Berit Bungum
Om
Berit Bungum har bakgrunn i fysikk og er Professor i realfagsdidaktikk ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi. Skolelaboratoriet er et bindeledd mellom realfagene ved NTNU og skolen, og arbeider tett med skoler og lærere i realfag i våre prosjekter. Forskning kombineres derfor med utvikling i skoler og kompetanseheving for lærere.
Prosjekter
Berit Bungum er prosjektleder for
-
KreTek - kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Her samarbeider forskere og lærere om utvikling av undervisningsprosjekter for ungdomstrinnet som kombinerer programmering med kreativitet og læring i naturfag, teknologi og matematikk. Vi arbeider også med utvikling av samarbeidsstrukturer og med hvordan elevenes kreativitet kan inngå i elevvurdering. KreTek har finansiering fra Norges Forskningsråd 2019-2022, og er et samarbeid mellom Trondheim Kommune og NTNU.
-
KlimaDidakt: Prosjektet involverer forskere ved NTNU og CICERO innen klimarelaterte områder i målrettet formidling til lærere og elever på ungdomstrinnet og videregående skole. Gjennom lærerkurs og forsker-elev-møter med skoleklasser bidrar prosjektet til bedre forståelse av klimaproblematikk og hvordan forskning kan bidra til å belyse og løse problemer knyttet til klimaendringer. KlimaDidakt har økonomisk støtte som formidlingsprosjekt i Norges Forskningsråd 2022-2023.
I samarbeid med Universitetet i Oslo og Naturfagsenteret har Berit Bungum også deltatt i prosjektet ReleKvant, som har forsket på elevers læring i kvantefysikk og relativitetsteori og utviklet læringsressurser for videregående skole.
Undervisning
Kompetanseord
Publikasjoner
2024
-
Reitan, Berit;
Ratikainen, Irja Ida;
Bungum, Berit.
(2024)
Bruk av årshjul som modell for å utforske dyrs tilpasninger til klimaendringer.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Mogstad, Erik;
Bungum, Berit.
(2024)
Assessment of Creativity: Development of a Model and Teachers’ Realisation.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Smedsrud, Jørgen;
Bungum, Berit;
Flø, Ellen Egeland.
(2024)
Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Bungum, Berit.
(2023)
Programmering i skolefysikken: Hva kan vi lære av masteroppgaver i fysikkdidaktikk?.
Fra Fysikkens Verden
Fagartikkel
2022
-
Johansen, Astrid;
Bungum, Berit.
(2022)
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Mogstad, Erik;
Gajic, Bojana;
Bungum, Berit.
(2022)
Incorporating creativity in science and mathematics teaching:
Teachers’ views on opportunities and challenges.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik.
(2022)
Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2022)
What do quantum computing students need to know about quantum physics?.
European Journal of Physics
Vitenskapelig artikkel
-
Gajic, Bojana;
Rossing, Nils Kristian;
Lyngvær, Eirik;
Bungum, Berit.
(2022)
Design and build a smart lamp.
Science in School
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Berg, Ingeborg.
(2022)
Lærerressurser fra KreTek-prosjektet.
Digitale læremidler
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2022)
Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Mogstad, Erik.
(2022)
Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project.
Research in Science & Technological Education
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Bungum, Berit.
(2021)
Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2021)
Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lødding, Berit;
Daus, Stephan;
Reiling, Rune Borgan;
Bungum, Berit;
Vika, Karl Solbue;
Bergene, Ann Cecilie.
(2021)
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
NIFU-rapport (20)
Rapport
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2021)
Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?.
ERCIM News
Vitenskapelig artikkel
-
Nilsen, Trude;
Frøyland, Merethe;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Jorde, Doris;
Korsager, Majken.
(2021)
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Sanne, Anders.
(2021)
Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project.
Designs for Learning
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Mogstad, Erik;
Bungum, Berit.
(2020)
Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lødding, Berit;
Bergene, Ann Cecilie;
Bungum, Berit;
Sølberg, Jan;
Hammer Smedsrud, Jørgen;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia.
(2020)
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
NIFU-rapport (20)
Rapport
-
Stavrum, Lars Rikard;
Bungum, Berit;
Persson, Rolf Jonas.
(2020)
“Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Lødding, Berit;
Tellmann, Silje Maria;
Bungum, Berit;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia;
Sølberg, Jan;
Røsdal, Trude.
(2019)
Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
NIFU-rapport (1)
Rapport
-
Huseby, Anders;
Bungum, Berit.
(2019)
Observation in quantum physics: challenges for upper secondary
physics students in discussing electrons as waves.
Physics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2019)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
2018
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Vistnes, Arnt Inge;
Bungum, Berit.
(2018)
What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics.
Science & Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2018)
Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics.
Science Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2017)
Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Esjeholm, Bjørn Tore;
Bungum, Berit.
(2017)
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2017)
A book that has stayed with me: Creating pathways.
Physics Education
Anmeldelse
2016
-
Sanne, Anders;
Berge, Ola;
Bungum, Berit;
Jørgensen, Eva Celine;
Kluge, Anders;
Kristensen, Tor Espen.
(2016)
Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang
med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016.
Utdanningsdirektoratet
Rapport
-
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2016)
Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm.
(2016)
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vitenskapelig artikkel
-
Myhrehagen, Henning Vinjusveen;
Bungum, Berit.
(2016)
”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment.
Physics Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt.
Fra Fysikkens Verden
Populærvitenskapelig artikkel
2015
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2015)
Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
European Journal of Engineering Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2015)
ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Bungum, Berit.
(2014)
Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi.
Naturfag
Fagartikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Frågåt, Thomas;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2014)
Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches.
Physics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Marion, Peter Van.
(2014)
Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer.
Sl-serien (16)
Rapport
-
Bungum, Berit;
Manshadi, Saeed ;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2014)
Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Bungum, Berit.
(2013)
Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task.
International Journal of Technology and Design Education
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2013)
A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology.
Research in Science & Technological Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Textbook images: How do they invite students into physics?.
Physics Education
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2012)
"Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2011)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Lærebok
2010
-
Rødseth, Silje;
Bungum, Berit.
(2010)
Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Eva Celine;
Bungum, Berit.
(2010)
Wheels on Fire! Learning by inquiry in a technological context.
Multimediaprodukt
2003
-
Rossing, Nils Kristian;
Stefansson, Thórarinn;
Bungum, Berit.
(2003)
Elektronikk for skolen.
NTNU
Lærebok
-
Bungum, Berit.
(2003)
Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jorde, Doris;
Bungum, Berit.
(2003)
Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Tidsskriftspublikasjoner
-
Reitan, Berit;
Ratikainen, Irja Ida;
Bungum, Berit.
(2024)
Bruk av årshjul som modell for å utforske dyrs tilpasninger til klimaendringer.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Smedsrud, Jørgen;
Bungum, Berit;
Flø, Ellen Egeland.
(2024)
Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Bungum, Berit.
(2023)
Programmering i skolefysikken: Hva kan vi lære av masteroppgaver i fysikkdidaktikk?.
Fra Fysikkens Verden
Fagartikkel
-
Johansen, Astrid;
Bungum, Berit.
(2022)
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Mogstad, Erik;
Gajic, Bojana;
Bungum, Berit.
(2022)
Incorporating creativity in science and mathematics teaching:
Teachers’ views on opportunities and challenges.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik.
(2022)
Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2022)
What do quantum computing students need to know about quantum physics?.
European Journal of Physics
Vitenskapelig artikkel
-
Gajic, Bojana;
Rossing, Nils Kristian;
Lyngvær, Eirik;
Bungum, Berit.
(2022)
Design and build a smart lamp.
Science in School
Populærvitenskapelig artikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2022)
Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Mogstad, Erik.
(2022)
Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project.
Research in Science & Technological Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2021)
Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?.
ERCIM News
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Sanne, Anders.
(2021)
Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project.
Designs for Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Mogstad, Erik;
Bungum, Berit.
(2020)
Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Stavrum, Lars Rikard;
Bungum, Berit;
Persson, Rolf Jonas.
(2020)
“Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Huseby, Anders;
Bungum, Berit.
(2019)
Observation in quantum physics: challenges for upper secondary
physics students in discussing electrons as waves.
Physics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Vistnes, Arnt Inge;
Bungum, Berit.
(2018)
What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics.
Science & Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics.
Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2017)
Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit.
(2017)
A book that has stayed with me: Creating pathways.
Physics Education
Anmeldelse
-
Bungum, Berit;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm.
(2016)
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vitenskapelig artikkel
-
Myhrehagen, Henning Vinjusveen;
Bungum, Berit.
(2016)
”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment.
Physics Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt.
Fra Fysikkens Verden
Populærvitenskapelig artikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2015)
Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
European Journal of Engineering Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2015)
ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit.
(2014)
Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi.
Naturfag
Fagartikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Frågåt, Thomas;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2014)
Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches.
Physics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Manshadi, Saeed ;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Bungum, Berit.
(2013)
Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task.
International Journal of Technology and Design Education
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2013)
A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology.
Research in Science & Technological Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Textbook images: How do they invite students into physics?.
Physics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2012)
"Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Rødseth, Silje;
Bungum, Berit.
(2010)
Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2019)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2011)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Lærebok
-
Rossing, Nils Kristian;
Stefansson, Thórarinn;
Bungum, Berit.
(2003)
Elektronikk for skolen.
NTNU
Lærebok
-
Jorde, Doris;
Bungum, Berit.
(2003)
Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Mogstad, Erik;
Bungum, Berit.
(2024)
Assessment of Creativity: Development of a Model and Teachers’ Realisation.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2021)
Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2021)
Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilsen, Trude;
Frøyland, Merethe;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Jorde, Doris;
Korsager, Majken.
(2021)
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2018)
Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Esjeholm, Bjørn Tore;
Bungum, Berit.
(2017)
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2016)
Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2014)
Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit.
(2003)
Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Lødding, Berit;
Daus, Stephan;
Reiling, Rune Borgan;
Bungum, Berit;
Vika, Karl Solbue;
Bergene, Ann Cecilie.
(2021)
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
NIFU-rapport (20)
Rapport
-
Lødding, Berit;
Bergene, Ann Cecilie;
Bungum, Berit;
Sølberg, Jan;
Hammer Smedsrud, Jørgen;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia.
(2020)
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
NIFU-rapport (20)
Rapport
-
Lødding, Berit;
Tellmann, Silje Maria;
Bungum, Berit;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia;
Sølberg, Jan;
Røsdal, Trude.
(2019)
Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
NIFU-rapport (1)
Rapport
-
Sanne, Anders;
Berge, Ola;
Bungum, Berit;
Jørgensen, Eva Celine;
Kluge, Anders;
Kristensen, Tor Espen.
(2016)
Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang
med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016.
Utdanningsdirektoratet
Rapport
-
Bungum, Berit;
Marion, Peter Van.
(2014)
Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer.
Sl-serien (16)
Rapport
PRODUKT
-
Bungum, Berit;
Berg, Ingeborg.
(2022)
Lærerressurser fra KreTek-prosjektet.
Digitale læremidler
-
Jørgensen, Eva Celine;
Bungum, Berit.
(2010)
Wheels on Fire! Learning by inquiry in a technological context.
Multimediaprodukt
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragFagerheim, Svein Ove; Bungum, Berit. (2024) History of science and argumentative texts for learning about the nature of science: An intervention study in secondary physics. University of Iceland NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
-
Vitenskapelig foredragKahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) Costs and values of studying physics: Identifying profiles among first year university students. University of Iceland NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
2023
-
Vitenskapelig foredragMogstad, Erik; Bungum, Berit. (2023) Assessment of creativity: Development of a Model and Teachers' Realization. ESERA ESERA Conference 2023 , Cappadocia 2023-08-28 - 2023-09-01
2022
-
Faglig foredragBungum, Berit; Lyngvær, Eirik. (2022) Å inkludere programmering i naturfag og matematikk med fokus på kreativitet. Webinar. Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens did Att utveckla STEM-undervisning på riktigt! Forskarsamtal om lärande och programmering , Zoom 2022-01-20 - 2022-01-20
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2022) Kreativ Teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Midtnorsk Vitensenter Skaperkonferanse Vitensenteret , Trondheim 2022-02-16 - 2022-02-16
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2022) The KreTek project at The Norwegian University of Science and Technology: Combining programming with students' creativity and learning in science and mathematics. The role of teachers in the project. NTNU - KreTek / Helsinki University Technology and creativity in science and mathematics education , Helsinki 2022-03-31 - 2022-03-31
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2022) Hva har vi oppnådd i KreTek og hvordan? Produkter og forskningsresultater. KreTek Lærere som drivkraft i utvikling. Avslutningsseminar for KreTek-prosjektet , Trondheim 2022-10-04 - 2022-10-04
-
Populærvitenskapelig foredragSelstø, Sølve; Bungum, Berit. (2022) When computer science meets quantum physics: What should education in quantum computing contain?. Institutt for Fysikk, NTNU Fredagskollokvium , Trondheim 2022-10-28 - 2022-10-28
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og lærerengasjement: Erfaringer fra utvikling og forsker-lærer-samarbeid. TekNaD, Linköpings Universitet, campus Norrhöping TekNaD-seminar 8.12 , Norrköping 2022-12-08 - 2022-12-08
-
Faglig foredragLyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Nasjonalt Senter for Naturfag i Opplæringen Naturfagkonferansen 2022 , Oslo 2022-10-20 - 2022-10-20
2021
-
Faglig foredragBungum, Berit; nordtømme, eirin; Vucic, Zeljko; Lyngvær, Eirik; Frydenlund, Tobias; Wangen, Espen Standal. (2021) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. NTNU - Skolelaboratoriet Realfagkonferansen 2021 , Trondheim 2021-05-11 - 2021-05-11
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Mogstad, Erik; Lyngvær, Eirik; Wangen, Espen Standal; Frydenlund, Tobias. (2021) COMBINING CREATIVITY AND PROGRAMMING IN DEVELOPING A WEATHER STATION IN LOWER SECONDARY SCHOOL SCIENCE. ESERA ESERA2021 , Braga 2021-08-30 - 2021-09-03
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2021) Kort presentasjon av KreTek-prosjektet og utviklede undervisningsdesign . Programmering i realfag på ungdomstrinnet: Ressurser og kompetanseutvikling 2021-02-17 - 2021-02-17
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2021) Kreative prosjekter i matematikk og naturfag, eksempler fra KreTek-prosjektet. Universitetet i Sørøst-Norge Programmering i naturfag, 5-10 , Zoom 2021-04-29 -
-
Faglig foredragHøyland, Joakim; Bungum, Berit. (2021) Introduksjon til programmering av micro:bit (nettversjon). Universitetet i Sørøst-Norge Programmering i naturfag, 5-10 , Zoom 2021-04-29 -
-
Vitenskapelig foredragJohansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2021) Views on creativity and how it can be fostered. VIA University College Aarhus NFSUN , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2021) Discussant, NorDiNa symposium NFSUN 2021. VIA University College Aarhus NFSUN 2021 , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02
-
Vitenskapelig foredragVinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries. VIA University College Aarhus NFSUN , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02
2020
-
Faglig foredragHøyland, Joakim; Mogstad, Erik; Espen Standal, Wangen; Eirin, Nordtømme; Bungum, Berit. (2020) Programmering og kreativitet i matematikk. . KreTek KreTek: Temadag for lærere. , Trondheim 2020-03-10 - 2020-03-10
-
Faglig foredragStøvneng, Anna; Ingrid, Næss; Bungum, Berit. (2020) Programmering i matematikk og naturfag: Hvordan kombinere programmering i Scratch med elevenes arbeid med fagstoff?. KreTek KreTek nett-workshop for lærere 2020-04-22 - 2020-04-22
-
Faglig foredragBungum, Berit; Voll, Liv Oddrun; Vinnervik, Peter; Bodin, Madelen; Eggen, Per-Odd. (2020) Teknologi, kreativitet og vurdering. KreTek KreTek: seminar om teknologi, kreativitet og vurdering , Trondheim 2020-11-21 - 2020-11-21
-
Faglig foredragBungum, Berit; Eggen, Per-Odd; Mogstad, Erik; Nielsen, Jan Alexis; Vucic, Zeljko. (2020) Vurdering av kreativitet og innovative kompetanser. KreTek Nettseminar om vurderingsmodell - KreTek 2020-06-03 - 2020-06-03
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2020) Kan man publisere erfaringer fra forsker-lærer samarbeid? . UmSER, Umeå Universitet UmSER seminar , Umeå 2020-09-29 - 2020-09-29
2019
-
Faglig foredragRanøyen, Ingeborg; Bungum, Berit. (2019) KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. NFR innovasjonsprosjekt 2019-2022 . NTNU Workshop: TRD 3.0 Universitetskommune , Trondheim 2019-05-22 - 2019-05-22
-
Vitenskapelig foredragHuseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observasjon i kvantefysikk: Utfordringer for fysikkelever. (Observation in quantum physics: challenges for physics students. Fysisk Institutt, UiO Sluttseminar for ReleKvant-prosjektet , Oslo 2019-12-19 - 2019-12-19
-
Vitenskapelig foredragBøe, Maria Vetleseter; Viefers, Susanne F; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2019) Norwegian upper secondary students' ideas about the wave nature of matter. European Science Education Research Association ESERA 2019 Conference , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
Vitenskapelig foredragHuseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) "But the electron is not alive?" - Students' challenges with the concept of observation in quantum physics. ESERA ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2019) Å arbeide med lærere i prosjekter: Utfordringer, muligheter og deling av erfaringer. Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning Forskerskoledag for naturfagutdannere , Trondheim 2019-11-12 - 2019-11-12
2018
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students' reflection on the wave-particle duality for light in small-group discussions. IOSTE XVIII Ioste Symposium: Future Educational Challenges From Science & Technology Perspectives , Malmö 2018-08-13 - 2018-08-17
2017
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Quantum talk: How student discussions may support learning in quantum physics. ESERA ESERA conference , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25
-
Faglig foredragBungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2017) Combining research with development in schools within a Design-Based Research framework. NTNU NFSUN , Trondheim 2017-06-06 - 2017-06-09
2016
-
Populærvitenskapelig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas. (2016) ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Norsk Fysikklærerforening Landskonferansen om fysikkundervisning , København 2016-08-07 - 2016-08-10
-
Faglig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas; Sørborg, Øystein. (2016) ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk". Naturfagsenteret Naturfagkonferansen , Oslo 2016-10-20 -
-
Faglig foredragBungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas; Kersting, Magdalena. (2016) ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori. Universitetet i Oslo Fagseminar i anledning Carl Angells 70-årsdag , Oslo 2016-11-18 - 2016-11-18
2015
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Physics students’ understanding of fundamental principles in quantum physics. ESERA ESERA Conference 2015 , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2015) Kunnskapsinnhold i praktiske undervisningsprosjekter. Naturfagsenteret Fagkonferanse Energiskolene , Gardermoen 2015-11-19 - 2015-11-19
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2015) Involving Students in Visual Representations in Physics: From Textbook Images to Digital Simulations. Ludwig-Maximilians-Universität München MPTL 20th International Conference on Multimedia in Physics Teaching and Learning , München 2015-09-09 - 2015-09-11
-
Vitenskapelig foredragBøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Entanglement: Quantum physics, history, philosophy and NoS in traditional Norwegian classrooms. ESERA ESERA 2015 , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2015) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i moderne fysikk. DMMHB / HiST / HiNT / NTNU FoU i praksis 2015 , Trondheim 2015-04-09 - 2015-05-10
2014
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2014) Practical projects for technological understanding and sustainability: Examples from lower secondary school. Doshisha University / Kyoto Norway Center KIFEE Kyoto International Forum for Environment and Energy , Kyoto 2014-03-16 - 2014-03-19
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2014) Hvordan kan fysikk gjøres yrkesrelevant? Ideer og erfaringer fra prosjektet "Kraftfull Fysikktime" i samarbeid med Energi Norge. Nord-Trøndelag Fylkeskommune NTFK Nettverksamling for realfaglærere , Værnes 2014-11-27 - 2014-11-28
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2014) ReleKvant: Ressurser for undervisning i relativitetsteori og kvantefysikk. Nord-Trøndelag Fylkeskommune NTFK Nettverksamling for realfaglærere , Værnes 2014-11-27 - 2014-11-28
-
Populærvitenskapelig foredragTellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bungum, Berit. (2014) ReleKvant: Undervisningsstrategier og elevers begrepsutvikling i moderne fysikk. NTNU Realfagkonferansen , Trondheim 2014-04-30 - 2014-04-30
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2014) Vi lager radiostyrt båt. NTNU Realfagkonferansen , Trondheim 2014-04-30 - 2015-03-02
-
Populærvitenskapelig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas. (2014) ReleKvant – undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Fysikklærerkonferansen Landskonferansen om Fysikkundervisning , Gol 2014-08-06 - 2014-08-09
-
Vitenskapelig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2014) ReleQuant - Improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. University of Helsinki Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) , Helsinki 2014-06-04 - 2014-06-06
2013
-
PosterBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2013) Students' use of science and mathematics in practical projects in design & technology: a case study from Norwegian schools. ESERA ESERA conference 2013 , Nicosia 2013-09-02 - 2013-09-07
-
Vitenskapelig foredragPanjwani, Neelam; Bungum, Berit. (2013) Teachers' views on inquiry based science teaching. ESERA ESERA konferanse 2013 , Nicosia, Kypros 2013-09-02 - 2013-09-07
-
Vitenskapelig foredragMellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2013) Engineering students' use of the interactive whiteboard during physics group work. ESERA ESERA konferansen 2013 , Nicosia, Kypros 2013-09-02 - 2013-09-07
2012
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2012) Hva kan illustrasjoner i lærebøker fortelle om fysikkfagets utvikling?. Norsk Fysikklærerforening Landskonferanse om Fysikkunderisning , Gol 2012-08-07 - 2012-08-10
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Technology & design as contexts for science and mathematics?An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools. KTH / CETIS KTH and PATT Conferences 2012 , Stockholm 2012-06-26 - 2012-06-30
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst. FoU i praksis 2012. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i utdanninga , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-25
2011
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Rom for læring, rom for lærere - effekter av sommerkurs i romteknologi. Linköpings universitet Nordiskt Forskarsymposium om undervisning i naturvetenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16
-
Vitenskapelig foredragMellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2011) Fysikk i ingeniørutdanningen: Hvilken rolle spiller faget?. NFSUN/Linköpings Universitet Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Bentsen , Birgitte; Bungum, Berit; Byrkjeflot , Liv; Esjeholm, Bjørn-Tore; Hoveid, Halvor. (2011) Praktisk arbeid på tvers av fag: Sløsing med tid eller godt læringsarbeid? (Symposium). HiST, HiNT, NTNU, Dronning Mauds Minne FoU i praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2011) Tverrfaglige prosjekter i Teknologi og Design: Hva er potensialet for å lære naturfag, og hvordan kan det realiseres?. NFSUN / Linköpings Universitet Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2011) Engaging pupils in authentic science inquiry through design & technology projects. Institut for naturfagenes didaktik, Københavns Universitet Workshop ved Institut for naturfagenes didaktik , København 2011-12-12 - 2011-12-12
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Teachers in space – investigation of effects of summer courses in space technology. ESERA European Science Education Research Association , Lyon 2011-09-05 - 2011-09-09
2010
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine. (2010) Learning by inquiry in a technological context. S-TEAM / Strathclyde University S-TEAM mid-project conference , Glasgow 2010-10-13 - 2010-10-16
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2010) En case fra vitenskapshistorien: Nikola Tesla. Skolelaboratoriet, NTNU Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære , Trondheim 2010-03-23 - 2010-03-24
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit; Bjørkum, Per Arne. (2010) Hva kan vi lære av vitenskapshistorien?. Skolelaboratoriet, NTNU Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære , Trondheim 2010-03-23 - 2010-03-24
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2010) Lærebøker i naturfag fra lærebokforfatterens perspektiv. Program for Lærerutdanning Masteremne i naturfagdidaktikk , Trondheim 2010-10-27 -
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2010) Hva kan plastforming bidra med i teknologiprosjekter?. Byåsen vgs Nettverkssamling for Teknologi og Forskningslære , Trondheim 2010-09-16 -
2009
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2009) When in science, do like the scientists? A study of teachers' gain from participating in the authentic practice of space research. ESERA ESERA conference 2009, European Science Education Research Association , Istanbul 2009-08-31 - 2009-09-04
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Lykknes, Annette. (2009) What brought them into science? University students' interest profiles and motivation for choosing science on university level. ESERA, European Science Education Research Association ESERA conference 2009, European Science Education Research Association , Istanbul 2009-08-31 - 2009-09-04
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2009) Kunnskap og kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. NTNU - Skolelaboratoriet Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap , Trondheim 2009-02-25 - 2009-02-26
2008
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Imaging the Nature of Physics: A study of visual images in Norwegian physics textbooks. Iceland University of Education Nordisk forskersymposium om undervisning i naturfag , Reykjavik 2008-06-11 - 2008-06-15
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Technology education in Norway: State of the art, threats and possibilities. CETIS Technological Literacy: Present and Future Challenges , Rockelstad 2008-06-16 - 2008-08-18
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2008) Authentic learning situations for teachers - perceptions and gains from in-service courses in space technology. Iceland University of Education The 9th Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik 2008-06-11 - 2008-06-15
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) The Role of Theory in Science Education Research. Introduction to Nordic-Baltic Phd course. NTNU / Göteborgs Universitet The Role of Theory in Science Education Research , Göteborg 2008-11-16 - 2008-11-21
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Skolelaboratoriet, NTNU Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap II , Trondheim 2008-03-06 - 2008-03-06
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Kreative kriser og salige sammenbrudd: Erfaringer med å hanskes med teori, metode og empiri i et avhandlingsarbeid. Universitetet i Oslo / Naturfagsenteret Nasjonal forskerskole i realfagsdidaktikk, høstsamling , Hadeland 2008-11-03 - 2008-11-05
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Læreplanen i Teknologi og forskningslære. Bakgrunn, intensjoner og innhold. Skolelaboratoriet, NTNU Nytt fag i den videregående skolen. Seminar om Teknologi og Forskningslære , NTNU, Trondheim 2008-03-04 - 2008-03-04
2007
-
Populærvitenskapelig foredragJørgensen, Eva Celine; Bungum, Berit. (2007) Vi lager heisekran!. Nasjonalt Senter for Naturfag i Opplæringen Naturfagkonferansen 2007 , Oslo 2007-10-25 - 2007-10-26
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2007) Teknologi og design i læreplaner og undervisning: Hvilke ideer ligger bak?. Skolelaboratoriet, NTNU Teknologi og Entreprenørskap - fra ide til verdi , Trondheim 2007-09-19 - 2007-09-21
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2007) Læreplanen i Teknologi og forskningslære: Hvilke tanker og ideer ligger bak?. Skolelaboratoriet, NTNU Teknologi og forkningslære , Trondheim 2007-08-29 - 2007-08-30
2006
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2006) Teknologi og Design i nye læreplaner: Hvilke ideer ligger bak?. Skolelaboratoriet, NTNU Kurs: Teknologi og Enteprenørskap , Trondheim 2006-09-13 - 2006-09-15
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2006) Nye læreplaner i videregående skole: Hva slags fagbakgrunn vil våre nye studenter komme med?. Institutt for Fysikk Fredagskollokvium, Institutt for Fysikk, NTNU , NTNU, Trondheim 2006-05-19 -
2005
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA - European Science Education Research Association ESERA conference CRESILS , Barcelona 2005-08-28 - 2005-09-01
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA -European Science Education Research Association ESERA conference , Barcelona 2005-08-28 - 2005-09-01
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit; Rossing, Nils Kristian. (2005) Vi bygger med elektroniske sensorer – workshop Naturfagkonferansen 2005. Naturfagsenteret Naturfagkonferansen 2005 , Blinderen, Oslo 2005-10-27 - 2005-10-28
-
Populærvitenskapelig foredragRossing, Nils Kristian; Bungum, Berit. (2005) Elektroniske sensorer. Naturfagsenteret Naturfagkonferansen , Universitetet i Oslo 2005-10-27 - 2005-10-28
2004
-
Vitenskapelig foredragKolstø, Stein Dankert; Bungum, Berit; Arnesen, Erik; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil. (2004) Science students' critical examination of scientific information related to socioscientific issues. NARST Conference, 2004 , Vancouver 2004-04-01 - 2004-04-03
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2004) Teknologi sett fra klasserommet: Ideologier og begrunnelser. NTNU / Tigris Teknologi i skolen - hva vil vi oppnå? , Trondheim 2004-04-30 - 2004-04-30
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2004) Teknologi og Design som fagområde i grunnskolen: Eksempler på innhold og arbeidsmåter. Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag 2004 , Oslo 2004-01-05 - 2004-01-05
2003
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2003) School Technology: A challenge to gender differences or a means for reinforcing them?. RENATE / NTNU dr. scient prøveforelesning, Konferanse om teknologi i skolen , Trondheim 2003-09-04 - 2003-09-05
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2003) "Kan vi bruke det til no'?" Elektrisitet undervist som enkle elektronikk-prosjekter. Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen Åpningskonferanse for Naturfagsenteret , Oslo 2003-10-30 - 2003-10-31
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2003) "Kreative Kriser" i et doktorgradsprosjekt. CETIS / Linköpings universitet Campus Norrköping Seminarium i forskarutbildningen, Norrköping , Norrköping 2003-11-24 - 2003-11-25
2002
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2002) Constructing technology education. A cross-case study of teachers realising technology as a new subject of teaching. IOSTE (International Organization for Science and Technology IOSTE X Symposium , Foz do Iguacu 2002-07-28 - 2002-08-02
2001
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2001) Perceptions of Technology Education: Case studies of teachers' interpretation and implementation of a new school subject. Bridging Research Methodology and Research aims. The 5th European Science Education Summerschool. , Gilleleje, Denmark 2000-09-13 -
2000
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2000) Reflections on the implementation of technology in Norwegian schools. Technology education for all: Why, What, and How? , NTNU, Trondheim 2000-10-02 -
1999
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (1999) Fysikk eller teknologi - ja takk, begge deler?. Notoddenseminaret 1999.Naturfag i skole og lærerutdanning - innhold og vinkling , Notodden, Høgskolen i Telemark 1999-10-21 -