Hvordan skal vi styre hva?
Alle mener noe om ORGUT. Morten Levin vil legge ned instituttene
mens Helge Fiskaa heller vil fjerne fakultetene. Bente Rasmussen
og Elin Kvande mener at ORGUT legger opp til en hierarkisk,
statisk og sentralistisk modell med sterke ledere, men de vil
heller ha en dynamisk omvendt pyramide med kollegial styring. Det
er tydeligvis sterke motsetninger i vårt univers, og lysten
til å mene er upåklagelig. Nå vil også jeg
mene!
Vårt gamle verdensbilde Før NTNU var
skapt, var verden enkel. Vi hadde gamle NTH og fire nokså
selvstendige fakultet med ansvar for hver sin gradsutdanning.
Gradene (cand.polit., cand.med., cand.real. og cand.philol.) var nært
knyttet til fakultetenes identitet, og instituttene var
fagspesialiserte enheter med graden som fellesskap. NTH var
egentlig et fakultet med siv.ing.-graden som fellesskap. Der hadde
man fra tidenes morgen hatt bransjeorienterte avdelinger med
disiplinorienterte institutt. Fellesskapet på gamle NTH var
minst like sterkt som innenfor de andre fakultetene, og NTHs mange
små institutt hadde en langt mindre selvstendig rolle enn
instituttene på AVH. Det var små indre
organisasjonsmessige konflikter i denne verden til tross for de
store forskjellene. Det betydde altså lite at saker som på
AVH var instituttsaker ble avdelingssaker på NTH, mens mange
fakultetssaker på AVH ble behandlet som felles NTH-saker.
Da NTNU ble realisert, ble dette bildet langt mindre ryddig.
NTHs avdelinger fikk status som fakultet på lik linje med de
øvrige fakultetene. Dermed ble det mange fakultet med ulike
selvbilder, og med store variasjoner i antall ansatte. Vi mistet
også den entydige koblingen mellom fakultet og grad ettersom
siv.ing.-graden dukker opp nesten overalt uten en organisatorisk
forankring. Det store antallet fakultet oppfattes i seg selv
visstnok som et problem for departement og ledelse. ORGUTs
utfordring er å lage en organisasjon som kan skape orden i
dette kaoset, men uten nødvendigvis å forandre på
fakultetsinndelingen.
En selvsagthet og to påstander Før jeg
kommer med min versjon av NTNUs organisasjon, vil jeg beskrive
mitt utgangspunkt: En god organisasjon skal ikke hindre at
fornuftige ting blir gjennomført. Forskning og undervisning
nevnes altfor ofte i samme åndedrag, men krever helt ulike løsninger
med hensyn til organisasjon og ledelse. Alle NTNUs fakultet og
institutt trenger ikke nødvendigvis å være likt
organisert. Det første punktet er en selvsagthet som
er så selvsagt at det egentlig burde være unødvendig
å si det. Jeg vil bare bruke utsagnet til å vise at
dagens NTNU-organisasjon faktisk har gode sider. Jeg tenker på
at det nylig ble opprettet et nytt studieprogram for Energi og
miljø som et samarbeid mellom to av de gamle
NTH-fakultetene uten at organisasjonsmessige forhold var til
hinder. Når fornuftige personer så raskt får
gjennomslag for en såpass stor sak, er det etter min mening
et bevis for at vi faktisk har en dynamisk organisasjon i
alle fall en organisasjon som tillater dynamikk. Et annet eksempel
også fra NTH-miljøet: Alle siv.ing.-studenter
skulle tidligere ta faget Samfunn og bedrift. Fakultet for økonomi
og arbeidslivsvitenskap hadde ansvaret for forelesningene, men
alle fakultet hadde ansvaret for et prosjektarbeid for sine egne
studenter. Dette samarbeidet gjorde deler av undervisningen
fagspesifikk for alle studenter, og det ble gjennomført på
en utmerket måte uten organisatoriske hindringer.
Begge disse eksemplene er klare bevis på at Rasmussen og
Kvande tar feil når de sier: «I dag fører
budsjettmodellen på Gløshaugen til konkurranse mellom
institutter fordi det ikke lønner seg å samarbeide om
kurs eller å la studentene ta kurs ved andre institutter».
Det sentrale punktet her er at budsjettmodellen på Gløshaugen
aldri ble sett på som en styringsmodell, men som en
noenlunde rimelig fordelingsmodell. Det er fristende å
utdype dette videre, men det er ikke mitt ærend nå.
Undervisning krever ledelse Om jeg er uenige med
Rasmussen og Kvandes virkelighetsoppfatning om livet på Gløshaugen,
er jeg veldig enig med dem når de beskriver det ideelle
institutt som «en kollegial organisasjon der alle har ansvar
for produkt og for å reagere på endringer og innspill
fra omgivelsene ... ». Jeg er spesielt enig dersom vi her
snakker om forskning. Det er meningsløst å ha
et universitet med sentral styring av forskning, og jeg tror
heller ikke det er noen som mener at vi skal ha det. Men like
viktig som det er å ha stor frihet i forsknings-rommet er
det å ha en viss styring i undervisningsrommet. Som
universitetsansatte skal vi alle ha rett til å velge vårt
forskningsprosjekt, men vi må akseptere at der finnes en
ledelse som har en legitim rett til å stille krav til den
undervisningen vi gir.
Vi må akseptere forskjeller Jeg
kjenner ikke forholdene ved de ikke-teknologiske fakultetene godt,
men jeg antar at også medisin-utdanningen stiller klare krav
til ledelse. De gamle AVH-fakultetene med sine frie studier har
sannsynligvis større spillerom for sin undervisning.
Det er i så fall ikke tilfeldig, men fornuftig. Og da er jeg
fremme ved mitt tredje utgangspunkt: Vi må ha en
organisasjonsform som tillater forskjeller og som dermed kan
fungere godt for alle enheter. Når Levin og Fiskaa kommer
til ulike konklusjoner med hensyn til avskaffelse av fakultet
eller institutt, kommer det etter min mening av at de er uenige om
hvilket nivå som skal bestemme hva. Levn vil trekke
avgjørelser opp, mens Fiskaa vil trekke dem ned.
Begge kan ha rett. For noen fakultet kan det være riktig å
ta en del avgjørelser på fakultetsnivå, som på
et annet fakultet hører hjemme på instituttnivå.
Det finnes både historiske og faglige grunner til det. Mitt
svar er da at det må vi kunne tillate. Vi trenger neppe et
sterkt Studieutvalg på HF-fakultetet, men på Marin er
det helt nødvendig. Da er neste spørsmål:
Hvilken modell kan best ivareta dette? Svaret finner vi igjen hos
Rasmussen og Kvande: De valgte instituttledere sitter i
fakultetsstyret sammen med valgte representanter for andre
grupper. Og herfra følger vi ORGUTs innstilling: Vi har en
ledergruppe ved fakultetet som er dekan, instituttstyrerne og en
student, altså et arbeidsutvalg. Dette løser opp i
den konflikten som opplagt ligger i ORGUTs innstilling med en
ledergruppe som er uavhengig av styret. Vi får dessuten en
smidig ordning til å velge nivå for behandling av
saker mellom institutt og fakultet i og med at instituttstyrerne
lett kan skifte hatter. ORGUTs forslag om uavhengig styre og
ledergruppe har utgangspunkt i bedriftslivet. Her domineres
styret av eiere som skal vokte over kapitalen sin, og man har en
ledergruppe som følger opp styrevedtak. Denne logikken er
langt på veg grei når vi skal sette sammen kollegiet,
men hører etter min mening ikke hjemme på
fakultetsnivå. Vi må gjerne ha en ekstern representant
i fakultetsstyret, som kan tilføre impulser utenfra, men på
dette nivået er det viktig at de som tar beslutninger også
har ansvar for oppfølgingen. Jeg kjenner ingen
bedrifter som legger beslutninger ned på avdelingsnivå
til en gruppe som ikke også inneholder ledergruppen. Det er
mulig at ORGUT i et eller annet dokument har en begrunnelse for
dette skillet, men i det snøfokk av papir som ligger i
ORGUTs kjølvann har jeg i så fall gått glipp av
det. Carl
M. Larsen (Innlegget er noe forkortet. Red.)
|