Utforskende læringsformer (ULF)
Utforskende læringsformer som strategisk forsknings-, utviklings- og innovasjonstema i USSiT 2021–2024
Utforskende læringsformer (ULF) i skole og lærerutdanning er lansert som strategisk forsknings-, utviklings- og innovasjonstema i USSiT i perioden 2021–2024.
Målet er å utvikle dokumentert/forskningsbasert kunnskap om utforskende læringsformer (ULF) gjennom samskapte FoU- og innovasjonsprosjekter mellom forskere fra NTNU og lærere fra universitetsskolene. Kunnskapen skal kunne bidra til utvikling av kvalitet i skole og lærerutdanning med mål om bedre læring for elever og studenter.
Hvorfor utforskende læringsformer?
Temaet utforskende læringsformer har appell og relevans både i skole og lærerutdanning. Det er et viktig element i LK20 og vil kunne brukes i alle fag og på alle trinn i skolen. I den nye læreplanen understrekes betydningen av at elevene ikke bare skal motta kunnskaper og ferdigheter, men også forstå hvordan kunnskap blir til. ULF vil oftest kreve mer elevaktivitet, større grad av tverrfaglighet og samarbeid med andre. ULF vil kunne styrke elevenes evne til å tenke selv og dermed forstå grunnlaget for den kunnskapen de møter. Alt dette er ferdigheter som blir enda viktigere i framtida.
ULF er av samme grunn viktig i lærerutdanninga. Temaet svarer også opp til NTNUs og Institutt for lærerutdannings mål om studentaktive læringsformer i undervisning.
Det er relevant i alle skolefag, i alle studieprogram og som forskningstema. I tillegg er temaet fleksibelt og vil kunne tilpasses og spisses i forhold til ulike utlysninger av forskningsmidler, f.eks. mot bærekraft eller andre temaer.
Kriterier som prosjektet skal imøtekomme
ULF...
- skal handle om utforskende læringsformer i skole og lærerutdanning
- skal ha relevans for både skole og lærerutdanning
- skal være samskapt, dvs. foregå i reelt samarbeid mellom skole og universitet
- skal være nyskapende og eksperimentelle
- kan være knyttet til enkeltfag, eller være tverrfaglig
- skal ha en realistisk tidsplan
- skal ha en plan for dokumentasjon/forskning
- kan være utformet som forprosjekt for utarbeidelse av større prosjektsøknader
Prosjektene skal gjennomføres i 2022–2024 med oppstart innen 1. september 2022.
Søknadsfrist 15. mars 2022.
Prosess
Samskapte FoU-prosjekter forutsetter samarbeid mellom forskere og lærere på tvers av NTNU og universitetskolene. I prosjektutviklingsprosessen legger vi derfor til rette for etablering av kontakt og samarbeid mellom ansatte på NTNU og universitetsskolene.
Prosessen består av:
Spørsmål om ULF og søknadsprosessen kan stilles til anne.emstad@ntnu
Oppstartsseminar 6. januar 2022:
- konsolidering av prosjektgrupper
- tema som tas opp er:
- forventninger til prosjektleder
- hvordan utforme prosjektbeskrivelsen?
- hvordan utforme skisse til forskningsplan?
Frist for innsending av prosjektsøknader: 1. mars 2022.
- Svar: ca. 1. april 2022.
Det planlegges utgivelse av en antologi om ULF. Det vil bli tilbudt metodeseminarer og skrivestøtte.
2021
August/september
- Informasjon om ULF.
- Kartlegging av idéer, forslag eller interesser ved NTNU.
Utlysningen er relevant for alle forskere som enten:
- har et forskningsresultat som ønskes prøvd ut, eller
- har en idé eller ei problemstilling som ønskes utforsket, eller
- er interessert i å forske i universitetsskolene uten å ha en konkret idé, problemstilling eller forskningsresultat
1. desember
Påmeldingsfrist for forskere ved NTNU
- Mail til Anne Berit Emstad anne.emstad@ntnu.no
- Med informasjon om:
- Navn
- Fag
- Beskrivelse av forskningsresultat, idé, problemstilling eller forskningsinteresse
September/oktober
Kartlegging av universitetsskolenes behov og ønsker.
- Skolene mottar oversikt over ressurspersoner, tema og idéer fra NTNU (fram til uke 48).
Oktober/november, uke 36-48
Kopling av prosjektgrupper
- Med utgangspunkt i oversikter fra NTNU og skolene utarbeides forslag til prosjektgrupper. Etter en høringsrunde blir prosjektgruppene konsolidert.
2022
Uke 1, 6. januar
Oppstartsseminar for prosjektgruppene.
- Mål for seminaret er å avklare forventinger til prosjektleder, hvordan utforme prosjektbeskrivelse og skisse til forskningsplan.
1. mars
Frist for innsending av prosjektsøknader v/prosjektleder
- Det vil være mulig å søke på midler dersom det er behov for ressurser for å kunne gjennomføre prosjektet og forskningen. Partene har bevilget 1 million kroner til dekning av nødvendige kostnader for å gå gjennomført prosjektene.
- Skjema vil bli lagt ut på USSiT hjemmeside.
1. april
Tilbakemelding om godkjenning/ikke godkjenning.
Frist for oppstart av prosjekter: 1. september
Innsending av prosjektvideoer
Det skal lages korte beskrivelser, samt en prosjektvideo på ca. 60 sek. for hvert prosjekt som skal legges ut på USSiTs nettside.
2024
Utgivelse av antologi.
- Prosjektene som godkjennes vil få muligheten til å bidra i en antologi om ULF, med tilbud om metodeseminarer og skrivestøtte for de som har behov for det.
Hvem kan søke?
- Prosjektgrupper (v/prosjektleder) som består av forskere fra NTNU og lærere fra universitetsskolene. Prosjektgruppene er etablert i koplingsfasen (uke 41-44) med utgangspunkt i innmeldte idéer og forslag fra NTNU og universitetsskolene.
Må jeg som NTNU-forsker ha et ferdig utarbeidet prosjektforslag for å delta?
- Nei, du kan ha en idé til et prosjekt, eller også bare melde din interesse hvis du ønsker å forske sammen med lærere i universitetsskolene.
Hvordan blir jeg del av en prosjektgruppe?
- Hvis du er NTNU-ansatt må du sende mail til Anne Berit Emstad (anne.emstad@ntnu.no) innen 15. september med opplysning om navn, fag og idé eller prosjektforslag.
- Hvis du er ansatt på en universitetsskole organiserer skolen en idéutviklingsprosess der du kan delta. Skolen sender deretter inn en samlet oversikt over sine ønsker og behov til Anne Berit Emstad.
Kan det søkes om frikjøp av tid?
- Potten er begrenset og gir ikke rom for utstrakt innvilgelse av tidsfrikjøp hverken for lærere eller forskere. Det forutsettes at ansatte fra NTNU med FoU-tid i stillinga si legger inn noe av denne ressursen i arbeidet med det planlagte FoU-prosjektet. For lærere og ansatte på universitetsskolene og NTNU som ikke har FoU-tid, vil dette bli vurdert noe annerledes.
Kan det søkes om midler til deltakelse på konferanser?
- Nei.
Hvor mye kan det søkes om?
- Det er ikke satt noen øvre grense for hvor mye det kan søkes om.
Må det søkes om igangsetting av prosjekter det ikke søkes om midler for?
- Ja. Dette er fordi FoU-kapasiteten på universitetsskolene er begrenset.
Kan alle igangsatte prosjekter skrive bidrag i den planlagte antologien?
- Ja. Bidragene vil bli fagfellevurdert.
Hva betyr det at prosjektene skal være samskapt?
- At prosjektplanene skal utvikles gjennom samarbeid i prosjektgruppene. Videre at forskere og lærere samarbeider aktivt om gjennomføringa av prosjektet. Lærerne bør også ta del i dokumentasjonsarbeidet. Samskaping innebærer med andre ord at lærerne skal ta aktivt del i hele FoU-prosessen.