Ansvarlig redaktør:
Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig:
Erik
Prytz Reitan |
|
Dagens fagevaluering - en kilde til
videreutvikling? Fagevaluering har vært Gløshaugens
stolthet siden 1995, da det den gang hetende NTH ble tildelt pris av
Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet for beste
studentevaluering. Systemet var en banebryter innen
universitetsdemokratiet på den tiden, og de fleste andre
universiteter og høyskoler har fulgt opp. NTNU har
mistet forspranget. Etter tildelingen har det vært liten
videre utvikling. Evalueringsprisen er fremdeles en hvilepute og svært
få tar til ordet i debatten om hvorvidt systemet vi har
i dag, faktisk fungerer som ønskelig. Kanskje er tiden inne
for å ta temaet opp til diskusjon. Det er mye som kan
forbedres. NTNU har visjoner for sin nye universitetsordning og bør
ha visjoner for nytenking innen undervisningsmetoder så vel
som fagsammensetning. Evaluering er ikke noe som nødvendigvis
fungerer selv om ordningen er laget. Ord uten handling som har det mål
å forandre, gir ingen resultater. Kanskje er systemet for
dagens evaluering bra nok, men når ansvaret for oppfølging
flyter og få ser den reelle nytten av ordningen, blir
evalueringen uten konsekvenser. Etter å ha snakket med noen
ansatte ved ulike fakulteter og fått faglæreres
kommentarer på opplegget, faller det naturlig for meg å
stille spørsmål om hvem som egentlig har interesse av
evalueringen bortsett fra studentene (De har dessuten bare interesse
når noe blir forbedret som følge av evalueringen). En nødvendig
forutsetning for å skape forandringer, er motivasjon. Slik jeg
ser systemet i dag, finnes det altfor få som virkelig vil
forandre. Altfor få ser nødvendigheten av en god
evaluering for å omforme stivnet undervisningsformer til
nyskapende og fremtidsrettet læring. Noen fakulteter har tatt
saken i sine egne hender og gjennomfører egen evaluering, men
de fleste er fremdeles med på felles evaluering foretatt
av Sentraladmi-nistrasjonen hvert tredje år. Det trenger ikke
være noe negativt ved å være en del av denne
evalueringen så lenge man nytter resultatet på en aktiv
måte. Mitt inntrykk er imidlertid at evalueringen blir nyttet
i liten grad, og at årsaken til at man fremdeles «henger
med», er at det tar for mye tid og er for stort bryderi å
ta initiativ til å lage sin egen evaluering. En har
uttalt at bare den som er fastgrodd i sitt eget
undervisningsopplegg, synes det er et tiltak å forandre noe.
Det skulle vært et mål for alle å til enhver tid være
fleksibel nok til å kunne ta opp nye ideer for å
forbedre undervisningen. Da blir respons og kritikk som et positivt
tilskudd til undervisningen fordi det fører til
videreutvikling. Dette gjelder selvfølgelig ikke den
systematiske og usaklige kritikken som noen utøser på
baksiden av evalueringsskjemaet etter å ha slitt med et fag
hele semesteret. Det er viktig å skille mellom tilbakemelding
som går på framstillingen av faget, og kritikk av det
som bunner i fagets vanskelighetsgrad og innhold, noe som faglig
sett kan være vesentlig å opprettholde for å kunne
fremstå med et høyt nivå på utdannelsen.
Den faglige delen av undervisningen har studentene liten eller ingen
kompetanse til å vurdere på det tidspunktet evalueringen
foregår. Evalueringsordningen i dag omfatter
muntlige såvel som skriftlige former for evaluering. Den
skriftlige evalueringen er svært generell og får få
konsekvenser hvis ikke fakultet eller faglærer tar initiativ
til en dyptgående oppfølging av resultatet. Muntlig
evaluering som foregår direkte mellom student og faglærer,
er den mest effektive metoden og den metoden som er best likt fra
faglærers side. I tillegg er det enklest å påvise
resultater her. Kritikken får et ansikt i stedet for å være
anonym slik det er på et spørreskjema. Dessuten holder
kritikken seg på et konstruktivt og saklig nivå.
Proble-met med referansegrupper i forhold til skriftlig
breddeevaluering er at gruppene kun representerer et lite utvalg av
studentene, og helst de som er mest engasjerte. De som uteblir fra
evalueringen, er ofte like interessante evalueringsobjekter.
Det viktigste med et evalueringssystem er at det fungerer på
en slik måte at tilbakemeldingen fører fram til rette
instans og blir fulgt opp. I forbindelse med at muntlig evaluering
synes å være den mest effektive evalueringsmetoden, er
det naturlig å se på hvordan dette systemet er og kan
fungere. Kanskje er det på dette feltet man bør sette
inn mest ressurser. Dette er den mest direkte form for
tilbakemelding noen faglærer kan få fordi det ikke er
noen ledd hvor saken kan bli forsinket eller forsvinne. Evalueringen
kan tas opp med en gang, og oppfølgingen blir en personlig
sak mellom studentgruppen og faglærer. Prosessen er kort og
innspillene konstruktive. Vi har kommet fram til en optimal
evalueringsmetode, og egentlig ligger den allerede inne i systemet,
men fungerer den som beskrevet? Erfaringer viser at den har stivnet.
Det er på tide å myke opp det gamle, se hva som kan
brukes, og tenke på fremtiden. For å oppnå ønskelig
resultat av nye fagplaner, er det også nødvendig med
nytenking innen undervisningsmetoder. Problemet er hvem som skal ta
initiativet.
Anette Beckstrøm
Altund studentgruppe for alternativ
undervisning
(Innlegget er noe forkortet. Red.) |
|