Kutter kollokviene
Over nyttår vil seminarer erstatte kollokviegruppene på
Examen philosophicum, Modul 1. Dermed forsvinner et viktig diskusjonsforum
for studentene.
- Når kollokvietilbudet fjernes over jul er et viktig
møtested for diskusjon og refleksjon av faget tatt bort.ARKIVFOTO
For de kommende studentene som følger Modul 1 i regi av Ex.phil.-senteret
blir det ikke lenger organisert kollokvieundervisning. Dette mener ex.phil.-studentene
Mariann Bjelle og Cecilie Bjerk Olsen er dumt. Selv om de har ulike erfaringer
med høstens kollokvietilbud mener de denne undervisningsformen gir
studentene en fin mulighet til å diskutere faget med sine medstudenter.
- I en kollokviegruppe forplikter du deg til dine medstudenter. Du får
dermed presset deg til å lese og løse oppgaver ukentlig. Det
er faglig fruktbart å få diskutert problemstillinger i forhold
til stoffet vi hver for oss leser på. Her er det lett å ta
ordet, sier Bjelle. Hun tror at hun ikke ville ha vært så muntlig
delaktig på et seminar med 30 ? 50 studenter.
For stor arbeidsmengde?
Ett av argumentene for den nye innstillingen om det formmessig nye studietilbudet
på Ex.- phil., er at arbeidsmengden for studentene er for stor. Når
skal de få tid til å lese? spør instituttleder Rune
Hansen. Verken Bjelle eller Bjerk Olsen har forståelse for dette.
De synes ikke at det var for mange forelesninger på Modul 1.
- Forelesningene på Modul 1 har vært nødvendige for
at jeg skulle komme gjennom pensum, og har vært viktige for å
få en forståelse av stoffet. Derimot forelesningene på
Modul 2 kunne jeg ha klart meg uten, sier Bjerk Olsen, som ikke opplevde
disse forelesningene som relevante til oppgaven som de først fikk
langt ut i semesteret.
Høy terskel
Mariann Bjelle mener de to seminarene som er blitt arrangert på
Modul 1 har vært faglig gode. Men påpeker at siden det er mange
som deltar er terskelen høy for å ta ordet.
- På seminarene tar jeg ikke ordet, tør ikke å resonnere
høyt, slik som det er vanlig at vi gjør i kollokviene. Jeg
vil på et slikt seminar være mer tilbakeholden for det jeg
lurer på, sier hun, og mener det er synd at et godt diskusjonsforum
blir tatt bort.
- Slik høstens seminar var lagt opp fikk vi fem minutter til
å løse oppgaver som faglæreren like etter på forklarte
løsningen av, sier Bjerk Olsen. Hun mener det er lett for studentene
å falle fra siden man ikke føler seg forpliktet til å
være med.
Bjerk Olsen var imidlertid mer fornøyd med seminarløsningen
enn kollokviegruppa si. Den gikk i oppløsning i løpet av
høsten. I stedet hoppet hun like godt over til Mariann Bjelle sin
kollokviegruppe som fungerte mye bedre.
- En kollokviegruppe har en sosial funksjon som er veldig viktig. Når
man begynner på Ex.phil. er man førstesemesterstudent og kanskje
til og med ny i byen. Kollokviegruppa kan da bli et viktig sted å
bli kjent med sine medstudenter, sier Bjelle som ikke legger skjul på
at hun er skuffet over at kollokvieundervisningen går bort.
- Vi har møttes på kveldstid og skal ha vår siste
kollokvie nå like før eksamen. Det har vært en fin måte
å bli kjent på, sier Bjelle.
Nytt seminarbasert Ex.phil.
Ex.phil. er fortsatt i støpeskjeen. Fra januar vil det bli
færre forelesninger og ingen kollokvier på Modul 1.I stedet
vil man satse på ukentlige seminarer.
Den nye ordningen på Examen philosophicum, Modul 1, er under planlegging
og blir trolig realisert over jul. Det er snakk om å redusere forelesningstimene
på modul 1 fra fire til tre timer i uka, og erstatte den store kollokvievirksomheten
med seminarer ledet av faglærere.
Man ønsker fra instituttets side å styrke faglærerens
rolle i forhold til studentene og samtidig minske undervisningsbyrden til
førstesemesterstudentene. De vil nemlig få færre forelesninger
med innføringen av den nye undervisningsplanen for Modul 1.
Bedre faglig tilbud
- Endringene går på det strukturelle og ikke på det
faglig innholdsmessige. En komite nedsatt av instituttstyret ved Filosofisk
institutt har fremmet et forslag som går ut på å redusere
antall forelesningstimer på Modul 1 fra fire til tre timer per uke,
forutsatt at man også får et totimers seminar ukentlig. Disse
seminarene skal blant annet inneholde problemløsning av oppgaver,
og vil da være en erstatning for kollokviegruppene, forteller kontorsjef
Rune Hansen ved Ex.phil.-senteret, sekretær i komiteen som har utarbeidet
forslaget til ny underviningsplan.
- Målet er å gi studentene et bedre tilbud. Slik det er
i dag er studentene nedlesset med forelesninger og timer. På Modul
1 er det fire forelesningstimer og to øvingstimer/kollokvietimer
i uka. I tillegg kommer undervisningen i Modul 2 og undervisningen i Examen
facultatum. Når skal studentene få tid til å lese?, spør
Hansen.
Student-representantene enige
Selv om tap av stud.ass.-stillinger betyr en tapt inntektskilde for
filosofistudentene og at Ex.phil.-studentene i mindre grad får løse
problemer sammen i små grupper, mener studentrepresentantene Berit
Lien og Ronny Selbæk Myhre at et nytt undervisningstilbud vil være
positivt for studentene.
- Det er riktig at den intime kollokvieundervisningen med rundt åtte
personer faller bort. I stedet vil en faglærer og én studentassistent
stå ansvarlig for ukentlige seminarvirksomhet med ca. 30 ? 50 studenter
på hvert seminar, sier Berit Lien.
- Dette vil si at de mange studentassistentene ikke lenger får
jobbe som kollokvieveiledere?
- Ja, det vil bli en betydelig reduksjon med hensyn til stud.ass.-stillinger,
sier Ronny Selbæk Myhre.
- Ordningen vil først og fremst gå ut over de student-assistentene
som har studert filosofi på lavere grad, sier Lien.
Begge mener at med det nye opplegget vil det faglige perspektivet bli
styrket siden faglærere blir dratt mer aktivt inn i løsningen
av oppgaver. Studentrepresentantene som begge går på hovedfag,
innrømmer likevel begge at det kanskje er et viktig sosialt aspekt
som forsvinner, men at dette kan muligens erstattes av den nye fadderordningen.
KAREN ANNE OKSTAD
|