Utdanningssøkende ungdom skal rustes for årene
som kommer. Og, de skal tilegne seg forståelse for faglige utviklingstrekk
med rot i årene som gikk. Fremtiden blir ingen geometrisk utvidelse
av nåtiden. Langvarige repitisjonsøvelser i studietilbudet
kan derfor gi irrelevante kandidater.
Universitetene er store institusjoner med solid feste
i tradisjoner. Store institusjoner har lav dreiningshastighet. Universitetskroppen
kan utsettes for de tøffeste frispark uten at retningen endrer seg
i nevneverdig grad. Det er utviklet finurlige nøytraliseringsmekanismer
for denslags. Dagens «frispark» heter globalisering, teknologi
i rask endring og verdiskapning basert på kunnskap. Private aktører
opptrer på kunnskapsarenaen, og skjerpet konkurranse vil tildele
oss den plass vi fortjener.
I forbindelse med etableringen av NTNU fikk vi tildelt
et særskilt ansvar for å utvikle kompetanse innenfor komplekse
problemstillinger som forutsetter tverrfaglig tilnærming. Dagens
utviklingstrekk tyder på at nettopp slik kompetanse vil bli etterspurt
hos morgendagens kandidater….. Men etableringen av nye studietilbud går
trått. Hva nøler vi etter? En grunn er at faglige aktiviteter
som kan karakteriseres som tverrfaglige, notorisk ligger i fakultetenes
randsoner. I økonomiske nedgangstider gror det dårlig i periferien.
Det sentrale utdanningsutvalg (SEUT) har hatt midler
til rådighet for å stimulere til etablering av tverrfaglige
studieprogram. Fordi midlene har vært begrensede, har de vært
anvendt som «såkorn». Og noen justeringer har skjedd,
nye studietilbud og kombinasjoner er blitt oppført på NTNUs
meny.
Vårt curriculum bør reflektere samfunnets
kompetansebehov i fremtiden. Samsvar mellom tilbud og etterspørsel
krever analyse og refleksjon. Saldering og konstruksjon. Arbeid og endringsvillighet.
For å tilpasse NTNUs curriculum, går det ut en «etterlysning»
til fagmiljøene i disse dager. Tverrfaglige studieprogram for utdanning
av kandidater til udekkede, fremtidige behov ønskes. I budsjettprosessen
vil vi ta sikte på å sikre 1-3 slike studieprogrammer støtte
i 2-3 år. Involverte fagmiljøer må regne med å
bidra med egenandel.
Retning krever styringsfart. Tiltaket kan gi styringsfart.
Er ditt fagmiljø det vi etterlyser for å gi retning?