Informasjonskrisen er blitt tillitskrise
- Etter Tsjernobyl-katastrofen ville våre myndigheter verne befolkningen ved å holde tilbake informasjon, men folk ble mistenksommme og mistet tillit til myndighetene, sier medieforskeren Soilikki Vettenranta ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Formidlingen av Tsjernobyl-nyhetene var en fullkommen
fallitt i den kommunikative samhandlingen mellom myndigheter, medier og
publikum. Dette går fram av medieforskeren Soilikki Vettenrantas
avhandling for dr. polit.-graden som hun forsvarte ved Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet (NTNU) i sommer. Hun er den første medieforskeren i
Norge, som har disputert på krise- og katastrofekommunikasjon, et
forhold hun for øvrig finner merkelig med tanke på de kriser
og katastrofer vi har gjennomlevet.
- Flere faktorer ledet til den kommunikative kollapsen,
sier Vettenranta. - Blant disse var tvetydig og misvisende informasjon,
forsøk på å manipulere og hindre informasjon, moralsk
uakseptabel falskhet og løgnaktighet. Følgen ble en tillitssvikt,
og konfliktene hindrer fremdeles konstruktivt samarbeid mellom noen av
hovedaktørene.
Så krisen på nært hold
Målet for arbeidet var å undersøke hvordan 15 personer som på en eller annen måte var berørt av Tsjernobyl-ulykken, opplevde og fortolket Dagsrevyens nyheter om katastrofen ni år senere. Vettenranta valgte Dagsrevyen i NRK fordi dette var den viktigste nyhetskilden, den ble oppfattet som «Den autoriserte norske sannheten». 14 sendinger ble komprimert, slik at informantene ble presentert en 45 minutters sending. De spurte representerte tre grupper: myndigheter og eksperter, medier, og lekfolk som var spesielt utsatt under ulykken. En bakgrunn for doktorgradsarbeidet har vært Vettenrantas egne erfaringer fra Tsjernobyl-ulykken. Hun var informasjonsleder i Direktoratet for naturforvaltning og hadde ansvaret for å informere om radioaktivitet i vilt, ferskvannsfisk og vegetasjon. På nært hold så hun hvordan det oppstod en informasjonskrise mellom myndigheter, medier og publikum i 1986.
Kritikken nådde ikke fram
- Mange på mellomleder- og saksbehandlernivå
var allerede den gang kritisk til den måten informasjonen ble presentert
på av myndighetene og i mediene, sier Soilikki vettenranta. - Men
de nådde ikke fram, enten det skyldtes at de ikke våget å
uttrykke sin mening, eller at de ikke fikk gjøre det. Mange av dem
var for eksempel ikke innkalt til møtene der de kunne ha fremmet
sine synspunkter.
- Helsedirektoratet fikk kritikk?
- De mest kritiske kommentarene som kommer fram i min
avhandling, er rettet mot den daværende helsedirektør og daværende
direktør i Statens institutt for strålehygiene. Kritikken
kom også fra de underordnede. Helsedirektoratet og instituttet var
de to «skurkene». Begge disse etatene har for øvrig
skiftet navn etter Tsjernobyl, til Statens helsetilsyn og Statens strålevern.
- Norges geologiske undersøkelse stod for noe
annet?
- Ja, NGU ble oppfattet som den reddende engel som berget
situasjonen da de satte i gang målinger uten Helsedirektoratets godkjennelse.
Dermed oppstod det en betydelig konflikt mellom direktoratet og NGU. Konflik-tene
mellom Helsetilsynet, Strålevernet og NGU påvirker samarbeidet
mellom partene den dag i dag. Det som utkrystalliserer seg i avhandlingen,
er at den tillitskrisen som oppstod, ikke er forsvunnet. Personene fra
den gang sitter der ikke lenger, men i informasjonskrisen fikk både
Helsetilsynet og Strålevernet besudlet sitt renommé.
Manipulering av informasjon
- Hva bunnet krisen i?
- Mine informanter opplevde at noen av hovedaktørene
prøvde å manipulere informasjonen. Det ble blant annet diskutert
å bruke sievert i stedet for becquerel for at verdiene skulle se
mindre ut. Informantene mente også at helsedirektøren og direktøren
for Strålevernet faktisk løy. Miljøvernministeren ble
på sin side beskyldt for å hindre at informasjonen kom fram.
Det var uklarheter, som varierende opplysninger fra måned til måned
om hvilke becquerel-nivåer som var farlige. Det var sprikende informasjon
fra forskjellige myndigheter.
- Koordineringen var dårlig?
- Ja, det fantes ikke noe koordinerende organ. Det gode
som kom ut av Tsjernobyl-katastrofen, var at det ble opprettet en kriseinformasjonsenhet
i Statens informasjonstjeneste som vil komme i virksomhet ved en tilsvarende
hendelse. I prinsipp skal all informasjon kanaliseres gjennom denne enheten.
Da ulykken skjedde, hadde ikke Helsedirektoraretet en eneste informasjonsmedarbeider;
først etterpå ble det opprettet en informasjonsstilling. Informasjon
har i det hele tatt fått høyere status etter Tsjernobyl.
For ydmyke journalister
- Er det skjedd endringer i informantenes syn siden da?
- Ja, rett og slett fordi det er skjedd en endring til
det bedre innen informasjon. Det er to årsaker til dette: Myndighetene
er blitt flinkere til å informere. I dag er de mer preget av moderne
tenkning og tankene om likeverd enn for ti år siden. Den andre årsaken
er at journalistene er blitt flinkere til å presse på. Det
de spurte reagerte på i fjernsynsnyhetene, var at journalistene var
så ydmyke og slukte rått det som ble servert dem. De gravde
ikke nok, var ikke tøffe nok. I dag har de ikke en slik overdreven
respekt for myndighetene. Dessuten er det skjedd endringer i toppen; Statens
strålevern har med Ole Harbitz fått en mer offensiv direktør
som er flinkere med informasjon.
- Kan tillitskrisen bringes til opphør?
-Ja, ved å la tiden gå. Tillit og troverdighet
er nøkkelord i enhver kriseinformasjon. Mister man tillit og troverdighet
i en slik prosess, vil det ta år å gjenopprette skaden. Og
ti år er ikke nok, ser det ut til.
- Det er viktig å snakke sant?
- Det er det viktigste av alt. Hvis man ikke vet, må
man si at man ikke vet. Ikke bortforklare og gjøre kosmetiske endringer.
Folk godtar at du ikke vet, men ingen godtar at du lyver.
Direktørene mente det godt
- Hvorfor kom det hele så skjevt ut?
- Jeg tror at det var godt ment av direktørene,
men man hadde en underutviklet oppfatning av krisekommunikasjon. Man trodde
at folk kunne vernes hvis man holdt tilbake informasjon. Men det stikk
motsatte skjedde; folk ble mistenksomme og mistet tilliten til myndighetene.
Ledelsen hadde rett og slett ikke peiling på hvordan forholdet mellom
sender og mottaker fungerer.
«Kulturens minne»
Doktorgradsarbeid spenner over flere forskningsfelter.
Medievitenskapen er det vesentlige, men en del sosiologi, sosialantropologi
og filosofi kommer til. Katastrofer og katastrofekommunikasjon er et så
sammensatt emne at det ville blitt for ensidig med bare medievitenskap,
synes Vettenranta.
Hun ser på det individuelle, at menneskene er produkter
av sin kultur, sine erfaringer og sine omgivelser, og at de har forskjellig
«risikokapital»; de baserer seg på egne erfaringer, men
man kan også snakke om et «kulturens minne», som påvirker
mennesket.
- En av mine informanter snakket ikke bare om sine egne
erfaringer, men også om sin fars erfaringer fra konsentrasjonsleiren.
Dette er altså et komplekst område, ettersom også andre
katastrofer kan virke inn. Noen refererte for eksempel til Estonia-ulykken
og jordskjelvet i Kobe. Bildet fra andre ulykker kan påvirke folks
fortolkning av en bestemt situasjon. Jeg reiste med Estonia mange ganger
med min familie, den gang båten gikk mellom Finland og Sverige, og
jeg kjenner inngående hvordan båten så ut både
under og over dekk; dermed har jeg en annen holdning til ulykken enn én
som aldri har reist med båten. Også katastrofefilmer kan virke
inn på folks fortolkning. Folk kan ha samlet både sine egne
og foreldrenes erfaringer, og alt virker inn.
Nedtoning av kjønnsforskjellene
- Det dreier seg altså ikke bare om den aktuelle
krisen?
- Både myndigheter og mange forskere har konsentrert
seg om faresituasjonen her og nå, men samtidig med den umiddelbare
faren for liv og helse finnes det en underliggende angstdimensjon som nettopp
er basert på den enkeltes egne kriseerfaringer. Disse aktiviseres
under en truende ulykke.
- Er det forskjeller i kvinner og menns reaksjoner?
- Vi ser gjerne formåls- og omsorgsrasjonalitet
som to poler og tenker lett at kvinner er omsorgsrasjonelle, mens menn
er formålsrasjonelle og legger vekt på det teknisk-økonomiske.
Men i undersøkelsen fantes det også omsorgsrasjonelle menn
og formålsrasjonelle kvinner. Forskjel-len mellom kjønn ble
nedtonet i faresituasjoner.
Nesten alle som var med i undersøkelsen, mente
at en tilsvarende ulykke kan skje igjen og at man også neste gang
vil oppleve den samme somlingen, selv om tiltroen nå kanskje er blitt
noe større. Noen er skeptiske til den nye sentrale informasjonsenheten,
fordi det er «Den autoriserte sannnhet» som da vil presenteres.
Korrigerende systemer, slik som NGU under Tsjernobyl-ulykken, vil kanskje
ikke komme inn på arenaen; noen kanaler kan rett og slett bli kneblet.
Bondejente fra Österbotten
Soilikki Vettenranta har slått rot i Trondheim,
men er fremdeles finsk statsborger.
- Jeg er bondejente fra Österbotten, og vokste opp
to mil utenfor Vasa. Jeg var fantastisk privilegert som kunne studere ved
universitetet, som den første fra grenda. Men det skjedde ikke uten
kamp; det ble oppfattet som helt bortkastet at en bondejente skulle ha
akademisk utdannelse. Mine foreldre så helst at jeg gikk husflidskolen
og lærte å veve og spinne.
Som magister i journalistikk og medievitenskap arbeidet
hun blant annet som radio- og TV-journalist i Finland i fire år,
med ansvar for sosialpolitiske programmer, før veien gikk til Direktoratet
for naturforvaltning i Trondheim.
Og ble hun ikke vevende bondekone på nabogården,
så har hun da hendene fulle ved NTNU, der hun nå arbeider som
førsteamanuensis i mediepedagogikk ved Pedagogisk institutt, med
skarpt øye for retten og vrangen på informasjonens vev.