Professor Svein Sigmond ved NTNU er fortvilet over
de elendige fysikkunnskapene elevene har fra den videregående skolen.
Nylig strøk 108 av 166 oppmeldte studenter på en eksamen.
- Den videregående skolen har med sin fysikk-
og matematikkundervisning bedratt elevene til å tro at fagene kan
forstås uten trening i bruken av fagenes elementære verktøy.
Vi trenger et halvt år ekstra for å gi studentene det samme
grunnlaget som de hadde med seg fra gymnaset for tretti år siden,
sier Sigmond.
Professor Svein Sigmond ved Fakultet for fysikk, informatikk
og matematikk mener at besvarelsene viser at ungdommene fra den videregående
skolen i dag har store vansker med å overføre et problem til
matematisk form - noe som er nødvendig for å løse problemer.
Kravene til absolutte kunnskaper har stadig blitt svekket. I matematikk,
etter Reform 94, har opplæring og trening i regning med symboler
(algebra) blitt sterkt nedprioritert til fordel for direkte løsninger
av små tallproblemer med grafisk kalkulator. Fysikklærerne
i den videregående skolen er oppmerksomme på problemene, men
de er styrt av departementets eksamensoppgaver.
- Kravene innen naturforskning, medisin og ingeniørvitenskap
er absolutte, og ikke styrbare fra utdanningsteoretikere i et departement
NTNU kan ikke nøye seg med å bringe sine studenter opp på
et nivå som bare er godt relativt til beskrivende eksamensoppgaver.
Norge har ikke råd til flere Sleipner-ulykker, og folk har ikke helse
til å bli operert av en kirurg som bare har et «helhetssyn»
på menneskekroppen, sier Sigmond.
Kompletteringskurs
For at en ungdom i det hele tatt skal kunne få studere
et av ingeniørfagene ved NTNU, kreves en del grunnleggende kunnskaper.
Undervisningen på det gamle NTH forutsetter at studenten har full
fordypning i matematikk, full fordypning i kjemi og full fordypning i fysikk
fra videregående skole. Likevel er det mulig å komme inn uten
full fordypning i kjemi eller fysikk, men da må man ta et kompletteringskurs
i fysikk eller kjemi, som bringer kunnskapene opp til tilsvarende full
fordypning, nemlig det som kalles 3 KJ og 3 FY. Begge kursene varer 14
dager i august, og går samtidig, noe som i praksis betyr at man må
ha hatt full fordypning i alle fall ett av fagene. Kursene er intensive,
men professor Sigmond mener at man med et grunnlag fra videregående
kalt 3 KJ og 3 FY skal kunne greie eksamen etter to uker.
Stor strykprosent
Men så enkelt var det altså ikke. Datamaskinene
på NTNU ser hvilken utdanning elevene har, og 244 ferske studenter
manglet fordypning i fysikk. Disse ble derfor automatisk oppmeldt til kompletteringskurset
og til eksamen. Av de 244 var det 78 som ikke møtte til eksamen.
Noen få av de som møtte til den fire timer lange prøven,
leverte blanke ark, og enkelte forsto ikke spørsmålene og
svarte helt i ørska.
Da sensuren falt, viste det seg at hele 108 av de 166
frammøtte hadde strøket - dette til tross for at kravet var
å svare riktig på bare seks av 17 oppgaver.
- Når vi begynte å dukke ned i besvarelsene,
så vi hvor ille det egentlig var, og vi bestemte oss for å
sensurere med vanlig karaktergiving, altså ikke bare bestått
eller ikke bestått. Med så katastrofale resultater trengte
vi å kjenne hele karakterfordelingen, for å kunne vurdere hva
som svikter og hvordan det kan rettes opp, forteller Sigmond.
-Grensen for stryk ligger på 4,25. Gjennomsnittet
av alle besvarelsene - medregnet de som sto - var på 4,5. Man kan
på en måte si at hele kullet strøk på snittet.
Fortsetter likevel
Kompletteringskursene er en del av den obligatoriske
undervisningen ved NTNU. I praksis har det imidlertid liten betydning om
man står til kompletteringskursets eksamen. Studentene er allerede
tatt opp ved NTNU, og kan fortsette å studere videre. Det som bekymrer
fysikkveteranen Sigmond, er skoleverkets avslappede holdning til faktiske
kunnskaper - til kunnskaper som skal være basisgrunnlaget for videre
høyere utdanning.
- Det virker som om stoffet i den videregående
skolen for all del skal gjøres spennende og at dette har høyeste
prioritet. Pugging og repetisjon, drilling slik at stoffet sitter, er noe
man skal ha seg frabedt. Jeg har prøvd 30 år gamle oppgaver
under øvinger i grunnleggende fysikkfag på ferske studenter,
og det er helt åpenbart at ungdommene i dag kan mindre elementær
fysikk enn før. Dette bør bekymre de som legger opp undervisningen
i den videregående skolen. Ingeniører kan ikke nøye
seg med å « forstå de store sammenhenger», synes,
mene og tro. Ingeniører skal vite, sier Svein Sigmond.
Norsk fysikklærerforening:
- Tidene har endret seg
Anders Isnes er leder i Norsk fysikklærerforening
og styrer ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved
Universitetet i Oslo. Han er også en av forfatterne av lærebøkene
i fysikk, som brukes i den videregående skolen. Isnes mener at professor
Svein Sigmond har et poeng i sin kritikk, men at det finnes forklaringer
på hvorfor det har oppstått et gap mellom skolen og universitetet:
- For 30 år siden var gymnaset en utvalgsskole,
der de som gikk reallinja hadde matematikk og fysikk som spesialiteter.
Det var bare naturlig at disse fordypet seg, og hadde en god del av grunnkunnskapene
inne når de begynte på f.eks. NTH. Videregående skoler
skapte kompetanse til videregående studier. I dag er gymnaset - eller
den videregående skolen - en mer allmenndannende skole. Det samme
gjelder fysikk som har blitt et mer allmenndannende fag. Det er ikke så
mye «matematisering» av fysikken som det engang var, og dette
forklarer noe av problemet. Dagens studenter opplever «matematiseringen»
av fysikken som et problem.
- Men de ferske studentene får et kompletteringskurs,
og langt over halvparten stryker. Hvordan forklarer du det?
- Fordypningsfaget i fysikk, det vi kaller 3 FY, er et
modningskurs i sisteåret i den videregående skolen som elevene
bruker tid på.14 dager - som NTNU tilbyr - er kanskje for kort og
intenst til at de nye studentene greier å få med seg innholdet.
Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever som
vitterlig har fordypet seg i 3 FY, er blant de beste. Dette hører
også med i bildet, mener leder i Norsk fysikklærerforening,
Anders Isnes.