I Aftenposten er det satt i gang en diskusjon om norsk
universitetspolitikk med bakgrunn i rektorvalg, studentenes mangel på
motivasjon og universitetsutdannelsens rolle og de hulmboldtske idealer.
I Trondheim deltar ingen fra NTNU i diskusjonen, men
siste nummer av Universitetsavisa viser et system i oppløsning og
i strid med seg selv.
Professor Levin vil legge ned instituttene i kraft av
sin ekspertise i arbeidslivsvitenskap. Han hevder at NTNU er en vernet
arbeidsplass. Ser en på argumentet fra et annet ståsted og
på teknologifagenes premisser, blir det heller slik at NTNU verner
seg selv mot å ansette søkere som i tillegg til formell kompetanse
har reell kompetanse i teknikkutvikling. Med den rekruttering vi nå
ser, vil de beste av kandidatene i ingeniørfag verken se på
NTNU som en karrierevei eller som en attraktiv arbeidsplass.
Levins rop «bort med instituttene» betyr
at den policy NTNU har fulgt ved å slå sammen institutter og
dermed reelt styrke samarbeid og koordinering i nærliggende fagområder,
kastes på båten. En slik inndeling i grupper vil føre
NTNU videre på den vei mot fragmentering og oppløsning som
alt er i gang.
Ser vi på siste års opptaksbrosjyre, tilbys
sivilingeniørstudiet med 14 studieretninger, og det planlegges en ytterligere
oppdeling i miljø-økologi og prosjektledelse. Det gjelder
å treffe tidens ånd ved å føye ordet miljø
til. Denne utvikling innebærer egentlig et forsøk på
en spesialisering, og blir i praksis et skritt bort fra den opprinnelige
polytekniske profil i sivilingeniørutdannelsen.
Tenker da ingen på hvordan den fåtallige
andel av det som tidligere ble kalt artianere - et ord som nå kan
erstattes med viderianere - og som oppfyller stadig skiftende opptakskrav, skal
velge blant disse muligheter? Professor Thaulows løsning er «samla»
opptak, slik at de kan velge senere. Gjør dette valget lettere?
Går man til DTU i Lundetofte, gjorde jo de dette
eksperiment, men det ble bare kaos av saken når studentene løp
omkring i de mange bygninger for å finne ut hva de skulle velge og
hva de skulle bli. Derfor har DTU nå opptak på seks programmer, og
dette tilsvarer ganske bra med det gamle NTHs avdelinger eksklusiv arkitekt
som i Danmark hører til de skjønne kunster, og eksklusiv
«berg», som det er lite av i Danmark. Bygg, Kjemi og det amputerte
Maskin er altså igjen på skansen. Når det gjelder bygg,
er det dessverre slik at det finnes et næringsliv som omfatter ca
140 000 arbeidstakere og hvor sivilingeniører har arbeidsoppgaver
i prosjektering, konstruksjon, produksjon og prosjektledelse.
I tillegg finnes en stor offentlig virksomhet som sørger
for infrastruktur og som har de samme arbeidsområder. Det er ikke
mangel på oppgaver i denne sektoren. Det vi kan se nå, er at
antall uteksaminerte kandidater, som er på nedadgående, langt
i fra vil dekke det behov for høy kompetanse og utvikling av teknologi
innenfor byggsektoren, som BA-sektoren trenger.
Hvordan det står til i prosess- og verkstedindustrien,
hvor kjemi- og maskiningeniører har nøkkelroller i teknikkutviklingen,
kan andre svare bedre på enn meg, men det skal visstnok være
slik at disse industriområder både i verdiskaping og arbeidsplasser
er viktige for landet. De kan ikke opprettholdes uten en kontinuerlig teknologiutvikling
som krever tilgang på høyt utdannede ingeniører. Bare
IT er ikke nok.
Årets opptakstall på bygg betyr at det om
fem år blir uteksaminert opp mot 100 sivilingeniører i bygg.
En nøktern vurdering av behovet tilsier at det burde vært
over 200. Vi står altså overfor mangel på sivilingeniører
i bygg. Kanskje kan utlandet kompensere for noe av mangelen, men erfaring
tidligere har vist at dette kan være vanskelig. Det er lettest innenfor
internasjonalt orienterte områder, som oljeindustri.
NTNU har slått inn på den vei at utdanningsretninger
skal være interfakultære, og oppmuntrer til dette. Dette fører
til fragmentering som allerede er kommet langt. Profesjonsutdanningen som
er basert på et grunnlag av teoretiske basisfag og teknologiske anvendelser,
blir med denne utvikling undergravd. Systemet tar sikte på rekruttering
til egen virksomhet og setter hensynet til brukerne til side. Det skal
også tjene til å trekke de frie studier og profesjonsutdannelsen
sammen. Stadig dukker det opp gode historier fra næringslivet om
teologer i personalstillinger og engelskfilologer i eksport og salgsvirksomhet,
som skal bekrefte behovet for de humanistiske fag.
Når halvparten av ungdomskullet går inn i
høyere studier, blir spørsmålet om mer yrkesrelatert
utdanning aktuelt. I en kronikk i Aftenposten den 22. september diskuterer
professor E. Osnes om ikke cand.mag.-utdannelsen i større utstrekning
bør ha en mer yrkesrettet profil, og om universitetene ikke bør
overlate denne til distriktshøyskolene slik professor Hagtvedt foreslår.
Også tidligere har slike synspunkter vært
hevdet med slag-ordet om gjenreisning av cand. mag.-graden. Dette problem
har også vært diskutert i England, hvor det er slått
fast at mange tar en bachelorgrad uten å kunne bruke denne yrkesmessig
,og dermed havner i en vanskelig situasjon. Kandidatene oppnår ikke
en jobb som forventet og heller ikke lønnsbetingelser som dekker
tilbakebetaling av gjeld.
NTNUs linje med å innføre ex.phil. etter
et eget opplegg er under gjennomføring. Professor Svare tok opp
dette i en kronikk i Aftenposten og kom med kritiske synspunkter. I høst
har debatten dreidd seg om matematikkens stilling og om strykprosenten
til eksamener i matematikk. Da sivilingeniørstudiet ble utvidet
til fem år, var det mange som mente at dette burde gi rom for å
styrke basisfagene i studiet i stedet for å legalisere en ressursinnsats
i filosofi. Som det stadig fremheves i den politiske debatt, når
vi velger noe skjer det til fortrengsel for noe annet. I dette tilfellet
burde man valgt noe annet.1000 sivilingeniørstudenter fikk ved vintereksamen
velge en oppgave som gikk ut på å forklare grunntanken i Descartes’,
Humes og Kants erkjennelsesteori. Nå var det slik med Descartes at
han i tillegg til filosofi hadde studert profesjoner som jura og beleiringskunst
før han utviklet sin teori. Han hadde dessuten arbeidet med medisin
og mekanikk. Dette reiser spørsmålet om det ikke kunne være
lurt å vente med filosofien. Forøvrig var Descartes skeptiker,
men inntok likevel det standpunkt at læring var mulig, men ikke ved
universitetene.
David Hume inntok det standpunkt at erfaring og eksperimenter
koblet sammen med logikk, var grunnlaget for læring. Han hadde en
skeptisk holdning til livet og var egentlig en moralist av det innpåtrengende
slaget. Det var i første omgang ikke filosofien som brakte ham inntekter
og berømmelse, men hans historiske verk om England og hans religionshistorie.
Kant kritiserte den del av fornuften som fremstod som
ren. Den delen er begrenset, og han var derfor allerede i starten på
avveier. Men utgangspunktet var at han erkjente fornuftens begrensning,
noe som hver dag demonstreres ved NTNU. Hvis det er formålet med
ex.phil., er mye vunnet.
Den tilmålte tid er begrenset, og dersom det er
slik at grunnkompetansen i matematikk og naturfag ikke er god nok, så
hadde det kanskje vært både logisk, fornuftig og kanskje etisk
riktig å satse på disse fagene. Spesielt riktig blir dette
dersom forslaget om å sløyfe matematikken helt i grunnskolen,
blir gjennomført. En professor har foreslått dette. Tidens
pedagogiske slagord er som bekjent at leik, moro og glede skal fylle tilværelsen
fra barneskolen til universitet. I mer selvhøytidelige kretser kalles
dette erkjennelseslyst, nysgjerrighet og fagforførelse. Den prosaiske
delen heter tverrfaglighet, prosjektarbeid og PBL. Forkor-telsen kan bety
«plan og bygningslov» eller «problembasert læring».
Den kompetanse som teller i min verden, omfatter konstruksjon,
materialbruk, bygningsfysikk, prosjektstyring, bygging av rikshospital,
romeriksporter, tid, penger, HMS, for å nevne en del tilfeldige
oppgaver, og dette krever både tverrfaglig kompetanse, IT, og ikke
minst strev og stress. Men spennende er det, og ikke alle prosjekter er
skandalepreget.
Stortingsrepresentant Arne Lyngstad ønsker seg
en dreining mot det regionale. Men hovedtanken med NTNU var ikke at NTNU
skulle være Midt-Norges universitet, men det sentrale teknologiske
universitet i Norge. Den veien man nå følger, vil ende i det
provinsielle. En mulighet til en radikal endring kunne være å
la trollet Orgut gjøre et radikalt inngrep i NTNUs organisasjon.
Det er faktisk lettere enn å fjerne et realfagbygg som aldri burde
vært bygd.
La ingeniørfakultetene ved NTNU bli en egen stiftelse,
eventuelt med en sammenslåing med Sintef. En slik modell er Chalmers
Tekniska Högskola i Gøteborg gått over til, og det er
på vei til å gi spennende resultater.
Det har nylig i studentenes regi vært holdt næringslivsdager
på Gløshaugen. For noen er denne form for samarbeid med næringslivet
en sak som besudler det frie universitet, hvor faget skal utvikles isolert
fra tanken om nytte og bruk. Den frie adgang til å velge forskningsoppgaver
er i fare. For oss som arbeider med teknologiutvikling, er et samarbeid
med næringsliv og offentlige etater en akseptert og naturlig del
av tilværelsen. På en del andre områder har noen gått
sterkt imot slikt samarbeid på ideologisk grunnlag. De har ikke oppdaget
at ideologiene er døde etter at de har konvertert til postmaoismen.
I Aftenposten 26/9 påstår Kristin Klemet
i en kronikk at dialogen mellom universitet og næringsliv ikke er
god nok, til tross for at 50 milliarder kroner brukes til utdannelse hvert
år.
Systemet er tregt, gammeldags og avsondret. Kanskje brukes
pengene på feil måte. Fra mitt ståsted kan jeg bare konstatere
at 20 av 27 hovedoppgaver innen mitt felt foregår i virksomheter
som spenner fra storindustri til rådgivere. Vi har knapt råd
til å sende en faglærer på besøk, og de PC-er
vi holder kontakt med studenter med i inn- og utland, er anskaffet ved
hjelp av oppdragsmidler utenfor universitetets budsjett.
Nå vet jo Kristin Klemet at penger er «storkna
sveitte» men det er lite av svette på universitetene, iallfall
ved noen av fakultetene. Det som virkelig burde bekymre NHO, er de tegn
som sier at sivilingeniørutdannelsen ved landets tidligere tekniske
høyskole fragmenteres, og at vi på sikt kommer til å
få en betydelig reduksjon av antall uteksaminerte kandidater. Dessuten
kommer mange av kandidatene til å ha en fagprofil diktert av særinteresser
og forskningens frihetssyndrom.
I mange år levde NTH og Sintef i symbiose. Uten
å gå inn på historien, som ikke bare er idyll, er det
klart at samlivet var til gagn for begge parter. Den såkalte forvaltningsordningen
tillot et direkte samarbeid som førte ca 100 mill kr inn i instituttene.
Denne ordningen var akseptert, og regnskap ble forelagt riksrevisjonen.
Men så fant departementet ut at dette ville de ha slutt på. Universitetet
måtte ha kontroll med pengestrømmen. I tillegg måtte
de få en god slump av pengene, for administrasjonen ble jo større
med sammenslåingen, og virksomheten er underfinansiert. Etter mye
kiv og strid har Kollegiet nå vedtatt at ordningen skal bort, og
en egen administrasjon blir opprettet for å ta seg av saken. Samarbeidet
mellom Departementet og universitetet var godt i denne saken.
En gang vil den virkelige historien om en teknisk høyskole
i Norge bli skrevet. Norge var det siste europeiske land som opprettet
en teknisk høyskole. Teknokulturen er en egen kultur som kan stå
på egne bein i alle andre land, men ikke i Norge. I Sverige har man
fem tekniske høyskoler, og det er ikke snakk om å legge dem
ned. Fremtiden vil bli behersket av teknologi og hjernekraft. I vårt
land har landbruk og handelsfag sine egne høyere utdanningsinstitusjoner,
men ikke teknologien som er den viktigste endringsfaktor i samfunnet. Det
vil ikke bli noen forandring på dette så lenge diskusjonen
på NTNU dreier seg om nedlegging av institutter, oppsigelser av instituttbestyrere,
interfakultære undervisningsprogrammer, forskjellige organisasjonsformer
for samme typer studier, bruk av midler til perifere områder og permanent
underfinansiering av ingeniørutdannelsen.
Det som kan være en løsning, er en fullstendig
omorganisering, med skoler for profesjonene som NTNU har og en mer profesjonrettet
profil for de frie studier. Er det noe håp for NTNU, og kan blikket
løftes ut av den regionale andedam?
forsida nyheter kronikk innspill kultur debatt