Da Gløshaugen var verdens nordligste
flyplass
Det er ett år siden Kong Haakon foretok den høytidelige
åpning av Norges tekniske høgskole, to år siden
Louis Blériot som førstemann fløy over over
den engelske kanal og bare sju år siden brødrene
Wright innledet den moderne flyvningens historie med "Flyer
1" på en sandstrand i North Carolina.

Dette bildet viser norsk flyhistorie. 2. oktober 1911 fanger fotograf
Schrøder inn flyet til den svenske baron Cederström
like etter at det har tatt av fra Gløshaugen. Den første
flytur i midt-Norge er et faktum.
Kaster sitroner. På den åpne sletta bak Hovedbygningen
har en stor menneskemengde samlet seg. Dagsposten og de andre
Trondheimsavisene har i flere dager hatt store oppslag om flygerbaronen,
og trikken kjører med røde vimpler for å markere
oppvisningsdagen. Underoffisersskolen er utkommandert som bakkemannskap
på den provisoriske flyplassen. Soldatenes viktigste oppgave
er å holde igjen flyet når baronen starter motoren.
På en gitt ordre slipper de, og dermed fyker det spinkle
Blériot monoplanet "Nordstjernen" slingrende
bortover gressletta, og stiger opp i lufta.
Flyturen varer i hele 20 minutter. Baronen flyr rundt Munkholmen,
Domkirka og Kristiansten. Over festningen kaster han ned seks
sitroner, etter eget utsagn for å demonstrere hvor virkningsfullt
en flyvemaskin kan benyttes i krig for å sende bomber over
fienden. Senere er det ikke alle tilskuere som er like begeistret
for akkurat det innfallet. Seks år etter unionsoppløsningen
tar mange militære det som en fornærmelse at en svenske
tillater seg å bombardere en norsk befestning med flybåren
frukt. Men det skal gå enda ett år før en gruppe
norske offiserer får samlet inn penger til å kjøpe
inn det første norske flyet. Merkelig nok er det mannskapet
på Norges første undervannsbåt, "Kobben",
som tar initiativet og sender ubåtens nestkommenderende
til flyveropplæring i Tyskland.
Kavaler i skinndress. Men der og da, når Cederström
lander på Gløshaugen lufthavn, blir han møtt
av en jublende menneskemengde. Samme kveld arrangerer høgskolestudentene
stort festmøte og høytidelige taler i Samfundet,
med påfølgende fest for 75 personer i "Håndverkeren".
Utpå natten underholder baronen selv forsamlingen med visesang
og luttspill (!). Kl. 04 om morgenen blir svensken plassert i
en hestevogn som studentene selv trekker til Britannia. Inn i
hotellet blir Cederström og frue båret på gullstol.
Flyturen var en sensasjon i byen, men mange tilskuere var nok
like fascinert av flygeren i hans tettsittende skinndrakt, som
av flyet og flyturen. Ett år tidligere, høsten 1910,
hadde baronen besøkt Kristiania og utført den første
flyvning på norsk jord. Avisa Tidens Tegn beskrev den gang
hans ankomst til hovedstaden slik: "Flyverbaronen, det er
adelsmannen, sportsmannen og eventyreren på en gang. Og
baronens utseende svarer til hans klingende tittel. Han er ulastelig
kavalér og forfriskende freidig. At snitt og farve på
hans klær er førsterangs...". Norgeshistoriens
første flytur foregikk 14. oktober 1910 fra Etterstadsletta
og ble bivånet av 30.000 tilskuere.
Første over Mjøsa. Året etter kommer
baronen altså tilbake til Norge og foretar, i regi av avisa
Tidens Tegn, oppvisninger tre steder. Han gjennomfører
den første luftbårne krysning av Mjøsa fra
Gjøvik til Hamar. I tillegg besøker han Bergen og
altså Trondheim.
Cederströms flyvning over stiftsstaden ble for tusener av
trondhjemmere det første møtet med en ny tidsepoke.
Herfra gikk den flytekniske utvikling i et rasende tempo. Tre
år etter turen over Trondheim foretok Tryggve Gran den første
krysning av Nordsjøen. I likhet med Cederström sverget
han også til fly fra den franske fabrikken Blériot.
Samme år bryter første verdenskrig ut, og etter hvert
får verden en anelse om hvilken militær betydning
den nye oppfinnelsen kan få. Tiden for uskyldig sitronkasting
var for alltid over. Men faktisk må vi vente til det siste
krigsåret, 1918, før den første flytur mellom
Kristiania og Trondheim blir gjennomført. Flygeren gikk
riktignok tom for bensin slik at han måtte nødlande
og overnatte i Ytre Rendal. Men dagen etter fortsatte han og kom
trygt frem til Trondheim.
Mannen bak den historiske flyturen fra Gløshaugen i 1911,
baron Carl Cederström, fikk i likhet med mange av sin aviatiker-kolleger
fra pionertiden ikke noe langt liv. Flygerbaronen, som også
regnes som Sveriges første flyger, styrtet og ble drept
da han sommeren 1918 kom inn i et tåkebelte på en
tur over Østersjøen fra Sverige til Finland.
Av Jan Erik Kaarø
Hovedkilder:
"På vingene over Norge", av Torleif Lindtveit
og Gunnar Thoresen, Grøndahl 1980.
"Husker du..? Gamle trondhjemmere forteller", av Esther
Nordmark, Strindheim Trykkeris forlag 1989.
"Studentersamfundet i Trondhjem gjennem 25 år",
Nasjonalforlaget, 1935.
|