Adrian Dybfest Eriksen
Om
Adrian Dybfest Eriksen har en PhD i psykologi ved NTNU fra 2022. Han er interessert i faktorer som påvirker læring og ferdighetsutvikling i et psykologisk perspektiv. For tiden jobber han som universitetslektor ved IPS, da spesielt tilknyttet utvikling av læringsmiljø og undervisning på årsstudium og bachelornivå.
Hovedroller ved IPS
- Evaluere, planlegge, utvikle og gjennomføre undervisning ved bachelorstudiet
- Ansvarlig for kollokvier på førsteåret
- Overordnet koordinering av bacheloroppgaven, inkludert læringsmiljø
Hoveddomener for forskning og undervisning
- Psykologiske perspektiver på læring og ferdighetsutvikling: probabilistisk epigenese, dynamiske systemer og nevral darwinisme
- Spesielt fokus på lesing, matte, motorikk og eksekutive funksjoner
- Kvantitative forskningsmetoder på ferdigheter, med spesiell interesse for ikke-parametrisk statistikk
Publikasjoner
2023
-
Eriksen, Adrian Dybfest;
Olsen, Alexander;
Sigmundsson, Hermundur.
(2023)
Exploring the relationships between visuospatial working memory, math, letter-sound knowledge, motor competence, and gender in first grade children: A correlational study.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Sigmundsson, Hermundur;
Eriksen, Adrian Dybfest;
Ofteland, Greta Storm;
Haga, Monika.
(2018)
Gender Gaps in Letter-Sound Knowledge Persist Across the First School Year.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Dybfest Eriksen, Adrian;
Lorås, Håvard Wuttudal;
Pedersen, Arve Vorland;
Sigmundsson, Hermundur.
(2018)
Proximal–Distal Motor Control in Skilled Drummers: The Effect on Tapping Frequency of Mechanically Constraining Joints of the Arms in Skilled Drummers and Unskilled Controls.
Sage Open
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Sigmundsson, Hermundur;
Eriksen, Adrian Dybfest;
Ofteland, Greta Storm;
Haga, Monika.
(2017)
Letter-Sound Knowledge: Exploring Gender Differences in Children When They Start School Regarding Knowledge of Large Letters, Small Letters, Sound Large Letters, and Sound Small Letters.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Eriksen, Adrian Dybfest.
(2014)
Kroppskontroll - en kvalitativ studie om pro-anoreksi på nett.
Psykologisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Eriksen, Adrian Dybfest;
Olsen, Alexander;
Sigmundsson, Hermundur.
(2023)
Exploring the relationships between visuospatial working memory, math, letter-sound knowledge, motor competence, and gender in first grade children: A correlational study.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Sigmundsson, Hermundur;
Eriksen, Adrian Dybfest;
Ofteland, Greta Storm;
Haga, Monika.
(2018)
Gender Gaps in Letter-Sound Knowledge Persist Across the First School Year.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Dybfest Eriksen, Adrian;
Lorås, Håvard Wuttudal;
Pedersen, Arve Vorland;
Sigmundsson, Hermundur.
(2018)
Proximal–Distal Motor Control in Skilled Drummers: The Effect on Tapping Frequency of Mechanically Constraining Joints of the Arms in Skilled Drummers and Unskilled Controls.
Sage Open
Vitenskapelig artikkel
-
Sigmundsson, Hermundur;
Eriksen, Adrian Dybfest;
Ofteland, Greta Storm;
Haga, Monika.
(2017)
Letter-Sound Knowledge: Exploring Gender Differences in Children When They Start School Regarding Knowledge of Large Letters, Small Letters, Sound Large Letters, and Sound Small Letters.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Eriksen, Adrian Dybfest.
(2014)
Kroppskontroll - en kvalitativ studie om pro-anoreksi på nett.
Psykologisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Undervisning
Emner
- PSY2122 - Forskningsdesign: prosessen fra idé til psykologisk kunnskap
- PSY2910 - Bacheloroppgave i psykologi
Undervisning
PSY2023 - Psykologiske perspektiver på læring og ferdighetsutvikling
PSY2910 - Bacheloroppgave i psykologi
PSY2122 - Forskningsdesign: prosessen fra idé til psykologisk kunnskap
PSY1122 - Innføring i kognitiv psykologi
PSY1110 - Psykologiens historie og akademisk formidling
PSY3120 - Generell psykologi
PSY3122 - Individ og samfunn
Veiledning
Nylig veiledning
35 bachelorprosjektstudenter våren 2023 og våren 2024