The impact of professional development on teacher beliefs and practice.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Johansen, Åse Mette.
(2020)
Forord.
Målbryting
Leder
2019
-
Szakay, Anita;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2019)
A re-analysis of f0 in ethnic varieties of London English using REAPER.
Proceedings of the International Congress of Phonetic Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Åse Mette;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2019)
Målbryting er tilbake! Og korfor publisere om sosiolingvistikk på norsk?.
Målbryting
Leder
2018
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Gabrielatos, Costas;
Hoffmann, Sebastian.
(2018)
A corpus-based analysis of the pragmatic marker you get me.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fagyal, Zsuzsanna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Prosodic rhythm, cultural background, and interaction in adolescent urban vernaculars in Paris: Case studies and comparisons.
Journal of French Language Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Fox, Sue;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Language change and innovation in London: Multicultural London English.
Palgrave Macmillan
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway.
Multilingual Matters
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Towards critical cultural and linguistic awareness in language classrooms in Norway: Fostering respect for diversity through identity texts.
Language Teaching Research
Vitenskapelig artikkel
-
Ekiert, Monika;
Lampropoulou, Sofia;
Revesz, Andrea;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
The effects of task type and L2 proficiency on discourse appropriacy in oral task performance.
John Benjamins Publishing Company
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Teaching pronunciation.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
2017
-
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2017)
Lingvistiske og sosiale fordeler av flerspråklighet - Fra forskning til pedagogisk praksis innenfor engelskfaget.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2016)
London’s Cockney in the twentieth century: stability or cycles of contact-driven change?.
Cambridge University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna Maria;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2016)
The Role of the EFL Classroom in Maintaining Multilingual Identities - Issues and Considerations in Sør-Trøndelag Public Schools.
Information Age Publishing
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Hårstad, Stian;
Mæhlum, Brit Kirsten;
Røyneland, Unn.
(2015)
Language Variation - European Perspectives V : Selected papers from the Seventh International Conference on Language Variation in Europe (ICLaVE 7), Trondheim, June 2013.
John Benjamins Publishing Company
Studies in Language Variation (17)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Szakay, Anita;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2015)
An acoustic analysis of voice quality in London English: The effect of gender, ethnicity and f0.
Proceedings of the International Congress of Phonetic Sciences
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Révész, Andrea;
Ekiert, Monika;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2014)
The Effects of Complexity, Accuracy, and Fluency on Communicative Adequacy in Oral Task Performance.
Applied Linguistics
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Kerswill, Paul;
Cheshire, Jenny;
Fox, Sue;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2013)
English as a contact language: the role of children and adolescents.
Cambridge University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cheshire, Jenny;
Fox, Sue;
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2013)
Language contact and language change in the multicultural metropolis.
Revue Française de Linguistique Appliquée
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Szakay, Anita.
(2012)
An investigation of speech rhythm in London English.
Lingua
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2012)
A perceptual study of ethnicity and geographical location in London and Birmingham.
De Gruyter Mouton
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Cheshire, Jenny;
Kerswill, Paul;
Fox, Sue;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2011)
Contact, the feature pool and the speech community: The emergence of Multicultural London English.
Journal of Sociolinguistics
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Gabrielatos, Costas;
Hoffmann, Sebastian;
Fox, SUSAN.
(2011)
A corpus-based study of pragmatic markers in London English.
Corpus Linguistics and Linguistic Theory
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Szakay, Anita.
(2011)
A study of rhythm in London: Is syllable-timing a feature of Multicultural London English?.
The University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics
Vitenskapelig artikkel
-
Fox, Sue;
Khan, Arfaan;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2011)
The emergence and diffusion of Multicultural English.
John Benjamins Publishing Company
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Gabrielatos, Costas;
Torgersen, Eivind Nessa;
Hoffmann, Sebastian;
Fox, SUSAN.
(2010)
A corpus-based sociolinguistic study of indefinite article forms in London English.
Journal of English Linguistics
Vitenskapelig artikkel
2008
-
Cheshire, Jenny;
Fox, SUSAN;
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2008)
Ethnicity, friendship network and social practices as the motor of dialect change: Linguistic innovation in London.
Sociolinguistica : Internationales Jahrbuch fuer Europaeische Soziolinguistik
Vitenskapelig artikkel
-
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa;
Fox, SUSAN.
(2008)
Reversing ‘drift’: Innovation and diffusion in the London diphthong system.
Language Variation and Change
Vitenskapelig artikkel
2004
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Kerswill, Paul.
(2004)
Internal and external motivation in phonetic change: Dialect levelling outcomes for an English vowel shift.
Journal of Sociolinguistics
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ekiert, Monika;
Revesz, Andrea;
Torgersen, Eivind Nessa;
Moss, Emily.
(2022)
The Role of Pausing in L2 Oral Task Performance: Toward a Complete Construct of Functional Adequacy .
TASK Journal on Task-Based Language Teaching and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Lorenz, Eliane;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2021)
Embracing linguistic and cultural diversity in multilingual EAL classrooms: The impact of professional development on teacher beliefs and practice.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Johansen, Åse Mette.
(2020)
Forord.
Målbryting
Leder
-
Szakay, Anita;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2019)
A re-analysis of f0 in ethnic varieties of London English using REAPER.
Proceedings of the International Congress of Phonetic Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Åse Mette;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2019)
Målbryting er tilbake! Og korfor publisere om sosiolingvistikk på norsk?.
Målbryting
Leder
-
Fagyal, Zsuzsanna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Prosodic rhythm, cultural background, and interaction in adolescent urban vernaculars in Paris: Case studies and comparisons.
Journal of French Language Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Krulatz, Anna;
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Towards critical cultural and linguistic awareness in language classrooms in Norway: Fostering respect for diversity through identity texts.
Language Teaching Research
Vitenskapelig artikkel
-
Szakay, Anita;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2015)
An acoustic analysis of voice quality in London English: The effect of gender, ethnicity and f0.
Proceedings of the International Congress of Phonetic Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Révész, Andrea;
Ekiert, Monika;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2014)
The Effects of Complexity, Accuracy, and Fluency on Communicative Adequacy in Oral Task Performance.
Applied Linguistics
Vitenskapelig artikkel
-
Cheshire, Jenny;
Fox, Sue;
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2013)
Language contact and language change in the multicultural metropolis.
Revue Française de Linguistique Appliquée
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Szakay, Anita.
(2012)
An investigation of speech rhythm in London English.
Lingua
Vitenskapelig artikkel
-
Cheshire, Jenny;
Kerswill, Paul;
Fox, Sue;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2011)
Contact, the feature pool and the speech community: The emergence of Multicultural London English.
Journal of Sociolinguistics
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Gabrielatos, Costas;
Hoffmann, Sebastian;
Fox, SUSAN.
(2011)
A corpus-based study of pragmatic markers in London English.
Corpus Linguistics and Linguistic Theory
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Szakay, Anita.
(2011)
A study of rhythm in London: Is syllable-timing a feature of Multicultural London English?.
The University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics
Vitenskapelig artikkel
-
Gabrielatos, Costas;
Torgersen, Eivind Nessa;
Hoffmann, Sebastian;
Fox, SUSAN.
(2010)
A corpus-based sociolinguistic study of indefinite article forms in London English.
Journal of English Linguistics
Vitenskapelig artikkel
-
Cheshire, Jenny;
Fox, SUSAN;
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2008)
Ethnicity, friendship network and social practices as the motor of dialect change: Linguistic innovation in London.
Sociolinguistica : Internationales Jahrbuch fuer Europaeische Soziolinguistik
Vitenskapelig artikkel
-
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa;
Fox, SUSAN.
(2008)
Reversing ‘drift’: Innovation and diffusion in the London diphthong system.
Language Variation and Change
Vitenskapelig artikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Kerswill, Paul.
(2004)
Internal and external motivation in phonetic change: Dialect levelling outcomes for an English vowel shift.
Journal of Sociolinguistics
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Hårstad, Stian;
Mæhlum, Brit Kirsten;
Røyneland, Unn.
(2015)
Language Variation - European Perspectives V : Selected papers from the Seventh International Conference on Language Variation in Europe (ICLaVE 7), Trondheim, June 2013.
John Benjamins Publishing Company
Studies in Language Variation (17)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2024)
Cockney.
Wiley-Blackwell
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cheshire, Jenny;
Fox, Sue;
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2024)
Multicultural London English.
Wiley-Blackwell
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sevinc, Yesim;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa;
Christison, MaryAnn.
(2022)
Teaching English in Linguistically Diverse Classrooms in Norway: Teachers' Beliefs, Practices, and Needs in Multilingual Education.
Multilingual Matters
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2021)
Language and Street Culture in the Big City.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2021)
Tracing the origins of an urban youth vernacular: founder effects, frequency and culture in the emergence of Multicultural London English.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa;
Gabrielatos, Costas;
Hoffmann, Sebastian.
(2018)
A corpus-based analysis of the pragmatic marker you get me.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fox, Sue;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Language change and innovation in London: Multicultural London English.
Palgrave Macmillan
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway.
Multilingual Matters
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ekiert, Monika;
Lampropoulou, Sofia;
Revesz, Andrea;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
The effects of task type and L2 proficiency on discourse appropriacy in oral task performance.
John Benjamins Publishing Company
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
Teaching pronunciation.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2017)
Lingvistiske og sosiale fordeler av flerspråklighet - Fra forskning til pedagogisk praksis innenfor engelskfaget.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kerswill, Paul;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2016)
London’s Cockney in the twentieth century: stability or cycles of contact-driven change?.
Cambridge University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna Maria;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2016)
The Role of the EFL Classroom in Maintaining Multilingual Identities - Issues and Considerations in Sør-Trøndelag Public Schools.
Information Age Publishing
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kerswill, Paul;
Cheshire, Jenny;
Fox, Sue;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2013)
English as a contact language: the role of children and adolescents.
Cambridge University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Torgersen, Eivind Nessa.
(2012)
A perceptual study of ethnicity and geographical location in London and Birmingham.
De Gruyter Mouton
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fox, Sue;
Khan, Arfaan;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2011)
The emergence and diffusion of Multicultural English.
John Benjamins Publishing Company
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Jeg bidrar med undervisning i engelsk fonetikk og fonologi ved Nord Universitet og vil være professor II ved FLU Levanger, Nord Universitet, fra august 2023.
Veiledning
Jeg er veileder for Dianna Walla som er PhD student på prosjektet Acquisition of English in the Multilingual Classroom.
Jeg er biveileder for en PhD student, Tone Stuler Myhre, ved Nord Universitet.