KåMMa -totalopplevelse i løse luften
Årets UKErevy har overmot - den søker å si noe mer
enn det som passer seg for sjangeren. Underlig nok lykkes den likevel,
og slik blir den en storslått sympatisk og morsom opplevelse.
Revysjangeren er til for å drive parodi og harselas. Årets
UKErevy har sine obligatoriske spark til Kristelig Folkepartis familiepolitikk
og til politisk debatt. Kongen, Røkke, Eggen, Slungård, Siv
Jensen, Anne Enger Lahnstein og Kjell Magne er alle parodierte. Men dette
framstår mer som revy-øvelser og gode skuespillerprestasjoner
enn forfatterkollegiets brennende ønske om å være aktuelle
og kritiske. Det revyen egentlig har villet til livs, er noe i tidsånden.
Med et slikt forsett står revyen i fare for å bli velmenende,
vag og vassen, i stedet for krass og fengende.
Den kan neppe kalles krass - årets UKErevy, men den er desto mer
fengende. Selv om revyen mer enn å kritisere kommenterer og bekrefter
noe i vår tid - er den fengende freidig og morsom i sitt forsøk
på å mane fram refleksjon og ettertanke hos publikum.
En totalrevy
Når vår tids rett-i-koppen-mentalitet eksemplifiseres med
kortversjonen av både «Peer Gynt» og filosofiens historie,
oppleves dette som en berettiget kommentar til tiden vi lever i. Revyen
blir imidlertid ingen entydig alvorlig moralsk peke-finger-greie. Her er
alt for mye lek til det. I små mellom-numre, revyens små kommaer,
tematiserer skuespillerne sine roller og står fram som seg selv.
De leker med fiksjon og virkelighet og myker opp revysjangeren. Noen ganger
tenderer numrene mot absurd teater i form av slapstick-humor, ordspill
og ordlydlek. Da er det gøy å være publikum. Det fenger
og virker umiddelbart mer overraskende enn enkelte av de tradisjonelle
revysketsjene som også er med.
Årets ukerevy er slik sett en «totalrevy». Det er
en revy som forsøker å fortelle alt - til og med meningen
med livet. Selvfølgelig greier ikke revyen det, men bukker likevel
ikke under av sitt eget overmot. Den bærer i seg geniale og morsomme
tekstpassasjer, og hele prosjektet løftes opp av et samspilt og
dynamisk revyensemble.
Åpningssangen sitter veldig bra. Ordspillene, de kjappe vekslingene
og det rap-pregede uttrykket, sammen med en koreografi som fyller hele
scenerommet lekende lett, med driv og sjarm, gjør at publikum fanges
fra første start. Vi føler oss i trygge hender og kan lene
oss tilbake og oppleve elleve solide skuespillere. Alle er de stjerner,
samspilte og lekende. Instruktøren Kristina Kjeldsberg og koreograf
Calvin Ray Stiggers har gitt dem scenetrygghet. Ingen framtrer som den
ene store, men alle løfter sammen etter sosialdemokratiske prinsipper,
noe vi som publikumere opplever som sympatisk. I stedet for at det er ett
enkelt nummer man sitter igjen med som den ene store opplevelsen, er det
mer de lekende bevegelsene og rytmen på scenen som oppleves som revyens
store styrke.
Et morsomt vorspiel
kåMMa er både lattervekkende, og alvorlig tankevekkende.
Det er likevel en ting som er litt trist. Det er noe fånyttes
å kritisere en tidsånd. Vi skjønner og forstår,
men like fullt, mens vi sitter der, ringer vår egen mobiltelefon
og liksom bekrefter at vi er en del av det effektive samfunnet. Hvis meningen
er en kritikk av tiden vi lever i, er det unektelig litt ironisk at revyen
egentlig bare er et morsomt vorspiel en kveld på Samfundet. Årets
UKErevy er en totalopplevelse, som liksom henger litt i luften.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|