NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Teknisk ansvarlig:
Kenneth Aar

Tatt på fersken

- Vi hadde en vanskelig jobb med å spore ham opp. Han var god til å skjule sine spor, sier seksjonsleder Odd Knudsen ved SVT.

En dag i mai i fjor gikk en alarm hos de dataansvarlige ved SVT-fakultetet på Dragvoll: Noen gjorde noe de ikke hadde lov til i en av datasalene. Hva det var som 'trigget' alarmen vil ikke Knudsen si noe om. Det er å betrakte som en yrkeshemmelighet.

- Da vi gikk i gjennom innholdet i maskinene, tok det en viss tid før vi oppdaget hva som hadde skjedd. Vedkommende gjorde en god jobb i å skjule sine spor, sier han.

Datamaskina det var snakk om, var rigget opp til å distribuere salg av piratkopiert programvare. Kundene befant seg over hele kloden. Datakonsulentene gjorde store øyne da de logget seg inn på trafikken til og fra PC'en. Lisensiert programvare, i første rekke grafisk rettet av typen Photoshop og Autocad, ble lastet ned av brukere fra nær og fjern.

- Maskinen var satt opp med en annen IP-port, slik at man måtte ha portens login og passord for å få adgang, sier Knutsen.

PC'en kunne brukes på vanlig måte av andre, intetanende studenter. Det eneste merkbare var at den gikk litt tregere enn de øvrige. Programvaren som tok seg av nettleveransene, en såkalt FTP-sender, lastes fritt ned fra nettet. Det heter Serv-U.

- Den eneste måten man kunne merke noe på skjermbildet til den aktuelle maskinen, er at det kommer til syne en liten grønn «U» nederst til høyre på statuslinja.

Havnet i knipe

Det var Knudsen som ledet arbeidet med å spore opp programvare-piraten. Da de tok ned systemet, koplet av maskinen og tømte den for innhold, havnet piraten i en knipe: Mange hadde betalt for å laste ned programvare som de nå var utestengt fra. Han fikk ventelig en rad sure telefoner, sier Knudsen.

- Det førte til at han måtte tilbake for å reinstallere opplegget sitt - før vi i neste omgang rigget det ned igjen.

Piraten forbedret metodene sine etter hvert. Han tok i bruk såkalte Zipdrives for å gjøre innlastinga av operativsystemet sitt raskere: Han måtte unngå å påkalle mistanke fra øvrige PC-brukere i datasalene. Dette fortsatte i noen omganger, før det lyktes Knudsen og hans kolleger å spore ham opp.

- Det vi tok ham på, var at han måtte logge seg på maskinen fra sin hjemme-PC. For å gjøre det, må man oppgi sin IP-adresse til nettleverandøren, som i dette tilfelle var Telenor Nextel. Dette nektet Telenor å gjøre.

- Hvordan greide dere å avdekke identiteten hans?

- Vi har våre metoder. Mer vil jeg ikke si.

Ikke student

Det viste seg at piraten hadde medhjelpere. Hovedmannen selv var verken student eller ansatt. Han hadde skaffet seg adgang til datasalene ved å låne adgangskort, bruker-ID og passord fra en venn, som igjen hadde lånt det av sin samboer, som var student.

- Men det er mange som synes det er positivt at noen sprer dyr, lisensbelagt programvare 'ut til folket.' Det er blitt dyrt for unge databrukere med lite penger å få tak i interessant programvare på legalt vis. Kan det ikke tenkes at slike, «IT-verdenens Robin Hood'er,» ser idealistisk på sin egen virksomhet?

- Det tror jeg neppe. Vedkommende tok betaling. Han markedsførte sine tjenester via ulike IRC-sider (IRC står for Inter Relay Chat). Vi fant programvare til programpakker som koster over 30.000 kroner i utsalg inne på maskinen. Den fylte tre hele CD-er - i pakket tilstand - som vi ovberleverte politiet. Det er ikke mye idealisme involvert i dette, fremholder Odd Knudsen..

TORE OKSHOLEN

Les mer om denne saken: