Dei små forskarane
Øistein Sonstad (6 1/2 år) og Bendik Romundstad
(7 år) går i same klasse på Bispehaugen skule. Dei veit
kanskje ikkje sjølve at dei i leik og samtale seg i mellom eigentleg
er små forskarar. (Illustrasjonsfoto)
Bendik: Kordan miste man hukommelsen?
Øistein: Først husker man noe, og så glemmer
man det - da har man mista hukommelsen.
Øistein forklarer Bendik kva 'hukommelse' er. Begge bur på
Møllenberg og går i same 2 klasse på Bispehaugen skule.
Ei gammal senil dame på TV kan får dei til å tenke nye
tankar om kva 'hukommelse' eigentleg er for noko. Når dei leikar
i lag, hender det at dei må forklare kvarandre om korleis ting heng
saman.
Barn som er rundt seks år spør og undrar seg over det meste,
og det er ikkje få gonger at foreldre blir skyldig svar. Har ikkje
vaksne ofte sjølv fått ny innsikt i møte med barn si
undring? Det er ikkje for ingenting at vi kan kalla dei for små filosofar,
men kanskje kan vi også kalle dei for små forskarar?
Barn er forskarar
På same måte som forskarar testar hypotesane sine, prøver
barn ut synspunkt og teoriar når dei samtaler med kvarandre. Forskjellen
er at barna gjerne er meir kreative og frimodige i si utforsking. Dette
er kunnskap Synnøve Matre har kome fram til i si doktoravhandling
om emnet. Hennar kvalitative undersøking rokkar ved ei velkjend
oppfatning om at barn lærer språk ut frå eit ønske
om å fortelje noko. Det aller meste av litteraturen på dette
området handlar om korleis barn nyttar språk i forteljingar.
Matre sitt materiale følgjer ikkje opp dette biletet. Ho viser i
si avhandling at den utforskande språkbruken er vel så vanleg.
Barn er små forskarar med språket som viktigaste forskingsreiskap,
og ikkje reine etteraparar.
Den gode samtalen
Matre har følgd 12 barn over tid. Ho har frå sidelinja
registrert det barna - to og to i lag - har samtala om, medan dei spikkar
i tre.
- Først snakka gjerne barna litt om det å spikke, om det
nærverande. Etter kvart fekk tankane og samtalane meir eit «der-og-då-preg»
over seg. Dei kom til å tale om hypotetiske hendingar og om forhold
knytte til fortid og framtid. Eg trur den gode roen som spikkinga gav var
viktig for at barna skulle få tankerom til å føre utforskande
og filosofiske samtalar, seier Matre.
Ut frå sitt materiale har Matre plukka ut samtalesekvensar som
ho har gjort samtaleanalysar på.
- I ein dialog må ein først sikre seg merksemd - etablere
ein kontakt. Så følgjer ei turveksling mellom samtalepartane.
Barna vekslar mellom å lytte og tale. Eg har fokusert på dei
samtalane som viser ein velutvikla evne til å kome med innhaldsmessig
relevante bidrag til samtalen.
For Matre har det vore spesielt interessant å fokusere på
dei utforskande - heuristiske - tekstane. I desse sekvensane prøver
barna å skape system og meining i meir eller mindre kaotiske og uklåre
samanhengar.
Utforsking og meiningsskaping
Matre tar fram eit eksempel på ein samtale der ein av informantane
- Per - finn på ordet 'gløtt' for å forklara kva som
skjer med jern når det smeltar. Barna samanliknar produktet med vatn
og talglys og får dermed sagt noko om konsistensen. Dei føyer
til adjektiv og lagar nye og originale ordkombinasjonar og får slik
sagt noko om temperatur og farge. Dei forhandlar og samarbeider intenst
om å få meining i eit omgrep, om å kome fram til betre
innsikt. Slik kan ein seie at barn nyttar språkleg kreativitet i
arbeidet med å skape meining.
Matre ser klåre likheitsstrekk til vitskapleg tenking i samtalane
som barna har med kvarandre.
- Det er den same måten å gå til verks på. Ein
startar med ein påstand som gjerne blir stilt spørsmålteikn
til, kritisert eller opponert mot: «gløtt, ka er gløtt?».
Så må ein prøve ut hypotesane - påstandane. Det
gjer barna ved å samtale.
Synnøve Matre legg vekt på det utforskande i dei språklege
strategiane, som blant anna inneber at barna skiftar perspektiv - og med
det gjer dei avanserte kognitive operasjonar. Dei tenkjer seg inn i andre
situasjonar og ser ting frå ulike vinklar.
Matre trekkjer fram ein samtalesekvens der ein gut set seg inn i korleis
jakt kan opplevast ved å tenkje seg inn i elgane sin situasjon under
elgjakta. Med det kastar han lys over eit synspunkt ved å ta eit
anna perspektiv. Strategien krev fleksibilitet i tankane og ei vel utvikla
evne til å kombinere fleire perspektiv på tilværet.
Barna gjentar ofte seg sjølv, gjerne med presiseringar. Nyansar
og samanhengar er ikkje klåre i utgangspunktet, og utdjupingar, tilføyingar,
konkretiseringar og korreksjonar av noko dei sjølve har sagt, tolkar
Matre som at barna er på leit etter forståing. Dei prøver
å snakke seg fram til klårleik, seier Matre og trekkjer fram
barna si evne til å skape nye ord og ordkombinasjonar.
- I denne utforskinga finst det leik og kreativitet. Barna er frimodige
i forhold til språket. Dei brukar språket som eit reiskap til
å få orden på tilværet - få betre innsikt,
seier Matre.
Synnøve
Matre har kome med ny
innsikt i doktoravhandlinga si, som ho tok ved Institutt
for nordistikk og
litteraturvitskap ved NTNU i fjor.
Ny innsikt
Matre fann at det var fem-seks-åringane som var mest utprøvande
og utforskande i språkbruken sin. Det kan vere mange årsaker
til det, meiner ho. Det kan ha noko med utviklingstrinnet å gjere,
det kan også ha samanheng med at dei har begynt i skulen.
Matre meiner vi har for lite kunnskap om korleis barn utforskar og prøver
ut tankar og idéar, og også om kva situasjonar som stimulerer
slik aktivitet.
- Ein er framleis i skuleverket for lite flink til å bygge opp
kring det utforskande potensialet som barna har, seier Matre som har stor
tru på å legge meir av undervisninga utanfor klasserommet,
ute i naturen, slik mange småskulelærarar nå gjer. I
slike samanhengar er det god plass til dei ekte, undrande spørsmåla
- og til å gå inn i samhandling med andre barn og med læraren.
Bendik og Øistein brukar språket for å forstå
verda. Dei er utforskande. Bendik undrar seg til dømes over at mennesket
skulle stamme frå apene. Han veit godt at han er eit menneske, men
han veit også at han er fødd av mor si. Han resonnerer seg
fram til innsikt:
- «Mamma er ei ape...», Bendik må stoppe opp, han
ser på mor si - noko er feil. Han prøver på nytt. -
«Bestemor er ei ape...», han stoppar opp igjen, tenker seg
om, - «eh nei...», han tviler. Men til slutt foreslår
han at det må vere mora til bestemor som er ei ape.
KAREN ANNE OKSTAD
SISSEL MYKLEBUST (FOTO)
Elg-samtale:
Vegard:
vet du hva?
æ har vore med på elgjakt æ
æ syns det er hæslig
Hallvar:
æ sier bare stakkars elga æ
Vegard:
ja
Hallvar:
som bli skjøtte
tenk om vi hadde vorre elga så hadde vi vorte skjøtte
Vegard:
mhm
Hallvar:
tenk om de som hadde skytte hadde vorre elga så hadde dem vorte
skjøtte
da hadde det ikke vorre godt for dem
Vegard:
men æ veit kofor dem blir skjøtte
for tenk dæ viss det hadde vore femti tusen på ei gjæle
så hadde ingen fått noe mat
hadd ittj fått nok mat
Forskeren:
Synnøve Matre er førsteamanuensis ved Høgskulen
i Sør-Trøndelag. For doktoravhandlinga si - Munnlege tekstar
hos barn. Ein studie av barn 5-8 år i dialogisk samspel - som
ho tok ved Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap ved NTNU, fekk
ho Halvdan Koth-stipendet i 1999. Prisen fekk ho «for nyskapande
forskingsarbeid om barnespråk» og fordi ho «kombinerer
teori med praksis ved å setja døme inn i ein større
teoretisk samanheng slik at det praktiske gir liv til teorien». |
|