Tankens proletariat
Hvor har det blitt av de intellektuelle? De som gjennom
offentlig debatt var med på å påvirke og
forandre verden? Elitene lever hvert sitt liv og blander seg ikke
med hverandre. Politikerne driver med politikk, økonomene
med økonomi, de vitenskapelige elitene beskjeftiger seg kun
med vitenskap. De som skulle ta vare på samfunns-og
regimekritikken er mer opptatt av å gjøre akademisk
karriere enn å erobre viktige posisjoner i den offentlige
debatt. Det finnes ikke lenger noen virkelig
intelligentsia. Disse funksjonene betjenes i dag av en
«fille-intelligentsia», et tankens proletariat.
Hvorfor er det ikke lenger interessant å delta? Hvor har det
blitt av filosofene og samfunnsviterne i den offentlige debatt?
Det norske samfunn rykker opp i eliteklassen, men uten de
tenkende eliter. Styrtrikt, selvtilfreds og med en uproblematisert
sosialdemokratisk statsskikk. Et kjedelig folkeferd av nyrike,
hvis lykke svinger i takt med aksjekursene på børsen.
Et samfunn uten kritisk tankekraft. Hva gjør
rikdommen med oss? Hvilke politiske holdninger og verdier fremmes
i det nyrike Norge? Herbert Marcuse ga i 1964 ut boka
«Det endimensjonale mennesket». Opprinnelig en analyse
av det amerikanske etterkrigssamfunnet og dette samfunnets enorme
velstandsvekst. Styrt av en kapitalistisk fellesideologi med
liten eller ingen plass for politiske motsetninger, og som
behersket alle motforestillinger og knuste alle alternativer. Et
samfunn som utviklet den såkalte «repressive toleranse»,
som innebar at de kritiske røstene ble innleiret av de
systembevarende kreftene og mediene. Skjer det samme hos oss
i dag? Har forfatteren fortsatt rett i at viktige livsdimensjoner
blir erstattet med kunstige behov, av kjendisdyrkelsen,
kommersialiseringen av alle behov og mediene som arena for all
offentlighet. Håpet om det frie samfunnet kan bare uttrykkes
negativt. Økonomisk frihet betyr kun frihet fra at de økonomiske
krefter griper inn i alle livsforhold. Politisk frihet innebærer
individenes frihet fra en politikk som de ikke har noen effektiv
kontroll over. Intellektuell frihet definerte Herbert
Marcuse som en gjenopprettelse av den individuelle tanke som
mer og mer ble oppslukt av massekommunikasjon og indoktrinering.
Han mente at vitenskapene måtte gjenvinne sitt kritiske
potensial og framfor alt bli dyktigere til å vurdere det som
er, mot det som bør være. Forfatteren rettet
sin kritikk både mot det kapitalistiske og det kommunistiske
system. I dag er kapitalismen og markedskreftene en større
trusel mot demokratiet og de frie samfunn enn noen gang tidligere.
Verden styres av en røverkapitalisme som fremmer populisme
og etniske motsetninger, og undergraver det stabile samfunnet.
For noen tiår tilbake snakket vi om
monopolkapitalismen. I dag opplever vi en galopperende økonomisk
utvikling tilpasset ny teknologi og endrede internasjonale
forhold. Den gamle industrikulturen er under avvikling, klassetilhørigheten
dominerer ikke lenger menneskene slik som tidligere.
Klassebegrepet har endret karakter. Det foregår en
mangfoldiggjøring av menneskets identitet. Kampen mot
kapitalen er ikke lenger en klassekamp. Den
franske filosofen Jacques Derrida anbefaler en annen vei. Han vil
danne en ny Internasjonale rettet mot liberalismens og
kapitalismens ti landplager, blant annet mot arbeidsledighet,
fattigdom, etnisk og økonomisk krigføring. Men han
appellerer ikke til alle jordens treller, men til alle jordens
intellektuelle! Han vil gjenskape den kritiske tankekraft. I
hele etterkrigstiden har hvert samfunn monotont vendt seg i
beundring mot det amerikanske. I likhet med USA, har Norge vært
fritt for dypere politiske motsetninger. De politiske
motsetningene i vårt samfunn er egentlig
overflatekrusninger. De ideologiske tankemodeller er
kompromitterte, og datostemplet har forlengst gått ut. Hos
oss, som i den vestlige verden forøvrig, er det bare
teknokratiets og markedets lover som fungerer. De fungerer til
gjengjeld ideologisk. I dag overlater vi glatt til KrF og Kjell
Magne Bondevik å stille spørsmål om hvordan vi ønsker
det gode, framtidige norske samfunn. En av de fremste
kritiske tenkere her i landet i tida etter krigen, er filosofen
Hans Skjervheim. Han har gått til angrep mot
positivismen, marxismen, thatcherianismen, og ikke minst har hans
regimekritikk mot Arbeiderpartistaten vært viktig. Den
tenkning som vossingen Hans Skjervheim har stått for i
etterkrigstiden, bør få en renessanse.
Erling Lyngen
Ordfører i Tydal kommune
|