ORGUT Direkte underlagt
Universitetdirektøren?
Jeg har glemt hva ORGUT står for, men det har noe med en
omorganisering av administrasjonen ved NTNU, som har som mål
at administrasjonen skal bli mer effektiv og at vi skal få
bedre ledelse. Dette skal (skulle?) skje på en slik måte
at de vitenskapelige ansatte brukte mindre tid på
administrativt arbeide og samtidig fikk mer reell
innflytelse (på bekostning av administrasjonen).
Utgangspunktet var med andre ord det beste og kursen var relativt
klar, selv om mange tvilte på om det ville bli så mye
mer enn tomt prat. Prosjektet har vært organisert ved
at 11 undergrupper, styrt hovedsakelig av de vitenskapelige
ansatte og krefter utenfor NTNU, har kommet med en rekke
interessante og tildels kontroversielle forslag. Forslagene har
imidlertid vært lite koordinerte, og en del forslag, slik
som at instituttstyreren skal utpekes ovenfra, har blitt luket ut
på bakgrunn av forståelig motstand fra de
vitenskapelig ansatte. Men nå har vi gått
inn i innspurten, og det går temmelig fort i svingene.
Hoveddelen av ORGUT-forslagene skal opp i Kollegiet allerede 19.
november. I tillegg synes kursen nå å være langt
mindre klar. Det henger delvis sammen med at administrasjonen i
det siste har kommet mye sterkere inn i bildet. Her nærer
man selvsagt en frykt for å få sin posisjoner
degradert i retning gamle dagers rolle som mer passive sekretærer
for de ulike organer som ble styrt av de vitenskapelige ansatte (på
NTH var i sin tid «Høgskolesekretæren»
den høyeste stillingen i administrasjonen). La oss ta
et konkret eksempel. På de fleste større institutter
har man en kontorsjef eller overingeniør som skal assistere
instituttlederen og avlaste de øvrige vitenskapelige
ansatte med administrativt arbeide. Eller er det ikke slik? Det
viser seg nemlig at fakultetsdirektøren snarere oppfatter
denne personen som sin forlengede arm ned i instituttet, og ved nærmere
lesning av universitetsloven viser det seg at det faktisk er et
visst grunnlag i loven for en slik oppfatning. Rent
konkret vedtok styret ved Fakultet for kjemi og biologi
nylig en ny stillingsinstruks for «administrativ leder ved
instituttene» der det heter at «Administrativ leder er
direkte underlagt fakultetsdirektøren, men må rette
seg etter de vedtak instituttstyret og instituttstyrer gjør
i faglige spørsmål og ressursmessige disposisjoner»
(For ordens skyld heter det i stillingsinstruksen for
fakultetsdirektøren at vedkommende er «direkte
underlagt universitetsdirektøren».) Man skulle
tro at en slik høyst uklar formulering med meget uklare
ansvarsforhold sto i sterk motstrid til «ORGUT-ånden»,
der vi skulle få en effektiv ledelse med klare linjer. Dette
syn blir da også bekreftet av sentrale medlemmer av
ORGUT-styringsgruppen, som Per Morten Schiefloe og Olav Egeland.
Men administrasjonen hevder faktisk det motsatte syn: At føringer
fra ORGUT-dokumentene var en av grunnene til at man fant det helt
riktig å ta med formuleringen om «direkte underlagt»
i stillingsinstruksen. Dette henger ikke sammen. Det
som åpenbart har skjedd, er at administrasjonen «med
loven (dvs. Universitetsloven) i hånd» i siste fase av
ORGUT-prosessen har fått inn relativt store endringer i
forslagene. De er kanskje ikke helt opplagte med en gang, men det
skyldes at språkbruken i forslagene er relativt generell og
uklar. Jeg vil naturligvis ikke overdramatisere
situasjonen for det er tross alt «bare» et Universitet
vi skal administrere, og ting går stort av seg selv så
lenge vi får studentene tatt opp, studieplaner blir trykket
og lønninger blir betalt. Men jeg må si jeg hadde et
lønnlig høp om at et resultat av ORGUT-prosessen
ville bli at man ble kvitt, eller i alle fall fikk
minimalisert, denne merkverdige ordningen med at man ved
universitetet i tillegg til den virkelige ledelseslinjen (rektor
dekanus instituttstyrer) også har en såkalt
administrativ ledelseslinje (universitetsdirektør
fakultetsdirektør og nå «administrativ
leder ved instituttet»). Denne merkverdige ordningen har for
eksempel det utslag at fakultetsdirektøren har to sjefer
nemlig universitetsdirektør og dekanus. «Men
det går da ikke an», sa en toppleder fra industrien.
Joda, ved universitetene, der vi endog underviser i ledelse, går
det visst helt utmerket an. Det burde naturligvis kun være
en linje, der den lokale administrasjon (f.eks. fakultetsdirektøren)
sitter i en stabsfunksjon til sin leder (dekanus). I den grad
Universitetsloven gjør dette vanskelig, burde man enten sørge
for å få unntak fra loven, eller i det minste å
gjøre et klart vedtak der man sier at den administrative
linjen er av formell art. Med «formell art» mener jeg
at administrasjonen på alle nivå selvsagt skal følge
landets lover og andre vedtak som gjøres ved universitetet
og har et visst ansvar for å påse at så skjer,
og at administrasjonen selvsagt må få gi hverandre
beskjeder om slike saker. Men universitet skal kun ha én
ledelse. Sigurd
Skogestad
(Sigurd Skogestad er professor i kjemiteknikk ved NTNU. Har
er leder av «Professorforum ved NTNU» og også
leder av «Doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU».
Synspunktene gitt i innlegget er hans egne.) |