NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes

Teknisk ansvarlig:
Erik Prytz Reitan

 
Vil ha folkelig forsknings-TV

Forsker Jack Ødegård ved Sintef materialteknologi er bekymret for rekrutteringen til teknologifagene. Ødegård mener at fjernsyn er tingen, og har allerede etablert kontakt med TV2.

Jack Ødegård akter ikke å si et stygt ord om verken Schrødingers katt eller Newtons hage, som begge går på NRK. Men han legger ikke skjul på at han tror at «Katta» i for stor grad retter seg mot folk som allerede er teknologiinteresserte. Han mener også at Newton ikke helt har «truffet planken», og virker for springende. Han ser i stedet for seg en blanding av gamle dagers «Fysikk på roterommet» og TV2-suksessen «Gutta på tur» - i teknologiens verden. 

Trøndersk Multimedia Produksjon

Sammen med gode venner og kolleger har Ødegård gått svanger med TV-prosjektet over lengre tid. For en stund siden fikk han anledning til å presentere ideen for produksjonsselskapet Trøndersk Multimedia Produksjon (TMM), noe som førte til full tenning hos fjernsynsfolkene. Siden TMM ikke disponerer sendetid, har Ødegård siden vært i kontakt med TV2 i Bergen, og i disse dager er en delegasjon fra TV2 i Trondheim for å diskutere opplegget med Ødegård, NTNU og Sintefs informasjonsavdelinger. TV2 skal senere også ha et møte med TMM. 

- Idealet er vel egentlig de gamle dagers «Fysikk på roterommet» på NRK. Ikke minst fordi humor og nysgjerrighet var sentrale virkemidler, og fordi publikum fikk se eksperimenter og forsøk i praksis. Om eksperimentene fungerte etter hensikten, eller ikke, var ikke så viktig. Poenget var at det stimulerte nysgjerrigheten og interessen for teknologi og naturvitenskap , sier Jack Ødegård. 

Ikke fornøyd

Jack Ødegård mener at forskernes måte å kommunisere med omverdenen på, er for dårlig. Forskere makter ikke å fortelle «den gode historien», og om de samfunnsmessige konsekvensene av forskning, selv om det de holder på med til daglig er både spennende og interessant. 

Ødegård mener videre at en slik TV-satsing ikke bør rette seg bare mot ungdom i den videregående skolen, men også mot barn. 

- Å få småungene interessert i teknologi, bør være målet. I videregående har mange allerede bestemt seg for hva de skal studere eller jobbe med. Ungene, derimot, kan komme til å få øynene opp for hvor artig teknologi kan være, og naturlig velge denne interessen. For øvrig gjør det ingen skade om ungdom ellers og også voksne har glede av programmene. 

- Skal slagmarka være laboratoriene på NTNU og Sintef? 

- Det er naturlig å tenke på vårt nærmiljø i første rekke, men dette skal jo bli et nasjonalt TV-program, og vi må etter hvert involvere andre forskningsmiljøer, både fra høgskolemiljøene og næringslivet. 

Åpen for andre

Foreløpig har TV-prosjektet arbeidstittelen «Tekno», noe som indikerer hvilket innhold det skal bli i sendingene, samtidig som Ødegård tror tittelen kan vekke nysgjerrighet, ikke minst hos ungdom. Ødegård er - tittelen til tross - ikke fremmed for at også andre deler av universitetet kan bidra. 

- Dette er noe vi får komme tilbake til, men når den «gode historien» skal fortelles, kan det godt tenkes at humaniora og samfunnsfagene bør bidra. 

- Hva er den gode fortellingen? 

- Fortellingen om oljen, for eksempel. Fra sedimenter på havbunnen som gjennom flere tusen år blir olje, hvordan vi har teknologi til å finne den, bringe den til overflaten og på land, hvordan vi utnytter råstoffet og foredler det til plast, bensin, gass osv. 

På lufta i år 2000

Det redaksjonelle ansvaret for programserien vil ligge hos TV2, men Ødegård regner med at innspill fra forskningsmiljøene som har tatt initiativet, vil ha stor innflytelse på innholdet. 

Ødegård antar at programmet neppe vil være på skjermen før i år 2000. Først skal opplegges diskuteres nærmere, økonomien i prosjektet må avklares, og prøveproduksjon settes i gang. Når serien forhåpentligvis starter på nyåret år 2000, ligger mange episoder ferdigprodusert. 
  

EINAR MYRENGET