Etter nyttår hjelper det ingenting om du har en gammel parkeringstillatelse for Gløshaugen-området. Nå skal hele parkeringsordningen gås gjennom på nytt.
Det bygges og bygges på Gløshaugen, og gamle
parkeringsområder forsvinner i takt med at behovet for dem øker.
De siste par årene har omtrent 130 regulerte/reserverte (blå
oblat) og 60 ikke-reserverte (grønn oblat) parkeringsplasser forsvunnet
i forbindelse med byggevirksomhet. Men fortsatt er det mer enn 1200 parkeringsplasser
igjen på Gløshaugen-området, til fordeling blant verdig
trengende.
Det er sju år siden sist en hovedtildeling fant
sted. Da ble det utstedt ca. 1100 blå og grønne oblater til
studenter og ansatte. Siden den gang har NTNUs parkeringsutvalg delt ut
nye tillatelser jevnt og trutt, slik at antallet oblater nå trolig
er oppe i minst 2000. I tillegg kommer 3-400 tillatelser som er gitt til
ulike firmaer med legitime ærend på Gløshaugen.
Etter nyttår vil ingen av disse være gyldige.
Da må alle ha søkt på nytt, og det er slett ikke gitt
at du får beholde den plassen du har i dag.
- Nei, noen må nok belage seg på å
gå litt lengre enn før, sier ass. teknisk direktør
og leder for parkeringsutvalget, Jens Nordback.
Flytter presset
På de fleste parkeringsområdene er det nå
delt ut dobbelt så mange oblater som det er plasser til. Dette har
gått tålig bra, fordi slett ikke alle bruker bilen hver dag.
Men nå begynner presset å bli merkbart, særlig på
de sentrale områdene mellom kjemiblokkene og hovedbygget. I Sydområdet
er det derimot fortsatt bra med plasser.
Tapet av de 130 regulerte plassene kompenseres ved at
Hestehagen - som har plass til 280 biler og i dag er «grønt»
område» - har blitt opprustet med asfalt og oppmerking, og
gjøres om til reservert område. Også de tidligere «grønne» områdene
ved Idrettsbygget og øverst i Vollabakken - til sammen 120 plasser
- omgjøres til reserverte plasser.
Ansatte og studenter som ikke fyller kriteriene for tildeling
av reservert plass, vil heretter bli henvist til Sydområdet, blant
annet til det som kalles Nardo-plassen.
-I Sydområdet har vi flere hundre plasser innenfor
en gangavstand fra seks til ti minutter fra kjemiblokkene, plasser som
hittil har stått mye ubrukt, sier Nordback.
Må dokumentere behov
Som tidligere er det minst ett av tre kriterier som må
være oppfylt, hvis du skal ha noen sjanse på reservert p-plass.
Du må ha en helsemessig grunn; du må kunne vise til sosiale
forhold (for eksempel spesielt lang arbeidsreise, vansker med frakt av
barnehagebarn etc.); eller du må ha behov for å bruke bilen
i arbeidet.
Når det gjelder tjenestekjøring, vil parkeringsutvalget
forlange at avdelings- eller instituttleder setter opp en prioritert liste
over hvem på den arbeidsplassen som har aller størst behov
for reservert plass. - Og da snakker vi om bare en håndfull navn,
presiserer Nordback.
I disse dager sender parkeringsutvalget ut brev om saken,
og lederens beste råd til NTNUs bilister er å være raskt
frampå:
- De som skal inn i Realfagbygget, må søke
alt nå! minner Jens Nordback om.