Institutt for matematiske fag og
Realfagbygg-prosjektet
I en ellers utmerket artikkel i forrige nummer av
Universitetavisa med tittel «Påbygg stoppet av
Statsbudsjettet», hadde beklageligvis noen essensielle poeng
falt ut av intervjuet med meg. Saken er alvorlig for Institutt for
matematiske fag, som jeg for tiden styrer (jeg leder det ennå
ikke), og jeg ønsker derfor å gjenta disse tapte
poeng. Det første dreier seg om at Realfagbygget
allerede er en skandale. Prosjekteringen av dette gigantbygget ble
gjennomført på en så dårlig måte at
man til slutt ikke maktet å få plass til alle
involverte fagmiljøer. Skandalen er ikke at fysikerne,
kjemikerne, biologene og zoologene alle om noen måneder skal
flytte inn - det er dem alle vel unt. Men det er en skandale at
man bygger et enormt «realfagbygg» uten at
matematikkmiljøet er med. «For å holde seg til
bygningsterminologien: Man valgte dermed å ta grunnmuren for
realfagene ut av bygget,» sa jeg i intervjuet, med en
viss risiko for hvordan vittige tunger kunne tolke vår ønskede
fysiske plassering i bygget. At det er bygget på leirgrunn,
er det i hvert fall ingen tvil om! Imidlertid
må det understrekes igjen og igjen at Realfagbygg-prosjektet
er et prosjekt for alle realfagene ved NTNU, og at vi også
er en del av det, selv om vi altså ikke skal flytte inn i
gigantbygget ned mot Lerkendal. Gløshaugen- og Lade-delene
av instituttet skal i følge et av Kollegiets vedtak fra
1996 samlokaliseres i Sentralbygg II i år 2000, og vår
deltagelse i prosjektet betyr at dette bygget skal rehabiliteres
etter de standarder som gjelder for Realfagbygget. Kuttet
i Statsbudsjettet er et illevarslende tegn, og frykten i vårt
miljø er stor for at vi nok en gang skal bli
salderingsposten. Mitt siste poeng gjaldt tidsplanen. Når
FIM og KB i år 2000 tar imot realfagstudentene med en ny
studieplan der siv.ing.-delen og de frie studier er samordnet på
en fremtidsrettet måte, må ogsa Lade-delen av
Institutt for matematiske fag være på plass på
Gløshaugen. I og med at alle realfagstudenter er
avhengige av matematikkundervisning, ville noe annet være
utenkelig, med mindre nok en skandale skal føyes til
Realfagbygg-prosjektet. Kristian
Seip
Instituttstyrer/Institutt
for matematiske fag
|