Astrid Johansen
73598310
91822404
Realfagbygget, D3-200, Gløshaugen, Skolelaboratoriet, Institutt for fysikk
Om
Astrid Johansen er ansatt ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, og arbeider der med et bredt spekter av oppgaver knyttet til Skolelaboratoriets rolle som bindeledd mellom teknologi- og realfagene ved NTNU og skolen.
Underviser i hovedsak emner innefor videreutdanningstilbudet i naturfag og fysikk rettet mot lærere.
Deltar i forskningsprosjekt innenfor fysikkdidaktikk og i prosjektet KreTek der det utvikles realfagundervisning som inkluderer teknologi og kreativitet i tråd med LK20's intensjon om utvikling varierte kompetanser og dybdelæring.
Publikasjoner
2022
-
Johansen, Astrid;
Bungum, Berit.
(2022)
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Mogstad, Erik;
Gajic, Bojana;
Bungum, Berit.
(2022)
Incorporating creativity in science and mathematics teaching:
Teachers’ views on opportunities and challenges.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Eggen, Per-Odd;
Bøe, Maria Vetleseter;
Fimland, Nina;
Johansen, Astrid;
Nilsen, Trude;
Olsen, Rolf Vegar.
(2015)
Naturfagene i norsk skole Anno 2015.
Utdanningsdirektoratet
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Johansen, Astrid;
Bungum, Berit.
(2022)
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Mogstad, Erik;
Gajic, Bojana;
Bungum, Berit.
(2022)
Incorporating creativity in science and mathematics teaching:
Teachers’ views on opportunities and challenges.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Eggen, Per-Odd;
Bøe, Maria Vetleseter;
Fimland, Nina;
Johansen, Astrid;
Nilsen, Trude;
Olsen, Rolf Vegar.
(2015)
Naturfagene i norsk skole Anno 2015.
Utdanningsdirektoratet
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2015
-
Faglig foredragJohansen, Astrid; Van Marion, Peter. (2015) School-based professional development for science teachers: The SUN project . INSTEM «Innovative science teaching – The way forward» , Freiburg 2015-06-17 - 2015-06-18