Minst 24 millioner kroner innspart over en femårs-periode, etter ny avtale mellom NTNU og Telenor.
Til NTNUs telesentral er tilknyttet rundt 10 000 telefonapparater.
Bruken av disse kostet institusjonen for bare tre år siden omtrent
20 millioner kroner i året. Men teletjenester har blitt billigere,
og årsutgiftene er nå ned i 12 millioner.
Dette er likevel ikke nok for de som steller med materialforvaltning
og informasjonsteknologi ved universitetet. De har fått blod på
tann: Utgiftene skal ytterligere reduseres, og en fem-årsavtale som
nylig ble inngått mellom NTNU og Telenor Bedrift, skal sørge
for en årlig innsparing på 4-5 millioner kroner. Avtalen omfatter
bruk av fastapparater og mobiltelefoner, tellerskritt og fibersamband mellom
lokalitetene, og alt vedrørende telesentralen.
Verdt 50 millioner
For Telenor ligger verdien av avtalen et sted rundt 50
millioner kroner, og selskapet anser NTNU som en av sine aller viktigste
kunder.
- Et prosjekt i beste Orgut-ånd, sier en fornøyd
MA-sjef, Ragnar Møller, som mener at avtalen har potensial til enda
større innsparinger, når det gjelder teknologiutvikling.
Etter at monopolet ble oppløst for noen år
siden, har NTNU kjøpt teletjenester fra flere hold. Men MA-avdelingens
Ragnar Møller og IT-avdelingens nettsjef, Roar Aspli, som har samarbeidet
om å få fram denne avtalen, er ikke i tvil om at det er mest
å hente på å ha én leverandør.
- Avtalen skal gi oss tilgang på markedets beste
teknologi til markedets beste priser, sier de.
Rett i fakultetskassa
For Møller er dette prosjektet et bevis på
at Orgut-tankegangen har livets rett. - Innsparingen skal komme fakultetene
direkte til gode. Så kan de bruke pengene til noe faglig! Kontraktformen
ligger i Forsyningsprosjektet, og det er fint at Orgut har gitt oss en
mulighet for å få dette fram i lyset, sier han.
Sintef, Høgskolen i Sør-Trøndelag
og Studentsamskip-naden, alle medeiere i eller brukere av NTNUs telefonsentral,
vil få tilbud om å tiltre avtalen.
Det er 3-400 registrerte mobiltelefoner ved NTNU. I tillegg
kommer et ukjent antall apparater som er registrert på privatpersoner,
men hvor regninga blir betalt av NTNU. For universitetets telefoner gir
avtalen nå refusjon på 1500 kroner pr. nytt innkjøpt
apparat - det vil si gratis apparat hvis det er av de rimelige. Abonnementsavgiften
er 450 kroner året, og det vil koste kr. 1,25 pr. minutt å
ringe til en fasttelefon og kr. 0,66 å ringe til en annen mobiltelefon
med Telenor-abonnement. 0,66 blir også minuttprisen fra en av NTNUs
fasttelefoner til en Telenor mobil.
Ragnar Møller vil nå se på mulighetene
for at NTNU-ansatte også privat skal kunne få glede av avtalen.
Da tenker han i særlig grad på kjøp og bruk av mobiltelefon.
- Slikt går ikke uten videre an i staten, men vi vil vurdere muligheten
for å opprette noe som likner på et «interessekontor»,
organisert uavhengig av NTNU, sier han.