Modul 2
Viser veier til virkeligheten(e)
Den nye ex.phil.boka innenfor Modul 2 er resultat av tverrfaglig samarbeid, og problematiserer aktuelle spørsmål i vår tid - samt belyser universitetets rolle og funksjon. - Dette er langt på vei noe nytt i norsk ex.phil. sammenheng, slår førsteamanuensis Gunnar Fer-mann fast. Sammen med Torbjørn L. Knutsen ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap har han redigert den nye boka.
Modul 2 i det nye ex.phil. er en ektefødt NTNU-baby. Er det mulig å bygge bro mellom naturvitenskapene og teknologien på den ene sida, og humaniora på den andre? Hvor står samfunnsvitenskapene i dette bildet? Og hvordan kan et felles innføringsemne bidra til å skape ett universitet?
Nøster fra andre enden
To utredningskomiteer har arbeidet med det nye examen
philosophicum ved NTNU, og Kollegiet og programstyret har fattet politiske
vedtak. Resultatet er en deling av ex.phil. i to moduler (á 2,5
vekttall): I Modul 1 får studentene en innføring i filosofi-
og vitenskapshistorie og prøves i en firetimers eksamen. Modul 1
ivaretar således kontinuiteten fra tradisjonell ex.phil. I Modul
2 gis studentene en innføring i sentrale temaer og problemstillinger
i vår tid - teknologi og vitenskap; kultur og mangfold; menneske
og individ; demokrati og dialog; miljø; etikk - samt vitenskapelig
argumentasjon. Sistnevnte får studentene dessuten en praktisk øvelse
i gjennom arbeidet med en eksamenstellende prosjektoppgave innenfor et
eller flere av forannevnte temaer.
- Mens Modul 1 ivaretar de vitenskapsteoretiske linjene
og forankrer studentene i en klassisk-filosofisk tradisjon av stor betydning
for fremveksten av det moderne universitet, «nøster»
Modul 2 fra den andre enden, sier Fermann: Modul 2 søker å
styrke den studie- og samfunnsmessige relevans av ex.phil. gjennom student-aktiviserende
arbeidsformer og ved å fokusere på aktuelle problemstillinger
og temaer. Ulike faglige perspektiver brukes til å belyse problemstillingene.
- Selv om delingen av ex.phil. i en Modul 1 og 2 kan
oppfattes som vilkårlig, har dette politiske grepet fått den
virkning at Modul 1 og 2 i mangt fremstår som komplementære
fagtilbud, fremholder Fermann. Han ser ikke bort ifra at andre universiteter
kan ha noe å lære av ex.phil. slik det nå er utviklet
ved NTNU.
Ikke for pugging
Det ble ganske fort klart at omleggingen av ex.phil. ved
NTNU krevde utvikling av en nye lærebok innenfor Modul 2. Boka ble
til i løpet av fem måneder, og ble såvidt klar ved oppstart
for høstsemesteret 1998. Fermann og Knutsen organiserte arbeidet
med boka, og er selv å finne blant bidragsyterne.
- Ferdigsstillelsen har vært en kollektiv kraftprestasjon,
sier Fermann. Uten en inspirert gründerholdning og mye kvelds- og
helgeinnsats fra en rekke fagpersoner innenfor samfunnsvitenskap, humaniora
og siv.ing-fag, hadde Modul 2 måtte operere med et provisorisk og
dårlig fagtilpasset pensum.
- Vi mener kapitlene i førsteutgaven står
godt på egne bein, sier Fermann. Ved første revisjon vil vi
få anledning til å integrere de ulike kapitlene og temaene
enda sterkere enn det som var mulig i denne omgang. Den oppmerksomme leser
vil likevel finne at det tematisk sett ikke er vanntette skott mellom kapitlene,
sier han.
- For en som blar igjennom boka for første gang,
kan den synes noe fragmentarisk - dere forteller ikke en historie fra A
til Å, men legger den i stedet fram som et slags koldtbord hvor det
bare er å forsyne seg?
- Jeg vil hevde at det enkelte kapittel i boka definitivt
forteller «en historie fra A til Å», sier Fermann. Det
har vært et poeng at det enkelte kapittel skulle framstå som
et godt eksempel på vitenskapelig forfatterskap - i form, struktur
og innhold. Til grunn for arbeidet med boka ligger en innrømmelse
av at virkeligheten er komplisert - ofte til det fragmenterte. Ulike fagdisipliner
ble gitt anledning til å belyse ulike deler av denne kompleksiteten.
Vi har gjennom boka gitt førstesemesterstudentene et vindu til så
vel vitenskapens som virkelighetens mangfoldige verden. Verken i innhold
eller i organisering av boka har vi hatt til hensikt å konstruere
en helhet og en harmoni som antakelig ikke finnes. Tvert imot oppfordres
studentene i arbeidet med så vel boka som prosjektoppgaven til selv
å ta et inngrep med mangfoldet, forholde seg til det, og se sammenhenger
på tvers av temaer og perspektiver. Boka belønner den profesjonelle
student som arbeider med den på kryss og tvers - og bruker den aktivt
i prosjektarbeidet. Vi har definitivt ikke laget en bok som egner seg for
pugging . Slike lærebøker finnes det allerede så altfor
mange av, sier Fermann.
Gode erfaringer
- Hvilke erfaringer har dere gjort dere så langt
med undervisningsopplegget i Modul 2?
- Kort fortalt? Studentene er fornøyde med den
prosjektrettede arbeidsformen. De bifaller utvalget av problemstillinger
til semesteroppgaver. De er fornøyd med studentassistentenes arbeid
og prosjektkollokviene. Så har det vært misnøye med
forelesningenes relevans - vi har ikke villet røpe problemstillingene
for semesteroppgavene før forelesningene var ferdige, og det var
mange sure for. Så fra inneværende semester har vi valgt å
offentliggjøre de tjuetalls prosjekt-oppgavene fra første
dag. Der-med skulle sammenhengen mellom forelesninger og prosjektoppgaver
bli langt lettere å få øye på. Videre mente mange
studenter at pensum var for lite relevant, samt for dyrt i innkjøp.
Boka vår representerer i så måte et svar på denne
kritikken, avslutter Gunnar Fermann.
- Fascinerende famling
- Jeg synes Modul 2 framtrer som en interessant famling i å teste ut hva NTNU-prosjektet er for noe, sier førsteamanuensis Tord Larsen ved Sosialantropologisk institutt.
Larsen er en av bidragsyterne i «Virkelighet og
vitenskap.» Han har skrevet kapitlet «om å tenke forskjeller»
- en gjennomgang av menneskets hang til å dele oss selv inn i kategorier
- historiske, såvel som kulturelle. Han tar utgangspunkt i «den
relativitetens svimmelhet som kommer over oss når vi oppdager at
våre mest grunnleggende måter å oppfatte virkeligheten
på, er høyst lokale forutsetninger.»
NTNU som prosjekt - det handler om i hvilken grad «de
to kulturene» kan kommunisere med hverandre. Redaktørene av
«Virkelighet og vitenskap» åpner forordet med å
vise til C. P. Snow’s bok «De to kulturer» - de humanistiske
fag og naturvitenskapene. I hvilken grad er det mulig å bygge bro
over disse to tradisjonene?
- Vi vet jo ennå ikke om det er mulig å bygge
en slik bro. For øyeblikket er flere spennende prosjekter satt i
gang ved NTNU, prosjekter hvis suksess vil gi nye pekepinner om hvorvidt
dette er mulig. Jeg anser denne nye læreboka i Modul 2 som et slikt
prosjekt. Om man får det til, gjenstår å se, sier Larsen.
Utgangsspørsmålet til Larsen var om han
synes Modul 2 representerer en forbedring i forhold til det tradisjonelle
ex.phil-kurset. Vi ble etter hvert enige om at spørsmålet
ikke lot seg besvare, blant annet fordi det forberedende Larsen selv tok
for 35 år siden, neppe er sammenlignbart.
- Ex.phil representerer et ørlite forsøk
på å sette studentene i kontakt med en bitteliten del av det
som burde vært selvsagt viten for alle universitetsutdannede. Jeg
er tilhenger av det amerikanske Collegesystemet, med en fireårig
grunnutdanning. Dette er noe vi mangler i det norske systemet, poengterer
Larsen.
SV møtestedet?
Redaktørene av læreboka framhever samfunnsvitenskapene
som stedet hvor naturvitenskap og humaniora kan møtes og bli kjent
med hverandre. Dette er et synspunkt Larsen deler.
- Det kan tenkes at samfunnsvitenskapene er møtestedet
for en artikulasjon av dette møtet. Det gjenstår å se.
Boka er blitt til i løpet av kort tid. Arbeidet har
gått hals over hode: bidragsrytterne har skrevet under stramme tidsfrister,
med arbeidstitler gitt av redaktørene.
- Men vi har hatt full mulighet til å komme med
egne innspill, så det har ikke vært snakk om overkjøring
på noen måte, sier han.
- For en som blar gjennom boka for første gang,
kan den virke temmelig fragmentert?
- Sier du det? Dersom du som leser sitter igjen med det
inntrykket, kan det være et tegn på «diskursene»
ennå ikke er på talefot - og kanskje aldri vil bli det. Om
man føler at boka faller fra hverandre, er det muligens symptom
på at C. P. Snow’s utsagn fortsatt har gyldighet.
Larsen understreker imidlertid at boka er et meget foreløpig
produkt. Den vil snart bli underlagt revisjon.
- Når man tar de korte tidsfristene i betraktning,
er jeg faktisk overrasket over hvor godt dette egentlig henger sammen.
I neste runde vil medforfatterne kunne ha tid og anledning til å
henvise til hverandre, til å integrere hverandres bidrag i egne skrivestykker.
For det ligger sammenhenger i boka - linker som foreløpig ikke er
gjort tilstrekkelig tydelige.
- Hva er din egen «magefølelse» med
tanke på muligheten for vellykket møte mellom teknologi og
humaniora?
- Jeg er åpen for overraskelser.
-Hva er den røde tråden i ditt bidrag?
- Den ligger i det todelte blikk - blikket på verden
der ute - og samtidig på de forutsetninger vi gjør når
vi beskriver det vi ser. Disse forutsetningene, eller forståelsesformene
er et resultat av vår historie, sier Tord Larsen.
Virkelighet og vitenskap
Gunnar Fermann & Torbjørn L. Knutsen, red.:
Virkelighet og vitenskap: Perspektiver på kultur,
samfunn, natur og teknologi
Oslo: AdNotam Gyldendal, 1998. 425 sider inkl. litteratur-liste
og stikkordsregister.
Godkjent som pensum i Modul 2, Ex.phil. ved NTNU.
Kapittel 1:
Vår verden i utvikling
Her anlegger statsviterne Torbjørn L. Knutsen
og Espen Moe en global og historisk tilnærming til utvikling som
begrep og fenomen. Framstillingen er organisert omkring sentrale spørsmål:
Hva er utvikling? Når, hvor og hvordan finner utvikling sted? Og
endelig: Hvorfor har utvikling funnet sted? Spørsmålene belyses
ved hjelp av empirisk materiale og et knippe ulike utviklingsteorier. Kapittelets
vestlige tyngdepunkt balanseres et stykke på vei gjennom et eget
underkapittel om utvikling utenfor Europa. Til slutt drøfter forfatterne
ulike utviklingsfremmende faktorer opp mot hverandre ? inkludert teknologiens
betydning, samt politiske og etiske dilemmaer knyttet til ulik utvikling
mellom regioner.
Kapittel 2:
Hvordan er vitenskap mulig
I dette kapittelet tar sivilingeniøren og teknologi-sosiologen
Knut H. Sørensen for seg de kulturelle forutsetningene for vitenskapelig
arbeid, betydningen av tillit og troverdighet i kunnskapsproduserende arbeid,
og betydningen av kommunikasjon mellom vitenskaper og mellom kunnskapsprodusenter
og samfunnet. Etter å ha argumentert for at det knapt finnes noen
«enhetsvitenskapelig tenkemåte eller metode», avslutter
Sørensen kapittelet med å peke på dilemmaer den frie
forskning ved universitetene står overfor.
Kapittel 3:
Demokrati, vitenskap og ekspertise
Her gjør Sørensen rede for hvordan vitenskapsbasert
ekspertise har oppstått og utviklet seg, og øvet innflytelse
på utvikling av samfunnet. Framstillingen er illustrert gjennom biografier
av framstående forskere og entreprenører innenfor fysikk,
pedagogikk, veibygging og helseutbygging. Kapittelet rundes av med diskusjoner
om forholdet mellom ekspertstyre og demokrati, og forbindelseslinjen mellom
vitenskap og ekspertise.
Kapittel 4:
Disiplinering og tverrfaglighet
Sørensen drøfter bakgrunnen for framveksten
av fagdisipliner og viser med eksempler hvordan fagdisipliner kan vokse
fram både gjennom avskalling fra moderdisipliner og fra tverrfaglige
områder. Det pekes på både fordeler og ulemper ved disiplinorganisering,
og det vises hvordan tverrfaglighet har oppstått i forlengelsen av
problemorientert (til forskjell fra disiplinorientert) generering av forskningsproblemstillinger.
I forlengelsen av dette drøftes og problematiseres (ulike former
for) tverrfaglighet: «Hva er forutsetningene for en konstruktiv tverrfaglighet?»;
«Hvordan «ser» fagene forskjellig, og hva kan gjøres
for å bygge bro?»; Hvordan lever vi med de andre (fagene)?»
Kapittel 5:
Menneskeskapt miljø-endring og internasjonalt
samarbeid
I dette kapitlet anlegger statsviter og medredaktør
Gunnar Fermann et politisk perspektiv på menneskeskapt miljøendring
og mulighetene til å håndtere negative miljøtrender
gjennom internasjonalt samarbeid. Etter å ha vist hvordan synet på
natur har utviklet seg i takt med menneskets evne til å mestre naturen,
drøftes og spores miljøendring i dets ulike uttrykk og årsaker.
Teknologiens tosidige «ansikt» som problemskaper og problemløser
vektlegges spesielt i de påfølgende avsnittene om perspektiver
på problemløsning.
Kapittel 6:
Iverksetting av «kretsløpsbasert miljøpolitikk»
Sivilingeniøren Helge Brattebø legger her
det internasjonale og politiske perspektivet anlagt i forutgående
kapittel, ved å sette søkelyset på nasjonal og lokal
iverksetting av miljøtiltak generelt, og en kretsløpsbasert
og industrirettet miljøpolitikk spesielt. Dette tuftes på
en gjennomgang av perspektiver på bærekraftig utvikling og
fysiske grenser. Etter en gjennomgang av systemtenkning som plattform for
miljøtiltak og bruk av virkemidler i norsk miljøpolitikk,
drøftes perspektivet «industriell økologi» som
et rammeverk for iverksetting av helhetlige tiltak med vekt på samarbeid,
miljøtilpassede produkter, kretsløp og resirkulering.
Kapittel 7:
Styring og ledelse i «det
globale samfunn»
Her tar organisasjonssosiologen Per Morten Schiefloe
for seg den stadig sterkere gjensidige avhengigheten mellom land på
område etter område (globalisering) og de virkninger denne
utviklingen har for nasjonal styring og organisasjonsmessig ledelse. Sentrale
sider ved globaliseringen drøftes med særlig vekt på
hvilke konsekvenser dette har for økonomisk integrering og økonomisk
avhengighet for så vel nasjoner som bedrifter. Det fokuseres spesielt
på hvordan globaliseringen begrenser mulighetene for nasjonal politisk
styring.
Kapittel 8:
Demokrati og dialog
Kapittelet er skrevet av statsviteren Torbjørn
L. Knutsen og filosofen Helge Høibraaten. Det er delt i fem deler:
Den første og andre delen blottlegger noen av demokratiets antikke
og moderne røtter, og viser at styreformen først fikk sitt
modne uttrykk i Europas urbane, vestlige områder. I del tre tas noen
av demokratiets grunnverdier opp til drøfting slik disse ble definert
i opplysningstidens England og Frankrike. Fjerde del drøfter noen
av endringene av demokratiet i det 20 århundre, med særlig
vekt på utviklingen av partier og partisystemer i Europa. Femte del
gir en systematisk analyse av sider ved dagens demokrati fra en statsvitenskapelig
og normativ-filosofisk synsvinkel.
Kapittel 9:
Om å være en del
av samfunnet
Her drøfter filosofen Henrik Syse spørsmålet
om hvordan mennesker bør leve sammen. Det gjøres langs så
vel spørsmålets private (personlig etikk) som offentlige (samfunnskontrakten)
dimensjon. Tilnærmingen til etikk og politikk ? og drøftingen
av sammenhengen mellom dem ? skjer gjennom problemfokuserte portretter
av sentrale filosofers tenkning ? fra Aristoteles via Sokra-tes til Kant,
og fra Thomas Aquinas via Hobbes til Locke.
Kapittel 10:
Om å tenke forskjeller
I dette kapittelet gjennomgår sosialantropologen
Tord Larsen noen av de intellektuelle og filosofihistoriske forutsetningene
for at europeerne kom på den tanke at måten virkeligheten erkjennes
på kan variere fra epoke til epoke, og fra samfunn til samfunn. Virkeligheten
og oppfatninger av samfunnet, normer og verdier varierer og er altså
å oppfatte som relative størrelser. I utdypingen og forklaringen
av dette introduserer forfatteren oss for skillet mellom objekt og subjekt.
Kapittel 11:
Mennesket i samspill med sine omgivelser
Psykologen Birthe Loa Knizek ser på menneskets
plass og rolle i de naturlige omgivelser: Pop-pers tre-verden teori setter
mennesket i sentrum som beherskere av en (biologisk) mental arena (den
andre verden) med evne til å skape et univers av ideer, innovasjoner
og kulturelle uttrykk (den tredje verden). Ved å sette ideene i arbeid,
setter mennesket spor etter seg i den naturlige/materielle verden (den
første verden). Dermed åpnes det teoretisk opp for at mennesket
ikke bare er et produkt av naturlig seleksjon, men dessuten kan påvirke
sine omgivelser og dermed sine egne levekår.