En glimrende problemstilling for et tverrfaglig prosjekt mellom biologi og medisin tenkte professor Helge Waldum på medisin. En hovedfagsstudent ved botanisk institutt valgte problemstillingen som hovedoppgave, og kontaktet Landbrukskontoret i Meråker. 7000 sauer ble registrert og inndelt ut fra tre forskjellige beiteområder de ulike flokkene beitet på.
Hypotesen var følgende: Kan misdannelsene ha en sammenheng med nedfallet etter Tsjernobyl-ulykken å gjøre? For de forskjellige beiteområdene var det også gjort målinger av radioaktivt nedfall. Og studenten fant at frekvensen av misdannede lam var seks ganger så høyt i ett bestemt område, sammenlignet med de andre områdene. Dette feltet sammenfalt med det området som hadde høyest nedfall etter Tsjernobyl-ulykken.
€ Kan resultatene fra en hovedfagsoppgave ansees som forskningsresultater?
Forskerne oppfattet presset som så stort at de valgte å sette sperrefrist på oppgaven for å få fred, mens journalisten trodde hun hadde en avtale og respekterte fristen, enda hun kunne ha skrevet om resultatene tidligere.
Den 5. mai kom et resymé av resultatene på tv, i forskningsprogrammet «Schrödingers katt», samme kveld som både NRK Midtnytt og Dagsrevyen hadde presentert nyhetsbiten av prosjektet. Programmet kom etter at sperrefristen på oppgaven var gått ut, men Tv-intervjuene var gjort før fristen og uten at Adresseavisens journalist var underrettet.
€ Kan forskere med generell formidlingsplikt love et medium enerett på forskningsresultater?
€ Trengs det mer opplæring i hvordan forskere skal forholde seg til pressen?
€ Hvor langt kan journalister tillate seg å gå for å få de beste forskningsresultatene?
€ Skal forskere med generell formidlingsplikt kunne knyttes opp til én medieinstitusjon? € Hvilken rolle har universitetsledelsen ovenfor forskningsformidling?
Utfra opplysningene i tv-programmet skriver Ystenes følgende: «I denne saken er det flere forhold som skurrer, og som tyder på at dette er en typisk cluster-effekt». Han stiller seg tvilende både til forskningsresultatene og til hovedfagsstudentens og veiledernes kompetanse.
€ I hvilke fora og på hvilken måte bør debatt om vitenskap foregå?
€ Hvilke grenser finnes det for kritikk av kollegers arbeid og forskning?
Reaksjonene kom fra flere hold, og på et møte med NTNUs toppledere ble det vedtatt at NTNUs hovedside ikke er en debattside og henvisningen til Ystenes¹ «Sprøytvarsler» ble beordret fjernet. Samtidig sa ledelsen at de ønsket debatten skulle fortsette i andre fora og former.
€ Hvor går grensen for hva som kan befinne seg på NTNUs servere?
€ Hvordan skal den vitenskapelige debatten ved universitetet formidles?
KJERSTI T. MORSTØL1>
Info.avd. |
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no Oppdatert: 27. Feb 1997 |