Metode for å gripe dansens estetikk
Anne Margrethe Fiskvik er i gang med å gjøre
klassisk og moderne dans til en vitenskapelig forskningsdisiplin.
Dansen er en vidunderlig kunstform. Men hvordan griper man den? Stipendiat
Anne Margrethe Fiskvik er på leting etter en metode.
Det er vanskelig å gripe «dansens estetikk». Og det
finnes intet ferdigetablert analyseredskap for å bestemme hvorfor
én bevegelse er kvalitativt bedre enn en annen. Hvorfor er det slik
at dansen har et lite utviklet teoretisk begrepsapparat?
- Dansere bruker kroppen sin. Kroppen har blitt sett på som syndig.
Det er en av grunnene til at dansen har blitt plassert nederst på
rangstigen av kunstformene, hvor selv danserne er blitt sett på som
litt dumme. Dans har dermed en anti-intellektuell status. Derfor har den
brukt lang tid på å få status som et forskningsobjekt,
spesielt i Norge som ligger langt etter resten av den vestlige verden,
sier stipendiat Anne Margrethe Fiskvik. Hun er danser og koreograf - og
nå er hun også forsker. Hun vil gi dansen status som en kunstform
verdt å reflektere over, og skape en teori om dansens estetikk.
|
KOREOGRAFISK-MUSIKALSK PARTITUR:
Fiskvik har laget et notasjonssystem for å kartlegge
forholdet mellom musikk og dans. Stipendiaten skal også gjøre
en empirisk undersøkelse hvor publikum skal informere om hvordan
de opplever forholdet mellom dans og musikk. Hun er også i gang med
å utvikle et datasystem som skal kunne verifisere og falsifisere
publukums opplevelser. |
Først i Norge
Som den eneste i Norge på doktorgradsnivå forsker hun på
den klassiske og moderne dansens estetikk - dansens anatomi; bevegelsene
og rytmen. Og denne uken har hun like godt vært guruen bak et forskerkurs
innenfor området danse- og bevegelsesvitenskap, hvor hun har samlet
et knippe internasjonalt annerkjente innenfor denne vitenskapen. Forskningsprosjektet
«kroppen i bevegelse» ved NTNU er medarrangør.
- Vi er i en brytningstid. Om bare noen få år vil vi ha
etablert begreper og forståelser for dans som en vitenskap og ikke
bare som en kunstform. Det vil skape en større bevissthet om hva
dans egentlig er, sier stipendiaten som er utdannet danser og koreograf
i USA, med Bachelor of Modern Dance fra Philadelphia University of the
Performing Arts, og en Master of Fine Arts i danseforskning fra New York
University. I tillegg har hun Bachelor of Musikal Performance med hovedinstrument
piano fra samme universitet. Hun er den første i Norge som forsker
i feltet mellom musikk og scenisk dans, og som er i ferd med å utarbeide
koreografisk-musikalske analyser av klassisk og moderne ballett.
Dansens unndragelse
Dans er ikke gripbart som andre kunstformer, forklarer Fiskvik og påpeker
at teater baserer seg på en tekst og musikk forholder seg til et
partitur. Begge kunstformene blir «vekket til live» gang på
gang, og slik får man en intellektualisering rundt hvordan man har
valgt å fortolke teaterteksten eller musikkstykket.
- Dansen befinner seg i tid og rom, der og da, hvor bevegelsene er en
rekke øyeblikk vi ikke kan gjenskape. Det eksisterer ikke et entydig
og universelt notasjonssystem for å tegne ned dans, og dette har
vanskeliggjort dansen som forskningsobjekt. Gjennom å utvikle teknikker
for å «gripe» dansen og bevegelsene, vil man i større
grad kunne forholde seg til den, sier Fiskvik. Hennes prosjekt er altså
å intellektualisere og bevisstgjøre dansens natur. Gripe dansens
estetikk.
Ny terminologi
Det er med andre ord et nybrottsarbeid Anne Margrethe Fiskvik tar til
med. Så nytt at det er Musikkvitenskapelig institutt på Dragvoll
som huser stipendiaten. Hun har tidligere tatt hovedfag på forholdet
mellom scenisk dans og musikk på det samme instituttet. Og hun skal
i sin doktoravhandling videreutvikle sin koreografisk-musikalske analyse-teknikk.
Fiskvik arbeider videre for å videreutvikle metoder for å
analysere forholdet mellom musikk og dans. Én tilnærmingsmåte
er å ta begreper fra musikk-, teater- og litteraturvitenskap for
å etablere en teoretisk ramme rundt forskningsobjektet.
- Elementer som motiv, den minste komponenten, og frase etablerer strukturen
i dansen. Dette nedtegnes, som i musikken, på et koreografisk-musikalsk
partitur. En slik danseanalyse er ment å kartlegge dansebevegelsens
relasjoner med rytmen i musikken, forteller Fiskvik. Hun planlegger i tillegg
to typer undersøkelser. Den ene er en empirisk undersøkelse
av hvordan publikum opplever forholdet mellom bevegelse og musikk. Med
det har hun tenkt å skaffe seg et empirisk grunnlag - en signifikant
statistikk - hun kan trekke noen generelle slutninger ut fra.
- Det finnes veldig liten tradisjon på å teoretifisere rundt
dans, spesielt når det gjelder koreografisk-musikalsk analyse. Jeg
må lage mitt eget begrepsapparat, sier Fiskvik. Heri ligger det også
både et politisk og pedagogisk aspekt. Fiskvik vil utforske dansens
teoretiske aspekter for å kunne etablere et analyseapparat som kan
gå inn i danseundervisning på lik linje med musikkteori og
musikk-analyse.
- Hvorfor skal en videregående danselinje, eller våre baletthøgskolen
for den saks skyld, ensidig fokusere på det praktiske? Dansere trenger
å bli bevisst på sin egen kunstform. En danser skal ha forståelse
for form og struktur, sier Fiskvik.
Fiskviks nye metode
Et viktig moment i avhandlingen er å forsøke å gripe
hva rytme er.
- Jeg vil se på kroppsrytme, ikke bare i forhold til tid, men
også i forhold til rom-begrepet. I dans er det snakk om konfigurasjoner
og posisjoner, samt repetisjoner av sammenhengende bevegelsesfraser, sentrale
emner jeg vil forsøke å definere tydeligere, sier Fiskvik.
Hun påpeker at rytme er en banal, men samtidig essensiell, dimensjon
ved dans. Nesten umulig å definere.
- Hver enkel danser har sin egen rytme. Det er mitt håp å
greie å begrepsliggjøre dette, sier Fiskvik.
Hun er fullstendig klar over det vanskelige med dette prosjektet. Hun
søker å finne absolutte begreper og termer for å gripe,
men vet samtidig at hennes streben etter objektivitet, alltid vil bli utfordret
av egen og andres subjektivitet, følelser og intuisjoner. Dans oppleves,
føles, merkes, og unndrar seg verbalisering.
Men Fiskvik arbeider med å utvikle et dataprogram som skal gjøre
det mulig å bekrefte eller avkrefte informantene sine opplevelser
av dansen. Dataprogrammet skal kunne registrere dansernes «visual-flow»
i ett og ett bilde. Ut fra dette skal man kunne se bevegelsene i forhold
til musikk og rytme.
- Min hypotese er at man som danser har en «indre rytme».
Denne rytmen har stor betydning for det estetiske aspektet. Holder danseren
igjen bevegelsen, trekker hun bevegelsen etter seg eller er bevegelsen
«rett på» rytmen i musikken? Hun forsøker å
sanse hva kvaliteten i bevegelsen er for noe og ser dette i forhold til
musikk eller en lydkulisse. Et dataprogram som lager kurver for dette i
forhold til både musikk og bevegelse vil kunne gi henne et empirisk
arbeidsredskap for å skape forståelse av hva dansens kvalitet
og estetikk består i, håper hun.
KAREN ANNE OKSTAD (TEKST OG FOTO)
Forskerkurs i bevegelsesvitenskap
Over 80 deltagere fra en rekke land og fra et bredt utvalgt fagfelt
har denne uken deltatt på det nasjonale forskerkurset «Dans,
kultur og bevegelsesvitenskap» som er blitt holdt på Dragvoll.
Dette er første gang et slik kurs blir arrangert i Norge. Kurset
fokuserer på analyse- og forskningsmetoder innenfor danse- og bevegelsesvitenskap. |
|