Vi vet at vi skal dø. Ingen av oss overlever
livet. Men døden er sjelden i våre tanker. Noen av oss får
imidlertid døden nærmere inn på livet enn andre. Mennesker
med en dødelig sykdom blir oftere konfrontert med døden enn
oss andre. Men også blant dem finnes det håp.
«Finnes det håp for alvorlig syke og døende
mennesker?» spør medisiner Stein Kaasa og filosof Lars Johan
Materstvedt. NTNU og Regionsykehuset i Trondheim har inngått et unikt
samarbeid. Som det eneste sykehuset i verden har RiT knyttet til seg en
filosof ved sin lindrende (palliative) enhet.
Tverrfaglig lindring
NTNU er det eneste universitetet i verden, som har en filosof knyttet
til en palliativ enhet ved et sykehus.
Dr.med. Stein Kaasa (til venstre) er seksjonsoverlege
ved Seksjon for lindrende behandling, Kreftavdelingen, RiT, og professor
ved Det medisinske fakultet, NTNU. Dr.art. Lars Johan Materstvedt er filosof
og ansatt som forskningsstipendiat av Den Norske Kreftforening og arbeider
ved Enhet for anvendt klinisk forskning, Det medisinske fakultet, NTNU.
Den Norske Kreftforening er en viktig aktør, og en pionér,
i kreftomsorgen ved RiT, og bidro med mange millioner da Seksjon lindrende
behandling ble opprettet - en enhet som det ikke finnes maken til i Norge.
Videre betalte de i en femårsperiode Kaasas professorat i palliativ
medisin, inntil nylig det eneste i sitt slag i Norden. Kaasa er ellers
en ledende figur innen livskvalitetsforskning rettet mot kreftpasienter.
Slik sett går det en linje fram til Materstvedts forskningsprosjekt,
og Kreftforeningen er også litt av en pionér ved å engasjere
en filosof i en forskerstilling.
«Kanskje det var en idé at helseteamet ble supplert med
en profesjonell filosof med eksistensialisme som spesialfelt?» spør
Lars Johan Materstvedt og Stein Kaasa i sin artikkel «Håp».
Aktiv livshjelp
Lars Johan Materstvedt er filosof, og Stein Kaasa er lege. Materstvedt
er eksperten på etisk teori, mens Kaasa er den etiske eksperten når
det gjelder pasientbehandling, i kraft av sin mangeårige erfaring
med behandling av alvorlig syke med kort forventet levetid. - En vesentlig
forskjell, mener de to kollegene ved NTNU. Sammen er de med på å
bygge opp kompetansen innen medisinsk etikk ved Det medisinske fakultet.
Etterhvert som den medisinske utviklingen skrider fram, er det også
et stadig større behov for å gi de medisinsk-etiske aspektene
større oppmerksomhet i legeutdannelsen. De mener at medisin og filosofi
er to fagfelt som har svært mye å tilføre hverandre.
Legen kjenner den kliniske hverdag og dermed interessante og vanskelige
medisinsk-etiske kasuistikker, mens filosofen kjenner et spekter av etiske
teorier som disse kasuistikkene kan settes inn i og analyseres ved hjelp
av. Dermed får filosofen den nødvendige bakkekontakten og
nye eksempler å arbeide med, mens legen får nye, uvante perspektiver
å se sin virksomhet gjennom. Den medisinsk-etiske hverdag berører
en rekke sentrale spørsmål innen generell etikk. Spørsmålet
om pasientautonomi, f.eks., angår direkte den grunnleggende vestlige
verdien 'selvbestemmelse.' Selvbestemmelsesretten er grundig utforsket
og problematisert innen filosofisk etikk.
Materstvedt er lønnet av Den Norske Kreftforening for å
lede et treårig forskningsprosjekt med tittelen «Aktiv dødshjelp
eller aktiv livshjelp?» hvor Stein Kaasa er prosjektveileder. Den
tverrfaglige prosjektgruppa som er tilknyttet prosjektet, består
av anestesilege, psykiater, strafferettsekspert, filosof, sykepleier og
prest. Materstvedt skal i bok- og artikkelform analysere argumentasjonen
for og i mot aktiv dødshjelp, og foreta en konsekvensanalyse: Hvilke
konsekvenser vil det f.eks. ha for pasienter og for legerollen dersom aktiv
dødshjelp skulle bli tillatt i Norge? Andre undersøkelser
dreier seg bl.a. om holdninger til aktiv dødshjelp hos legene. Sentralt
i prosjektet står også empiriske undersøkelser av kvaliteten
på livshjelpen (eller den lindrende behandlingen om man vil) både
ved RiT og generelt. En av problemstillingene er knyttet til om det er
mulig å gi mennesker en så god slutt på livet at de ikke
vil ønske aktiv dødshjelp.
Det er livshjelp de driver med ved Seksjon lindrende behandling (Kreftavdelingen,
RiT). Hit kommer pasienter som har avsluttet både den kurative og
den livsforlengende behandlingen.
- Målet vårt er at pasientene på avdelingen skal leve
så bra som mulig den tida de har igjen. I den sammenhengen står
håpet sentralt for å kunne mestre situasjonen. En av våre
hovedoppgaver som helsepersonell ved denne avdelingen er å være
til stede for pasientene 24 timer i døgnet. De skal vite at vi er
der hvis de får et smerte-attack eller når de trenger en samtalepartner
som kan kommunisere på en tilfredsstillende måte, sier Kaasa.
Nok hobbyfilosofer
Det er her de ser for seg at en filosof kan komme inn med sin kompetanse.
Mange pasienter føler et behov for noen å diskutere moralske
spørsmål og meningen med livet med. Spørsmålet
er ifølge Stein Kaasa hvem som har ansvaret for å dekke dette
behovet, helsevesenet eller samfunnet?
Materstvedt og Kaasa understreker at deres tanke er at filosofens virksomhet
først og fremst bør være et supplement til den kompetanse
lege, psykiater/psykolog, sykepleier og prest har. Det er ikke snakk om
å gå inn på eller å komme i konflikt med andre
fagområder, men om å utvide tilbudet med et nytt og annet fagområde.
De er enige om at både leger, filosofer og andre fagpersoner må
kjenne sin begrensning. Det kan f.eks. være at en pasient som er
ateist, ikke vil snakke med presten om eksistensielle spørsmål,
men i stedet ønsker, ved en filosofs hjelp, å få belyst
«de evige spørsmål» utifra ulike ikke-religiøse
filosofers tenkning - for eksempel slik menneskets eksistens oppfattes
av ateisten Jean-Paul Sartre, påpeker de i artikkelen.
- Vi har nok av hobbyfilosofer i helsevesenet. På dette feltet
er vi ute på dypt vann om vi ikke blir skolert av fagpersoner med
tyngde, mener Kaasa.
I artikkelen «Håp» skisserer Kaasa og Materstvedt
tre typer håp hos alvorlig syke og døende pasienter: Håp
på dagsbasis, håp i evighetens perspektiv og håp på
urealistisk grunnlag. Den første typen håp, fra dag til dag,
kan være håp i helt konkret forstand: Håpet om en god
dag uten alt for mye smerter, håpet om å feire 17. mai sammen
med barnebarna eller håpet om at neste måltid skal smake godt.
For det andre kan håpet være en abstrakt størrelse
og rette seg mot noe bortenfor ens egen eksistens her og nå. Man
kan for eksempel håpe på at det finnes et liv etter døden,
et håp som vel å merke ikke trenger å være av religiøs
karakter. Også ikke-troende kan ha et slikt håp: et håp
om at vår eksistens fortsetter i andre former, i en gudløs
tilværelse. Det er dette Materstvedt og Kaasa kaller håp i
evighetens perspektiv. Den tredje typen håp de viser til, har de
kalt «håp på urealistisk grunnlag». Enkelte pasienter
håper på at det skal skje noe naturstridig slik at de på
et mirakuløst vis vil bli friske, selv om de er klar over at sykdommen
vil ta livet av dem innen kort tid.
Forflytning av fokus
Materstvedt og Kaasa mener at fellesnevneren og forutsetningen for alle
tre typene håp er uvissheten. «Men samtidig som uvissheten
gir rom for håp, gir den også rom for frykt. Håpet henter
sin næring fra uvissheten, men det samme gjør frykten. Frykten
er slik sett håpets negative side. Man håper på en god
dag, men frykter samtidig at dagen ikke blir god», heter det i artikkelen.
- Hvordan kan dere skape en balanse mellom håp og skuffelse, frykt
og lettelse?
- Man må finne ut i hvilken grad pasienten ønsker å
bli informert om sin tilstand, og så informere så klart som
mulig ut fra dette. Vi må passe på å ikke si for mye
eller for lite, kanskje porsjonere ut den relevante informasjonen. Vi har
i alle tilfelle ingen fasitsvar på hvor lang tid pasientene har igjen
å leve. På pasientens direkte spørsmål om hvor
lenge han eller hun kommer til å leve, har vi bare et statistisk
svar å gi: at med din type sykdom, er sannsynligheten slik eller
slik. Dette er et ærlig svar fra vår side, og ikke et forsøk
på å vri oss unna spørsmålet. Men man må
huske på at ikke alle ønsker å vite alt, sier Kaasa,
som forteller at de for lenge siden har gått bort fra såkalt
«truth dumping» som var så populært for ti år
siden.
- Hvilke mekanismer er det som gjør at mennesker klarer å
holde motet og håpet oppe i en slik situasjon?
- Det handler om å justere aspirasjonsnivået sitt, skru
ned forventningene uten å miste livsgnisten. For å klare dette
kreves et forflytning av fokus, ofte mot de små og nære ting
i livet, sier Kaasa.
Han mener det vil være mentalt umulig for de fleste pasienter
å leve i «dødens forgård» hele tiden.
- Man blir utslitt og nedbrutt av det. For å mestre hverdagen
er det nødvendig å leve i dag, å rette blikket mot barn,
barnebarn og familie, og å fokusere på dagens trivialiteter
og håpe på en god dag.
- Men egentlig gjelder dette oss alle sammen, friske som syke, skyter
Materstvedt inn. - Dersom du f.eks. hele tiden går rundt og tenker
på at vi alle er dødsdømt, for å si det slik,
klarer du ikke å glede deg over samværet med dem du er glad
i. Da dukker til slutt filosofen Albert Camus' spørsmål opp:
om livet i det hele tatt er verdt å leve. Det høres kanskje
paradoksalt ut at jeg, som filosof, tar til orde for å ikke tenke
så mye på døden. Vår dødsbevissthet kan
godt bli større, det er ikke dét - for da kan opplevelsen
av å være i live bli sterkere, og døden mer naturlig
og akseptabel. Men man kan også fokusere så mye på egen
dødelighet at man mister fotfestet og ikke klarer å leve,
avslutter Materstvedt
TEKST: NORA SITTER
|