NTNU i RIT 2000:
Et spørsmål om integrering
Mye er ennå uavklart når det gjelder NTNUs rolle i RIT
2000. Mye kan skje i den omfattende prosessen fram mot år 2010 da
det nye og foreløpig navnløse sykehuset antas å bli
ferdig.
Tegnet kart over det nye RiT 2000
RIT 2000 blir utvilsomt en spennende undervisnings- og forskningsarena
for hele NTNU. Som det står i sykehusets overordnede strategi- og
virksomhetsplan for 1999: «RiT skal som universitetsklinikk, i samarbeid
med Det medisinske fakultetet og øvrige enheter ved NTNU, identifisere
og utvikle forskningsområder på et høyt, nasjonalt og
internasjonalt nivå». Stikkordene er tverrfaglighet og integrering.
Trondheimsstudentene gis her en unik mulighet til å ta sin utdanning
ved en moderne universitetsklinikk som er langt framme innen medisinsk,
teknisk og sosialmedisinsk forskning. Men hvordan skal integreringen og
utvidingen av samarbeidet skje i praksis i RIT 2000 prosjektet? Framdriften
av prosjektet er uklar: Styringsstrukturen er under reorganisering og staten
og fylkeskommunen har mange runder å gå før arealrammene
og finansieringen er i havn.
Universitetsklinikken
Regionsykehuset i Trondheim (RiT), Sør-Trøndelag psykiatriske
sykehus og Det medisinske fakultetet (DMF) utgjør til sammen Universitetsklinikken
i Trondheim. Ut over pasientbehandlingen vil sykehuset i tillegg til spesialutdanning
for leger kunne tilby forsknings- og undervisningsoppgaver for DMF, Høgskolen
i Sør-Trøndelag (HiST), NTNU og Idrettshøgskolen.
Ved universitetsklinikken, som lenge har hatt et betydelig behov for
renovering og oppgradering, er pasientrettet arbeid, forskning og undervisning
integrerte deler av den samlede virksomheten, oppgaver som er gjensidig
avhengige av hverandre. Sykehusets hovedoppgaver, behandling, forskning
og undervisning, vil gjennom sentermodellen i det nye sykehuset bli integrert
på en måte som stimulerer til utvikling og samarbeid. Til sammenlikning
har Det medisinske fakultetet ved Universitetet i Tromsø egne arealer
som er atskilt fra sykehuset. Inndelingen i mindre enheter vil gjøre
målsettingen om pasienten i fokus enklere. For forskningen og undervisningen
er fordelene ved sentermodellen udiskutable. Disse aktivitetene vil utgjøre
nesten halvparten av totalarealet ved RIT 2000.
Avklarte NTNU-areal
Det nye universitetssykehuset blir som kjent både større
og dyrere enn planlagt. Det forhandles nå om en økning i bruttoarealet
på 28 000 m2, fra 167 500 m2 til 195 500 m2.
(Dette vil bli avgjort i det Universitetsavisa går i trykken.) Det
har vært og er fortsatt en slåsskamp om kvadratmeterne. NTNUs
areal på 51 300 m2 er derimot allerede godkjent av Kirke,
utdannings- og forskningsdepartementet etter standard krav om dimensjonering
i forhold til studenttall. Ved etableringen i 1975 omfattet medisinerutdanningen
ved RiT kun den kliniske delen. Først i 1993 fikk man et komplett
studium med til sammen 200 medisinerstudenter i Trondheim. I år er
det rundt 400, og når RiT står ferdig, anslås antallet
ved fakultetet å ha kommet opp i 720 studenter. I tillegg kommer
studenter fra andre deler av NTNU og HiST, slik at det samlede studentantallet
i 2009 vil være rundt 1 650. I Det første opptaket av 120
studenter årlig kan i beste fall skje i 2004, i verste fall noen
år senere.
Selv om RiT og NTNU vil ha fellesarealer som poliklinikker og øvelsesrom
for studentene, er det meste av plassen rene NTNU-arealer. DMF leier i
dag et areal på 7 000 m2 på sykehusområdet
og har et tilsvarende areal til disposisjon ved Medisinsk Teknisk Senter.
Dette omfatter arealer til både undervisnings- og forskningsformål.
Leiearealenes størrelse og beliggenhet i dag anses ikke som optimale.
Endret sykehusstruktur = endret instituttstruktur
Det medisinske fakultetet har allerede endret instituttstruktur og følger
nå sentermodellen og er organisert i såkalte organblokker.
Også undervisningsplanen er inndelt etter organområdene. Undervisningen
blir dermed, i likhet med servicefunksjoner som røntgen og anestesi,
desentralisert.
Med sitt oversiktlige kvartalsmønster vil det nye universitetssykehuset
framstå som en helhetlig medisinsk bydel med menneskelig nærhet
og avansert medisinsk behandling og forskning som sentrale stikkord. I
hvert kvartal vil det bygges ett klinisk senter (til sammen sju) hvor pasientene
kan komme direkte dit de behandles, og i minst mulig grad flyttes rundt.
Hvert senter vil i stor grad være selvforsynt med støttetjenester,
inneholde sengeenheter, poliklinikker og dagbehandlingsenheter og operasjonsenheter.
Sentrene blir bundet sammen av et gangbrosystem, og tanken er at det
er helsepersonellet som vil bli de flittigste brukerne av disse gjennomsiktige
tunnelene slik at pasientene kan være mest mulig i ro. Studentene
vil nemlig ha tilholdssted i ei blokk om gangen, med teori og praksis med
pasienteksempler i samme miljø. NTNUs arealer inneholder auditorier,
grupperom for problembasert læring, PC-studieplasser og lesesal.
I første til fjerde studieår, hvor bruken av Universitetssykehuset
er på sitt mest intense, vil studentene stort sett kunne forholde
seg til ett bygg om gangen i perioder på ett semester.
Parallelle organisasjoner
Studiemodellen ved DMF, problembasert læring (PBL), skal styrke
studentenes faglige trygghet i møte med pasientene og sikre deres
praktiske utøvelse av faget under kyndig veiledning. Modellen baserer
seg på større integrasjon mellom de såkalte basalfagene
og klinikk. Man tror at sentermodellen vil underbygge og forsterke denne
læringsmodellen og lette det organisatoriske samarbeidet mellom universitetet
og sykehuset.
Sentrene vil bli tilført ressurser fra medisinske servicefunksjoner
som røntgen, anestesi og intensiv. Hvert senter vil ha to parallelle
organisasjoner: Sykehusenheten ledet av en senterdirektør og et
institutt ledet av en instituttleder. I likhet med hele NTNU er disse instituttene
nå i ferd med utvikle strategiplaner for framtidig drift. Integreringen
vil blant annet bestå i flere kombinerte stillinger mellom de to
enhetene, delvis felles utstyr og integrerte arealer.
Det omfattende samarbeidet (om utstyr, lokaler og lærerkrefter)
som eksisterer mellom RiT, DMF og de helsefaglige studieretningene ved
HiST, vil bli styrket innenfor RIT 2000.
Med unike fagkombinasjoner forventes det unike forskningsstrategier,
noe man ser tegn til allerede i dag. I tillegg til selve plan- og byggeprosessen,
vil et nytt universitetssykehus være en ypperlig mulighet til å
utvide de tverrfaglige aktivitetene mellom NTNU-miljøene.
Teknologisk profil
Gjennom samarbeidet med de teknologiske fagmiljøet ved NTNU og
Sintef skal Universitetsklinikken i Trondheim videreutvikle sin teknologiske
profil og bli selve senteret for medisinteknisk forskning i Norge. Det
satses friskt på å legge forholdene bedre til rette for at
studenter fra andre deler av NTNU får undervisning eller gjennomført
forskning ved universitetsklinikken. I tillegg til å drive «vanlig»
forskning skal universitetsklinikken også styrke sin teknologiske
profil gjennom satsing på forskning i grenselandet mellom medisin
og teknologi. Dette er i tråd med NTNUs profil med vekt på
å stimulere tverrfaglige prosjekter innen utdanning og forskning.
Det er ofte i dette grenselandet at det skjer gjennombrudd innen medisinsk
teknologi og behandling. Et eksempel på dette er trondheimsmiljøets
utvikling av tredimensjonale ultralydteknikker. Integrering av NTNUs forskning
i det kliniske miljøet ved universitetssykehuset er en viktig forutsetning
for lignende prosjekter i framtida.
I utviklingsplanen for RIT 2000 understrekes betydningen av at RIT 2000
blir «et laboratorium for kompetanseutvikling og utprøving
av organisasjonsmodeller, tjenester og produkter for sykehus i samarbeid
med forskningsinstitusjoner og næringsliv. Et mål for prosjektet
RIT 2000 er ifølge den samme planen en etablering av et nettverk
med nasjonale aktører i samarbeid med RIT og forsknings- og undervisningsmiljøene
ved NTNU og Sintef.
TEKST: NORA SITTER
|