Umiddelbart etter at det nåværende Kollegium var på plass i mai 1996, innledet det en diskusjon med sikte på å avklare NTNUs egenart og rolle som grunnlag for planlegging av universitetets utvikling fremover. Det fundament vi sto på, i tillegg til den kompetanse og tradisjoner vi har i våre fagmiljøer, var de ambisjoner Stortinget målbar ved opprettelsen av NTNU, Underdalutvalgets innstilling og de ti punkter vårt eget charterutvalg hadde enes om. Høsten 1996 ble det satt i gang en prosess med sikte på å gi overordnede mål for NTNU, formulere en felles visjon og klargjøre de grunnleggende verdier NTNU skulle bygge på. Det var en viss skepsis til dette arbeidet, spesielt ambisjonen om en kortfattet samlende visjonsbeskrivelse. Kollegiet nøyde seg derfor med å konkludere prosessen ved å vedta et strategisk grunnlagsdokument for NTNU, hvor det bl.a. ble formulert fem hovedmål. De tre første av disse var:
* NTNU skal ha et bredt fagtilbud og preges av kvalitet etter internasjonale kriterier i alle deler av virksomheten;
* NTNU skal være et internasjonalt ledende universitet innenfor sitt hovedområde - teknisk-naturvitenskapelig forskning og utdanning;
* NTNU skal være et foregangsuniversitet når det gjelder samspill og samarbeid på tvers av disiplingrenser.
Som mål tjente de til å forsikre at tradisjonene ved AVH og NTH ville bli videreført, samtidig som det tredje peker på den nye oppgave NTNU hadde fått i å utvikle tverrfaglig virksomhet. Målene, selv om de er retningsgivende, er imidlertid svært generelle og må gis en tolkning og konkretisering, både for å være trover-dige og for å kunne gi grunnlag for satsinger og prioriteringer. Siden årsskiftet har tre arbeidsgrupper arbeidet med hvorledes disse målene kan gis et klarere meningsinnhold. Formuleringen «bredt fagtilbud» kan ikke bety at vi skal ha alle fag og disipliner, og vi kan heller ikke være «ledende» innenfor alle teknisk-naturvitenskapelige disipliner. Forestilling-en om tverrfaglighet er populær, men det er mange ulike oppfatninger av hva det egentlig innebærer. Kanskje bør vi leve med flere tolkninger av begrepet. Men da må vi være bevisste på det.
Vi opererer heller ikke i et vakuum, vi er avhengig av våre omgivelser og den utvikling som skjer rundt oss. Derfor har en fjerde gruppe arbeidet med et overordnet prosjekt «NTNU i det norske samfunnet - Scenarier og strategiske utfordringer mot 2010». Her ser vi på de ytre rammebetingelser og mulige utviklingstendenser. Rapporten fra de fire prosjektene er nå ferdigstilt og tilgjengelig. De vil danne grunnlaget for Kollegiets strategiseminar i slutten av august. Kollegiet vil bearbeide disse til et felles strategidokument som til høsten vil bli sendt på intern høring. I prosessen har vi bedt om foreløpige kommentarer fra fakultetene. Siktemålet er i løpet av året å få vedtatt et nytt strategisk grunnlagsdokument som mer konkret klargjør NTNUs rolle og oppgave, og staker ut retningen fremover.
I mellomtiden har vi sommeren, og jeg ønsker alle en god sommer!