SISTE NYTT (11.11):
Demokrati ved universitetet
Bør Kollegiet, universitetenes øverste organ, få
et flertall av eksterne representanter? Bør et slikt eksternt styre
få til oppgave å velge universitetsrektoren?
Dette diskuteres i det akademiske liv i Danmark fortida. Forslaget har
skapt furore. Det er når Universitetsavisa bringer på bane
emnet demokrati oversus effektivitet ved styringen av norske universiteter,
at Hambro viser til det danske forslaget.
Universitetene må få mer styring med sin egen forskning.
Det vil innebære mindre demokrati i den daglige virksomheten. Det
må man godta, mener forskningsdirektøren. Når det gjelder
spørsmålet om hvordan universitetet bør organiseres,
poengterer Hambro at universitetene trenger to ting: Mer penger og mer
handlefrihet. Hvordan universitetene i praksis skal få større
frihet, om det blir i form av stiftelsesmodellen eller annet, anser han
som mindre viktig. Slik stiller forskningsdirektøren seg på
linje med rektor Emil Spjøtvoll.
Men hvilken organisasjonsform tjener forskningens interesser best?
- Vi er opptatt av at universitetene må få mer styring
med sin egen forskningsvirksomhet. Her er det viktig å styrke instituttstyrerens
rolle. Det betyr at disse stillingene må bli mer attraktiv, og samtidig
få mer makt. Det vil nødvendigvis innebære mindre demokrati
for andre i den daglige virksomheten - selv om man gjerne må ha et
system med valg av instituttstyrerne.
Tankekors
Ellers så ser vi at universitetene holder seg med så medlemsrike
kolleger som mulig, med så få eksterne representanter som mulig.
Det synes jeg er et tankekors. Hambro mener at deltakelsen ved universitetsvalgene
er så lav at hele systemet bør opp til revisjon.
– Spesielt må vi spørre oss om dette systemet er det best
egnede til å få fram de beste lederne.
Forskningsdirektøren viser til en debatt i Danmark, hvor det
danske Grunnforskningsrådet nylig foreslo å innføre
et system med et styre hvor de fleste medlemmene er eksterne – og hvor
det er dette styret som velger rektor. Dette forslaget har ført
til ramaskrik ved universitetene. Men et slikt skrik betyr ikke nødvendigvis
at forslaget er dårlig, sier Hambro. Hvis ikke universitetene kan
dokumentere god styringsevne, vil de heller ikke få større
frihet i fremtiden, tilføyer han.
Rådet en fare?
Det har vært hevdet at Forskningsrådet i seg selv representerer
en fare for forskningens frihet. Professor Cecilie Høigård
skrev i en kronikk i Aftenposten i vår at ”Universitetsidealet om
akademisk frihet for den enkelte er meget langt på vei byttet ut
med Forskningsrådet styring av universitetenes forskning.”
Men dette er Hambro meget uenig i.
– Jeg vil hevde at det forholder seg stikk motsatt. Forskningsrådet
ligger som en buffer mot politisk styring av forskningen fra departementalt
hold. Man skal være klar over at vedtakene i Forskningsrådet
treffes av et stort antall styrer. I alt har Forskningsrådet nærmere
1100 tillitsvalgte. Forskerne dominerer i styresystemet. Politikerne er
fraværende.
Tore Oksholen
NFR:
Fingrene av fatet, statsråd!
Helsestatsråd Dagfinn Høybråten burde ha holdt
fingrene av fatet når det gjelder Ultralydprosjektet i Trondheim.
Forskningens frihet er ytringsfrihetens søster mener direktør
Christian Hambro i Norges Forskningsråd
- Min holdning er at en statsråd som hovedregel bør holde
seg borte fra enkeltsaker som har vært vurdert av de forskningsetiske
komiteene.
- Som en hovedregel, sier du?
- Man kan teoretisk tenke seg prosjekter hvor det blir gjort alvorlige
feilvurderinger og hvor det er helt avgjørende at et prosjekt stoppes.
Men det skal svært mye til før vi bør godta det.
Forskningsdirektøren argumenterer sterkt for at hensynet til
forskningens frihet må respekteres hvis ikke meget tungtveiende grunner
taler for begrensninger. Retten til å utvide kunnskapsgrensene er
ytringsfrihetens søster.
Håpløs situasjon
Hambro mener helsestatsråden setter seg i en situasjon som fort
kan vise seg å bli temmelig vanskelig.
- Dersom en statsråd griper inn i ett tilfelle, hva skal han
gjøre i neste tilfelle, og det som følger deretter? Når
skal han si nei, når skal han si ja til å engasjere seg? Det
er vel ingen som ønsker seg politisk detaljstyring av forskningen?
Hambro trekker fram et eksempel fra USA, hvor President Clinton gikk
inn for et midlertidig forbud mot forsøk som hadde med kloning å
gjøre. Forbudet skulle gjelde fram til man fikk laget etiske retningslinjer
for forskningsfeltet.
- Dette synes jeg er et godt eksempel på en situasjon hvor det
var nødvendig å gripe inn, for å skaffe seg en nødvendig
tenkepause. For min del synes jeg ikke at ultralydprosjektet på noen
måte kan sammenliknes med den spesielle situasjonen Clinton stod
ovenfor.
Etikken og atombomben
Etikkomiteene kan kun vurdere om selve forskningsprosjektet
utføres på en etisk akseptabel måte - hva med det som
kommer ut av forskningen? For å sette det på spissen: Man kan
tenke seg at atombomben ble utviklet på en etisk forsvarlig måte,
hvor ingen mennesker eller dyr led overlast – men hvor forskningsresultatet
er etisk forkastelig.
- Jeg ser problemstillingen, men jeg mener at så lenge selve
utførelsen er etisk forsvarlig, kan man i utgangspunktet ikke begrense
forskeren frihet fordi resultatene kan bli misbrukt.
- Det å generere ny kunnskap er helt essensielt i vårt
samfunn og gir vår kultur og vårt demokrati en nødvendig
dynamikk. Å begrense kunnskapsutviklingen hører mer hjemme
i totalitære stater enn i demokratiet.
- Vil du si deg enig i formuleringen fra NTNU-ledelsen, hvor de karakteriserer
Høybåtens handlemåte til å være i strid
med prinsippene for fri forskning?
- Med forbehold om at jeg bare kjenner saken fra media, mener
jeg at statsråden ikke burde ha engasjert seg i saken.
Forskningens kår
Hvor gode kår har den frie forskningen i dag? Hambro konstaterer
at forskning i Norge ikke utsettes for politisk styring i nevneverdig grad.
Vi har hatt noen få uheldige eksempler på at offentlige institusjoner
har ønsket å holde noen forskningsresultater hemmelig. Men
dette er unntaket, og et felt som det nå vil bli laget retningslinjer
for.
- Den største trusselen mot frihet i forskningen kommer fra
manglende bevilgninger, mener Hambro. Friheten blir teoretisk hvis forskerne
ikke har nok ressurser til å forfølge sine nye ideer.
- Når det gjelder næringslivets finansiering, anser han
det for å være uproblematisk. At næringslivet blir stadig
mer interessert i kunnskap generert av forskning, er positivt.
- Forskning blir en stadig viktigere produksjonsfaktor i næringslivet.
Dermed vil de bestille forskning som er relevant for deres kommersielle
interesser. Dermed er det etter forskningsdirektøren i utgangspunktet
legitimt for et selskap å holde hemmelig forskningsgenerert kunnskap
man anser som ugunstig for bedriftens interesser. Dersom for eksempel Esso
hyrer inn Sintef til å forske på Esso sitt image i opinionen,
og forskerne finner noe negativt om Esso, er det greit å holde det
hemmelig.- Dette blir som enhver markedsundersøkelse. Kunnskapen
tilhører vedkommende som har betalt for den.
- En helt annen sak er å føre publikum eller myndighetene
bak lyset når en bedrift sitter på forskningsmateriale andre
bør få kjennskap til. Et grelt eksempel på dette er
amerikansk tobakksindustri som mot bedre vitende har holdt tilbake forskning
som dokumenterer tobakkens skadelige virkninger.
Tore Oksholen
|