De stygge vindmøllene
Av Lars Brede Johansen
Den antatte drivhuseffekten er en allment kjent og viktig
sak på den nasjonale og internasjonale politiske dagsorden. Samtidig
stiger det globale forbruket av energi raskere enn noen gang. På
toppen av dette forventes toppunktet for oljeproduksjonen å bli nådd
rundt år 2005-2010. Troen på en saliggjørende fusjonsenergi
(to hydrogenatomer som smelter sammen til ett helium atom og frigjør
store mengder energi) lever nå bare i de mest standhaftige teknologioptimistene.
For de fleste av oss andre er behovet for utbygging av nye, fornybare energikilder
åpenbart. På kort sikt ser vindmøller ut til å
være den mest lovende teknologien.
Vindmøller er store konstruksjoner. Moderne modeller
er gjerne 50 meter høye og produserer 1 MW elektrisitet (tilsvarer
ca 0,005 TWh per år med brukbare vindforhold). «Stolte fyrtårn
i miljøets tjeneste» vil kanskje miljøvernere si. Skeptikerne
vil beskrive dem som stygge kolosser som ødelegger utsikten. Dersom
Norge går inn for storstilt satsning på utbygging av vindmølleparker
i Norge, vil de bli synlige for de fleste av oss. En reise til Danmark
er nok til å vise oss det.
Framtidens energibilde i Norge vil altså i noen
grad avhenge av vindmøllenes estetiske status. Utbygging av vindkraft
vil ganske sikkert forsinkes kraftig dersom den gjennomsnittlige oppfatningen
blir at vindmøller er stygge. Tilsvarende vil en positiv estetisk
opplevelse kunne akselerere utbyggingen. Mot denne bakgrunnen blir spørsmålet
hva som former våre estetiske preferanser, spennende. To syn vil
gjøre seg gjeldende. Noen vil sikkert mene at all industriell virksomhet
bør foregå på steder som er skjult for oss. Jo mer usynlig,
jo mer estetisk, vil de kanskje si. Andre vil sette pris på menneskeskapte
innretninger så lenge de utfører en oppgave som oppleves nyttig.
Jo bedre funksjonalitet, jo mer estetisk, blir deres svar.
Den usynlige virkeligheten
Vi som bor i by, har begrenset tilgang på informasjon
om miljøendringer. Forutsetningene for kommunikasjon mellom oss
som forbrukere og naturmiljøet er dermed heller dårlig. Det
kan pekes på to kilder til problemet: Forbruket av naturressurser
er stort sett adskilt fra oss i rom, og mange av de viktigste effektene
ligger tilfeldigvis et godt stykke fram i tid.
Noen fullstendig forklaring på hvorfor vi mennesker
opplever noe som vakkert, er det ingen som kan gi. Forholdet mellom den
ytre virkeligheten og vår opplevelse av den er en beslektet problemstilling
uten noe absolutt svar. Litt forsiktig vil jeg likevel hevde at den ytre
virkeligheten på en eller annen måte må oppleves for
at våre forestillinger skal gi et brukbart speilbilde. Spørsmålet
blir da om den urbane hverdagen byr på opplevelser som belyser den
delen av virkeligheten som henger logisk sammen med miljøproblemene.
La oss se på norske forhold der antall vindmøller fremdeles
er nær null.
Årsakene til miljøproblemene er adskilt
i rom fra den jevne forbruker. Vi opplever sjelden kilden vi som forbrukere
henter fra. Produksjonen av elektrisitet, mat og petrokjemiske produkter
skjer i økende grad langt fra de store byene. Det samme gjelder
for uttak og første del av foredlingen av aluminium, jern, silisium
og andre metaller som blir stadig viktigere i det moderne samfunnet. Vesentlige
deler av den naturen vi som forbrukere tærer på, er altså
nesten usynlig for de fleste av oss.
Lokale miljøeffekter ble i den tidlige industrialderen
taklet gjennom fortynning; høye fabrikkpiper, kontrollerte utslipp
i elver og dumping i havet. Problemene oversteg etter hvert pipebyggernes
kapasitet, og vi måtte ty til andre virkemidler. Resultatet er at
dagens lokale miljøproblemer stort sett blir greit håndtert.
Selv det regionale problemet sur nedbør som på 1980-tallet
førte til både skogs- og fiskedød, ble nylig beskrevet
som «under skadegrensen». Årsaken er sannsynligvis at
du og jeg har følt effekten på kroppen, og mobilisert for
å bedre forholdene. Tilsvarende mekanismer ser vi i forbindelse med
svevestøv fra biltrafikken i store norske byer. Effekten av forurensningen
merkes nesten samtidig med at den oppstår. Den enkle «fra-hånd-til-munn»-logikken
i at vi tenker på det vi ser og føler på kroppen, og
handler i forhold til det vi tenker, ser altså ut til å holde
stikk.
Med slitasjen på ozonlaget entret globale miljøeffekter
det offentlige rom. Heldigvis kunne problemet bringes under en viss kontroll
ved at gammel teknologi ble modernisert (KFK-gasser ble erstattet med de
mindre skadelige HFK-gassene, og i neste omgang forbindelser som nitrogen,
ammoniakk og CO2). Drivhuseffekten viser seg langt vanskeligere å
håndtere. Årsakene til dette er flere, men av de viktigste
er: 1) Det er vanskelig å bevise at temperaturen endrer seg. Diskusjonen
dreier seg derfor om den påståtte drivhuseffekten, 2) CO2,
som er den viktigste drivhusgassen, knytter seg til produksjon av elektrisk
kraft. Dermed er utslippene vevd inn i nesten all aktivitet i den vestlige
verden. 3) Effekten av den mulige temperaturøkningen ligger sannsynligvis
noen tiår fram i tid. En egenskap ved drivhuseffekten er altså
at den ikke kan bevises vitenskapelig, men må vedtas gjennom vitenskapelig
konsensus (som i FNs klimapanel IPCC). Et annet særtrekk ved klimaendringene
er at de er adskilt fra oss i tid. Tilsvarende gjelder for tømming
av de fossile energireservene, mulige problemer knyttet til genmodifisering
av biomateriale, utpining av landbruksjord og andre kritiske problemstillinger.
Den stygge virkeligheten
Norsk nasjonalromantisk kunst fra siste del av forrige
århundre preges av naturmalerier - gjerne et utdrag av den stolte
fjellheimen vår. Bildene viser det evige og uforanderlige. Naturen
ble tradisjonelt betraktet som både stygg og skremmende. Nå
omgjorde kunstnere som stort sett var byborgere, naturen til glansbilder
uten slit og rutine. Slike bilder kaller den jevne nordmann fram når
det blir snakk om hva som er estetisk vakkert og hva som er direkte stygt.
Sittende i blokkleilighetene våre maner vi fram bilder av rødmalte
stuer ved veien og rødoransje solnedganger bak storslåtte
landskap. Stygt er det hverdagslige; fabrikker, bilkøer, blokker
og gjerne også vindmøller.
Likevel viser boligmønsteret i Norge en entydig
trend; folk flytter inn til byene. Vi flytter fra «det estetisk pene»
til «det stygge». Helt frivillig! Trekningen mot bylivet følger
altså ikke logisk sammen med en anerkjennelse av byens estetiske
kvaliteter. Resultatet blir at vi gjør beslutninger for byen mens
vi tenker på landlige forhold. Faren for «å gå
baklengs inn i framtiden» er åpenbar. Etter min mening lider
debatten om vindmøller under dette. Men først litt mer om
dette«stygge».
Når vi ser oss rundt i byen, møtes vi av
utallige ting som vekker forskjellige estetiske reaksjoner. Mønsteret
i hva vi opplever som stygt, nøytralt, behagelig og direkte vakkert,
kan være vanskelig å finne. En analyse av estetiske reaksjoner
langs tre akser kan hjelpe oss til å forstå hvordan vi opplever
omgivelsene våre.
- Objektenes ytre framtoning er naturlig nok en viktig
estetisk dimensjon. For eksempel oppleves «klassisk» malerkunst,
geometriske figurer og kjente skulpturer av en eller annen grunn som vakre,
tilsynelatende uavhengig av skiftende trender.
- Affeksjonsverdien objektene har for oss, blir en del
av den estetiske opplevelsen. Epleknickers vil for mange være et
vakkert plagg, og kom ikke her og kritiser den orange Volvo 144 DeLuxe,
1974-modell som står i garasjen.
- Vi mennesker vurderer funksjonen til tingene vi omgir
oss med. God funksjon avhenger både av om noe fungerer, og om oppgaven
som utføres oppleves som ønskelig. Et enkelt og tydelig eksempel
er atombomber. Slike preges sikkert av topp håndarbeid og de beste
materialer. Likevel vil de selvfølgelig gi oss svært negative
estetiske opplevelser.
Vindmølle - virkeligheten blir logisk
Vindmøller kan få god uttelling på
det tredje kriteriet for estetisk opplevelse beskrevet over. Synet av en
vindmølle kan raskt oppleves som en logisk nødvendighet for
bilførere, industriarbeidere eller hvilken som helst annen energibruker.
Vindmølla er nødvendig for å skape en logisk helhet
i industrisamfunnet. Selvforsyning med energi basert på fornybare
ressurser er eneste, absolutt eneste vei til en bærekraftig utvikling.
Vi mennesker forstår slikt.
I Danmark er det etablert praksis at lokalbefolkningen
får kjøpe seg inn og bli deleier i vindmøller. Slik
får de et eierforhold til et objekt som er synlig i nærmiljøet.
Vindmøllene har videre blitt dekorert av de samme menneskene. Eierforhold
og delaktighet i utformingen av den visuelle framtoningen har gitt befolkningen
et positivt syn på vindmøller. Dette er et eksempel på
hvordan et negativt utgangspunkt kan snus, og positive holdninger styrkes.
Vindmøller i nærmiljøet medfører
at menneskene hver dag ser noe som knytter en logisk forbindelse mellom
våre moderne liv og naturmiljøet. Slik kontakt vil avle kunnskap
som er en nødvendig forutsetning for bærekraftig utvikling.
Noen høyst synlige vindmøller er bare en start, men det virker
som et fornuftig sted å begynne.