Astrid Grude Eikseth
Publikasjoner
2012
-
Eikseth, Astrid Grude;
Dons, Carl Fredrik;
Garm, Ninna.
(2012)
Utdanning mellom styring og danning. Et nordisk panorama.
Akademika forlag
Akademika forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Garm, Ninna;
Eikseth, Astrid Grude;
Dons, Carl Fredrik.
(2012)
Om utdanning mellom styring og danning.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2012)
Dannelse og demokrati i skolen. En drøfting i lys av John Deweys filosofi.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Eikseth, Astrid Sofie Grude.
(2011)
Dannelse som grunnlag for læreryrket.
FoU i praksis
Anmeldelse
2010
-
Eikseth, Astrid Sofie Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2010)
Forskerblikk på utviklingen av mappevurederingsprosjekt i småskolen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Eikseth, Astrid Grude.
(2010)
The power of time: teachers' working day - negotiating autonomy and control.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Skeie, Geir.
(2010)
Etiske utfordringer i aksjonsforskningen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Eikseth, Astrid Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2009)
Mappevurdering på barnetrinnet : forskere, lærere og elever i et læringsfellesskap.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Eikseth, Astrid Grude.
(2009)
Aksjonsforskning og aksjonslæring : læringssamspill i et læringsfellesskap.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2009)
Ny vurderingspraksis i skolen. Fokus på elevmedvirkning og tilbakemelding.
Lektorbladet
Fagartikkel
2008
-
Weidemann, Nina;
Bremnes, Trygve;
Johnsen, May;
Eikseth, Astrid Grude;
Mathisen, Kari.
(2008)
Aksjonslæring i spesialpedagogisk praksis : en del av trondheimsprosjektet "lær sammen".
Annet produkt
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2008)
Etiske perspektiver på læreres og førskolelæreres pedagogiske erfaringer. En etnografisk studie i lys av John Deweys filosofi.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt
Doktorgradsavhandling
-
Eikseth, Astrid Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2008)
Lærere og vurdering i skolen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2008)
Etiske perspektiver på læreres og førskolelæreres pedagogiske erfaringer. En etnografisk studie i lys av John Deweys filosofi. Sammendrag av doktoravhandlingen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Fagartikkel
2007
-
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Eikseth, Astrid Grude.
(2007)
Utfordringer og dilemmaer i starten av et aksjonsforskningsprosjekt.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2007)
'Lær sammen al(t)så!' Aksjonslæring ved Steindal og Åsveien skoler, Trondheim kommune. Rapport for høsten 2006.
HiST ALT (2)
Rapport
2004
-
Eikseth, Astrid Grude;
Nilsen, Elisabeth;
Nilsen, Elisabeth.
(2004)
Lærerstudenten kan lykkes : i spenningsfeltet mellom støtte og utfordring.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2001
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2001)
Etikk og moral i skolestua.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2000
-
Eikseth, Astrid Grude;
Kibsgaard, Sonja.
(2000)
Fortellinger fra praksis : læreren som veiviser og støtte.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1998
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1998)
Den moralske dimensjonen ved læreryrket - profesjon eller kall?.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
1997
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1997)
Verdier i førskole- og allmennlæreres praksiskunnskap.
?
Vitenskapelig artikkel
1996
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1996)
"Det e' hardt å vær' 7-års kropp og sitt' på den stolen!" : glimt fra førskolelæreres og læreres vei til ny småskole.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning
Rapport
1994
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1994)
Internasjonaliseringsarbeidet ved Trondheim lærerhøgskole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1993
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1993)
Lærerroller og lærerutdanning for helhetsskolen.
SESAM, Universitetet i Trondheim (20)
Rapport
1991
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1991)
Lærerstudenter i teori og praksis - rasjonalitet eller tilfeldighet?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1991)
Lærerrådet ved Trondheim lærerhøgskole ber om at det blir lagt fram en egen stortingsmelding om lærerutdanningen.
Skoleforum
Anmeldelse
1988
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1988)
Skolen et system i krise? Bokanmeldelse.
Bedre Skole
Anmeldelse
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1988)
Sosialisering og rasjonalitet i lærerutdanningen : en teoretisk og empirisk studie av lærerstudenters sosialisering og rasjonalitet innenfor pedagogisk teori og praksis.
Universitetet i Trondheim
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Eikseth, Astrid Sofie Grude.
(2011)
Dannelse som grunnlag for læreryrket.
FoU i praksis
Anmeldelse
-
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Eikseth, Astrid Grude.
(2010)
The power of time: teachers' working day - negotiating autonomy and control.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2009)
Ny vurderingspraksis i skolen. Fokus på elevmedvirkning og tilbakemelding.
Lektorbladet
Fagartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2008)
Lærere og vurdering i skolen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2008)
Etiske perspektiver på læreres og førskolelæreres pedagogiske erfaringer. En etnografisk studie i lys av John Deweys filosofi. Sammendrag av doktoravhandlingen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Fagartikkel
-
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Eikseth, Astrid Grude.
(2007)
Utfordringer og dilemmaer i starten av et aksjonsforskningsprosjekt.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1998)
Den moralske dimensjonen ved læreryrket - profesjon eller kall?.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1997)
Verdier i førskole- og allmennlæreres praksiskunnskap.
?
Vitenskapelig artikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1991)
Lærerrådet ved Trondheim lærerhøgskole ber om at det blir lagt fram en egen stortingsmelding om lærerutdanningen.
Skoleforum
Anmeldelse
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1988)
Skolen et system i krise? Bokanmeldelse.
Bedre Skole
Anmeldelse
Bøker
-
Eikseth, Astrid Grude;
Dons, Carl Fredrik;
Garm, Ninna.
(2012)
Utdanning mellom styring og danning. Et nordisk panorama.
Akademika forlag
Akademika forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Garm, Ninna;
Eikseth, Astrid Grude;
Dons, Carl Fredrik.
(2012)
Om utdanning mellom styring og danning.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2012)
Dannelse og demokrati i skolen. En drøfting i lys av John Deweys filosofi.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Sofie Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2010)
Forskerblikk på utviklingen av mappevurederingsprosjekt i småskolen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Skeie, Geir.
(2010)
Etiske utfordringer i aksjonsforskningen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2009)
Mappevurdering på barnetrinnet : forskere, lærere og elever i et læringsfellesskap.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Steen-Olsen, Tove Herborg;
Eikseth, Astrid Grude.
(2009)
Aksjonsforskning og aksjonslæring : læringssamspill i et læringsfellesskap.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Nilsen, Elisabeth;
Nilsen, Elisabeth.
(2004)
Lærerstudenten kan lykkes : i spenningsfeltet mellom støtte og utfordring.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2001)
Etikk og moral i skolestua.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude;
Kibsgaard, Sonja.
(2000)
Fortellinger fra praksis : læreren som veiviser og støtte.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1994)
Internasjonaliseringsarbeidet ved Trondheim lærerhøgskole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1991)
Lærerstudenter i teori og praksis - rasjonalitet eller tilfeldighet?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2008)
Etiske perspektiver på læreres og førskolelæreres pedagogiske erfaringer. En etnografisk studie i lys av John Deweys filosofi.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt
Doktorgradsavhandling
-
Eikseth, Astrid Grude.
(2007)
'Lær sammen al(t)så!' Aksjonslæring ved Steindal og Åsveien skoler, Trondheim kommune. Rapport for høsten 2006.
HiST ALT (2)
Rapport
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1996)
"Det e' hardt å vær' 7-års kropp og sitt' på den stolen!" : glimt fra førskolelæreres og læreres vei til ny småskole.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning
Rapport
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1993)
Lærerroller og lærerutdanning for helhetsskolen.
SESAM, Universitetet i Trondheim (20)
Rapport
-
Eikseth, Astrid Grude.
(1988)
Sosialisering og rasjonalitet i lærerutdanningen : en teoretisk og empirisk studie av lærerstudenters sosialisering og rasjonalitet innenfor pedagogisk teori og praksis.
Universitetet i Trondheim
Hovedfagsoppgave
PRODUKT
-
Weidemann, Nina;
Bremnes, Trygve;
Johnsen, May;
Eikseth, Astrid Grude;
Mathisen, Kari.
(2008)
Aksjonslæring i spesialpedagogisk praksis : en del av trondheimsprosjektet "lær sammen".
Annet produkt
Formidling
2014
-
Faglig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude. (2014) Veiledning - rådgivning - coaching? Refleksjoner om forskjeller og likheter. Høgskolen i Nord-Trøndelag Årsstudium i trafikkpedagogikk , Stjørdal 2014-01-23 -
-
Populærvitenskapelig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude. (2014) Zonta says NO to violence against women and girls. Hva jobber organisasjonen Zonta med?. FN’s antivoldsdag for kvinner , Trondheim 2014-11-25 -
-
Populærvitenskapelig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude; Harstad, Ola. (2014) Fra slaget på Rotvoll til slaget på Stiklestad. Om dannelse i lærerutdanningen. Avdeling for lærer- og tolkeutdanning Personalseminar , Stiklestad 2014-11-28 -
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude. (2014) Professional Ethics in Further Education: Students' Dialogues about Ethical Dilemmas. Nordic Educational Research Association NERA-konferansen , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
-
Faglig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude. (2014) Danning - sosialisering - sosialpedagogikk. Høgskolen i Sør-Trøndelag Rådgiverstudiet , Trondheim 2014-10-30 -
-
Faglig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude. (2014) Profesjonsetikk i det offentlige rom: Solidaritet – tillit – autonomi? Etikk-kafé. Sør-Trøndelag Utdanningsforbund Fagmøte , Trondheim 2014-11-17 -
2013
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2013) Action research as a tool for empowerment in further teaching education in Norway. CARN Staying critical , Tromsø 2013-11-07 - 2013-11-09
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2013) Professional ethics among students of school counceling: Focus on their texts about ethical dilemmas. Nordisk forening for pedagogisk forskning NERA , Reykjavik 2013-03-06 - 2013-03-08
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2013) Etiske utfordringer i skolen - erfaringer og dilemmaer. Utdanningsforbundet TVIL 2013 - STEMME , Oslo 2013-09-25 - 2013-09-27
2012
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2012) Agency and active participation in a school development project. ECER European Conference on Educational Research , Cadiz 2012-09-17 - 2012-09-21
2011
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Sofie Grude. (2011) Struggling for visibility, recognition and space. Eurupean Educational Research Association The European Conference on Educational Research 2011 (ECER 2011) , Berlin 2011-09-13 - 2011-09-16
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Sofie Grude; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2011) Kompetente lærere i krysspress mellom skolekultur og skoleledelse. HiST, HiNT, DMMH, NTNU-PLU, KD Konferansen "FOU i praksis2011" , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
2010
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2010) Etiske perspektiver på prosesser i aksjonsforskning med lærere. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
2009
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2009) The issue of 'reflection' and ?reflexivity? in action research. Literacy as worldmaking - A challenge to educational research, NERA's 37th congress , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2009) The power of time: practice as an arena for political and discursive negotiation. Teachers' working day - a balance between freedom and control. European conference on educational research (ECER) , Wien 2009-09-25 - 2009-09-26
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2009) Metakognisjon i mappevurdering ? læringssamspill mellom forskere, lærere og elever. Fou i praksis , Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
2008
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Steen-Olsen, Tove Herborg; Moen, Torill; Lyngsnes, Kitt; Eikseth, Astrid Grude; Rismark, Marit. (2008) Ladeprosjektet - erfaringer fra et FoU-prosjekt. Fra ord til aksjon , Trondheim 2008-10-22 - 2008-10-23
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2008) Prinsipper for en grunnskoledidaktikk i lys av Deweys erfaringsteori. Prøveforelesning. NTNU, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse utenTitteltekst , Trondheim 2008-06-16 - 2008-06-16
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2008) The importance of reflection and reflexivity in construction of knowledge. The 2nd Congress of International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) , San Diego 2008-09-09 - 2008-09-13
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2008) Mappevurdering på småskoletrinnet. Kriteriedrøfting og vurderingsdialoger. Fra ord til aksjon , Trondheim 2008-10-22 - 2008-10-23
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2008) Mappevurdering - dokumentasjon av læreprosesser og læringsprodukter på 1. - 5. trinn. FoU i Praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2008) Nasjonale vurderingsprosjekter, mappevurdering og elevsamtalen. Lade skole utenTitteltekst , Trondheim 2008-02-12 - 2008-02-12
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2008) Dialoger for læring: Klassesamtalen og vurderingsdialogen. Lade skole utenTitteltekst , Trondheim 2008-01-17 - 2008-01-17
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2008) Fortellinger om å bli kjent med 2. trinnet høsten 2006, Lade-prosjektet. Nasjonalt skrivekurs , Metochi, Lesbos 2008-06-19 - 2008-06-26
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2008) Portfolio assessment ¿ strategies and learning among the youngest children. An action research project. The 36th Annual Congress of Nordic Educational Research (NERA) , Copenhagen 2008-03-06 - 2008-03-08
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2008) Etiske utfordringer i forskningsprosessen relatert til egen aksjonsforskning. Nettverk for aksjonsforskere , København 2008-05-19 - 2008-05-20
2007
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2007) Ladeprosjektet: Mappevurdering i småskolen - forankring og prosesser gjennom aksjonslæring. Ledelse, vurdering og tilpasset opplæring: sammenheng og utfordring etter Kunnskapsløftet. Arr: Utdanningsdirektoratet , Trondheim 2007-04-23 - 2007-04-24
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Eikseth, Astrid Grude. (2007) Fra planleggings- til refleksjonsparadigmet: om lærerens forhold til tid. FoU i praksis , Trondheim 2007-04-19 - 2007-04-20
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2007) Changing teachers in a changing time. The 35th Annual Congress of Nordic Educational Research (NERA) , Åbo 2007-03-14 - 2007-03-18
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2007) Philosophical notes on reflection and deliberation. Reflection in action research discussed from different points of view : Symposium at CARN (Collaborative Action Reseach Association) , Umeå, Sweden 2007-11-08 - 2007-11-09
2006
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2006) Aksjonsforskningsprosjektet Tilpasset opplæring med fokus på vurdering - utfordringer og dilemmaer i startfasen. FoU i praksis. Konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning , Trondheim 2006-04-24 - 2006-04-25
2005
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2005) Narrativ analyse i feltarbeidet: et skritt på veien med Deweys klassiske pragmatisme som følgesvenn. Jeg vet ikke hva jeg vil: to er tankene mine ? det skrivende mennesket i dialogen , Lesbos 2005-08-18 - 2005-08-25
2004
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2004) The interplay between support and challenges in the field of practice - a case of action learning. Teacher Education Didactics in the North : The Nordic Educational Research Association Congress , Reykjavik 2004-03-11 - 2004-03-13
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2004) Lærerstudenter som forskere? En kasusstudie av aksjonslæring i praksis. FoU i praksis : Profesjonsrettet FoU i lærerutdanning , Trondheim 2004-04-26 - 2004-04-26
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2004) Praktisk lærerkunnskap som moralsk kunnskap? Et narrativ om Eva belyst gjennom naturalistisk etikk. Nasjonalt profesjonsetisk nettverks workshop , Oslo 2004-06-16 - 2004-06-17
2001
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2001) PARTICIPATORY DEMOCRACY AND TEACHER ETHICS: A DEWEYAN PERSPECTIVE ON TEACHERS' PRACTICE. Symposiet "Utdanning og demokrati i et globaliseringsperspektiv", Nasjonal fagkonferanse i pedagogikk, NTNU/NFR , Trondheim 2001-11-07 - 2001-11-09
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2001) DEWEY'S ETHICS: A FRAMEWORK FOR UNDERSTANDING TEACHERS' PRACTICE AS A MORAL ENDEAVOUR. Symposium "Classical contributions to the value discourse in late modernity education", The International Association on Teachers and Teaching - 10th Biennial Conference , Faro, Portugal 2001-09-21 - 2001-09-25
2000
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2000) Teacher's values and stories. Some issues and preliminary findings from the project "Preschool and School Teachers' Practical lnowledge". "International Perspectives and Life Stories and Narratives", , England, Norwich, University of East Anglia, 17.februar 1999
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2000) "Teachers' watching - teachers' telling: Video as a departure in collaborative research" : paper with videopresentation. Life histories and professional practice , England, Norwich, University of East Anglia, 26.april 1999
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2000) Practical Knowledge in changing times of school. A discussion within the frame of Dewey's pragmatism. "Handling Human Data" : forskningsseminar med Thomas Luckmann , Trondheim, NTNU, 23.-26.juni 1998
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2000) Doing ethnography with kindergarten and primary school teachers: Video as visual diary and departure for interviews. Work-shop on "National Research Course in Video Production and Analysis" , Trondheim, NTNU, Pedagogisk institutt, 5-8.mai 1999
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude; Davies, Richard. (2000) Dewey´s perspectives on knowledge and experience, a contribution to understand teachers practical knowledge. Philosophy of Education Society of Great Britain Conference , England, Oxford, 9.-11.april 1999
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (2000) Dewey´s perspectives on knowledge and experience, a contribution to understand teachers practical knowledge. Allmennlærerutdanningens profesjonsdidaktikk, arrangert av Høgskolen i Bodø , Saltstraumen 5.-9.august 1998
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (2000) Dewey´s perspectives on knowledge and experience, a contribution to understand teachers practical knowledge. 7.nasjonale fagkonferansen i pedagogikk, arrangert av Høgskolen i Lillehammer/Norges Forskningsråd , Lillehammer 17.11.98
1997
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1997) Values and Practical Knowledge of Preschool and School Teachers in the Context of Norwgian School Reform. The 8th Biennial Conference of the International Study Association on Teacher Thinking , Kiel 1997-10-01 - 1997-10-05
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1997) Utfordringer i forbindelse med 6-åringene og Reform -97. Personalseminar ved Ila skole , Trondheim 1997-01-15 - 1997-01-15
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1997) Structuring teachers work: What about values and practical knowledge of preschool and school teachers? A study of five cases. The 6th National Conference in Educational Research 1997 in Collaboration with the International Network "PACT": Professionalism: Rethinking the Work of Teachers and School Leaders in an Age of Change. , Oslo 1997-05-20 - 1997-05-22
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1997) Practical Knowledge in Changing Times of School. A Discussion within the Frame of Dewey's Pragmatism. NorFA-funded symposium "Teacher Education and Social Change" , Grebbestad 1997-08-04 - 1997-08-09
1996
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1996) Fra rammeplan i barnehagen til læreplan i småskolen. Regional kursdag for lærere og førskolelærere , Oppdal 1996-04-09 - 1996-04-09
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1996) Den nye småskolen : et møte mellom to kulturer. Kurs for pedagogiske ledere i Nordland fylke. Arr.; Nordland lærerlag , Fauske 1996-10-10 - 1996-10-10
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1996) Praksiskunnskap hos lærere og førskolelærere. Den nye småskolen : Nasjonal konferanse, arr. av Statens utdanningskontor i Sør-Trøndelag, Fylkesmannen i Sør-Trøndelag,Høgskolen i Sør-Trøndelag (avd.lærerutd.) og DMMH , Trondheim 1996-05-23 - 1996-05-24
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1996) Preschool and school teachers' values and practical knowledge: A study of five cases. NorFa-funded symposium in Grebbestad, Sweden, August 5-11, 1996, arr.: The Nordic Network for Teacher Education Research. , Grebbestad 1996-08-05 - 1996-08-11
1995
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1995) Reform -97 i samtidshistorisk og komparativt perspektiv. FEI-avdelingen på DMMH utenTitteltekst , Trondheim 1995-09-01 - 1995-09-01
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1995) Myter og realiteter om læreres og førskolelæreres praksiskunnskap. Trøndsk lærarstemne , Trondheim 1995-10-01 - 1995-10-01
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1995) En ny 6-10 årspedagogikk. Nordisk lærerutdanningskongress , Færøyane 1995-05-15 - 1995-05-15
1994
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1994) Med skjerpet blikk gjennom utydelig landskap : lærerstudenters prosjektarbeid som strategi for reflektert lærerarbeid. Nordisk forening for pedagogisk forsknings kongress , Vasa 1994-03-09 - 1994-03-12
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1994) Prosjektarbeid i småskolen og helhetlige læreprosesser. Trøndsk lærerstemne , Trondheim 1994-10-01 - 1994-10-01
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1994) Yrkesrettet lærerutdanning på tvers av avdelinger i de nye høgskolene. Nasjonal konferanse om lærerutdanning arr. av Norsk lærerlag , Sundvollen 1994-05-18 - 1994-05-20
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1994) Læreplanrasjonalitet på erfaringsplanet i helhetsskolen : prosjektskisse. 6-åringene inn i grunnskolen : utfordringer og konsekvenser. Konferanse arrangert av Lærerutdanningsrådet , Stjørdal 1994-10-17 - 1994-10-18
1993
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1993) På sporet av lærerstudenters praksisteori : en kasusstudie av "Karin". Nordisk lærerutdanningskongress (1993 : Trondheim) , Trondheim, Rotvoll 1993-05-23 - 1993-05-28
1992
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1992) Kjønn og likestilling i høgskolens fagplaner og tverrfaglige arbeid. Stavanger lærerhøgskole. Personalseminar utenTitteltekst , Stavanger 1992-01-02 - 1992-01-02
1991
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1991) Framtidens lærerutdanning. Fellessamling for bibliotekarer i pedagogiske høgskoler , Trondheim 1991-08-12 - 1991-08-12
1990
-
PosterEikseth, Astrid Grude. (1990) Lærerrollenn og helhets/heldagsskolen. Kursdag for lærerutdannere, arr. av Trondheim og Nord-Trøndelag lærerlag, seksjonen for lærerutdanning , Trondheim 1990-03-16 - 1990-03-16
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1990) Hvilke utfordringer setter heldagsskolen til lærerrollen?. Personalseminar Vikhamaråsen grendaskole utenTitteltekst , Malvik 1990-10-19 - 1990-10-19
1989
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1989) På jakt etter lærerstudenters rasjonalitet. Nordisk forening for pedagigisk forskning, Kongress , Uppsala 1989-03-09 - 1989-03-12
-
Vitenskapelig foredragEikseth, Astrid Grude. (1989) Lærerstudenters sosialisering gjennom pedagogisk praksis og teori. Kursdag for øvingslærere, Høgskolen Dronning Mauds Minne utenTitteltekst , Trondheim 1989-02-01 - 1989-02-01