Eivind Bjerksetmyr
Om
Jeg er utdannet vernepleier med ulike videreutdanninger som tverrfaglig rehabilitering/habilitering, empowerment, Marte Meo, og relasjonsledelse. Har mastergrad innen organisasjon, ledelse og rådgivning. Min erfaring er fra ulike tjenesteområder for personer med utviklingshemming i flere kommuner.
I NAKU sin kunnskapsbank har jeg ansvar for områdene oppvekst og utdanning, arbeid og aktivitet og ledelse og organisering.
Formidling
Pårørendesamarbeid - Utfordringer, rettigheter og muligheter.
Belyser temaer som medvirkning, rettigheter, samtykke, samtykkekompetanse, taushetsplikt, pårørendeperspektivet, relasjonsarbeid, samhandlingskompetanse med mer.
Ledelse og organisering av tjenester for personer med utviklingshemming
Gjennomført i ulike sammenhenger. Viser perspektiver som administrasjon, ledelse, krysspress med mer.
Helsekompetanse
Viser hva helsekompetanse er og hvordan dette kan fremmes for personer med utviklingshemming.
Arbeid og aktivitet for personer med utviklingshemming
Utfordringer knyttet til inkludering og deltakelse. Overgang mellom videregående skole til arbeid med mer.
Veilederen Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming
Kan gjennomføres som kortere og lengre innføring, og kan også rettes mot særskilte temaer. Praktisk forståelse og tilnærming.
Aldring og utviklingshemming
Generelt om aldring sett opp mot utviklingshemming. Eksempler på tilrettelegging.
Etikk i tjenestene til personer med utviklingshemming
Generelt om etikk. Videre om dilemma, verdier og kultur. Medtoder for etisk refleksjon.
Utviklingshemming
Gjennomgang av diagnose, forekomst og utfordringer.
Autisme
Gjennomgang av diagnose, forekomst og utfordringer.
Utviklingshemming i et minoritetsperspektiv
Forskning på feltet og utfordringer. Eksempler fra praksis.
Brukerråd - Innhold og etablering
Gjennomgang av elementer i brukerrådsarbeid som er viktige for etablering og drift.
Læring i organisasjoner
Hva kan være kilder til kunnskap for den enkelte, og hvordan kan dette formidles til andre? Hvordan omsette kunnskap til læring?
Ledelse
Forskjellen mellom ledelse og administrasjon. Hva er å være leder i forhold til det å være sjef?
Relasjonsledelse
Menneskesyn, 24-timersmennesket, kommunikasjonsformer og samhandlingskompetanse.
SPGR
Presentasjon metoden SPGR (Systematisering av Person-Gruppe Relasjonen). Evalueringav hverandre og seg selv som grunnlag for teamlæring. Hvordan forskjellighet kan styrke, men også svekke teamet.
Kommunikasjon med personer med utviklingshemming
Praktiske eksempler på hvordan en kan kommunisere og litt om hvordan en ikke bør kommunisere.
Ledelse og kvalitetsforbedring
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, status i tjenestene og metodisk oppfølgning.
Endringer i organisasjoner
Tilnærming til endring, utfordringer, suksesskriterier og fallgruver.
Brukermedvirkning i grupper
Metoder, tips og råd.
Helsefarlig arbeidsmiljø
Hersketeknikker, mobbing, narsisisme og utbrenthet.
Kulturforståelse og kulturell sensitivitet
Hva sier veilederen Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming om dette. Hva er kultur? Hva er kulturell senitivitet? Er alle fra samme kultur like?
Supported employment - Veier mot målet
Ulike veier til arbeid, gråsoneutfordringer, supported employment som metode.
Etisk endringsledelse
Om etikkens betydning i krevende endringsprosesser og om sammenhengen med ledelse.