I dagens situasjon er universitetene utsatt for press
fra en rekke hold; forskningsfinansieringen svikter, studentenes studiefinansiering
svikter, og lønns- og arbeidsforhold gjør det stadig mindre
attraktivt å velge en akademisk karriere.
I slike tider vokser lett troen på et sterkt og
målrettet styringssystem, og mange tror at løsningen ligger
i å kopiere beslutningsprosedyrer etter en industriell konsernmodell.
Dette er ikke noe særnorsk fenomen; det eneste særnorske ligger
i at nasjonale utspill gjerne kommer 5-10 år etter tilsvarende utspill
i omverdenen.
Det hevdes at dette er styringsmodellen for amerikanske
universiteter, og at vi trenger en slik modell for å kunne framstå
som et konkurransedyktig universitet.
De av oss som har innsikt i det amerikanske universitetssystem,
vet imidlertid at det ofte er preget av et byråkrati og indre konflikter
som langt overgår det som vi kjenner her ved NTNU. Ek-sempelvis medførte
innføringen av et styringssystem etter konsernmodell ved Cali-fornia
State University for noen år siden at fakultetsmedlemmene organiserte
seg i «unions» for å kunne bli hørt, og det er
en kontinuerlig pågående uforsonlig debatt om å erstatte
det tradisjonelle «tenure» prinsipp for den vitenskapelig stab
med åremålskontrakter.
Til tross for dette klarer allikevel mange av disse universitetene
fortsatt å oppvise en innovativ profil. Vi må imidlertid ikke
glemme at amerikanske elite-universiteter henter sine økonomiske
og intellektuelle ressurser fra en nasjonal basis som er minst 50 ganger
så stor som den norske, og at deres vitenskapelige plattform også
i stor grad er basert på import av intellekt fra andre verdensdeler.
I Norge har vi hatt en lang tradisjon for å ta
omhyggelig vare på vårt meget begrensede, og derfor dyrebare,
nasjonale intellekt. Denne tradisjon er gjenspeilt i prinsippet om gratis
utdannelse på alle nivå; det er optimalt for samfunnet å
ta vare på intellekt uavhengig av den enkeltes sosiale og økonomiske
bakgrunn.
Med en utdanningsfilosofi basert på slike rekrutteringsprinsipper
kombinert med akademisk frihet, har vi oppnådd et universitetssystem
med en vitenskapelig stab som har vært i stand til å kommunisere
som likemenn med kolleger ved universiteter verden over. Og det er nettopp
denne kommunikasjon som har gjort oss i stand til å identifisere
og overføre informasjon og kunnskap om fremtidig teknologi og utvikling
til det norske samfunn.
Og dette er en ganske annen og mer verdifull informasjon
enn den vi får når vi banker på dørene hos de
internasjonale konserns salgskontorer for å handle utstyr for våre
oljekroner (så lenge vi har noen igjen).
Den akademiske frihet er selve grunnlaget for forskerens
lojalitet overfor sitt fag, og denne har igjen blitt videreført
til en lojalitet ovenfor institusjonen.
Denne lojaliteten representerer et aktivum som går
langt utover hva som kan innhentes gjennom styrte arbeidsplaner, fagevalueringer
eller 37.5 timers arbeidsdag.
Hva innebærer så den akademiske frihet?
«... the freedom of teachers and students to teach,
study, and pursue knowledge and research without unreasonable interference
or restriction from law, institutional regulations, or public pressure.
Its basic elements include the freedom of teachers to inquire into any
subject that evokes their intellectual concern; to present their findings
to their students, colleagues, and others; to publish their data and conclusions
without control or censorship; and to teach in the manner they consider
professionally appropriate. For students, the basic elements include the
freedom to study subjects that concern them and to form conclusions for
themselves and express their opinions.
According to its proponents, the justification for academic
freedom thus defined lies not in the comfort or convenience
of teachers and students but in the benefits to society; i.e., the long-term
interests of a society are best served when the educational process leads
to the advancement of knowledge, and knowledge is best advanced when inquiry
is free from restraints by the state, by the church or other institutions,
or by special-interest groups.»
«Academic freedom is liable to contract in times of war, economic depression, or political instability.»
Hvorfor kan da ikke universitetene fungere like bra eller
bedre etter en konsernmodell, hvor en sterk og handlekraftig liten styringsgruppe
trekker opp retningslinjene? Hvorfor er et fåpersonsstyre, et oligarki,
uønsket i universitetssammenheng?
Det er sagt om sosiologen og økonomen Robert
Michels' analyse av byråkrati og oligarki*:
«Michels was one of the first theorists who tried
systematically to link increasing bureaucratization with the oligarchic
tendencies in modern society. He focussed his attention primarily on the
internal political structure of large-scale organizations. His main thesis,
the famous «iron law of oligarchy,» postulates that with the
increasing complexity and bureaucratization of modern organizations all
power is concentrated at the top, in the hands of an organizational elite
that rules in a dictatorial manner. This is so even if oligarchy, as in
the German Socialist party, which he extensively studied, runs against
the ideals and intentions of both rulers and ruled.
In fact, the increasing size of modern organizations
and the increasing complexity of the problems with which they have to
deal makes technically impossible the participation of the rank and file
in the making of decisions. Moreover, given the ensuing apathy of the members
and the increasing concentration of the means of communication at the top,
the power position of the leader becomes impregnable.
Finally, for Michels, organizational oligarchy brings
societal oligarchy. If the political systems of such voluntary organizations
as trade unions and political parties cannot work democratically, then
the democratic institutions of the whole society are undermined at their
very roots. Indeed, a society dominated by large-scale oligarchic organizations
eventually develops an oligarchic political regime.»
Samfunnet kan tåle at industrien eksperimenterer med konsernmodeller; det er ikke nødvendigvis noen nasjonal katastrofe dersom feildisponeringer får konsern til å vakle. Man kan lett skifte ut toppledelsen (spesielt hvis fallskjermen er god), og det tar vanligvis ikke alt for lang tid å bygge opp noe nytt igjen.
Men vårt universitetssystem er i en helt annen situasjon;
universitetet er selve kuvøsen for vårt nasjonale intellekt.
En ødeleggelse av undervisningssystemet vil derfor
medføre dyptgripende skader såvel på fremtidens næringsliv
som på samfunnet forøvrig, og det kan lett ta en generasjon
å bygge opp igjen