Ikke helt på nett
NTNU er Norges nest største universitet. Likevel seiler
andre universitet og en rekke høgskoler foran i det å
tilby fag over nett.
Seksjonsleder Jan Tore Gjendem samarbeider med
Berit Danielsen Løvås som har ansvaret med å
hjelpe fagmiljøer med å få fram kurs innen
IKT og læring. Medierommet på Gløshaugen står
til disposisjon for fagmiljøene.
Mens Universitetet i Bergen tilbyr flere grunnfag og 142 vekttall,
tilbyr NTNU kun ett grunnfag og 47 vekttall av de i alt 542 vekttallene
Nettverksuniversitetet(NVU) tilbyr .
«NTNU har ikke kommet
særlig
langt når det gjelder å
bruke
nettverket som formidlingskanal.»
(Kjell Atle Halvorsen)
- Det er forbausende at NTNU er så skralt markert på
Nettverksuniversitetet, sier Kjell Atle Halvorsen. Han er daglig
leder for Nettverksuniversitetet som er en markedsførings-
og distribusjonskanal for internettbaserte etter- og videreutdanningstilbud.
Halvorsen sitter med det inntrykket at NTNU ikke helt har bestemt
seg for hva det skal bruke Nettverksuniversitetet til.
- NTNU har ikke kommet særlig langt når det gjelder
å bruke nettverket som formidlingskanal, sier Halvorsen.
Selv har han sitt tilholdssted ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
og viser til at flere av høgskolene er langt bedre enn
NTNU når det gjelder å formidle fag via Nettverksuniversitetet.
Kompetanse på ett sted
- Vi er med, og de andre er ikke så mye lengre framme enn
oss. Når tallene fra NVU viser så store forskjeller,
er det på grunn av at medlemsinstitusjonene satser forskjellig.
NTNU er langt på vei til å bygge opp en infrastruktur
for å få fagmiljøene til å tenke nettundervisning
i tillegg til den ordinære undervisningen. Tidligere har
nettbasert undervisning blitt tilrettelagt av enkeltpersoner.
Nå prøver vi å systematisere det. Jeg tror
NTNU vil få en voldsom økning når det gjelder
å tilby nettbasert undervisning, sier Jan Tore Gjendem,
seksjonssjef ved Studieavdelingen. Han tar kritikken til Kjell
Atle Halvorsen med knusende ro i trygg forvissning om at både
den femårige handlingsplanen for etter- og videreutdanning
ved NTNU, og Kollegiets vedtak i mai møte om IKT som ett
av fem satsingsfelt ved NTNU, tar for seg IKT og læring
som et hovedtema.
Støtte til fagmiljøene
Jan Tore Gjendem forteller at de er midt inne i en prosess hvor
de er i ferd med å bygge opp støttefunksjoner til
fagmiljøer som vil i gang med nettbasert undervisning.
- Vår oppgave ved Studieavdelingen vil være å
bygge opp service- og støttefunksjoner samt skape arenaer
hvor fagmiljøer og kontaktpersoner kan møtes. Vi
må legge forholdene til rette slik at fagmiljøene
kan se på etter- og videreutdanning og nettbasert læring
som en del av sin undervisningsstrategi, sier Gjendem.
- Så det finnes ingen overordnet strategi ut over det å
legge til rette for at fagmiljøene skal ta initiativ?
- Jo, gjennom de to nevnte Kollegievedtak viser NTNU at det har
et overordnet mål om å bli ledende innen etter- og
videreutdanning og nettbasert undervisning. I tillegg har NTNU
en egen handlingsplan for etter- og videreutdanning. Med bakgrunn
i denne har vi blant annet kjøpt en server som skal fylles
med de ulike typer verktøy man kan bruke til forskjellige
typer av nettbasert undervisning. I tillegg eksisterer det et
eget kursopplegg og gjennom Studieavelingen tilbyr vi arbeidshjelp.
Det er likevel opp til det enkelte fagmiljø å vurdere
på hvilken måte fagene skal formidles via nett, og
om de ønsker å benytte seg av de gjeldende tilbud,
sier Gjendem.
Fag i cyberspace
Til nå har oppkomsten av nettbaserte fag vært
en tilfeldig affære og vært prisgitt enkeltindivids
evne til å ta initiativ. Likevel har de fire universitetene
i Norge fjernundervisning og ny teknologi i undervisning som et
uttalt satsningsområde. Fortsatt er det så nytt at
ingen universiteter har rukket å iverksette de planene og
strategiene som de gjerne snakker varmt om. Det skjer imidlertid
langt mer bak kulissene enn hva listene av de konkrete nettbaserte
fagtilbudene alene forteller oss.
Universitetet i Oslo:
Nettpedagogikk
Universitetet i Oslo jobber med å utvikle nettpedagogikken
på nettmediet. Det handler ikke bare om å legge ut
forelesninger på nettet, men også - etter hvert som
kapasiteten øker - integrere lyd og bilde i større
grad. Hva som benyttes av muligheter, varierer veldig fra fag
til fag. Meningen er å utvikle programvare og ulike moduler
som kan tilpasses hvert enkelt fag. Seksjon for etter- og videreutdanning
og fjernundervisning har knyttet til seg kompetanse på nettpedagogikk
og tilbyr råd og veiledning til faglærerne. De satser
også på at et samarbeid mellom pedagoger og teknologer
som jobber med digitale medier i læring, vil kunne levere
nyttig kunnskap om framtidas nettpedagogikk.
Universitetet i Bergen:
Nytenkende
Universitetet i Bergen har ikke en helt klar strategi når
det gjelder å bestemme hvilke fag som skal formidles via
nett, men samtidig satser vi tyngre enn de andre universitetene,
sier Frank Mo, kontorsjef for Senter for etter- og videreutdanning
ved UiB. Han mener at de ikke er blitt flinke nok til å
utnytte det spesielle og nyskapende som nettet kan tilby. Det
er relativt få tilbud som er fantastisk interaktive nettlæringstilbud.
- Mange av de andre fagene som tilbys over nett, også hos
oss, er det samme gamle faget uten nytt innhold, sier Moe. Universitetet
i Bergen kan imidlertid vise fram at det i hvert fall er mer nytenkende
enn andre universitet. Med virtuelle gallerivandringer som presenterer
vitale malerier, skulpturer og kunstverk, er kunsthistoriefaget
på nett en fornyelse av det ordinære grunnfaget.
Universitetet i Tromsø:
Studio-undervisning
Tromsø har en bevisst strategi hvor det er særlig
tre ting som står i fokus: internettbruk, fysiske møter
og videokonferanser. Her blir internettet brukt til å kommunisere
med, gi informasjon, levere tekster og oppgaver og for å
arrangere diskusjonsgrupper. UiB satser på fjernundervisning
og har bygd opp en rekke studioer rundt omkring i landsdelen nordpå.
De videofilmer undervisningen og sender den til sine fjernstudenter
som blir oppfordret til å lese og gjøre oppgaver
i tilknytning til faget de tar. Deretter kjører vi en videokonferanse
i de opprettede studioene, slik at studentene kan ha seminar på
nettet og trekke inn faglæreren i diskusjonene.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: KENNETH AAR
|